Kuinka nuorena saitte ensimmäisen ajokoiranne?

Nuorten harrastajien oma foorumi

Kuinka nuorena saitte ensimmäisen ajokoiranne?

ViestiKirjoittaja tiinamo päivämäärä Ma Elo 21, 2006 11:46 am

No niin, kun täällä näyttää olevan taas vähän hiljaisempaa, niin pistetäänhän kysymys kehiin, eli:
Minkä ikäisenä olette saaneet/ostaneet ensimmäisen suomenajokoiranne? Tämän lisäksi voipi kertoa myös muuta koirasta ja harrastuksesta sen kanssa.
MOOONIA vastauksia odotellen,

Tiina
tiinamo
 

ensimmäinen koira!

ViestiKirjoittaja Ida päivämäärä Ma Elo 21, 2006 4:20 pm

Jos nyt puhutaan koirasta jonka omistajatodistuksessa lukee miun nimi ni sain kun olin 15. Eli noin puolitoista vuotta sitten. Tuo koira on Jamiskan Jasmine ja omistamme sen pappani kanssa puoliksi. "Jasmiinasta" tuli käyttövalio viime syksynä ja sai ensimmäisen pentueen tammikuussa josta otin ihan oman pennun! Nyt tarkemmin tuosta pennusta. Ylölän Aada on tuon uuden toivon nimi :D
Kävimme sunnuntaina ekan kerran metässä. Yllättävän hyvin pentu metässä viihtyi ja puskia kolusi. Ajoa ei tullut, mutta en sitä oottanutkaan! Ollaan kotona harjoteltu "tokoa" , ihan vaan jotain perus juttuja (arkitottelevaisuutta). Osaa "istu,´maahan, seiso, sivulla (tässä), sivulle, tänne ja paikka" -käskyt, kunhan palkinto on tarpeksi maittava :lol:
Kovasti meinataan syksyllä metässä käydä, kunhan koulu vaan antaa myöten (siis lähinnä viikonloppusin). On ollu ihanaa nähä miten pienestä nahkakasasta on kasvanu jo aikuismainen rotjake, joka edelleen nukkuun mamman (miun) vieressä ku olen maalla. Niin siitä vielä: Aada asuu maalla ja minä kaupungissa :(
Mutta viikonloppuna meitä ei erota mikään!
Ida
 

ViestiKirjoittaja Muotovalio päivämäärä Ti Elo 22, 2006 3:56 pm

Eka ajokoirani sain 59 vuotiaana eli meitä on moneksi.
Muotovalio
 

ViestiKirjoittaja pippuri päivämäärä Ti Elo 22, 2006 4:22 pm

Suomenajokoiraan tutustuis kun olin 19v (liki 20v sitten).Silloisella poikaystävällä nyk. aviomiehellä oli ajokoira narttu.Karisi vanhat käsitykset hölppänästä kuolaajasta sillä Jonna oli todella herttanen ja "kaunis" .Siitä lähtien ajokoira on kuulunut perheeseen lähes kokoajan.Muutama pentuekin on tullut teetettyä.Kokeissa ja näyttelyissä käydään jos vaan on passeli koira. Nyt tarhassa kasvamassa narttu 4kk.
Koiraperheeseen kuuluu myös Beagle ja Basset hound.
pippuri
 

ViestiKirjoittaja Jokela päivämäärä Ti Elo 22, 2006 9:15 pm

Ensimmäisen ja nykyisen kinusinruinasinhalusin ja lopuksi ostin 14 vuotiaana. Ensimmäisen kaadon sille sain 15 vuotis synttärilahjakseni...

Seuraavaa en suosittele kokeiltavaksi...

Oikeasti ensimmäisen koirani "sain" puoli vuotta aiemmin, tuomalla sen kotiin ilman mitään lupia. isoenoni oli yhtä sekulia hävittämään menossa, ja tarjosi sitä minulle matkalla, koska oli sen saanut lopetettavaksi joltain vanhalta ukolta... Isäukon ilme oli muuten näkemisen arvoinen, kun toin koiran kotiin...
Viimeksi muokannut Jokela päivämäärä Su Joulu 30, 2007 3:47 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Jokela
 

ViestiKirjoittaja tiinamo päivämäärä Su Elo 27, 2006 5:38 pm

Jännä juttu se, että toiset "saa" ajokoiran ihan tuosta vaan, kuten minä tai Ida, ja toisten pitää ihan tingata sellainen saadakseen. Hyvää vaan, että joku on ollut alusta asti noinkin innokas ajokoiraharrastaja kuin Jokela.
Itse sain sen oman pennun 10-vuotiaana omista kasvateista. Siitä sitten innostus kasvoi iän ja koiran menestyksen myötä.
Olis hienoa, jos jokaiselle aloittelevalla harrastajalle sattuis hyvä koira ihan alkuun, niin lähtis harrastus mukavasti liikkeelle ja syttyis se oikee kipinä. Miulle on näin käynyt ja nyt ollaan niin syvällä hommassa, että tuntuis omituiselta, jos ei ois omaa koiraa...

-Tiina
tiinamo
 

ViestiKirjoittaja Jokela päivämäärä Ke Elo 30, 2006 12:12 pm

Niinhän niitä on eroja tuossa harrastuksen aloittamisessa, mutta itsellänikin on sellainen tilanne, etä Juri on ensimmäinen ajokoira meidän taloudessa, eikä ole oikein varmuutta vieläkään siitä, että mitä meikäläinen alkaa tulevaisuudessa tekemään, että kuka sitä koiraa ehtii metsässä käyttämään, mutta kun tuosta touhusta nyt on tullut elämäntapa, niin on hyvä suunnitella muuta touhua sitä sivussa silmällä pitäen...
Jokela
 

ViestiKirjoittaja tiinamo päivämäärä Ke Elo 30, 2006 1:29 pm

Joo, se on hyvä niin, että tulevaisuutta lähetään ajattelemaan ajokoiran pohjalta :)
Mut siinä tulee monelle tiukka paikka, kun pitää lähteä opiskelemaan - monesti koiraa ei voi/kannata viedä mukanaan. Opiskelija-asuntoihin ei saa kaikkiin lemmikkejä ottaa, ja onko suomenajokoiran elämä mielekästäkään ison kaupungin keskustassa?
Oma koira on kotona maalla, ja siellä se pääsee metsään "tarpeeksi usein". Ikävähän sitä aina on, kun ei joka viikonloppu pääse kotiin.

-Tiina
tiinamo
 

ViestiKirjoittaja savon mualta päivämäärä Ke Syys 06, 2006 12:26 pm

olinkohan 13 vuotias. En muista nyt tarkkaan, vuodella saattaa heittää puoleen ja toiseen
savon mualta
 

ViestiKirjoittaja Lilo päivämäärä To Syys 07, 2006 7:32 am

Ekan ajokoiran sain meidän ensimmäisestä omasta pentueesta. Isä antoi mulle ja veljelleni oman pennun. Olin silloin 13 vuotias. Myöhemmin isä myi koiran pois (ilman mun lupaa, vaikka papereis mun nimi olikin) sukulaismiehelle, joka tarvitsi hyvää koiraa...
Viimeksi muokannut Lilo päivämäärä Ma Loka 30, 2006 1:01 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Lilo
 

ViestiKirjoittaja tiinamo päivämäärä To Syys 07, 2006 7:35 pm

Aika paha! Miusta toi on TOSI epäreilua, jos ensin annetaan koira lapselle, sitten myydään se pois (tai ammutaan tms.). Samoin kun minuu rassaa se, että koiran omistajaa muutetaan perheen sisällä silleen, että sillä päästään kilpailemaan aina tiettyihin kokeisiin.
Mutta jokainen taaplaa tyylillään...

-Tiina
tiinamo
 

ViestiKirjoittaja Lilo päivämäärä Pe Syys 08, 2006 6:47 am

Tuo juttu on aikoja sitten annettu anteeksi. Isä myönsi tehneensä väärin. Nykyään "kasvatetaan" ajokkeja yhteisellä kennelnimellä ja kaikki koirat omistetaan puoliksi...
Lilo
 

ViestiKirjoittaja tiinamo päivämäärä Pe Syys 08, 2006 8:25 am

No hyvä kuitenkin, ettei oo jääny mitään hampaankoloon.

-Tiina
tiinamo
 

oma koira

ViestiKirjoittaja sanna päivämäärä Ma Syys 18, 2006 6:37 pm

Ensimmainen koira tuli taloon kun olin 15 v kovien keskustelujen jalkeen. Koira on itseni kouluttama, systeemilla vaikeuksien kautta voittoon, tosin monien ihanien ihmisten neuvojen avulla... :lol:

Tana kevaana vanha konkari (nyt jo 7v.) sai seuraajan kun hankin itselleni pienen janispiiskan alun. Eli koukussa ollaan...
sanna
 

ViestiKirjoittaja Tara päivämäärä To Loka 19, 2006 5:54 pm

No nyt on pojalla oma ajuri ja tänään opeteltiin tutkan käyttöä.
Taisi vain tulla kylmä pojalle kun ei kehoituksista huolimatta laittanut tarpeeksi päälle.
Elikkä Niklas 7 v. oma koira Jutta, jonka sanoi vievänsä ensi syksynä junnuhaukkuihin .....
Kuva Kuva

______________________________
-Tara-
Tara
 

Seuraava

Paluu NUORTEN OMAT JUTUT

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron