Suomenajokoiran koulutus (liittyy näyttelyihin)

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Suomenajokoiran koulutus (liittyy näyttelyihin)

ViestiKirjoittaja Jakthund päivämäärä La Elo 16, 2008 1:20 pm

Kai tää aihe tänne puollelle kuuluu? Meillä on 2 suomenajokoiraa, ja toinen niistä on 2 vuotias ja toinen täytti vähän aikaa sitten 7 kk. Tarkoituksena olisi, että pääsisin tuon 7 kk ikäisen koirani kanssa mätsäreihin (eli koirien epäviralliseen näyttelyyn). Ja suomenajokoirathan ovat aika vaikeita kouluttaa, niin onko teistä kenelläkään kokemusta siitä? Kaipaisin vinkkejä! Tarkoitus olis tänään mennä treenaamaan koiran kanssa kaikenlaisia juttuja, pääasiassa niitä mitä mätsäreissä tehdään.

Eli pienimmästäkin vinkistä voi olla apua! Tänään harjoitellaan ravaamista ja seisottamista. Ois myös kiva, että Juuli oppis temppuja kuten maahan, anna tassu yms. Istua se osaa. No joo, kiitos kaikille jotka lukee tai vastaa!
Jakthund
 

me käydään mätsäreissä

ViestiKirjoittaja Ida päivämäärä Ma Elo 18, 2008 9:43 pm

Hei Jakthund

Minulla on 2,5 vuotias suomenajokoira, jonka kanssa olen käynyt näyttelyissä. Arkitottista ollaan kotona harjoiteltu ja tärkeintä on tietysti löytää koiralle mieluinen palkkio. Mitä ahneempi koira, sitä helpompi opettaa :lol: Tärkeää on myös että koira luottaa ihmisiin ja kuuntelee sinua, se miten koiruus saadaan kuuntelemaan on sitten ihan oma temppunsa :wink:

Jos haluat kysyä jotain tarkemmin, niin vastaan kyllä mielelläni ja toivottavasti muutkin!! Ihanaa että haluat kokeilla ajokoiran kanssa jotain vähän erinlaista :D [ajokoiria ei liiemmin mätsärikehissä pyöri]
Ida
 

ViestiKirjoittaja tosimies päivämäärä Ma Elo 18, 2008 10:31 pm

Tyttö oli Vähässäkyrössä jo monta vuotta sitten mätsärissä. Ei ollu mitään tietoa kuinka pitäis olla. Niitten tarkoitus onkin saada koiralle ja kuljettajalle kokemusta kuinka näyttelyssä toimitaan. Eikun koira kyytiin ja menoksi. Muuten tyttö voitti koko kisan ja oli tosi hyvät palkinnot. Harvinainen rotu mätsäriin ehkä auttoi tulokseen.
tosimies
 

ViestiKirjoittaja waldo päivämäärä Ti Elo 19, 2008 9:55 am

Heips. Kannattaa käydä lukemassa Osio Kehänlaidalta ja sieltä kohta esittäminen. Sieltä löytyy paljon neuvoja koiran esittämiseen.
waldo
 

ViestiKirjoittaja waldo päivämäärä Ti Elo 19, 2008 7:47 pm

Olen aivan samaa mieltä Susihukkasen kanssa, helppo koulutettava.
Minulla oli motivointi leluna aito jäniksen käpälä, nopeasti hoksas mitä se emäntä tahtoo, kun välillä käpälää sai jyrsästä ja makupalaakin sai välillä huuleensa :wink:
waldo
 

ViestiKirjoittaja Repun täyttäjä päivämäärä Ti Elo 19, 2008 9:47 pm

Kyllä pärjäät kun pidät koiran vaan joka helkutin paikassa mukana ja näin koirasta tulee "yhteiskuntakelpoinen kasvatti". Paskahuussin takana
kasvatetut koirat pilaa suomenajokoiran mainetta.
Repun täyttäjä
 

ViestiKirjoittaja dojota päivämäärä Ti Elo 19, 2008 10:13 pm

Muutaman kerran minulle on väitetty ajokoiran olevan "hirvee hölöväke", joka vaan hyppii eikä omaa mitään käytöstapoja. Olen sanonut haukkujille, että menkääpä joskus näyttelyissä käymään ajokoirakehällä ja katselkaa vähän aikaa. Siellä nimittäin on ne hiljaisimmat, rauhallisimmat, sosiaalisimmat ja parhaiten käyttäytyvät koirat :wink: Itse paljon koirien kanssa kehissä pyörineenä (muiden kuin ajokoiramme) lähden kaikkein mieluimmin ajokoiran kanssa kehään, koska sen kanssa ei tule koskaan ongelmia eikä kehän laidalla tarvitse keskittyä koiran hyysäämiseen, hiljaisena pitämiseen eikä muuhunkaan ylimääräiseen kuin pelkästään rapsuttamaan välillä korvan takaa. Rohkeasti siis vain kehään Jakthund!
dojota
 

ViestiKirjoittaja Jakthund päivämäärä Su Elo 24, 2008 10:33 am

Kiitos kaikille, jotka vastasivat! Ollaan treenattu kovasti, mutta vain sen 2 vuotiaan kanssa. Sillä vien sen mätsäreihin, ensi viikolla kun ne on. Niin ja toki olen pennunkin kanssa harjoitellut, mutta se ei oikein malta keskittyä :)
Mutta uskon, että joku päivä vielä onnistun.
Jakthund
 


Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa