Ajokoe info

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Ajokoe info

ViestiKirjoittaja waldo päivämäärä Pe Elo 25, 2006 5:09 pm

Ajattelin laittaa tällaisen osion,siinä toivossa että saisin hyviä ohjeita ja neuvoja kyseisestä asiasta.Ajokokeista olen hiukan lukenut ja lisää kyllä täytyisi,että ymmärtäisi asiaa enemmän.
Elikkä mistä pitäisi lähteä liikkeelle?( En ole koskaan käynyt kokeissa, enkä oikein tiedä miten se tapahtuukaan.) Ilmoitat koiran johonkin kisaan,mitä sitten? Olen lukenut että pitää olla oma tuomari mukana? Pitääkö paikkansa? Mistä sellaisen saa,kun en tiedä ketään.
Kaikki tieto olisi tervetullutta,tälle tietämättömälle. :wink: Kiitos etukäteen niille jotka jaksavat vastata.
waldo
 

ViestiKirjoittaja 99 pistettä päivämäärä Pe Elo 25, 2006 5:14 pm

Ota yhteyttä paikkakuntasi ajokoiramiehiin. Siitä se lähtee nopeimmin liikkeelle. Kannattaa hankkia tuomarikortti ihan ensiksi, Sieltä niihin tuomareihin tutustuu.
99 pistettä
 

ViestiKirjoittaja waldo päivämäärä Pe Elo 25, 2006 5:27 pm

Tarviiko tuo tuomarikortti olla heti ekoissa kisoissa? Kiinnostaisi vaan mennä kokeilemaan kyseistä touhua,jos siitä sitten vaikka innostuisi,niin mikä ettei sitten lukisi kortin. :wink:
waldo
 

ViestiKirjoittaja Hippu päivämäärä Pe Elo 25, 2006 5:28 pm

..
Viimeksi muokannut Hippu päivämäärä La Loka 07, 2006 3:19 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Hippu
 

ViestiKirjoittaja Hippu päivämäärä Pe Elo 25, 2006 5:32 pm

..
Viimeksi muokannut Hippu päivämäärä La Loka 07, 2006 3:18 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Hippu
 

ViestiKirjoittaja miccis päivämäärä Pe Elo 25, 2006 7:52 pm

Joskus kokeen järjestäjillä riittää intoa kysellä tuomarit uudelle harrastajalle. Soita ihmeessä (ajoissa!) ilmoitusten vastaanottajalle ja esitä asiasi niin eiköhän sieltä apua löydy.
En nyt jaksa uskoa ettei sen vertaa viitsitä auttaa etteikö edes puhelinnumeroita tutuilta tuomareilta anneta. Sitten voi soitella suoraan näille tuomareillekin. Kyllä sieltä joku lähtee, jos ei satu "arvokokeita" olemaan samaan aikaan (silloin on tuomarit muutenkin kortilla).
miccis
 

ViestiKirjoittaja pippuri päivämäärä Pe Elo 25, 2006 8:36 pm

Lainaa ainaski joltakin se "sinikantinen" ja lue läpi jotta tiedät omat ja koiran oikeudet koetyöskentelyn aikana..
pippuri
 

ViestiKirjoittaja Night Wizard päivämäärä Ti Marras 07, 2006 5:04 pm

Löytyisikö jostain netin syövereistä yhteenvetoa siitä mitä pitää tehdä ja ottaa huomioon siinä vaiheessa kun suunnittelee kisaavansa ajokokeessa.

Kaipaisin siis kirjallisessa muodossa olevaa selkokielistä opasta mm. metsästyskortista, tarvittavista luvista, kokeen kulusta (mm. ne tuomarin hankkimiset jne) ynn muusta aiheeseen kuuluvasta.

Kiitos kaunis jo etukäteen.
Night Wizard
 

ViestiKirjoittaja miccis päivämäärä Ti Marras 07, 2006 5:36 pm

Eipä mahda netin syövereistä löytyä. Mutta tuossa yllä nikkinen sen kiteytti. Kurssi kestää pari iltaa / vajaan päivän, siellä tulee kyllä tarvittava info.
Ja koska joku viisastelee kuitenkin, niin sanottakoon vielä ettei se ole pakko käydä kurssia kisaillakseen. Mutta siellä selviää vastuut ja velvollisuudet parhaiten. Ja osta sääntökirja, siinäkin on koiranohjaajan tiedoksi paljon asiaa.
miccis
 

ViestiKirjoittaja OtsoM päivämäärä Ti Marras 07, 2006 5:43 pm

Raineri rules
Viimeksi muokannut OtsoM päivämäärä Ma Joulu 25, 2006 9:51 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
OtsoM
 

ViestiKirjoittaja OtsoM päivämäärä Ti Marras 07, 2006 6:00 pm

Raineri rules
Viimeksi muokannut OtsoM päivämäärä Ma Joulu 25, 2006 9:51 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
OtsoM
 

ViestiKirjoittaja Night Wizard päivämäärä Ke Marras 08, 2006 1:54 pm

OtsoM kirjoitti: Lue sininen kirja, jos vain saat sen jostain.

Tämän jälkeen saat mukaasi 2 tuomaria, joista toinen tuntee maaston(tai sitten lähtee opas ylimääräisenä mukaan, olemme itse pyrkineet maastontunteviin tuomareihin, koska ajo saadaan paremmin kiinni kuin asiaan perehtymättömällä oppaalla).

Menet tämän jälkeen ensimmäiselle palkintotuomarikurssille ja suoritat kortin. Tuomarihommat toimivat aika paljon vastavuoroperiaatteella eli jos joku lähtee sinulle tuomariksi niin vastavuoroisesti olisi hyvä, että sinä lähtisit joskus myös hänelle tuomariksi.


Muutama kysymys lisää tämän pohjalta:

Mitä tarkoitetaan tällä sinisellä kirjalla? Jossain muussakin vastauksessa samainen mystinen kirja välähtänyt.

Ne tuomarit... Onko ne minun mukaani sinne maastoon lähtevät ne, jotka olen pyytänyt mukaan itse?

Järjestetäänkö noita kursseja kuinka usein per kennelpiiri? Ja tuleeko sieltä se kurssimateriaali, vai pitääkö hankkia itse?

Ja siis kun lähtee kokeisiin, ei tarvitse olla suoritettuna mitään "metsästäjätutkintoa"?

Kyselen paljon, mutta olen tiedon haluinen :wink: Kun mitään yhteenvetoa en ole löytänyt mistään, vain hajanaista tietoa josta ei ole ollut mitään hyötyä.

Kiitoksia OtsoM vastauksista!
Night Wizard
 

ViestiKirjoittaja OtsoM päivämäärä Ke Marras 08, 2006 2:09 pm

Raineri rules
Viimeksi muokannut OtsoM päivämäärä Ma Joulu 25, 2006 9:50 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
OtsoM
 

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ke Marras 08, 2006 2:30 pm

...kun mitään yhteenvetoa en ole löytänyt mistään...


Ole hyvä ja lueskele aluksi SAJ:n sivuilta:
http://www.ajokoirajarjesto.fi/fin/index.htm
Järjestö-> Suomen ajokoirajärjestön säännöt ja
Tiedotuksia->Säännöt ja ohjeet-> ajokoesäännöt

senjälkeen OtsoM:n neuvot ja kysele sitte lisää, jos jäi epäselvää :) :wink:
Ruippa
 

ViestiKirjoittaja Night Wizard päivämäärä Ke Marras 08, 2006 4:45 pm

Juuh, nuo järjestön sivuilta löytyneet säännöt olen lukenut, mutta nehän eivät ole kokonaisuudessaan siellä. Beaglein sivuilla kait olivat kun sinne eksyin.

Kiitoksia suuresti paljon avusta vihreälle harrastajalle *kumartaa syvään*
Night Wizard
 

Seuraava

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa