Miten saadaan lajimme kiinnostamaan nuoria?

Nuorten harrastajien oma foorumi

Miten saadaan lajimme kiinnostamaan nuoria?

ViestiKirjoittaja tiinamo päivämäärä Pe Joulu 22, 2006 12:45 pm

Tätähän aihetta on nyt käsitelty paloittain vähä joka topicissa, mutta tahtoisin vielä tietää mielipiteitänne siitä, millälailla tää meijän touhu voitais saada vielä lähemmäs nuoria.
Kun ite mietin niitä koiraharrastuslajeja, jotka nuoria kiinnostaa (agility, toko, junior handler), niin niissä on hyvin pitkälti yhteistä seuraavat seikat:

- enemmän merkitystä omilla taidoilla kuin koiran
- säännöllinen ja pitkäjänteinen harjoittelu (joka vuodenaikana)
- itse kisasuoritus lyhyt
- kisapaikalla mahdollista tutustua toisiin nuoriin ja koiriin lähes koko kisan ajan
- paljon yhdessäoloa ja kontaktia koiran kanssa
- harjoittelu mahdollista niin sisällä kuin ulkona
- voi harjoitella myös kotona

--> Miten saataisiin ajokoiraharrastukseen samantyyppisiä lisämausteita? Voitaisiinko järjestää esim. nuorten kokeita, jotka eivät ole yhtä pitkiä kuin normaalit kokeet? Yhtä suoritusta voisi seurata monta nuorta ja merkitystä olisi myös koiran tottelevaisuudella, ei pelkästään ajosuorituksella...

Mitä mieltä olette, onko ihan hullu ajatus???
tiinamo
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Pe Joulu 22, 2006 1:45 pm

Voisi pitää nuorille "koulutuspäivät/leirin" jolloin olisi mahdollista päästä kokeneen ihmisen kanssa metsälle oman koiran kanssa, ja saisi positiivista ja rakentava palautetta omista toimista. Pidettäisiin myös muutamia luentoja joihin otettaisiin vain nuoria joissa kerrottaisiin kunnolla ajokokeen säännöt (myös kettukokeet!) ja kokeen kulku, koska kynnys lähteä kokeeseen on aika suuri, kun ei tiedä mistään mitään. Tai sitten ajokokeistakin voisi tehdä kunnollisen nettisivuston, kuten on esim junnuilusta, agista, tokosta, ym. jossa kerottaisiin kokeen kulusta ja säännöistä, ja joitain sääntökohtia myös selitettäisiin.

Itse olisin kiinnostunut lähtemään koiran kanssa metsälle "yksin" jonkun kokeneen henkilön kanssa, joka neuvoo että mitä itse pitää tehdä jne. olisi myös mukava jos pidettäisiin nuorille SM kisat niin kettupuolella kuin jänispuolellakin, johon olisi joka kennelpiirissa karsinnat. Itse kokeessa voitaisiin kilpailla kahdessa luokassa "alokkaat" ja "konkarit", ja alokkaissa voisi vaikkapa olla puolikkaat erät. Toki alokkaisiin tulisi olla jokin sääntö, että jos on osallistunut väh 2 krt virallisiin ajokokeisiin, niin alokkaisiin ei ole enään asiaa tjt.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja tiinamo päivämäärä Pe Joulu 22, 2006 3:23 pm

Ihan hyvä idea, pistetään harkintaan. On taas tällainen korkeasuhdannevaihe tässä suunnittelussa ja ideoinnissa... pitäisi oikeasti toteuttaa näitä kaikkia suunnitelmia.
Olis tosi kiva olla valmistelemassa vaikkapa tuollaista "koulutusviikonloppua", jolloin ekan päivän aamuna mentäis mettään koirien kanssa (esim. kolme (tai useampi) koiraa, jokaisen mukaan nuoria ja yksi kokenut sanavalmis ajokoiramies), siellä makkaranpaistoa yms., sitten takaisin keskuspaikalle, jossa olis luentoa ajokokeista ja säännöistä. Illalla kivaa toimintaa yhessä, vaikkapa pelejä yms. Toisena päivänä lähettäis taas mehtään ja annettas nuorille kortit käteen ja oltas yks erä siellä. Se kokenut ajokoiramies opastais kortintäytössä ja taas kun tultais takas keskuspaikalle, niin käytäs erän tapahtumia läpi ja ois vapaata keskustelua.
tiinamo
 

ViestiKirjoittaja riina päivämäärä Pe Tammi 12, 2007 11:46 am

Olen itse nyt 14 vuotta ja olen ollut koirien parissa aivan pienestä asti ja olin ensimmäisen kerran metsällä jossain 8 vanhana,mutta sain vasta metsästys kortin 12 vanhana. :wink: Kun viette tenavanne mahdollisimman aikaisiin metsään ja koirien luo niin saatte paljon uusia harrastajia . :D
riina
 

ViestiKirjoittaja tiinamo päivämäärä Ke Tammi 24, 2007 6:19 pm

Toi on totta, että usko meinaa loppua, jos soittaa koko tuomarilistan läpi eikä kukaan halua lähteä tuomariksi.
tiinamo
 

ViestiKirjoittaja Mikko-W päivämäärä Ti Helmi 06, 2007 7:15 pm

Tämä on yksi vaikeimmista harrastuksista aloittaa ns. "puhtaalta pöydältä" pitää/yleensä on: 1.metsästyskortti 2.koira 3.koiralle paikka 4.kuulua metsästysseuraan 5.huolehtia koirasta 6.pitää olla aikaa sille koiralle ja harrastukselle... Mulla on henkilökohtaisesti ollu "tähdet" kohdallaan kun on saanu syntyä hulluun ajokoira harrastus perheeseen ja sitä kautta päässy tähän vahvasti mukaan. isä hinas mut 2vuotiaana ens kerran metsään sen jälkeen oon aina ollu kun mahdollista nyt on ikää 21 ja suomenajokoiria 5kpl. Rohkeasti vaan nuoret sen tutun metsämiehen mukaan ja kannustakaa kaveriakin seuraksi. -päivä metsällä voi saada ihmeitä aikaan :wink:
Mikko-W
 

ViestiKirjoittaja ajo120 päivämäärä Ti Maalis 27, 2007 6:44 pm

Oli se aika hankalata alkuun kun en päässy paikallisiin metästysseuroihin.Kaks ensimmäistä vuotta kuljin koiraa reenaamassa paikallisten metästysseurojen alueilla salassa ja yön seutuun. Kyllä monet kerrat tuli juostua seuran jäseniä karkuun varsinkin hirven mehtuun aikaan,mutta pääasia oli että koira sai juosta.No lopulta sitten pääsin kyseisiin seuroihin jäseneks.Nyt on metästys maita vaikka muille jakaa,mutta ei taho tuo aika riittee,nääs tuo työn paska sotkoo hyvän harrastuksen.
ajo120
 


Paluu NUORTEN OMAT JUTUT

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 1 vierailijaa