Ajokokeiden tarkoitus

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Su Heinä 30, 2006 5:33 pm

sapu kirjoitti:Ennen ensimmäisiä pakkasia täällä on lämpötilä jo ennen puoltapäivää joka syksy ollu siinä +20 asteen paikkeilla ja usein vähän ylikin..

Kovinpa teillä on jyrkkiä säänvaihtelut :roll: Kyllä lokakuussa on sielläkin sulakeli mut ei taida koirien nokka pelata.
Koemielessä meillä ei oo sulakeli nimitystä käytösä, mutta jos haen jalostusurosta tai ajavaa pentua, katson kyllä, millaisiin ajoihin uros tai pennun emä pystyy. Jos koira on kunnossa vasta pakkasilla(marras-joulukuussa) sen jalostusavo minun silmissä on sama kuin sellaisella koiralla joka on startannut edelläpuhutut 30 kertaa kokeessa onnistuakseen.
Ruippa
 

ViestiKirjoittaja sapu päivämäärä Su Heinä 30, 2006 6:25 pm

Juu,ei varmaan koirien nokat pelaa ja tilastollisesti ja tuloksellisesti täällä on suomen paskimmat koirat.Jostain syystä se KILVAn voittaja vaan niin harmillisen usein löytyy tältä lohkolta,tuurista varmaan johtuu nokattomilla ja ajamattomilla koirilla..
sapu
 

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Su Heinä 30, 2006 7:40 pm

Jos siellä on paskimmat koirat ja + 20 asteet kelit ja KILVAn voittajat, te ootte kyllä keksinyt hyvät doopingit :o :lol:
Ruippa
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Su Heinä 30, 2006 10:07 pm

täydetputket kirjoitti:onhan yks ykkönen täytyny olla sulalta :D ,muistaakseni ne yrittivät sulan ykköstä heti syyskuussa...


Niin on moni muukin yrittänyt heti syyskuussa, mutta on se ainoa paljaan ykkönen ajettu jopa joulu-tammikuulla :lol:
Tahtoo olla nämä todelliset paljaanmaan ajurit harvassa, valitettavasti myös omassa tarhassa :cry:
Kyllä Ruippa puhuu asiaa!
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Seppo K. päivämäärä Ma Heinä 31, 2006 7:03 am

Onpas hyvää tekstiä ajokokeiden tarkoituksesta. "metsämies5" kertoi, että häntä kiinnostaa enemmän koiran sijoitus kuin tulos, samaa mieltä ja hyvin pitkälti.
Joku kovanaama jalosti panemalla monttuun ja barapellumilla, eiks 22 riitä, no järeällä miehellä on järeät aseet ja reteet puheet.
"täydetputket" siteerasi kyröläisiä paljaan maan kelistä, en enää yhtään ihmettele, jos pohjalaisten koirilla on joskus muualla vaikeuksia, kun on auraamattomat maastot.
Sitten joku kieltäisi harrastelijoilta pennuttamisen. Älä sure kyllä siinä asiassa Siperia opettaa, nimimerkillä kokenut. Teetäppä pennut kerrostalokolmiossa vaikkapa niitä sitten olis vain puolitusinaa. Paikkakunta voisi olla vaikkapa Tampere, pennuista pari myydään heti, mutta loput jäävät sitten siihen odottelemaan ostajaa muutamaksi kuukaudeksi. Uskon, että toista kertaa se harrastaja ei yritä. Joten lähes aina on kysymyksessä kuitenkin jonkin sortin ammattimies tahi nainen, joka pentuja teettää enemmän kuin yhden pentueen.
Ruipalle sanoisin, että olen lähes kaikessa opetuslapsesi mitä tulee koiriin, sulaan/paljaaseen keliin, mutta kokeista ja niissä käymisestä olen ihan eri mieltä, mutta se on taasen jo toinen juttu, itse asiassa siitähän tässä pitäisi olla kysekin, mutta palaan asiaan. Lukija kyllästyy liian pitkään yksinpuheluun.
Seppo K.
 

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ma Heinä 31, 2006 9:42 am

Seppo K kirjoitti:, mutta kokeista ja niissä käymisestä olen ihan eri mieltä,

Olenkohan taas ajatellut toista ja kirjoitellut toista :o PK:ta olen yrittänyt puolustaa samanlaisena koemuotona, kuin normaaleja kokeitakin. Perustellutkin, miksi koirat onnistuu PK:ssa paremmin. Jos tuomareiden moraalissa on toivomista, se näkyy kyllä myös normaalikokeen arvosteluissa. Kyllä käyn edelleen itsekin kokeissa, jos on vähänkään pelaavat koirat. En kyllä lähde kokeilemaan onneani keskenkuntoisilla koirilla, josko sattuisi "sopivat" tuomarit. Toisaalta ei suuria yllätyksiä tuomarityöskentelyssä ole kohdalleni sattunut, koirat ovat saaneet aivan ansioittensa mukaisia tuloksia.
Siitäkin henkilökemiakommentista on omakohtaisia kokemuksia. Kerro Seppo K kuitenkin missä se suurin ero ajattelutavassa on :) :lol:
Ruippa
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ma Heinä 31, 2006 10:36 am

Ruippa kirjoitti:Kerropa vaikka pari kasvattajaa, jotka heti ensimmäisestä pennutuksestaan onnistuneita, joilla on alle 10 v kasvattajakokemus. Esim vaikka pentue joka toinen vuosi ja joka pentueesta 2 valiota.

http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKasv ... 11964&R=51
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ma Heinä 31, 2006 11:02 am

tässä ois muurivuoren tilastoa jonkin matkaa 1.pentue=1 kva,2.pentue=1kva,3.pentue=1kva,4.pentue=2kva,5.pentue=3kva,6.pentue=3kva,7.pentue=1kva,8.pentue=1kva,11.pentue=5kva jne...nykyään 43 pentuetta,joista 323 pentua ja tällä hetkellä 44kpl kva.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja PS päivämäärä Ma Heinä 31, 2006 11:11 am

Iso-Oja tekee hyvää kasvatustyötä. Onnea jatkossakin.
PS
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ma Heinä 31, 2006 11:44 am

Vieraalle: entäs ne harjoittelut ennen kennelnimeä, molemmissa esimerkeissä :) Jälki on kyllä vakuuttavaa, suorastaan ammattimaista. :lol:
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ma Heinä 31, 2006 11:46 am

Edellinen minulta.
Ruippa
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ma Heinä 31, 2006 12:16 pm

Anonymous kirjoitti:entäs ne harjoittelut ennen kennelnimeä, molemmissa esimerkeissä

Niistä minulla ei ole tietoa, mutta eikö olisi outoa, jos pelkällä kennelnimen hankkimisella päästäisiin tuollaisiin kasvatustuloksiin?
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Seppo K. päivämäärä Ma Heinä 31, 2006 12:24 pm

Ruipalle, sama juttu Kutiasella, olenkohan ajatellut....
No olen ymmärtänyt niin, että olet sitä mieltä, että kokeeseen ei voisi mennä, jos koira ei ole ykkösen kunnossa tai tasolla! Mikäli näin on olen jyrkästi eri mieltä.
Itsestäni kun puhun, pelkästään harjoitusmaastoon on tunnin ajomatka.Jos kokeet ovat lähellä, olen varmasti paikalla koirineni ja saan mukavasti metsäpäivän. Eikös se ole harrastamista, ei keneltäkään mitään pois, järjestäjät saavat vähän fyrkkaa, ja arvaa mitä itse saan.
Saan todella paljon noin sosiaalisessakin mielessä, opinkin ehkä jotain, koira saa metsää, saattaa tulla jopa valioksikin suht. etelässä jne.
Näin on itselleni useamman koiran kanssa kertynyt toista sataa starttia, lisäksi muutama tuomarointi. Kokemuksessa löytyy, ehkä ei niin tietoa ja taitoa, mutta jotain tiedän ehkä minäkin. Otan ainakin pirusti kantaa, se on varma se.
Ainoa hiljainen toiveeni kokeissa on se, että koira edes jonkin verran hakkuisi, että minun höpöttäjän ei tarvitsisi olla koko ajan äänessä, jotta ei tuomareiden aika tulisi pitkäksi.
Vain kaksi kertaa olen tuntenut joutuneeni oikeusmurhan kohteeksi, ja se on vähän käyntimäärään nähden. Voin todeta, että tuomarityöskentely on ajokokeissa erinomaisen hyvää.
Seppo K.
 

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ma Heinä 31, 2006 12:54 pm

täydetputket kirjoitti:eihän ilman kennel-nimeä voi kasvattaa kuin 2 pentuetta,

Näin nyt, kun on kennelnimisuositus/pakko. Kun ylläolevat kasvattajat ovat aloittaneetkasvatustyönsä, ei nimipakkoa ollut. Heillä on pentueita niiltäkin ajoilta. :wink:
Ruippa
 

ViestiKirjoittaja -Tara- päivämäärä Ma Heinä 31, 2006 2:38 pm

¤¤¤
Viimeksi muokannut -Tara- päivämäärä Ma Helmi 11, 2008 7:24 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
-Tara-
 

EdellinenSeuraava

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa