Ajokoe info

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä To Marras 23, 2006 8:14 pm

Tuostapa linkistä löytyy vähän pelkistetympää tietoa kysymykseeni, niin ei tartte alkaa lukea koko "sinistä kirjaa" läpi.

Tuon sisäistäminen riittää aluksi melko pitkälle kokeisiin haaveiltaessa.

http://www.kuturankennel.com/2.pdf
Vieras
 

Re: Ajokoe info

ViestiKirjoittaja Ryövärin tytär päivämäärä Ke Loka 28, 2009 9:22 am

Tulipas semmonen mieleen et jos olen tuomarina/oppaana/koiranohjaajana alueella missä minulla on metsästysoikeus niin saanko ampua jäniksen 2h ajon jälkeen eikä siitä tule mitään tupinoita?
Ryövärin tytär
 

Re: Ajokoe info

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ke Loka 28, 2009 5:14 pm

1. Ajokokeiden tarkoitus
Ajokokeiden tarkoituksena on ajavien koirien jäniksen ajo-ominaisuuksien selville saaminen
jalostusta varten, harrastajien ja heidän yhteistoimintansa kehittäminen sekä
kilpailumahdollisuuksien tarjoaminen näihin sääntöihin pohjautuen.
Ajokokeissa ei ole tarkoitus vahingoittaa riistaeläintä tai koiraa, eikä altistaa niitä
kohtuuttomalle rasitukselle.


Koetilanne on koetilanne, eikä metsästystilanne. Ote ajokoesäännöistä, tähän viitaten et voi ampua (minun tulkinta).
Ruippa
 

Re: Ajokoe info

ViestiKirjoittaja Miikka Laakso päivämäärä Ke Loka 28, 2009 5:57 pm

Ryövärin tytär kirjoitti:Tulipas semmonen mieleen et jos olen tuomarina/oppaana/koiranohjaajana alueella missä minulla on metsästysoikeus niin saanko ampua jäniksen 2h ajon jälkeen eikä siitä tule mitään tupinoita?

Et saa. Koetilanteessa ei riistaa tule vahingoittaa, kuten edellä olevassa viestissä mainitaan.
Miikka Laakso
 

Re: Ajokoe info

ViestiKirjoittaja pyyntimies päivämäärä Ke Loka 28, 2009 7:37 pm

Miikka Laakso kirjoitti:
Ryövärin tytär kirjoitti:Tulipas semmonen mieleen et jos olen tuomarina/oppaana/koiranohjaajana alueella missä minulla on metsästysoikeus niin saanko ampua jäniksen 2h ajon jälkeen eikä siitä tule mitään tupinoita?

Et saa. Koetilanteessa ei riistaa tule vahingoittaa, kuten edellä olevassa viestissä mainitaan.
Ruippa kirjoitti:
1. Ajokokeiden tarkoitus
Ajokokeiden tarkoituksena on ajavien koirien jäniksen ajo-ominaisuuksien selville saaminen
jalostusta varten, harrastajien ja heidän yhteistoimintansa kehittäminen sekä
kilpailumahdollisuuksien tarjoaminen näihin sääntöihin pohjautuen.
Ajokokeissa ei ole tarkoitus vahingoittaa riistaeläintä tai koiraa, eikä altistaa niitä
kohtuuttomalle rasitukselle.


Koetilanne on koetilanne, eikä metsästystilanne. Ote ajokoesäännöistä, tähän viitaten et voi ampua (minun tulkinta).
Eikös näitä jalostetakaan metsästys käyttöön? :?:
pyyntimies
 

Re: Ajokoe info

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ke Loka 28, 2009 8:55 pm

Ajokokeissa ei ole tarkoitus vahingoittaa riistaeläintä tai koiraa, eikä altistaa niitä
kohtuuttomalle rasitukselle.

Minusta ajokoesääntö on yksiselitteinen, 70-80 luku oli erikseen, silloin täydestä (120 min) ajosta toisesta erästä sai ampua jäniksen ylituomarille. Miten lie levenderin koirat silloin ajelleet :shock:
Ruippa
 

Re: Ajokoe info

ViestiKirjoittaja kalkkis päivämäärä To Loka 29, 2009 7:10 am

Minusta ajokoesääntö on yksiselitteinen, 70-80 luku oli erikseen, silloin täydestä (120 min) ajosta toisesta erästä sai ampua jäniksen ylituomarille. Miten lie levenderin koirat silloin ajelleet :shock:[/quote]

Ruipalla ollut 70-80 luvulla omat säännöt, tai ainakin omalaatuinen sääntöjen tulkitsemis tapa.
kalkkis
 

Re: Ajokoe info

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä To Loka 29, 2009 8:50 am

Olen siirtynyt pois koemaastosta parikin kertaa, kun sinne tuli pari ukkoa ja koirankuljettaja aseen kanssa. Tienpäässä oli lappu AJOKOE TÄSSÄ MAASTOSSA.
Minun sääntöjentulkinta alkaa vasta 80-luvun puolivälistä, aiemmista tulkinnoista en ollut kiinnostunut :wink: Silloin tapoin jäniksiä, niinku levender nyt :lol:
Ruippa
 

Re: Ajokoe info

ViestiKirjoittaja haaaki päivämäärä Su Marras 01, 2009 4:23 pm

Miikka Laakso kirjoitti:
Ryövärin tytär kirjoitti:Tulipas semmonen mieleen et jos olen tuomarina/oppaana/koiranohjaajana alueella missä minulla on metsästysoikeus niin saanko ampua jäniksen 2h ajon jälkeen eikä siitä tule mitään tupinoita?

Et saa. Koetilanteessa ei riistaa tule vahingoittaa, kuten edellä olevassa viestissä mainitaan.


toisen erän jälkeen koe on loppunut jo ?
haaaki
 

Re: Ajokoe info

ViestiKirjoittaja Iitapiru! päivämäärä Su Marras 01, 2009 4:25 pm

waldo kirjoitti:Ajattelin laittaa tällaisen osion,siinä toivossa että saisin hyviä ohjeita ja neuvoja kyseisestä asiasta.Ajokokeista olen hiukan lukenut ja lisää kyllä täytyisi,että ymmärtäisi asiaa enemmän.
Elikkä mistä pitäisi lähteä liikkeelle?( En ole koskaan käynyt kokeissa, enkä oikein tiedä miten se tapahtuukaan.) Ilmoitat koiran johonkin kisaan,mitä sitten? Olen lukenut että pitää olla oma tuomari mukana? Pitääkö paikkansa? Mistä sellaisen saa,kun en tiedä ketään.
Kaikki tieto olisi tervetullutta,tälle tietämättömälle. :wink: Kiitos etukäteen niille jotka jaksavat vastata.

:roll: :shock: :lol:
Iitapiru!
 

Edellinen

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa