Metsästysseurat esteenä nuorille?

Nuorten harrastajien oma foorumi

Re: Metsästysseurat esteenä nuorille?

ViestiKirjoittaja miccis päivämäärä Ma Tammi 05, 2009 11:42 pm

Stefa kirjoitti:Kirjoitanpa tännekki asiaa nyt vähä tästä...Itselleni kävi sellanen juttu olin jäsenenä yhdessä metsästys seurassa etelä pohjanmaalla jäsenmaksuni maksoin ajallani jne...no muutin pari vuotta sitten pois paikkakunnalta rupesin ihmetteleen että miksei jäsenmaksua kuulu soitin seuransihteerille hän sanoi että en ole syntynyt seuranalueella mutta kumminki olen koko ikäni asunut kyseisellä paikkakunnalla...mitään rikettä en ole tehnyt ja maatakin seuralle on vuokrattuna meidän suvun taholta n.150 hehtaaria ja kaiken huipun lisäksi en saanut edes mitää ilmoitusta ja enkä mahdollisuutta tulla kuulluksi....olen miettinyt et vetääkkö maastot pois seuralta kun nykyään ei enää maanomistajan jäsenenä pääse seuraan...kumminki suvun mailla on 2 huippumaastoa. tällä menolla tämä metsästys harrastus on todellakin kuoleva luonnon vara kun seuranhallituksissa istuu ripakinttuusia veemäisiä äijän käppyröitä,jotka eivät katso tulevaisuuteen


Mikäli tilanne on juuri kuvaamallasi tavalla, niin olen jotakuinkin varma, että päätös on mitätön. Näitä on Jahti-lehden lakipalstalla tuon tuosta vastaavia tapauksia. Olisi ihan hauskaa lukea kyseisen seuran säännöt :lol:

Yhdistyslaki:
14 §
Yhdistyksestä erottaminen
Yhdistys voi erottaa jäsenen säännöissä mainitulla erottamisperusteella. Yhdistyksellä on kuitenkin aina oikeus erottamiseen, jos jäsen:
1) on jättänyt täyttämättä ne velvoitukset, joihin hän on yhdistykseen liittymällä sitoutunut;
2) on menettelyllään yhdistyksessä tai sen ulkopuolella huomattavasti vahingoittanut yhdistystä; tai
3) ei enää täytä laissa tai yhdistyksen säännöissä mainittuja jäsenyyden ehtoja.

15 §
Erottamismenettely
Jäsenen erottamisesta päättää yhdistys kokouksessaan, jollei säännöissä ole toisin määrätty. Päätöksessä on mainittava erottamisen syy. Jäsen ei ole yhdistyksen kokouksessa esteellinen äänestämään itseään koskevasta erottamisasiasta.

Ennen päätöksen tekemistä asianomaiselle jäsenelle on varattava tilaisuus selityksen antamiseen asiassa paitsi milloin erottamisen syynä on jäsenmaksun maksamatta jättäminen.

Jos erottamisesta sääntöjen mukaan päättää hallitus, voidaan säännöissä määrätä, että jäsenellä on oikeus saattaa erottaminen säännöissä määrätyssä ajassa yhdistyksen kokouksen ratkaistavaksi.

Säännöissä voidaan määrätä, että yhdistys voi katsoa jäsenen eronneeksi yhdistyksestä, jos jäsen on jättänyt jäsenmaksunsa säännöissä määrätyn ajan maksamatta.


Jos oikein kovasti haluttaa kyseisen seuran alueella edelleen metsästellä, niin suosittelen kääntymistä lakimiehen juttusille mikäli yhdistys ei tule asiassa vastaan.
miccis
 

Re: Metsästysseurat esteenä nuorille?

ViestiKirjoittaja Stefa päivämäärä Ti Tammi 06, 2009 12:02 am

tässäkin asiassa sanottii minulle että jos ei ole syntynyt seuran alueella on oikeus erottaa, mutta en ole saanut mitää mahdollisuutta puhua asiasta
Stefa
 

Re: Metsästysseurat esteenä nuorille?

ViestiKirjoittaja miccis päivämäärä Ti Tammi 06, 2009 1:16 am

Viittaan edelleen lakiin:
32 § Päätöksen moitteenvaraisuus

Jos yhdistyksen päätös ei ole syntynyt asianmukaisessa järjestyksessä tai jos se muutoin on lain tai yhdistyksen sääntöjen vastainen, voi yhdistyksen jäsen, hallitus ja hallituksen jäsen nostaa kanteen yhdistystä vastaan päätöksen julistamiseksi pätemättömäksi. Oikeutta moitekanteen nostamiseen ei ole sillä, joka on kokouksessa myötävaikuttanut päätöksen tekemiseen.

Kanne on pantava vireille kolmen kuukauden kuluessa päätöksen tekemisestä tai, jos päätös on tehty erillisissä äänestystilaisuuksissa tai postitse, kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun päätöstä koskeva pöytäkirja on päivätty. Jollei kannetta nosteta määräajassa, on päätöstä pidettävä pätevänä.

Jos yhdistyksen hallitus on nostanut kanteen, yhdistyksen kokous on viipymättä kutsuttava koolle valitsemaan edustaja vastaamaan yhdistyksen puolesta.

33 § Päätöksen mitättömyys

Päätös on moitekanteesta riippumatta mitätön, jos se loukkaa sivullisen oikeutta.

Mitätön on myös päätös, joka vähentää yhdistyksen jäsenellä sääntöjen mukaan olevaa erityistä etua yhdistyksessä taikka sisällöltään tai päätöksentekotavaltaan olennaisesti loukkaa jäsenen yhdenvertaisuutta, jollei 27 §:n 3 momentista muuta johdu.

Yhdistyksen jäsen, hallitus tai hallituksen jäsen sekä se, joka katsoo päätöksen loukkaavan oikeuttaan, voi nostaa kanteen yhdistystä vastaan sen vahvistamiseksi, että yhdistyksen päätös on mitätön.


Luetun perusteella seurassasi on loukattu jäsenten yhdenvertaisuutta sekä tehty vähintäänkin moitteenvarainen päätös.

Olisi todella mielenkiintoista nähdä seuran säännöt, joissa sanotaan, että jäsen voidaan erottaa seurasta mikäli hän ei ole syntynyt sen alueella. En jaksa uskoa, että yhdistysrekisterissä menisi moinen sääntöpykälä läpi :shock:
miccis
 

Re: Metsästysseurat esteenä nuorille?

ViestiKirjoittaja Stefa päivämäärä Ti Tammi 06, 2009 8:59 am

hmm aikamielenkiintoista asiaa asiaha on vain niin että tästä päätöksestä on kulunut tovi no marraskuus sain kuulla asiasta vasta kun soitin....minkä puoleen tässä kannattaisi kääntyä?
Stefa
 

Re: Metsästysseurat esteenä nuorille?

ViestiKirjoittaja miccis päivämäärä Ti Tammi 06, 2009 9:31 pm

Ensimmäiseksi kannattaa tietenkin yrittää keskustella kyseisen seuran edustajien kanssa ja tuoda esille oma kanta sekä viitata yhdistyslain pykäliin. Heillä ei varmaan ole sen suurempaa halua lähteä puimaan asiaa lakimiesten kanssa, koska siinä ei voita kuin asianajajat.

Mutta mikäli se ei tuo tulosta, niin suosittelen kääntymään jonkun yhdistysasioista perillä olevan lakitoimiston puoleen. Lykkyä pyttyyn, nämä on haasteellisia tapauksia.
miccis
 

Re: Metsästysseurat esteenä nuorille?

ViestiKirjoittaja Stefa päivämäärä Ti Tammi 06, 2009 9:38 pm

ei mua itessää kiinnosta lähtee lakimiesten kans ajamaan tätä asiaa olen jo keskustellut tästä asiasta seuran puheenjohtajan kanssa ja hän pysyy kannassaan kun seuran säännöt sanoo näin...mutta asiahan ei itsessään hetkauta milläänlailla voin omilla mailla metsästää niinkuin lystää tykkäs seura siitä tai ei...ei ruskista mun jugurtin syöntiä :D
Stefa
 

Re: Metsästysseurat esteenä nuorille?

ViestiKirjoittaja poikane päivämäärä Ti Elo 04, 2009 9:48 pm

Meilläpäi on ollu kans aika paljo "herraseuroja", maata oltava tai liittymismaksu tähtitieteellinen yms. Yhdessä seurassa herättiin kun hirviporukassa oli tehty sopimus että yli 60v. ukkojen ei tarvi olla vetämäs hirviä ja sattu vähä isompi elukka kaatumaan; köyden päässä oli tasan kolme miestä ja hirvi ois jääny mettään... Nykysin ottavat kuulemma jo poikasiaki porukkaan...
poikane
 

Re: Metsästysseurat esteenä nuorille?

ViestiKirjoittaja onasku päivämäärä La Tammi 23, 2010 3:06 am

Stefa kirjoitti:Kirjoitanpa tännekki asiaa nyt vähä tästä...Itselleni kävi sellanen juttu olin jäsenenä yhdessä metsästys seurassa etelä pohjanmaalla jäsenmaksuni maksoin ajallani jne...no muutin pari vuotta sitten pois paikkakunnalta rupesin ihmetteleen että miksei jäsenmaksua kuulu soitin seuransihteerille hän sanoi että en ole syntynyt seuranalueella mutta kumminki olen koko ikäni asunut kyseisellä paikkakunnalla...mitään rikettä en ole tehnyt ja maatakin seuralle on vuokrattuna meidän suvun taholta n.150 hehtaaria ja kaiken huipun lisäksi en saanut edes mitää ilmoitusta ja enkä mahdollisuutta tulla kuulluksi....olen miettinyt et vetääkkö maastot pois seuralta kun nykyään ei enää maanomistajan jäsenenä pääse seuraan...kumminki suvun mailla on 2 huippumaastoa. tällä menolla tämä metsästys harrastus on todellakin kuoleva luonnon vara kun seuranhallituksissa istuu ripakinttuusia veemäisiä äijän käppyröitä,jotka eivät katso tulevaisuuteen

Ei kun maat pois vaan jos seura ei tarvii sinua niin se ei tarvii, kyllä tuolla määrällä jo metsästelee ilman seuraakin!
onasku
 

Edellinen

Paluu NUORTEN OMAT JUTUT

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa