Miksi jänis juoksee kovaa ja kauas?

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Miksi jänis juoksee kovaa ja kauas?

ViestiKirjoittaja Mehtäjänis päivämäärä To Tammi 24, 2008 6:20 pm

Kertokaa miksi jänis juoksee joskus kovaa ja kuulumattomiin ja toisinaan pyörii pientä piiriä. Voiko saman koiran ajotyyli vaihdella jotenkin vai ovatko jänikset ( mikä sattuu tulemaan ajettavaksi) yksilöllisiä juoksutyylissään. Minun koirani on ajanut pari kertaa viime aikoina jäniksen metsästä asutustaajamaan vaikka tilaa olisi metsässäkin juosta. Tätä ei ole tapahtunut ennen. Samoin on tullut kuulumattomiin ajoja. Vaikuttaako lumettomuus tähän vai mikä?
Mehtäjänis
 

ViestiKirjoittaja Jalmar päivämäärä Pe Tammi 25, 2008 4:43 pm

Mulla on juuri nyt semmoinen nuori ja innokkaan "höselö" narttu. Tykkää työntää ilmavainulla. Ajaa kyllä jo jäljeltäkin.

Kun on oikein semmoinen matalapaineinen seisova keli joka suosii ilmavainua tietää jo aamulla että lenkki on iso. Meinaan kun puolitoistakin tuntia koira hengittää 0,5-1,5 minuutin välissä niskaan, joutuu jänis juoksemaan. Sitten kun kelissä korkeapainetta ja tuulta, ajo on hitaanpaa ja lenkki pienempää.

Yleensä harvajäniksissä maastoissa on lenkit luonnostaan isommat kuin tihentymissä. 'Nyrkki', 'kolmevarttinen' ja 'iso rontti' on myös erilaisia ajettavia.

Lumen syvyys vaikuttaa luonnollisesti koiran mahdollisuuksiin pitää vauhtia.

Tämmöiset havainnot täältä.
Jalmar
 

ViestiKirjoittaja Mehtäjänis päivämäärä La Tammi 26, 2008 9:15 am

Jalmar, nyt kun kelaan mielessäni ajotapahtumia kokemuksesi sopivat hyvin minun tapaukseeni säitten suhteen. Eräs paikkakunnan koiramies sanoi että lumettomana aikan valkoinen jänis tykkää mennä kauas ja kovaa.
Mehtäjänis
 

ViestiKirjoittaja ramaus päivämäärä La Tammi 26, 2008 9:47 am

Riippuu jäniksen paikallistuntemuksesta. Vanha urosjänis voi kiima-aikana liikkua hankien aikaan isollakin alueella. Yleensä tällainen jänis saattaa ajon alussa kokeilla koiran eksyttämistä aivan pienellä, muutaman hehtaarin, alalla, mutta kun huomaa koiran pysyvän perässä ponkaisee useiden kilometrien päähän. Siellä taas pienellä alueella piirileikkiä jne.

Toinen mahdollisuus on liian painostava ajotyyli. Tällöin jänis joutuu paniikkiin ja menee minne sattuu. Nopeankin koiran edessä jänis saattaa pysyä katkonaisessa ajossa pienellä alueella, kun huomaa ettei henki ole vaarassa.
ramaus
 

ViestiKirjoittaja Jalmar päivämäärä Ma Tammi 28, 2008 10:17 am

ramaus kirjoitti:Toinen mahdollisuus on liian painostava ajotyyli. Tällöin jänis joutuu paniikkiin ja menee minne sattuu. Nopeankin koiran edessä jänis saattaa pysyä katkonaisessa ajossa pienellä alueella, kun huomaa ettei henki ole vaarassa.


Mun koiralla juuri tämä vauhti on vielä hieman ropleemi. Ja sitten kun on tuulista jne, eikä ilmavainulla pääse 'painamaan' jää ajo pätkinäiseksi ja pienemmälle alueelle. Toivon asian petrautuvan kun koiralle tulee ikää ja kokemusta. Muuten tykkään tyylistä, semmoinen rasakka.
Jalmar
 


Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa