KYMPIN ÄÄNI!!

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

ViestiKirjoittaja ajokoira/harmaa mies päivämäärä La Maalis 10, 2007 10:38 pm

eli normi pohjoisen lumikelin !!niin kaikki ne on jo otettu huomioon kun tuomariryhmä on tehnyt oman työn.ei siitä paljon yli 6:sta voi antaa.sori
ajokoira/harmaa mies
 

ViestiKirjoittaja Antti päivämäärä La Maalis 10, 2007 10:56 pm

Hyvin kuuluva ja kertova, intohimoinen ja kohtalaisen tiheä, täysin yksiääninen ja sukupuolileima ei selvä kumpaankaan suuntaan. Muuten kuulostaa hyvältä, mutta tuo yksiäänisyys... liekö niin paljon lunta ollut, ettei ole jaksanut enempää värittää koira ääntänsä... :) Kyseenalaista arvostella näin rastituksista kun ei ääntä ole kuullut, mutta kun kysyit, niin numeroksi ehkä 6, eli ihan hyvä. Ja sehän ei ole ollenkaan huono numero, sillä emme liiku kouluasteikolla 4-10 vaan 1-10.
Antti
 

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä La Maalis 10, 2007 11:07 pm

Ylituomarille vastaus, kilvan koiralla nuilla numeroilla arvosteltu väärin.
Tässä perustelut (lainaus aiemmasta topicista):
"Minun tulkinta on: täysin selvä =5, tarkoittaa, että äänien määrä= 1 tai 2 ja silloin se ei anna äänen arviointiin sitä yhtä pistettä. selvä=4, silloin voi antaa äänien määrään 3, joka antaa sen yhden pisteen. "
Lisäksi kuuluvuus kympin haukulla=5, aina.
Ruippa
 

ViestiKirjoittaja ajokoira/harmaa mies päivämäärä La Maalis 10, 2007 11:41 pm

Ruippa kirjoitti:yksikään koira ei oo kympin haukkuinen, ruksi 35 pitäisi olla korkeintaan 4.


jos uros koiralle annetaan se 3:n.niin kuin se sinun ihanteesi näyttää olevan.niin sehän se saattaa nostaa jossain tapauksessa tuota haukku tiheyttä jolloin kuuluvuus kärsii ja laskia kertovuutta ja vielä 34:n kärsii.
ajokoira/harmaa mies
 

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Su Maalis 11, 2007 8:15 am

jos uros koiralle annetaan se 3:n.niin kuin se sinun ihanteesi näyttää olevan.niin...

Minun ihanne on, että 30-34 on 5 ja 35 on 4. silloin voi huoletta antaa kympin. Jos koira ajaa sujuvasti tuommoisella äänellä yli puolituntia-tunti/erä, se kertoo mitkä äänivarat koiralla on käytettävissä. Jos ääni siitä huononee, pitää miettiä silloin muita numeroita (14, 15, 18, 41, 50, 52, 53). jotkut niistä ovat silloin 1-3, vaikka kyseessä olisi täysi erä. Ei koiran ääntä voi "rokottaa", jos nuo muut ominaisuudet ei yllä 5:een.
Ruippa
 

ViestiKirjoittaja Annie päivämäärä Su Maalis 11, 2007 11:26 am

Ruippa kirjoitti:Minun ihanne on, että 30-34 on 5 ja 35 on 4. silloin voi huoletta antaa kympin.

Olen tästä Ruipan kanssa samaa mieltä. Huippuhaukussa on mukana sekä maskuliinisia, että femiinisiä piirteitä. Kuitenkin siinä mitassa, että sukupuolileima pysyy selvänä.
Ilman kuuluvuusnumeroa 5 ei ole mahdollista antaa kymppiä haukusta. Kuuluvuus on haukuunumeron perusta ja muut haukun ominaisuutta kuvaavat arviointikohdat joko korottaa tai laskee haukkunumeroa.
Annetun numeron tulee olla ehdottomasti balanssissa lisätietojen 30-35 ja sitä ne eivät Kylmäkorven esimerkkitapauksien kympeissä ole.
Yhdellekään noista ei olisi pitänyt antaa kymppiä. Viimeisellä numero lähimpänä oikeaa, muilla olisi pitänyt haukkunumero jäädä muutamaa pykälää alemmas. Ylituomarin arviossa 7-8 (Kylmäkorven koiralle) pidän seiskaa melko alakanttiin laitetuna numerona.

Oliko Masan esimerkki venakolta? Natsaisi melko hyvin isolle joukolle niistä joita olen kuullut. Kuuluvuus, kertovuus, intohimoisuus ja tiheys usein ok, mutta sukupuolileima etenkin nartuilla epäselvä tai virheellinen (suomalaisen nartun haukkuun tottuneille) ja äänien määrä 3-1.
Annie
 

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Su Maalis 11, 2007 12:03 pm

Tämmöisillä numeroilla ei vielä kovin korkealle päästä :lol: :lol:
Kuva

Näillä numeroilla nousee yhdellä, ovat eri sukupuolta :wink:
KuvaKuva

Kympin haukkujien kärki on kapea :lol:

Samalla myös esimerkkinä, että lisätiedotkin laitetaan oikein.

Itse kritisoin näissä kaikissa ruksia 35, minusta väärin, mutta jos kouluttajat ovat näin käskeneet laittaa, niin so what...
Vielä yksi... uros
Kuva
Ruippa
 

ViestiKirjoittaja masa päivämäärä Su Maalis 11, 2007 3:25 pm

ajokoiramies ja antti:
tämän erän haukku oli tasan 7, taas eka erältä tuli se 6 ja pikkupisteet muuten samat paitsi 32 ja 33 yhtäkokoa pienemmät.

ja annie: aivan oikein arvattu.

molemmat tuomarit (suokkimiehiä) eka kertaa arvostelemassa venakkoa, toinen kyllä kuullut mehtällä venakon ajoja mutta taasen ei ole kuullut venakkouroksen ajoääntä (ed. mainittu on tietty narttu) ja sillä toisella aivan eka kerta kuulolla.

yleensä suokkihenkilöiden nuottikorvaan venakkonartun ääni lähellä jo sitä urosmaisuutta (matalahko) ja siitä syystä varmaan helppo antaa pikkupojo 3.

ps. ...mutta hiukan jo värittää ääntä, haukku tihentyy ja voimakkuus kasvaa kun ollaan lähellä/minuutin verran ajettavan perässä, silloin mennään ja on kiire. nopeus kokoa 5.
eli kapasiteettia/odotusarvoa löytyy. tyydyttää.

tätä vielä harjoitellaan :wink:
masa
 

ViestiKirjoittaja ajokoira/harmaa mies päivämäärä Su Maalis 11, 2007 9:27 pm

Annie kirjoitti:
Ruippa kirjoitti:Minun ihanne on, että 30-34 on 5 ja 35 on 4. silloin voi huoletta antaa kympin.


kyllä kyllä.ei vois muuta antaa kuin 10.kuitenkin tuon haukun arviointi on joskus hakusessa tuolla metässä.esimerkki oman koirani arvioinnissa viime kokeissa tuomariryhmä porisi että koira ajaa 9:n kaukulla ja lapussa seiso sitten kumminki 8.olin tyytyväinen tuohon.
ajokoira/harmaa mies
 

ViestiKirjoittaja ajokoira/harmaa mies päivämäärä Su Maalis 11, 2007 9:27 pm

Annie kirjoitti:
Ruippa kirjoitti:Minun ihanne on, että 30-34 on 5 ja 35 on 4. silloin voi huoletta antaa kympin.


kyllä kyllä.ei vois muuta antaa.kuitenkin tuon haukun arviointi on joskus hakusessa tuolla metässä.esimerkki oman koirani arvioinnissa viime kokeissa tuomariryhmä porisi että koira ajaa 9:n kaukulla ja lapussa seiso sitten kumminki 8.olin tyytyväinen tuohon.
ajokoira/harmaa mies
 

ViestiKirjoittaja Annie päivämäärä Ma Maalis 12, 2007 12:05 pm

masa kirjoitti: ja annie: aivan oikein arvattu.

molemmat tuomarit (suokkimiehiä) eka kertaa arvostelemassa venakkoa, toinen kyllä kuullut mehtällä venakon ajoja mutta taasen ei ole kuullut venakkouroksen ajoääntä (ed. mainittu on tietty narttu) ja sillä toisella aivan eka kerta kuulolla.

yleensä suokkihenkilöiden nuottikorvaan venakkonartun ääni lähellä jo sitä urosmaisuutta (matalahko) ja siitä syystä varmaan helppo antaa pikkupojo 3.

Olen omien narttujenikin kanssa törmännyt monesti tuohon, että aikaisemmin venakkoa kuulemattomat ovat pitäneet niiden ääntä selvästi urosmaisena. Minun korvaani taas ero saman rodun urokseen on erittäin suuri.
Olimme kerran ajattamassa kahdella ryssällä (narttu ja uros) samaa jänistä. Paikalle tuli henkilö, joka oli ollut pari kertaa kuulemassa narttuni ajoa ja aina sanonut sen ääntä täysin urosmaiseksi.
Aikansa ajoa kuunneltuaan hän tuumasi, että hyvin tuo sinun urosmainen narttusi ajelee, mutta mikähän mahtaa olla tuo narttu sen mukana.
Oli tuo sitten vähän ihmeisään kun sanoin että tuo nartun ääni tulee minun koirasta ja tuo toinen, kumea ja komea, tulee venäjänajokoirauroksesta.
Ei enää sen jälkeen moittinut koirani haukun sukupuolileimaa virheelliseksi :wink: .
Annie
 

ViestiKirjoittaja tta päivämäärä Ma Maalis 12, 2007 2:28 pm

Annie kirjoitti:Olen omien narttujenikin kanssa törmännyt monesti tuohon, että aikaisemmin venakkoa kuulemattomat ovat pitäneet niiden ääntä selvästi urosmaisena. Minun korvaani taas ero saman rodun urokseen on erittäin suuri .

Miten tuo nyt sitten pitäisi arvostella kokeessa, kun samat säännöt ovat molemmilla? Voiko silloin ottaa rotukohtaisia eroja huomioon kovinkaan paljo, vaan pitäisikö arvostella samalla tavalla kaikki haukunkin ominaisuudet? :roll: :?:
tta
 

ViestiKirjoittaja sarol päivämäärä Ma Maalis 12, 2007 3:01 pm

.
Viimeksi muokannut sarol päivämäärä Ma Maalis 28, 2011 3:59 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
sarol
 

ViestiKirjoittaja huippuhaukku päivämäärä Ma Maalis 12, 2007 3:05 pm

Annie kirjoitti:Huippuhaukussa on mukana sekä maskuliinisia, että femiinisiä piirteitä. Kuitenkin siinä mitassa, että sukupuolileima pysyy selvänä.


:shock: Ei, en anna femiiniinisten piirteiden tulla esiin :!: :!:

Ainakin eilen suihkun jälkeen peiliin katsoessani sukupuolileima näytti täysin selvältä :lol: :lol:
huippuhaukku
 

ViestiKirjoittaja Annie päivämäärä Ma Maalis 12, 2007 3:42 pm

sarol kirjoitti:Mikäli venäjänajokoiraharrastajat ovat sitä mieltä, että esim. venäjänajokoiran haukkua ei osata oikein kokeessa arvostella, niin silloin heidän tulisi ryhtyä toimiin, jotta saataisiin aikaan myös venäjänajokoirille rotukohtainen erityisohje kuten beagleillä jo on.

Eipä siitä kaiketi isompaa polemiikkia ole tullut. Näyttää tuo haukun arvostelu kotimaisenkin suhteen olevan aikalailla hauksissa kun seiskan tarpeilla tehdään kympin ansioita ja sitten vastaavasti hyvähaukkuisilla pihdataan numeroa niinkuin kiitettävät olisi kortilla.

Huippuhaukku: En tarkoittanut sinua vaan kaimaasi :lol:
Annie
 

EdellinenSeuraava

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa