Nuorisotoimintaan idea harkittavaksi

Nuorten harrastajien oma foorumi

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Su Heinä 30, 2006 11:27 am

Minusta rotujärjestöt näkyvät aivan riittävän hyvin erämessuilla ym. suurissa tapahtumissa.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja -Tara- päivämäärä Su Heinä 30, 2006 11:52 am

Nyt onkin puhe nuorista ja siitä että saataisi harrastuksen pariin enempi nuorempaa väkeä. Missä sitä muuten mennään jos vanhojen tilalle ei ketään ole tulossa. Nykyajan nuoriso ei taida olla hirmu kiinnostuneita metsästyksestä ja metsästyskoira roduista, joten eiköhän me kannusteta nuoria tai voipi harrastajat loppua kokonaan.
Tiinalle ja muille hatun noston paikka (ei moni nuori viitsi)! Jatkakaa samaan malliin, niin hyvä tulee...
-Tara-
 

ViestiKirjoittaja tiinamo päivämäärä Su Heinä 30, 2006 8:47 pm

Ja koskapa haluamme saada NUORIA mukaan toimintaan, niin pitää mennä sinne, missä heitä on, esim. leireille. Erämessut ovat yleensä toteutettu aika aikuiseen makuun.
Kiitos Tara kannustuksesta, sitä tarvitaan :) Ilman tukea toiminta on valitettavasti mahdotonta.
tiinamo
 

ViestiKirjoittaja tiinamo päivämäärä Ti Elo 01, 2006 12:27 pm

Hukka kirjoitti:Itse olen sellaista miettinyt että jos nuorisojaosto tekisi toimintaohjeet miten nuoria saisi toimintaan mukaan ja lähettäisi ne metsästysseuroille tai paikallisen kennelpiirin ajokoirakerhoille. Metsästysseurat ja kerhot sitten toteuttaisivat ohjelmat. Tai jos ajokoirajärjestö järjestäisi tapahtumia niin seuroille tiedotus ja sieltä kautta seurojen nuorisolle informaatiota tapahtumiin osallistumisesta. Pitäisin metsästysseuroja parempana toiminnan ohjaajana sillä seuroilla on vielä jonkinlainen kosketus paikalliseen nuorisoon mutta kennelpiirillä ei välttämättä niinkään.



Tässä onpi vaan sellainen ongelma, että jos lähetetään metsästysseuroille ja ajokoirayhdistyksille kirje, jossa kerrotaan, miten heidän tulisi toimia, jotta nuoria saataisiin mukaan, niin tämä kirje menisi suurimmassa osassa seuroja suoraa päätä roskakoriin. Monet metsästysseurat viis veisaavat ajokoiratoiminnasta, keskittyvät esim. pelkästään hirvihommaan...
Mielestäni palkinnot tällaisissa kisoissa pitää ehdottomasti olla tavaroita tai lahjakortteja lemmikkiliikkeisiin, pelkkä juttu Ajokoiramiehessä ei ole tarpeeksi palkitsevaa.

Lisää ideoita vaan tulemaan, nuorisotoimikunta poimii ja karsii niitä tarpeen mukaan!

-Tiina
tiinamo
 

ViestiKirjoittaja tiinamo päivämäärä Ke Elo 02, 2006 5:03 pm

Eikö hirvipuolella ole tällaista ongelmaa? Olen nähnyt kyllä asian toisella lailla -> Järjestämme joka vuosi Junnuhaukut ( = AJOK + BEAJ + DRAJ + LINT + HIRV alle 18-v. koiranohjaajille) Ilomantsissa ja ajokoiria ja linnunhaukkujia on monena vuonna ollut riittämiin, hirvikoiranohjaajia vain yhtenä vuonna yksi.

Tämä nuorisoasiakin on monen asian summa: Ajokoiramiehen tulisi olla nuoria houkuttelevampi, SAJ:n toiminta pitäisi ulottaa enemmän nuorille ja ne metsästysseurat! Kaikkeen pitää panostaa ja jokaisen pitäis ottaa siellä omalla kotiseudullaan homma hanskaan - mie olen ainakin yrittänyt :) Sekä järjestö että yksityiset toimijat ovat koko homman ydin!

-Tiina
tiinamo
 

ViestiKirjoittaja tiinamo päivämäärä To Elo 03, 2006 10:29 am

Eihän tämä ole mikään kilpailu siitä, kuka on oikeassa ja kuka väärässä! Ja minäkin esitän täällä vain omia henkilökohtaisia näkemyksiäni asiasta enkä tosiaankaan ole mikään ylempi taho, joka voisi kumota toisten ideoita tms.
Kaikki ideat otetaan huomioon ja yritän vastata niihin oman arvostelukykyni mukaan (mikä ei tietenkään voi vielä olla kovinkaan maailmaanähnyt ja kypsä, koska en oikeasti ole aikuinen...).
Ei pidä provosoitua niin helposti, tosin nuoret provosoituu ja tämähän on nuorten palsta, joten... 8)

-Tiina
tiinamo
 

Nuorisotoimintaan idea harkittavaksi

ViestiKirjoittaja nuoren äiti päivämäärä Ti Marras 07, 2006 12:06 pm

Hyviä ideoita täällä!

Mitä merkitystä on onko nuori itse kouluttanut koiran vai ei, tärkeintä on, että nuori kokee mukavia hetkiä ja onnistumisen tunteita. Ei "aikuistenkaan" kisoissa aina ohjaaja/omistaja ole itse koiraa kouluttanut. Ei nuori vielä pysty koiraansa itse kouluttamaan, siihen tarvitaan paljon kokemusta ja ulkopuolisten apua. Ei me aikuiset saada olla niin kateellisia nuoren menestyksestä vaikka ei itse oliskaan kaikkien ansioiden takana. Se aikuinen joka kanustaa nuorta menemään kokeseen koiran kanssa ja vielä antaa koiransa hänen käyttöönsä ansaitee KIITOKSEN. Usein nämä nuoret eivät ole edes niin vanhoja, että olis ajokorttia omastatakaa, siihenkin tarvitaan siis aikuisen apua ja bonsorointia.

Nuorille pitää järjestää erilaisia leirejä ympäri suomea ja saada kaikki halukaat niihin mukaaan. Hintataso pitää saada mahdollisimman alas, että kaikilla on mahdollisuus osallistua. Erilaiset metsästysseurat ja esim. paikalliset ajokoira yhdistykset yhteistyössä järjestämään näitä leireja ja avamaan kukkaron nyörejä hyvälle asialle. Näiltä tahoilta tulee vastaukseksi, ei ole vetääjiä. Kannataa kuitenkin kysellä kiinnostuta hiukan kauempaa kuin johtokunnan jäseniltä jotka ovat jo kymmeniä vuosia hoitaneet asioita hampaat irvessä, kun kukaan muu ei ole kiinnostunut asiasta. (tämä on ainoastaan heidän omasta suustaan kuultua, ympärillä voi ollla innostunutta porukaa jotka vaan eivät ole koskaan saaneet mahdollisuutta tehdä mitään)

Kokeneiden "papparaisten" tarinat kehiin iltanuotioilla ja maastoon oppaiksi näitä mahtavan tieto-taidon omaavia henkilöitä. Olen aivan varma, että nuoret ovat innoisaan kuulemaan näitä tarinoita.

Jos leirien järjestäminen vie liikaa voimavaroja, niin sitten ihan yksi jahtipäivä innostuttavassa ja kokeneessa seurassa voi kanssa saada ihmeitä aikaan.
Kuunnelkaa nuoria ja arvostakaa heitä ja heidän mielipiteitään, siitä lähtee uusia sukupolvi nostamaan tätä hienoa harrastusta nousuun.
nuoren äiti
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Pe Marras 17, 2006 7:38 pm

Mitenkä nuori pystyy itse kouluttamaan ajokoiran niin että sillä voi mennä kokeisiin?
Erittäin tyhmä tälläinen idea.
Harjoitusmaastoihin pitää mennä autolla, jonkun vanhemman täytyy olla aina mukana. Voiko tällöin sanoa että nuori koulutti koiran?
Nuoria pitää ilman muuta kannustaa ajokoiratoimintaan jos se vain on mahdollista. Aluksi varsinkin he haluaisivat ampua jäniksiä , joka ei taas onnistu jos ei ole metsästysseuran jäsen.
Seuroihin pitäisi päästä nuorten helpommin ja alle 18- vuotiailla pitäisi olla ilmainen jäsenkortti. Tämä taas pitäisi rekisteröidä seurojen sääntöihin, ennenkuin se olisi mahdollista. Joissain metsästyslehdissä on ehdotettu myös yli 65-vuotiaille samaa, mutta tässä olen toista mieltä, heillä on ennemmin varaa kuin nuorilla.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja mehtämies päivämäärä Su Marras 19, 2006 5:23 pm

vieras kirjoitti:Mitenkä nuori pystyy itse kouluttamaan ajokoiran niin että sillä voi mennä kokeisiin?
Erittäin tyhmä tälläinen idea.
Harjoitusmaastoihin pitää mennä autolla, jonkun vanhemman täytyy olla aina mukana. Voiko tällöin sanoa että nuori koulutti koiran?
Nuoria pitää ilman muuta kannustaa ajokoiratoimintaan jos se vain on mahdollista. Aluksi varsinkin he haluaisivat ampua jäniksiä , joka ei taas onnistu jos ei ole metsästysseuran jäsen.
Seuroihin pitäisi päästä nuorten helpommin ja alle 18- vuotiailla pitäisi olla ilmainen jäsenkortti. Tämä taas pitäisi rekisteröidä seurojen sääntöihin, ennenkuin se olisi mahdollista. Joissain metsästyslehdissä on ehdotettu myös yli 65-vuotiaille samaa, mutta tässä olen toista mieltä, heillä on ennemmin varaa kuin nuorilla.



heleposti pystyy ajukoiran kouluttamaan.itellä ei ou vielä korttia kohta on ja joka kerta oun autolla männy. ei oo ollu vanahemmat kuskina ku pitävät jonnijoutavana harrastuksena.ajukokkeissa o sisko ollu kuskina.ja tuloksia on tullu.tosin maastot alkaa pihasta ja aika korvesssa ollaan,mutta silti en pihasta laske.onhan se aina mukavempoo ku ite o koiran treenannu eikä muut :P
mehtämies
 

ViestiKirjoittaja mehtämies päivämäärä Ma Marras 20, 2006 4:04 pm

Susihukkanen kirjoitti:Ahkeralla koulutuksella ja treenaamisella saadaan tuloksia aikaan!

Ps... Et viittis tota siskotyttöö hakee myös luoksetuloharjoituksiin :roll:


ka mitä varte :?: ei siin enää ole onkkelmaa
mehtämies
 

ViestiKirjoittaja Jettarakas päivämäärä La Kesä 28, 2008 2:04 pm

En kannata sitä, että vaan oman koiran esittäjä palkittaisiin, koska kaikilla ei ole mahdollisuutta omaan (ajo)koiraan!
Jettarakas
 

Edellinen

Paluu NUORTEN OMAT JUTUT

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa