pyöräillen lenkille

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

ViestiKirjoittaja RL-79 päivämäärä La Kesä 16, 2007 8:59 am

Aika hyvin nuo meillä on oppineet juoksemaan pyörän vierellä ja ilman niitä juoksutinlaitteita.

Ensin on opeteltu kävelemään nätisti hihnassa. Olen opettanut käskyn "oma puoli", jonka sanon tietyllä äänen painolla. Näin ovat oppineet että vain yhdellä puolella kävellään. Joskus onkin sattunut tilanteita, jossa koira syystä tai toisesta flexillä talutettaessa 8m päässä käy keskitien puolella ja auto tulee vastaan. Nopea huuto "oma puoli" ja koira korjaa tilanteen. Täällä kun asuu keskellä kylää, ei ole turvallista taluttaa koiraa joka sinkoilee puolelta toiselle.Seuraavaksi opetellaan ohittamaan vastaan tulevat ihmiset ja koirat niin, ettei jokaista tarvitse tervehtiä, vaan ohitetaan sujuvasti. Kun hihnassa kävely sujuu mallikelpoisesti, olen siirtynyt pyörän selkään, ja ihan sujuvasti on matka jatkunut. Voin pyöräillä vaikka keskellä kylää, pelkäämättä että ojaan menee. :D Niin no sivuteillä, jos rusakko lähtis :shock: , ei oo vielä kyllä sattunut kohalle..Se on oltava valppaana!

Tämä viikko olikin hyvä viikko juoksuttaa pyörällä, sadetta ja viileää!
Kuinkas moni koiraansa juoksutti.. :?: :D
RL-79
 

ViestiKirjoittaja mika24 päivämäärä Ti Kesä 19, 2007 3:18 pm

8)
Viimeksi muokannut mika24 päivämäärä La Heinä 14, 2007 6:45 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
mika24
 

ViestiKirjoittaja -TT- päivämäärä Ti Kesä 19, 2007 7:34 pm

Mitenpä pitkiä kerralla juoksutatte? ja monesti viikossa?
-TT-
 

ViestiKirjoittaja veera päivämäärä Ke Kesä 20, 2007 7:25 am

Springerin kanssa on se vaara, että jos koira kiskaisee oikein voimakkaasti sivulle päin niin se kiinnityslenkki katkeaa ja koira on sitten irti ellei sillä ole sitten vielä hihna pannassa kiinni.
Jos springerillä juoksuttaa niin kannattaa hankkia valjaat. Omat koirat vetävät kuin hullut ollessaan springerissä kiinni, mutta pelkässä hihnassa ollessaan juoksevat tosi nätisti.
Minulla on aina koirat irti kun käyn pyörälenkillä vaikka kaupungissa asutaankin. Ja rullaluistellen mennään samalla tavalla. 8)

Nyt onkin tuon nuorimmaisen (10kk) koulutuksen aloittaminen että oppii käskyt jotta voi irti juoksuttaa. :P
veera
 

ViestiKirjoittaja RL-79 päivämäärä La Kesä 23, 2007 9:26 pm

Nyt sekin tuli koettua millaista on juoksuttaa koiraa pyörällä kun rusakko säntää 20m päästä tien yli. :shock:
Onnekseni kerkesin huomata rusakon koiraa ennemmin, kun se loivaa rinnettä pitkin työnti tulemaan suoraan tielle. Äkkipysähdys ja molemmilla käsillä kiinni hihnasta. Koiraa huutaa suoraa huutoa pitkällä kävelytien suoralla kun rusakko vielä aivan kuin kiusallansa pysähtyi sadan metrin päähän kuuntelemaan meteliä. No koira sai ainakin äänensä avattua ja juhannuksen juhlijat tältä kylältä vähintään sydärin. :lol:
Ei ois tämä koira pysähtyny siihen ``seis``käskyyn!!
RL-79
 

ViestiKirjoittaja RL-79 päivämäärä Pe Heinä 06, 2007 4:19 pm

8)
RL-79
 

ViestiKirjoittaja metsämies5 päivämäärä La Elo 11, 2007 9:53 am

Koiran kans vo ikäydä vaikka joka päivä pyörä lenkin kunhan menee koiran ehdoilla. Itse olen lenkitänyt päivittäin noin 5-12km. Turhaa ottaa mitään 50km metrin lenkkejä koira vaan turhautuu. Olen pyrkinyt joka päivä ajella eri reittejä niin koiralla pysyy mielenkiinto. Uiminen on hyvä vaihto ehto koiralle tai vedättää huski valjaissa vaikka auton rengasta. Jos koira on hanskassa niin itse menee ison mäen päälle ja antaa luokse kutsu merkin ja kaveri päästää koiran irti koira ottaa melkosia mäki reenejä. Itse pidän tärkeänä myös että koiralla otetaan aivo reennejä. Koira monesti aivan puhki näistä hommista aina ei tarvi olla fyysistä rasitusta.
metsämies5
 

ViestiKirjoittaja RL-79 päivämäärä La Elo 11, 2007 7:41 pm

Täälläkin varsin pyöräilyrikas kevät ja kesä takana, peruskunnon pitäisi olla erinomainen. Mielenvirkeyttä pitäneet yllä lukuisat rusakot pomppiessaan teiden yli, nurin ei menty kertaakaan, vaikka vaarallisia tilanteita riitti. Koira juoksee kuin viimeistä päivää pyörällä mentäessä, kun on tietyt paikat mistä tietää että sieltä niitä löytys..
Minkälaisia aivotreenejä Metsämies5 pitää koirallensa?
RL-79
 

ViestiKirjoittaja ramaani päivämäärä La Elo 11, 2007 7:45 pm

800km tuntuu aika "sopivalta",ennen juoksutin itekin tonne 600-900km väliin,nyt on jäänyt n.200km/koira...
ramaani
 


Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa