Kettukoirakoe miehet

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Kettukoirakoe miehet

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Su Syys 17, 2006 11:17 am

Sanokaapa käytättekö koiraa metsässä näin sulanmaan aikaan ollenkaan,vai odotatteko lumikelejä :?:
Vieras
 

ViestiKirjoittaja kuivis päivämäärä Su Syys 17, 2006 1:54 pm

Kyllähän sitä jos meinaa koiran saada kuntoon pitää käytellä jo näin alku syksystäkin. Muutamat kettuajut on jo saatu. Jänistä tulloo ajatettua näin alku syksyllä, tosin tuo vanahempi ei ossoo jänistä ajjoo, kuhan perässä löyhöttää.
kuivis
 

ViestiKirjoittaja kettu päivämäärä Su Syys 17, 2006 7:19 pm

Kyllä tulee käytettyä.Meillä on huonosti kettuja on päiviä ettei koira löydä yöjälkiä lainkaan, jos löytyykin ja saa ajon eipä ne pitkään kestä menevät reikiin.Ei siinä koiran kunto paljon nouse.Semmoinen olis helpompi kuntouttaa,joka ajais jänistä.Siinä nuorien ketun pentujen ajattamisessa on sekin huono puoli.että oppivat menemään reikiin,niin aikuisenakaan ne ei juokse.
kettu
 

ViestiKirjoittaja Reporetku päivämäärä Ma Syys 18, 2006 6:56 am

Jos Lounais-Suomessa odottelisi lumikelejä, niin vähällepä koiran irrallaanpito jäisi. Toisaalta kettukantakin on aivan eri luokkaa kuin pohjoisempana.

Tuo jäniksellä treenaaminen on vähän kaksipiippuinen homma. Voi olla, että jänikselle herkän koiran kokeissakäynti vaikeutuu, kun sen annetaan ajella väärää otusta. Toisaalta jäniksenajo opettaa kettukoiralle huolellisuutta. Tahtoo monen kettukoiran hukkatyöskentely olemaan sellaista kilometrin lenkin tekoa kauhealla vauhdilla. Ei siinä mitään, usein kettu löytyykin tällä tyylillä nopeasti, mutta aina on niitä vaikeita kelejä ja "puskakettuja".

Itse tein tuossa jäniksenajon karsinnassa pahan virheen. Koirani ajeli jänistä aika halukkaasti jo pentuna, vaikka kettu enemmän kiinnostikin. Koirasta kuitenkin koetettiin tehdä jänisvapaata, eli otettiin aina ajolta pois ja nuhdeltiin. Jossain vaiheessa koira hoksasi, ettei tuo äijä häntä väkisin metsästä pois saa. Nyt on aivan turha toive saada koiraa jäniksenajosta pois. Jos se saa aamulla jäniksen jalkeille, niin aina kestää iltapäivään ennen kuin antautuu. Ei edes jäniksen kaadolta anna kiinni. Ketunajossa yhteistyö pelaa sen sijaan moitteettomasti ja sen saa vaikka täydestä ajosta hyppäämään autoon.

Harmittaa kun tuli koiran hyvin alkanut koeura pilattua.
Reporetku
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ma Syys 18, 2006 5:04 pm

kyllä lounaissuomen kettu miehet ovat ihan perseestä ajellaan autoilla hölmön näkösenä ja istutaan huoltiksella ja luulaan olvansa kovia mettä miehiä
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ti Syys 19, 2006 1:15 pm

itse olen lounaissuomesta pöytyältä ja mulla ei ainakaan riitä järki kasvattamaan pennusta ajavaksi kettukoiraksi yhden olen perinyt isältäni joka hiukan ajo mutta oli patalöysä ja nykyisen ostin 3vuotiaana millä on 3sen haukku mielestäni olen täysin kusipää kaverit samaa mielä 1kpl :oops: :cry: :!:
Vieras
 

ViestiKirjoittaja kettu päivämäärä Ti Syys 19, 2006 5:56 pm

Menihän jutut vähän oudoiksi. Minä en ole kasvattanut yhtään koiraa,mutta olen kettukoiran pennun valinnut sellaisista linjoista,jotka alkavat hakea ja ajaa nuorena.Näillä koirilla se on perimässä.eikä opittu.Näistä yleensä saa kettukoiran, kun vaan vie mettään.Aluksi saattavat ajaa mitä sattuu,mutta kun viedään ketun jäljille ja hajuille niin muut ajot jää pois.Etelämmässä suomea se on varmaan vaikeampaa,kun siellä on niitä kauriita ja peuroja.
kettu
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ti Syys 19, 2006 6:53 pm

:P :P :P :P :P eihän kettukoirat aja lounais suomessa muuta kun peuroja ja äijät istuu huoltoasemalla pelailemassa kolikko pelejä ja miettivät tarttisko tuplata
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ke Syys 20, 2006 6:13 am

:lol: :lol: kyllä auranmaalla äijät istuu huoltoasemalla ja pelailee kolikkopelejä
Vieras
 

ViestiKirjoittaja PS päivämäärä Ke Syys 20, 2006 9:46 am

Annetaan niiden pelailla vaan. Näin he tukevat mm. nuorten harrastustoimintaa jne.
PS
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä To Syys 21, 2006 6:09 pm

Löytyihän sitä tietoa nivamieheltä.Ei kannata kantaa huolta koekoirista,niillä samoilla koirilla metsästetään.Seitsemän vanhalle koiralleni on ammuttu parisataa kettua ja välillä käyty kokeissa,että saatu käyttövalion arvo.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä To Syys 21, 2006 6:24 pm

se mitä mä oon ollu kettu kokeis tuomarina niin suurin osa o ollu kiillottajia melekeen kymmenen vuotta oon kulukenu. ja mettä koirat niin kyl niittenkaa o kiva käyä ku heitetään irti keskellä päivääki niin kyl repo nousee mut ku ne haukkuu liikaa.(siis kokeis) passi miehetki tykkää ku kuulee missä haku\ajo menee. täl hetkel kyl oma koira tilanne huono mut onneks kavereilla o haukkivia koiria kehtaa menna passiin.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä To Syys 21, 2006 7:12 pm

Etelä-pohjanmaan miehet ne juhlii näillä kettukorilla, suurin osa kva on siellä,luonnollesesti paljon kettuja.Toista täällä pohjoisessa, täällä ne kettukoirat punnitaan.Ei tietenkään koske kaikkea koiria on siellä etelässä hyviäkin,mut paljon helpompaa.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä To Syys 21, 2006 8:05 pm

Ihmettelel jos on vuosia käynyt kokeissa tuomarina, eikä ole tarvinnut haettaa päivällä saatikka iltapäivällä.Tuosta koirien äänen annosta olen samaa mieltä,jos puhutaan herättelevästä koirasta,niin sen pitäis herätellä vielä iltapäivälläkin.Se ei ole mitään herättelyä,jos aamulla vähän tirahtelee tuoreelle jäljelle.Kun seuraa tuolla gepsi keskustelua,niin tuntuu olevan ongelmia tuhannen euron vehkeillä,kun haukkuva koira tekee sen ilmaiseksi.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä To Syys 21, 2006 8:38 pm

Joo toi liiallinen tiukkuus on kiusanut minua kanssa, menee hiljaa pesälle,mutta toisinaan haukahtaa jonkin verran.Pääsee monesti yllätään ketun ja ajo on sen mukaista. Mistä johtuu toi toisinaan herättely?innosta vai?
Vieras
 

Seuraava

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 1 vierailijaa