Miten koiran tulee pitää yhteyttä isäntäänsä?

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Miten koiran tulee pitää yhteyttä isäntäänsä?

ViestiKirjoittaja Mehtäjänis päivämäärä To Loka 18, 2007 4:53 pm

Kertokaa mikä on koiran ihanteellisin tapa pitää yhteyttä isäntäänsä koetilanteessa. Olen kuullut kehuttavan että tosi metsästysintoinen koira ei tule käymään isäntänsä luona ollenkaan niin kauan kuin jänis on löytynyt ja tosi metsästysintoista koiraa ei helposti saa edes kiinni metsästä.

Tuleeko miinuksia jos koira käy puolen tunnin tunnin välein tervehtimässä koeryhmää (sateella kun ilmeisesti ei ole jälkeä löytynyt). Olisiko siis ihanne että koira harhailee omin päin pitämättä yhteyttä omistajaan jos sillä ei ole yöjälkeä. Mitä sanoo sääntökirja tällaisesta asiasta?
Minusta itsestäni on miellyttävämpää kun koira käy sanomassa että vielä ei ole yöjälkeä ja että se metsästää minun kanssani eikä itsekseen.
Mehtäjänis
 

ViestiKirjoittaja Iitapiru! päivämäärä Pe Loka 19, 2007 11:24 am

Mie piän kokkeitten käytäntöä hyvänä. Jos koira tullee 20:n minuutin haun jäläkhin luokse, niin sillon liikahettaan jonku verran. Ei siitä miinuksia saa. Toiset koirat vaan ei sitä tehe ja net sakottaa ittiään automaattisesti ku monesti sillon tuppaa ajo lähtemään kuulumattomista ja minuutteja saattaa jäähä puuttumaan kortista. Mie itte tykkään koirasta, joka näyttäytyy haun aikana sillon tällön.
Iitapiru!
 

Re: Miten koiran tulee pitää yhteyttä isäntäänsä?

ViestiKirjoittaja Antti päivämäärä Pe Loka 19, 2007 4:05 pm

Mehtäjänis kirjoitti:Olisiko siis ihanne että koira harhailee omin päin pitämättä yhteyttä omistajaan jos sillä ei ole yöjälkeä.


Kyllä yhteyttäpitämättömistäkin koirista löytyy järkeviä hakijoita, eivät ne kaikki ole pitäjästä toiseen vaeltelijoita. Reippaasti etenevä ja maastoa ahneesti peittävä (ei harhaileva) ja yhteyttäpitämätön koira on kaikista tehokkain esihakija. Se keskittää kaiken aikansa "olennaiseen", kun taas yhteyttäpitävä kuluttaa osan hakuajastaan seurusteluun.

Aina kun koira on metsässä eikä isännän tykönä, on mahdollisuus, että ajo lähtee käyntiin. Jos koiran piirto näkyy vartin välein, itselleni ainakin tulee kovin tuskainen olo ja epäilyttää mahtaako jänis löytyä tänä päivänä.

Useamman kerran olen tänä vuonna kokeissa nähnyt tilanteen, että kun koirien kiinnostus hakemiseen on laskenut toiselle erälle ja yhteydenpitoväli muuttunut pieneksi, n.5-20 min, niin on toinen jänis jäänyt löytymättä.
Viimeksi muokannut Antti päivämäärä To Marras 01, 2007 9:17 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Antti
 

ViestiKirjoittaja Mehtäjänis päivämäärä Pe Loka 19, 2007 4:52 pm

Jännä kuulla näitä ajatuksia, mutta miten tulkitsette sääntökirjan ihannetapauksen. Onko säännöissä tästä mitään?
Mehtäjänis
 

ViestiKirjoittaja ramaani päivämäärä Pe Loka 19, 2007 6:11 pm

minä ole huomannut tuosta omasta"juniorista",joka hakee itsenäisesti vaikka koko päivän ilman yhteyden ottoa semmosen homman et kun seurailen sitä nuotiolta gepsitutkalla se käy joskus hyvinkin lähellä,noin 100-150 metrin päässä ikään kuin tarkistamassa et olenko vie paikalla,muttei näytä itteään.monesti olen treenannut iltapäivällä vesisateessa "kylmänmetän"hakua,ni se hakee kauimmillaan 1500metristä sillai ihan viisaan olosesti rengastaen,ja juuri sillon kun vaihtaa tien toiselle puolelle käy lähellä minua muttei näytä itseään.tos kylmän metän haussa gps on kyllä todella kätevä,niin kuin tänä aamuna koira meni melko suoraan 800 metriä ja sit gepsi alkas näyttää 700-900metriä ja sieltähän se sit hetken kuluttua nousi.
ramaani
 

ViestiKirjoittaja KomiA päivämäärä Pe Loka 19, 2007 6:54 pm

Mielestäni hyvä hakija ei tartte tutkaa eikä gepsiä. Jos mennään harrastuksen "juurille" ja metsällä pitäis voida käydä ilman apuvälineitäkin, niin mieli hyvästä hakijasta saattaa muuttua ( järkevämmäksi ? ). 80-luvun alussa olin tuomarina hyvällä hakijalla (löysi jäniksen kuulemma vaikka kuusta !). Varttia vaille neljä tuntia haki, ennenkuin lähti ! Silloisilla tutkapahasilla tavoitettiin koira haun aikana neljä kertaa, joka kerta oletetulla yöjäljellä. Ajo lähti lopulta kuulon rajoilta, 5-6 km aloituspaikalta ! Arvostetun kasvattajaomistajan mielestä haku oli erinomainen, minun mielestä ei !
Metsästyksellisesti hyvä hakija näyttäytyy silloin tällöin ( pitää yhteyttä jahtikaveriin ) ja sitä voi jopa ohjata haluttuun suuntaan (sininen kirja kehoittaa kai sulkemaan "tottelemattoman kuljettajan", jos koiralle suuntaa näyttää ?)). Ihannetilanteessa koiran ollessa pitempään poissa voi koiran jahtikaveri sanoa aika varmoin äänenpainoin: "Kohta lähtee "
Kiitettävää ei meikäläiseltä tipu normaalikelillä, jos koiraa ei yli tunnin haulla nähdä kertaakaan ja jäniksiä pitäis maastossa olla. Ei auta, vaikka gepsissä olis syheröä kuinka pitkästi !
Ei kehtaa lähteä "pomon" ja työkavereitten kanssa jänisjahtiin, jos koira kuuhkailee omia polkujaan kilometritolkulla, vaikka ajettava saattaisi löytyä oman seuran alueeltakin !
KomiA
 

ViestiKirjoittaja ramaani päivämäärä Pe Loka 19, 2007 7:28 pm

eihän kukaan ole väittänyt et koira tarttee gepsiä,kerroin vain oman näkemykseni kuinka kätevä sillä on seurata kylmän metän hakua,jos ottaa paikkatietoja niin kuin minä,eli minuutin välein,ni minuutin tarkkuudella tietää koska koira saa yöjäljen,ainakin minun koirilla vauhti putoa tonne 5-7km/h,ja siinä samalla on pointterin miehet tyytyväisiä kun samalla tulee tuhansia paikkatietoja otettua kuukaudessa,noilla määrillä jo tulee tutkien testauksestakin melkosen luotettavaa tietoa.
ramaani
 

ViestiKirjoittaja Wille päivämäärä Pe Loka 19, 2007 7:38 pm

Ymmärrän kyllä jos koira ottaa yhteyttä ilman yöjälkeä , mutta yöjäljeltä ei koiran pidä lähteä omistajaa katsomaan. KomiAlle tälläinen tuntuu olevan ainoa oikea tapa. Ajattelen koiralla olevan innonpuutetta ellei se pysy yöjäljellä.
Wille
 

ViestiKirjoittaja tta päivämäärä Pe Loka 19, 2007 8:45 pm

Wille kirjoitti:Ymmärrän kyllä jos koira ottaa yhteyttä ilman yöjälkeä , mutta yöjäljeltä ei koiran pidä lähteä omistajaa katsomaan. Ajattelen koiralla olevan innonpuutetta ellei se pysy yöjäljellä.
Näin juuri, se on nimenomaan innonpuutetta jos ei pysy yöjäljellä vaan isäntä kiinnostaa enemmän.
tta
 

ViestiKirjoittaja KomiA päivämäärä Su Loka 21, 2007 9:16 pm

Koiranko pitäisi ottaa yhteyttä yöjäljeltä ? Eipä tullut mieleenikään, että joku ymmärtäisi mielipiteeni niin ! Minun mieleinen koira ei vain ole yhteyttä pitämätön ja liian laajasti hakeva koira ( joka vielä usein on samalla jäljen jättävä vaeltaja ).
KomiA
 

ViestiKirjoittaja Iitapiru! päivämäärä Ti Loka 23, 2007 4:58 pm

Eihän net koirat ennää yöjäleltä yhteyttä tule ottamhan, ei herrajjumala senthän. Kyllä net saava tulla kylymälä havula ilimottautuun, sehän on selevä. On ollu mullaki yks koira, joka haki kylymääki niin kauan, että yöjäläki löyty. Eikä ottanu yhteyttä. Sitte se ajo lähti kuulumattomista. Ei ollu hauskaa. Intoahan siinä riitti, mutta se ei pelekästään riitä. Nyt runsaina jänesvuosina ei semmosia hakuja tapahukkaan.
Iitapiru!
 


Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 1 vierailijaa