Käpäläkestävyydestä

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Re: Käpäläkestävyydestä

ViestiKirjoittaja Sämmä päivämäärä Ke Tammi 07, 2009 6:44 pm

Levender kirjoitti:kaveri ajattanu 10-11 kuisella pennulla ennen joulua 34 päivää peräjälkeen ja joulupäivän jälkeen joka päivä eikä ole jalkoihin tullut mitään on sitä kyllä ihmetelty monissa miehin ja pentu ei vain luuhaa metsässä vaan ajaa joka päivä.

Sillä lailla! Melko nohevaa toimintaa... Huh huh...
Sämmä
 

Re: Käpäläkestävyydestä

ViestiKirjoittaja Antti päivämäärä Ke Tammi 07, 2009 7:15 pm

Voisi kuvitella, ettei kyseinen pentu sitten vanhempanakaan kyseenalaista suuria metsämääriä, jos isäntä onnistuu luomaan sessen päänuppiin semmoisen maailmankuvan, että elämä on kovaa työtä eikä laiskottelua.

Tietysti totaalisen katkeamisenkin vaara piilee tuommoisella käytöllä, mutta en ala moralisoimaan toisten harjoitusmetodeja, kun en ole edes oman koirani kohdalla keksinyt, puhumattakaan vieraiden koirista, minkälainen harjoitusmäärä olisi ihan viimeisen päälle optimi ajokoiralle eri ikävaiheissa.
Antti
 

Re: Käpäläkestävyydestä

ViestiKirjoittaja jänes päivämäärä Ke Tammi 07, 2009 8:04 pm

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että jos antaa koiran ajaa (siis ajaa, ei juoksennella)oman halunsa mukaan, niin varhaiseläkkeelle saa ajokki siirtyä alta kymmenvuotiaana. Sen verta harmittaa vieläkin oma ja koira into, että nykyistä nuorukaista ei piippuun ajateta :(
jänes
 

Re: Käpäläkestävyydestä

ViestiKirjoittaja Jake päivämäärä Ke Tammi 07, 2009 9:36 pm

Onko tässä ratkaisu kasvihuoneilmiötalviin:
http://www.vaasanelainkeskus.fi/templat ... tk=4934753

Ei ihan halpa ratkaisu, tokkohan nuo kestäisi metsäreissuja.
Jake
 

Re: Käpäläkestävyydestä

ViestiKirjoittaja voittos päivämäärä Ke Tammi 07, 2009 10:17 pm

Muistampa 60-luvulta yhden Rollen, joka ajeli isännän seurassa mukana rankametsässä syksystä kevääseen joka päivä. Näin jälkeenpäin tuntuu rääkäykseltä mutta sunnuntaisin koira makoili pitkälle aamupäivään ja kun isäntä ei lähtenyt niin koira meni yksin metsään ja ajeli siellä loppupäivän. Tuli pimiässä pois. Rotukoira ja käpälät kesti. Jos ei isäntä arkina ottanut mukaansa niin karkasi perään.
Silloin ei talvisin pidetty koiria kiinni. Minusta se elikin aika vanhaksi ja taisimpa joskus loppuaikoina sille rusakon posauttaakin. Itsellä ei ollut ajavaa koiraa. On kait niitä ollut monenlaisia koiria jos on vieläkin.
voittos
 

Re: Käpäläkestävyydestä

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä To Tammi 08, 2009 8:07 am

[quote="Ruippa"]Riitäis, kun koira/pentue kävis. Ei saman pentueen pennut niin kovin paljon eroa toisistaan, jos ympäristötekijät on samanlaiset.[/quote]
Niin juur ne ympäristötekijät vaikuttaa koiran tuloksiski enemmän kun tahdotaan myöntää.
Jos muotiurost mitä paljo käytetään sisaruksist ja pennuist vaa pien osa käyttövalioit on voi jotuu mis ajelevat tuloksii.
Ei 2006 kilvas oli melko samanlainen keli kun tääl yleensä,sunnuntai oli keskivertoo parempi ,molemmil päivil koirat rupes jo 5 min pääst herättelee ,ei se haku niin helppoo ollu kun puhtaal lumel ne jänikset sit löyty tai ei :?:
Tääl voi sitävartenki haut jäädä tyhjäks kun jossain yöjälki haisee pirust jossain taas ei ,puhtaal lumel yöjälkikin haisee tasasemmin ja koiran on helppo löytää .
Täälpäi oli yks mikä oli viidel kokeel käyttövalioks tullu ,tääl ei sel paljo mittää tehny kun jalat ei kestäny.
Eli karkeast mietittynä koira mikä eteläs jäätynees mettäs hyvin ajaa se pärjää muualki.
Ilman harjoitust jos koirast hyvä ajuri tulee se on lahjakas ja jos siit koval harjoituksel hyvä ajuri tulee sel täytyy vahvat käpälät olla ,ei sel muute jäätynees mettäs paljo harjoitella voi.
vilskari
 

Re: Käpäläkestävyydestä

ViestiKirjoittaja jänes päivämäärä To Tammi 08, 2009 10:58 am

Loppuun palamiseen saattoi vaikuttaa myös urkin suht järeä koko, siro 64cm :lol: . Kuudennesta sukupolvesta löytyi Rolle(SF04634/58), ettei vaan olisi sieltä periytyneet kovat innot :wink: . Käpälät on auenneet, mutta koiran vai omaa syytä, kenpä tietäis.
jänes
 

Re: Käpäläkestävyydestä

ViestiKirjoittaja hurtta päivämäärä To Tammi 08, 2009 2:27 pm

Kertokaas onko kukaan kokeillut käyttää ajokilla näitä Jaken esille tuomia tossuja ? Itse olen katsellut kauppojen hyllyiltä, mutta suurin osa on matalia tossuja heikohkoilla tarrakiinnityksillä. Vaikka koiran käpälät näillä keleillä kestäisivätkin, tulee jälkiä nilkan tuntumaan tai ylemmäs , joten tarvetta olisi hieman korkeammalle tossulle. Ainoat toimivat olen nähnyt yksissä ajokokeissa, jotka nekin oli tehnyt koiranomistajan vaimoke. Kuulemma fleece-sisusta ja enstexia päällinen. Oli tarrakiinnitys ja leveällä eristysnauhalla vielä varmennus. Harmi kun ei jäänyt kaverin nimi mieleen. Muistaakseni tälläkin palstalla joku joskus aikoinaan esitteli itse tekemiä tossuja, onko muilla havaintoja?

Tuosta alla olevasta esitteestä voisi löytyä potentiaalinen malli, onko kellään kokemuksia näistä tai muista toimivista tossumalleista.

http://www.jokke.com/file.php?8
hurtta
 

Re: Käpäläkestävyydestä

ViestiKirjoittaja ramaani päivämäärä To Tammi 08, 2009 3:07 pm

ajokoiramies lehdessä oli kuva kilvan koirasta jolla oli perinteinen ilmastointiteippi teippaus :mrgreen: puoli rullaa jalkaa kohti ni kestää kelin kuin kelin...
ramaani
 

Re: Käpäläkestävyydestä

ViestiKirjoittaja Stefa päivämäärä To Tammi 08, 2009 4:09 pm

jos hommat siihe pisteesi menee niin samantien ostaas ne käpälä kintaat
Stefa
 

Re: Käpäläkestävyydestä

ViestiKirjoittaja kota8 päivämäärä To Tammi 08, 2009 5:47 pm

ei pysy koivissa nuo tossut sitte millään olen kokeillut kaiken näköstä kun koiralla oli kynsi rikki. ilmastointi teippi oli siinäkin ykkönen. mulla on tuossa kehitteillä yksi projekti eläin tarvikkeita valmistavan isännän kanssa. joten katotaan mitä saadaan aikaan. tavoite olis saada valmistettua sellaset vetimet millä pystyis ajattamaan todella pahallakin kelillä niitä kun tässä rannikolla riittää.
kota8
 

Re: Käpäläkestävyydestä

ViestiKirjoittaja Arrianus päivämäärä To Tammi 08, 2009 6:05 pm

...tai sitten kokonaan uudet käpälät. Mutta itse asiaan. Kävin Lapin puolelta hankkimassa kunnon tassuvoidetta. Rekikoiraihmiset tekevät sitä yleensä itse. Kannattaa ottaa sikäläisiin yhteyttä, ja kokeilla eri valmistajien voiteita. Niissä on merkittäviä eroja. Huomiota tulee kiinnittää ennen kaikkea niiden pitkäkestoisuuteen. Omilla koirillani voiteen käyttö on vain varotoimenpide. Paitsi Muurivuorelaisella, jolla ajattamisaika venyy tavallisesti 35-42 tuntiin. Olen käyttänyt samaa voidetta koirilla myös yöhauteena. Valkovaseliinikin on hyvää, mutta ei kestä tietenkään kulutusta. Mutta mikään voide ei kuitenkaan tee huonoista käpälistä pysyvästi hyviä.
Arrianus
 

Edellinen

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa