Metsästysintoisia uroksia ?

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ke Elo 16, 2006 4:50 pm

Alkuperäinen kirjoitti:Kyselin vaan kun itselle on sattunut noita kantapäänpolkijoita turhan
monta.Metsästysinto on terveyden ohellä tärkeimpiä ominaisuuksia
koirassa ja olen huomannut että monilla into juuri ja juuri riittää
kokeiden läpiviemiseen ja vielä useita miinustetaan innosta(vanhoilla
säännöillä). Koirien synnynnäisessä kestävyydessä on huomattavia eroja
toiset jaksaa täyden päivän heti syyskuun alussa ja toisia taas saa reenata marras/joulukuulle asti ennenkuin rupeavat jaksamaan.
Toiset ilmeisesti käsittävät innon erilailla kuin toiset, kun esimerkiksi kysyy miten kova into koiralla on niin jos koira jaksaa kävellä metsästäjän mukana koko päivän niin sillä on hirmuinen into.Itse käsitän että into on kova jos koira häviää viimeistään yöjäljen löytymisen jälkeen kuin peiru saharaan ja kestää metsässä ajossa tai hukalla koko päivän
ottamatta yhteyttä metsästäjään.

JUU! tosi on tuppaa tulla vanhat ajat mieleen?
Vieras
 

metsästysinnosta

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ti Loka 03, 2006 7:09 pm

1960-luvulla oli sellainen uros, jolla käytiin jänisjahdissa 19 päivänä peräkkäin ja joka päivä ammuttiin jänis tai useampi. Sen jälkeen on ollut useita valioita metsästyskoirina, noin kymmenkunta, eikä yhdenkään kanssa ole päästy samaan. Saattaa olla, että itse on viisastunut tai sitten koirat ovat heikentyneet. Kyseiselle urokselle ammuttiin noin 650 jänistä, ennen kuin se jäi junan alle.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ti Loka 03, 2006 7:36 pm

[quote="Alkuperäinen"). Koirien synnynnäisessä kestävyydessä on h uomattavia eroja
Tämän olen minäkin vuosien varrella huomannut.Toisilla on selvästi parempi perus kestävyys.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Jalmar päivämäärä Ke Loka 04, 2006 1:37 pm

Meillä on ollut mielestäni koiraa aikalailla molemmista päistä.

70-luvulla isä osti pullon hinnalla purentavikaisen nartun joka oli mettästänyt itsekseen ympäri vuoden puolitoistavuotiaaksi. Ko. koira haki koko kauden myös ns. kylmää hakua norkoilematta. Koira piti käytännössä aina hakemalla hakea pois niin haulta kuin hukalta tai ajoltakin. Tämä on tietty myös kouluttamattomuutta, mutta ko. koiraa pyydystettiin parhaillaan 7vrk. Ja ajoi aika monena päivänä, mutta en todellakaan väitä että koko tuota aikaa, :)

Into tulee mielestäni parhaiten esille hukalla ja kylmässä haussa vaikeilla keleillä. Ajolla tai yöjäljellä pysyminen on kaiketi kohtuulliselle metsästyskoiralle itsestäänselvyys?

No. Eno vei nuoruuttaan tämän em. nartun kiiman aikana jahtiin vastoin kieltoja ja vahinkoastutus tuli. Tuttavan uroksella, jota ei voi hyvällä tahdollakaan pitää ajavana koirana. Kaksi pentua syntyi, joista toinen kuoli, toinen jäi meille.

Siinä meni sitten 10v ajokoiraharrastusaikaa hukkaan. Ko koira ajoi yleensä n. yhden kierroksen ilman hukkia, :) Tein joskus testin ja avasin eväspaketin kun koira ajoi ohi: lopetti ajon ja norkoilu alkoi. Eikä ikinä ollut eväitä sille jaettu.. No, noina vuosina opin vähän jänisten jäljityksestä.

Noissa innoissa ja kestävyyksissä on tosiaan todella paljon eroja koirien välillä. Ihmiset katsoo niitä vain siltä pohjalta mikä on oma kokemus ja käsitys innosta ja kestävyydestä. Ja on todennäköistä että myös minulla on molempien "päiden" ääriesimerkit näkemättä. Myöskään ajokokeet vanhoilla tai uusilla säännöillä ei minusta näistä riittävästi kerro. Se taitaa olla vähän arka asia arvostella.

Aina uutta pentua ottaessa tulee mieleen, että kun saisi yhdistelmän uroksen ja nartun "siihen v-mäiseen maastoon, v-mäisessä kelissä" vuorollaan, niin sitten olisi viisaampi yhdistelmää hakiessaan.
Jalmar
 

metsästysintoisia uroksia

ViestiKirjoittaja kurvittaja päivämäärä Ke Loka 04, 2006 4:10 pm

Mulla on tälläkin hetkellä sellainen uros että ei saappaita kiillottele kelillä kuin kelillä, aina pitää hakea pois ajosta, ajaa muuten vielä seuraavana päivänäkin. Ei kyllä ole koskaan tullut mieleen että tulisi käymään ukon luona muuta kuin jos ottaa jäniksen kiinni tai menee louheen, jos ajaa kettua ja menee alle niin kohta pelittää jossain jänistä, on hyväintoinen metsä ja koekoira, ja on ajettuna ykkösiäkin.
kurvittaja
 

metsästysintoisia uroksia

ViestiKirjoittaja killeri päivämäärä Ke Loka 04, 2006 4:18 pm

Olen ollut paljon tuomarina ja kyllä ovat surkeita hakijoita tämän päivän ajokoirat, eivät mene haulikkohollia kauemmas ukosta samanlaisia vaikka ovat käyttövalioita, esitänkin että jatkettas hakuaikaa vielä ainakin kahdella tunnilla kun neljä tuntia ei riitä metsäänlähtöön tämän päivän ajokoirilla.
killeri
 

ViestiKirjoittaja Repun täyttäjä päivämäärä Ke Loka 04, 2006 5:51 pm

Juu näin on, kyllä ajokoiran pitäisi normaaleissa olosuhteissa saada jänis jalkeille puolessa tunnissa, jos koira juoksentelee metsässä kaksi tai
neljä tuntia saamatta jänistä jalkeille niin on aika surkea esitys. Onko
sitten se että koirat on jälkitarkempia heikentänyt hakuominaisuuksia.
Sanokaas minkäsukuisia sitkeimmät koirat on muitakin kuin Vilu ja Joiku.
Repun täyttäjä
 

Edellinen

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron