Järjestöön kuuluminen

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

ViestiKirjoittaja Suomi-koira päivämäärä Ma Joulu 11, 2006 4:06 pm

Night Wizard, ehkä sinulle on puhuttu vain kokemuksen äänellä. Erittäin harvoin näkee muita rotuja kuin suomenajokoiria näissä meikäläisissä ajokokeissa. Tämä kertoo siitä että harvoin on yhtä ajavaa koiraa sattunut muista roduista kenenkään käsiin. "Erirotuisilla" voi tietenkin omaksi ilokseen harrastusmetsästellä ja ehkä aikaa myöten suunnitella niille sopiva koemuoto. Itse vierastan muita kuin suomenajokoiria sen takia että harrastuksessa jää helposti yksinäiseksi sudeksi erikoisen rotunsa kanssa, aivan samoin kuin näyttelyissä joissa puuttuvat kilpailevat kaverit ja on ikään kuin sosiaalisessa tyhjiössä. Serteilläkään - jos niitä napsii - ei ole oikein arvoa juuri samasta syystä kun ei ole kilpailua. Nämä ovat vain minun yksityisiä kokemuksia ja mietteitä.
Suomi-koira
 

ViestiKirjoittaja Suomi-koira päivämäärä Ti Joulu 12, 2006 8:34 am

Tarkoitan "sosiaalisilla suhteilla" saman rodun harrastajien piiriä, jonka jäsenille voi soitella rotua (omaa rotua) koskevissa asioissa, esim. keskustella siitosyhdistelmien suunnittelusta, arvioida tuomarien valintoja ja vaikkapa "juoruta" ym, mitkä toimet eivät ole kovin herkullisia cascognenajokoiran harrastajan kanssa, kun hän ei tunne suomenajokoirien asioita.

Jos joskus olet saanut yhdellä kehän koiralla sertin, tiedät, että on aivan erilaista ottaa sertti jos kehässä on ollut vaikkapa seitsemän ERI-koiraa.
Minä ainakin olen sellainen että tosi kilpailu kummasti piristää.
Tavataan Maailmanvoittaja -näyttelyssä Tukholmassa ROP-kehässä! Mutta ei yksinäisenä sutena.
Suomi-koira
 

ViestiKirjoittaja Night Wizard päivämäärä Ti Joulu 12, 2006 1:11 pm

mmg:n kanssa samaa mieltä.

Syrjintää jota ajokoirapiireissä esiintyy rodun valinnan takia, voisi verrata koulukiusaamiseen.

"koska olet valinnut väärän rodun, voit vaan sitten käydä näyttelyissä"-tyylistä kommenttia lienee kuulleet monet joilla muu kuin suomiajokki...
Night Wizard
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ti Joulu 12, 2006 1:31 pm

Minkäs rotuinen koira sinulla Night Wizrd on?
Itellä on suomenajokoira ja alkanut kiinnostamaan tuo kreikanajokoira. Saisi olla tuolla saj:iin sivuilla myös näistä muistakin ajokoira roduista esittelyä. Itse en tiennyt kyseistä koira rotua olevankaan,kun metsästyskoiraa meille mietittiin.
Olen lukenut,että tämä rotu on myös rauhallinen rotu,joten kaippa se sopisi ajokillekkin kaveriksi?
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Night Wizard päivämäärä Ti Joulu 12, 2006 1:33 pm

edit
Viimeksi muokannut Night Wizard päivämäärä Su Maalis 06, 2011 10:43 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Night Wizard
 

Moi

ViestiKirjoittaja Mehtäjänis päivämäärä Ti Joulu 12, 2006 2:53 pm

Night wizard, mitä "syrjintää" tuollainen kommentti on? Ei minusta. Näytä että koirasi ajaa ja ilmoita se kokeisiin. Järjestötoiminnassa voi olla että teikäläinen vähemmistö jää sivurooliin kun omaa rotujärjestöäkään ei vielä varmaan saa pystyyn harrastajakunnan vähäisyyden takia.
Mehtäjänis
 

ViestiKirjoittaja Seppo K. päivämäärä Ke Joulu 13, 2006 9:48 am

Tämä nyt on aivan turhaa narinaa, tämä rotujärjestöön kuuluminen tai kuulumattomuus.
Nimeämättä mitään muuta ajavaa rotua, totean vain, että ne ovat todella marginaalisia tässä järjestössä, ja saavat palsta- tai muuta tilaa siinä suhteessa, kuin mitä ne jäsenistössä edustavat. Demogratia se pelaa täälläkin kaikessa yksikertaisuudessaan.
Se nyt vain on niin, että SKL on laatinut säännöt, että johonkin rotujäerjestöön pitäisi kuulua, nauttiakseen SKL:n suomia etuja. Tämä asia ei ole SAJ:n ansiota eikä sen syytä.
Mitä tulee rotuesittelyihin, kai jokainen, joka jonkin harvinaisuuden on on hankkinut, on myös selvittänyt etukäteen sen rodulliset ominaisuudet. Ei se mitenkään voi olla SAJ:n tehtävä.
Mitä taas tulee rotujärjestön vaatimuksiin, ne tosiaan ovat myös SKL:n vaatimuksia. Rotua harrastavan yhdistyksen voi hyvinkin pieni porukka perustaa, sille ei ole esteitä, siitä vaan töihin, ja sitten tiedottamaan, niin yksinkertaista sen on.
Tämän kerron kokemuksesta, sillä erään, nyt jo rotujärjestön, tiedottamisen olen henkilökohtaisesti ja aivan yksin pannut alulle. Ei se paljon vaadi, ei aina pidä vaatia valmista tai asettua valmiiseen pöytään, semminkin jos ei ole mitään annettavaa.
Seppo K.
 

ViestiKirjoittaja calle päivämäärä Ke Joulu 13, 2006 12:51 pm

Vähän edistystä kun tilaa palstalle tuli (Muut rodut). Hyvä niin ja jatkakaa samaan malliin vaan !
calle
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ke Joulu 13, 2006 9:44 pm

Eri kirjoitti:Kyllä mun mielestä saj on vanhojen ukkojen kerho, jossa vallanhimo on vienyt hiuksetkin päästä.


En tiedä hiuksista kun en nyt muista ulkoa mutta ajokoiran eteen ei mun harrastusaikanani (20v) ole enää aikoihin tehty mitään. Markkinavoimat jalostaa luin kerran ja siihen on uskottu. Joskus 50 luvulla kun suomenajokoiran rekisteri suljettiin geeniperimä oli laaja,entä nyt.
Ajokokeet on suurin negatiivinen tekijä jalostuksessa.
Se nostaa esiin muutamia yksilöitä. Koirien koulutus ja taipumusten mittaus
on täysin lapsenkengissä. Vain osa saa kunnon treenauksen ja vain pieni osa arvostellaan kokeissa. Kaikki epäonnistuneet yksilöt jää pimentoon. Ja tätä sanotaan jalostukseksi.Kaikki viat ja sairaudet salataan mahdollisimman
tarkkaan. Ja jengiytynyt porukka käy pitkässä kokeessa.No tällä on onneksi vain marginaalinen vaikutus.
Koetoiminta ja taitava markkinointi nostaa muutamia yksilöitä esiin joihin sitten uskotaan ja aina joku nousee messiaan asemaan josta toivotaan rodun pelastajaa. Mitään syväanalyysiä ei tehdä eikä se ole edes mahdollista. No, vanhat miehet juttelee kuinka ennen metsästettiin oravia.
Vieras
 

Edellinen

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa