Koiratietokannan tulevaisuus

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Koiratietokannan tulevaisuus

ViestiKirjoittaja Voitto Sorvoja päivämäärä Pe Kesä 26, 2015 2:00 pm

Kun Koiratietokantaan on kirjattu uusia 2010 jälkeen rekisteröityjä koiria, niin niiden rekisterinumerot ilman alkuosan FI tunnusta ja etunollia ovat saattaneet olla jo jollakin ammoin kuolleella koiralla. Sukupuu-näkymässä putkahtaa sitten taannoin eläneelle koiralle "tuore" esivanhempi.

Pidän "ajokoiran sukupuun" kirjauksia Koiratietokantaan hyvin ansiokaana työnä. Kannattaisi uusien koirien kirjaustapaa sinne muttaa viralliseksi, ettei jouduta BULP-indekseissä ym. ongelmiin taas jatkossa. Koiratietokantaan on myös kirjattu joitakin koiria kahdella ilmeisesti kirjausvirheestä johtuen hieman poikkeavalla rekisterinumerolla. Nekin voisi joskus nuoren kesätyönä tai eläkehommana jollakin korjauttaa.
Esim 1960/50 TEMU
Voitto Sorvoja
 
Viestit: 355
Liittynyt: Ke Elo 29, 2012 2:47 pm

Re: Koiratietokannan tulevaisuus

ViestiKirjoittaja Jorma Suuronen päivämäärä La Kesä 27, 2015 11:34 am

Voito Sorvoja minun toiveeni on, että sinun tekemiä tilastoja ja kirjoituksia näkyisi esimmerkiksi ajokoiramies lehdessä.
Esimerkiksi täällä voisi olla sulla oma otsake, jota voisi kommentoida toisessa otsakkeessa. Nämä sinun tekemät jutut löytäisi helposti esim.
minun tasoiset koneen käyttäjät. Minua ainakin kiinnostaa, vaikka en suoranaisesti kasvatakkaan ajokoiria.

Mahdollisuudet laajemman jalostutiedon keräämiseen on rajattomat, jos kilpailullisuus jalostutiedon keräämisestä poistettaisiin.
Tämän päivän tekniikka antaa rajattomat mahdollisuudet ominaisuuksien arviontiin, jos sitä vain kasvattajat haluaisivat ja vaatisivat.
Minun mielestä tiedonjano lähtee kasvattajista. Silloin, kun tehdään vain bisnesmielessä ei muulla kuin sukutaululla ole merkitystä
Kilpailuissa erottuu olemassaolevilla säännöillä tietenkin "parhaat".

Meillä jokaisella on määrätynlainen ajatusmaailma, mutta kuka voi sanoa olevansa varmasti oikeassa. Sellaisiakin mielipiteitä täällä on
nähty. En tarkoita, että kilpailut pitäisi lopettaa. Maalaisjärjen käyttö on sallittua, mutta tänäpäivänä ei välttämättä enää
pelkkä maalaisjärki riitä.

Olisiko mahdollista esimmerkiksi tehdä jonkunlainen ennuste koekoirien määrästä tulevaisuudessa. Millä vauhdilla koirat on vähentyneet/lisääntyneet
viimeisen 10 vuoden aikan vuosittain?
Jorma Suuronen
 
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Tammi 22, 2014 8:44 pm


Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron