Näyttely- vai metsäkoira?

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Re: Näyttely- vai metsäkoira?

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ti Kesä 21, 2011 7:33 am

Eikai yhdel eteläst otetul koiral voi koko pohjoisen koiraporukkaa vastaan kilpailla , ainakin kun kattoo sen koiran
indeksei ei sen pitäis teoriast edes voittaa niit kaikkii kovan indeksin saaneit koirii.
Indekseihin taitaa vaikuttaa enemmän se mis suurin osa koiran sukulaisist kilpailee eikä välttämät ne koirat.

Tuossa saattaa piillä melkoinen totuus :lol: Joskus tapahtuu onnistumisia "suvuttomallekin" koiralle :wink: Kovat indeksit on osaksi - niinku Antti kirjoitti - sopivan sidosryhmän (palkinto-, ulkomuoto-, ylituomari, jalostusneuvojat jne.) toiminnan tulosta.
Ruippa
 

Re: Näyttely- vai metsäkoira?

ViestiKirjoittaja sapu päivämäärä Ti Kesä 21, 2011 7:26 pm

näkemäni perusteella voin sanoa: Iitu on hyvä koira, jonka ajoa leimaa, silloin kun se kulkee runsas ja vuolas äänenanto ja kiivas meno. samassa paketissa piilee sen heikkoudet.. liika vauhti tappaa, mikä näkyy tiettynä epävarmuutena, etenkin esteissä. parhaimmillaan varmasti hyvä mettäkoira :D samasta yhdistelmästä kylläkin valitettavan monta täysin ajamatonta koiraa, yksi ei ajanut koskaan metriäkään jänistä :(
sapu
 

Re: Näyttely- vai metsäkoira?

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ti Kesä 21, 2011 7:42 pm

Tuohan vaan todistaa sen, mitä oon pentueista yleensä kirjoittanut, näin se tahtoo olla kaikissa pentueissa, kuudesta 1-2 valiota, 1-2 tuloksen ajavaa ajuria ja loput joutais monttuun, kun vain tietäis mitkä :lol: :!:
Ruippa
 

Re: Näyttely- vai metsäkoira?

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Ti Kesä 21, 2011 7:48 pm

Nee joutaa monttuun mil ajettavast ei saa näköhavaintoi ,kokeis riittää pelkkä haukkuminen mettästykses tarttis
jotain nähdäkkin. :D
Joku koira vaan tuo sen ajettavan näkyviin vaik muutamas minuutis toisil siihen voi mennä monta päivää. :lol:
vilskari
 

Re: Näyttely- vai metsäkoira?

ViestiKirjoittaja sapu päivämäärä Ti Kesä 21, 2011 7:52 pm

milläs Ruippa sen selität, että ne pentueen valiot ja toisaalta ne monttuun joutavat sattuu pirullisen usein samoille isännille :roll: ?
sapu
 

Re: Näyttely- vai metsäkoira?

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ti Kesä 21, 2011 7:59 pm

Voi kasvattajan silmä olla erinomainen valitessaan itselleen koiraa, voi tarkkailla joka päivä pahnueen tekemisiä. Kasvattaja valitsi mullekin koiran, puhelinsoitolla sovittiin, että laittaa jonkun, josta saattais tulla jotain :lol: En nähnyt koko pahnuetta :-( Kasvattaja osasi valita mulle sopivan :wink: Itse olin ihan pikkusen suunnittelemassa kyseistä yhdistelmää :wink:
Monttuun joutuvien koirien isäntäkin vois joskus katsoa peilii... joko ei ole minkäänlaista koirasilmää, tai uskoo täällä kirjoitettuihin provoihin liian herkästi :lol: tai on liian kärsimätön, tai ei osaa käsitellä koiraa oikein tai... onhan niitä syitä, koiran vaihtaessa omistajaa, saattaa uusi isäntä ajattaa sen valioksi, näitäkin tapauksia löytyy. Koira vaan on saattanut jo siinä vaiheessa saada jonkinasteisen tunnevamman:-(
Ruippa
 

Re: Näyttely- vai metsäkoira?

ViestiKirjoittaja sapu päivämäärä Ti Kesä 21, 2011 8:22 pm

niin se varmaan on, että pitää osata valkata se itselleen sopivin pentu, se jonka kanssa kemiat natsaa yksiin. toiset on taitavempia käsittelemään erilaisia koiria ja pääsee parempaan lopputulokseen sen takia. minä olen jostain syystä saanut parhaat koirani niistä pahnan pohjimmaisista, kun ei ole vaihtoehtoja minkä ottaa :lol:
sapu
 

Re: Näyttely- vai metsäkoira?

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ti Kesä 21, 2011 8:46 pm

... minä olen jostain syystä saanut parhaat koirani niistä pahnan pohjimmaisista, kun ei ole vaihtoehtoja minkä ottaa :lol:

monesti käy näin, se arkisen näköinen ja muuten vilkas on usein se oppivaisin ja näpsäkin pentu :lol:
Mullakin nyt kolme pentua, jotka "kyörää" minun lahkeessa aina ja aina pitäin olla niitä "paijaamassa" :lol: Saa nähdä tuleeko niistä isona mittää, kovin ne minua itseänikin miellyttää :lol:
Ruippa
 

Re: Näyttely- vai metsäkoira?

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Ti Kesä 21, 2011 8:54 pm

Taitaa olla ne paras pennunottaja jol on yli 10 vuot vanha koira ja senkans viel kilpailee.
Taitaa olla toiseks paras pennunottaja joi on yli 9 vuotias koira ja senkans viel kilpailee .
Kolmanneks parhail on yli 8 vuotias mil viel kilpailee.
Pitkä ikä tietää sitä et koiral ja omistajal on hermot kunnos. :lol:
vilskari
 

Edellinen

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa