Metsästysseurat esteenä nuorille?

Nuorten harrastajien oma foorumi

Metsästysseurat esteenä nuorille?

ViestiKirjoittaja Mikko-W päivämäärä Ke Helmi 07, 2007 10:46 am

Olen lukemattomia kertoja kuullut kuinka vaikea on päästä metsästysseuraan jos ei ole mukanaan tuoda maita ja mantuja. innokkaita nuoria olisi tulossa mutta haave uudesta harrastuksesta tyssää metsästysseuroihin. Minusta meidän rotujärjestön tulisi tehdä ja toivottavasti tekeekin jo yhteistyötä metsästysseurojenkanssa että nuoret pääsisivät harrastukseen mukaan sieltä sitten kypsyis myös uutta hedelmää tänne ajokoiraharrastuspuolelle.. Toivottavasti tästä herää monille uutta ideaa :idea: ja ajatusta :roll:
Mikko-W
 

ViestiKirjoittaja Jalmar päivämäärä Pe Helmi 09, 2007 12:09 pm

Tämä on ihan totta, mutta kerrompa tapauksen valoa tunnelissa:

Olen taajamalähtöinen kaveri jolla on maata vain omien kynsien alta. Aikaa sitten, ennen euroja paikalliset seurat vinoili reilu 10v innokkaalle kaverille "10 000 kynnysrahaa ja 2vuotta pelkästään supin pyynnissä ja majan lämmityksessä"

Nyt tänä talvena meni hakemus läpi yhteen paikalliseen ihan heittämällä. Ed. 1000e, muttei koejäsenyyttä. Vaati vain sen parikytä vuotta aktiivista harrastamista, :)

Metsälle olen kyllä tänäkin aikana päässyt, mutta HIEMAN työtä se on vaatinut.

Vaikeaa, vaikeaa se on vieläkin, mutta pikkuhiljaa harmaahapset katselevat ympärilleen ja huomaavat jotain. Muutos on jo tapahtumassa, nopeammin asiat oivaltavat seurat jäävät eloon, jääräpäisimmät kuolevat luonnollisen poistuman kautta pois.

Asia on seuroissa olevien jäärien henk. koht. ongelma, kaverit elää eilisessä laput silmillä. Sitten kun jarrumiehistä päästään aukenee portit seura kerrallaan.

Kaikki me voimme jotain tehdä omissa seuroissamme, rotujärjestön mahdollisuuksiin en juuri usko.
Jalmar
 

ViestiKirjoittaja ajo120 päivämäärä Ma Helmi 12, 2007 5:25 pm

Liityin syksyllä metästysseuraan jossa liittymis maksu oli 500euroa.Liittymis maksu oli mielestäni kohtuullinen,mutta onko kovinkaan monella nuorella vara sijoittaa 500-1000euroa metästykseen.
ajo120
 

ViestiKirjoittaja Repun täyttäjä päivämäärä Ma Helmi 12, 2007 8:38 pm

En ole mikään kovin nuori , mutta kirjoitan kuitenkin asiasta.Osa seuroista
on ihan asiallisia ja otetaan seuraan ainakin seuran alueella asuvat. Mutta
sitten on näitä " sisäpiirejä" joihin ei sitten pääse kirveelläkään, näissä
seuran johtoporukka koostuu vanhoista ukoista jotka pelkää uusien jäsenten ampuvan jänikset sukupuuttoon, saattaa olla koemiehiä jotka ovat omassa nuoruudessa metsästäneet kovasti, mutta nyt jäniksen ampuminen muilta on suurin synti mitä voi olla ja kokeissa tavatessa
kertovat että tältä 7-vuotisesta urokselta ei ole ammuttu vielä yhtään jänistä, jos vaan tiedetään että kaveri metsästää jäniksiä niin ei varmasti oteta seuraan, sitten ihmetellään huuli pyöreänä kun ei saada enää uusia tuomareita. Toinen syy miksi ei oteta on se että nämä uudet kaverit voi liittyä hirviporukkaan ja sehän tietää sitä että lihaa on jaossa vähemmän entisille eli rehellisesti sanottuna suomalainen kateus estää teitä pääsemästä seuroihin.Tärkeää olisi saada uusittua seuran johtoporukka
nuoremmista "järkijätkistä"koostuvista henkilöistä ja vanhat jäärät sivuun.
Repun täyttäjä
 

ViestiKirjoittaja louhi päivämäärä Ma Helmi 12, 2007 9:12 pm

meille ei ole edes nuorien hakemuksia viime vuosina montaa tullut, yleensä hakija on 40-50 välillä. muutama nuori on tullut sukulaisuus
juttujen kautta. ei seurat osaa nuoria kotoa tulla hakemaan kyllä
jonkun asteinen oma-aloitteellisuus olisi hyväksi.
Viimeksi muokannut louhi päivämäärä Ke Maalis 21, 2007 8:56 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
louhi
 

ViestiKirjoittaja riina päivämäärä Ke Maalis 21, 2007 2:21 pm

itse olen nyt 14 vuotta ja pääsin metsästys seuraan mutta liittymis maksu oli minulle yllätys se oli jotain päälle 200 euroa mutta kerrankos tuon nyt maksaa ja kun saa olla hyvässä porukassa ja metsästää isoilla mailla :D
riina
 

ViestiKirjoittaja Ma päivämäärä Ke Maalis 21, 2007 5:56 pm

Meidän seuraan pääsee varmasti mukaan jos on vaan paikkakuntalainen. Eipä vain tahdo nuoria löytyä vaikka kuinka niitä etsisi
Ma
 

Vanhemmista kiinni !

ViestiKirjoittaja Celia päivämäärä Ke Touko 09, 2007 12:23 pm

ajo120 kirjoitti:Liityin syksyllä metästysseuraan jossa liittymis maksu oli 500euroa.Liittymis maksu oli mielestäni kohtuullinen,mutta onko kovinkaan monella nuorella vara sijoittaa 500-1000euroa metästykseen.


Ehkäpä metsästystä pitäisikin markkinoida lasten vanhemmille! Ukot vaan vetämään treenejä urheiluseuratoiminta tyyppisesti. Maksaahan vanhemmat maltaita esim. jääkiekkoharrastuksesta ja balettitunneista kun nuoret on jossain muualla kun pahan teossa!
Celia
 

ViestiKirjoittaja Flavia päivämäärä La Kesä 16, 2007 12:32 pm

Itse kuulun seuraan, tosin pääsin ilman "kynnysrahaa" kun tulin maiden kanssa.

Täällä on tapana pyytää se 500e, jos ei tule maita mukana, mikä on mielestäni ihan ok käytäntö. Kun laskee, että nuori tosissaan jotain haluaa, niin ei ole temppu ekä mikään koota tuota 500e, jos vain viitsii nähdä vaivaa. Kesätöistä hyvinkin saa reilut 1000e vaikka ei olisi muuta kuin ruohoa leikkaamassa.
Tosin onhan kynnys joillekkin liian suuri, tuo 500 kun kuitenkin on aika iso raha.
Flavia
 

ViestiKirjoittaja Hämy päivämäärä Ke Helmi 27, 2008 10:23 pm

Se on harmi, että kaikkiin metsästysseuroihin ei pääse ilman että tuo maita mukanaan. Koko ajan toitotetaan vaan että metsästysseurat ovat ukkoontumassa ja nuoria tarvittaisiin mukaan lisää. Miksi sitten seuroihin on niin hankala päästä. Sitä sopii ihmetellä :?
Hämy
 

ViestiKirjoittaja Miikka Laakso päivämäärä To Helmi 28, 2008 11:04 am

Kynnysrahat ja maavaatimukset on jäänne kivikaudelta. Meillä poistettiin seuran liittymismaksu kokonaan alle 18-vuotiailta. Ja hyvä niin!
Miikka Laakso
 

Re: Metsästysseurat esteenä nuorille?

ViestiKirjoittaja Night Wizard päivämäärä La Syys 06, 2008 5:38 pm

Itsekään en ole enää alaikäinen, mutta nuori kuitenkin.

Valitettava totuus on ettei ainakaan etelämmässä tahdo päästä seuraan, ellei niitä maita ole. Eikä se "ylimääräisen" 500-1000€:n nykäiseminen onnistu niiltä täysi-ikäisyyden saavuttaneiltakaan ihan helposti.

Moni täysi-ikäinen lähtee kotoa pois, jolloin kaikki raha mitä saadaan, menee elämiseen. Alaikäisenä asutaan yleensä vanhempien luona, jolloin se raha mitä tienataan, voidaan käyttää siihen mihin huvittaa. Joten itse henk.koht. kannattaisin alennettuja liittymismaksuja sanotaan alle 25-vuotiaille, ja alaikäisille en ollenkaan maksua.
Night Wizard
 

Re: Metsästysseurat esteenä nuorille?

ViestiKirjoittaja haaaki päivämäärä La Syys 27, 2008 5:30 pm

^ hyvin sanottu, mutta ei niin helposti tehty. Ei täällä Kainuussa sen kummemmin seuroihin pääse. 3. eri vuonna haettiin jokaisella kerralla eri syy ja viimesellä kerralla lyötiin iso liittymismaksu jota ei maksettu (en muista summaa). Ja maitakin olisi ollut. Olen ollut kyllä 13 vuotiaasta eri seurassa mutta sinne oli kotoa matkaa n50km. miten siinä koulun jälkeen lähet sinne metsälle ??. Noh nyt on ikää tullut ja autot millä liikkua. ja pääsi sitä ennenkin sen verran "omille" maille ajattamaan :D
haaaki
 

Re: Metsästysseurat esteenä nuorille?

ViestiKirjoittaja Stefa päivämäärä Ma Tammi 05, 2009 11:07 pm

Kirjoitanpa tännekki asiaa nyt vähä tästä...Itselleni kävi sellanen juttu olin jäsenenä yhdessä metsästys seurassa etelä pohjanmaalla jäsenmaksuni maksoin ajallani jne...no muutin pari vuotta sitten pois paikkakunnalta rupesin ihmetteleen että miksei jäsenmaksua kuulu soitin seuransihteerille hän sanoi että en ole syntynyt seuranalueella mutta kumminki olen koko ikäni asunut kyseisellä paikkakunnalla...mitään rikettä en ole tehnyt ja maatakin seuralle on vuokrattuna meidän suvun taholta n.150 hehtaaria ja kaiken huipun lisäksi en saanut edes mitää ilmoitusta ja enkä mahdollisuutta tulla kuulluksi....olen miettinyt et vetääkkö maastot pois seuralta kun nykyään ei enää maanomistajan jäsenenä pääse seuraan...kumminki suvun mailla on 2 huippumaastoa. tällä menolla tämä metsästys harrastus on todellakin kuoleva luonnon vara kun seuranhallituksissa istuu ripakinttuusia veemäisiä äijän käppyröitä,jotka eivät katso tulevaisuuteen
Stefa
 

Seuraava

Paluu NUORTEN OMAT JUTUT

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron