Ei koskaan ammuttu

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Ei koskaan ammuttu

ViestiKirjoittaja Palle päivämäärä Ke Tammi 28, 2009 3:08 pm

Taannoin keskusteltiin, ampuvatko koekoirien harjoittajat kuinka jäniksiä koirilleen. Eipä varmaan työkseen ammuta, ampumisessa kun on se ikävä puoli, että ajo loppuu. Silloin tällöin kuitenkin.

Mutta kuinkas on, kun puhutaan ajokoirista, joille ei ole ammuttu jänistä kerrassaan ikinä? Onko siitä mielestänne mitään haittaa tai hyötyä? Mutu-näkemyksiä varmaan on, ja aika monen mielestä pennun opettamiseen kuuluu, että yritetään ampua alkuun ainakin joku jänis, että "pääsee makuun". Ja yleensähän näin varmaan tulee tehtyä. Mutta onko todistettavia tai omia kokemuksia siitä, ettei ammuta? Se on selvää, ettei ajotaito edisty koiralla jäniksen saannista, mutta entä into? Tarvitaanko jäniksen verta siihenkään, vaan riittävätkö geenit ja reippaat perslähdöt? Niin, ja entä ketun ajajat - vaikka niille ammuttaisiinkin, niin eiväthän ne kai kettua syö.

Onko ikänsä menestyneitä koekoiria, joille ei ole yhtään jänistä ammuttu? Kuulopuheiden perusteella niitä olisi. Minulle on ainakin muodostunut käsitys, että ajokoiraa motivoi ajo sinänsä eikä saalis. Mutta jos joskus on ammuttu, voiko into lopahtaa, ellei enää amutakaan? Niinkin on joku arvellut.

Hirvikoirapuolella näitä lopahtamisia on ainakin kuulunut olevan. Ensimmäisenä syksynä ei ole satuttu saamaan haukkumaan intaantuneelle pennulle kaatoa, ja on jatkettu vaan haukuttamista loppukausi. Seuraavana syksynä suurin odotuksin metsään, mutta koiraa eivät näytä haukut juuri kiinnostavan, vaan jättää alkuunsa. Kuulopuheita tosin nämäkin, ja pystykorvaiset ovat vähän eri maata muutenkin.
Palle
 

Re: Ei koskaan ammuttu

ViestiKirjoittaja Kasperi päivämäärä Ke Tammi 28, 2009 4:49 pm

PeeJii, vai uros katsottava??? Narttu on kyllä tärkeämpi tällä kohtaa. Vaikka kaikki rukkasnahkat astutetaan nykyään huippu uroksella niin ei onnistu. Ja kun pennut ei pelaa niin kysellään, että millä "Eetulla" se astutti :wink: Jahas asiaan :wink: Koiralle pitää kaataa jusseja ja paljon!! Ajokoiran tehtävä on metsästää eikä nuotiolla istuville huopahatuille räkyttää minuutteja. :shock: Koirassa on enempi iskuakin kun saadaan saalista. Kokeissa voi käydä tietysti jos on kilpailuviettiä.
Kasperi
 

Re: Ei koskaan ammuttu

ViestiKirjoittaja ramaani päivämäärä Ke Tammi 28, 2009 5:10 pm

kivikautinen ajettelutapa et koira paranee kun ampuu jäniksiä!no kukin tyylillään,minä en vain jaksa "passailla"ja oma hommansa on suolistamisessakin :D kun alotin ajokoira homman tapoin aina kymmeniä jäniksiä vuodessa ja koirat oli paljon huonompia kuin nyt.ja nyt on niin huono kanta ettei vois kymmeniä tappaakaan..
ramaani
 

Re: Ei koskaan ammuttu

ViestiKirjoittaja haaaki päivämäärä Ke Tammi 28, 2009 6:17 pm

omalle on kaadettu noin 100 jänistä (6 vuotias). kaatoja olisi tuplaten ainakin niin luulisin jos ei oltais koiraa kokeisiin reenattu/ käytetty. kaatoihin myös vaikuttaa hieman se että omistaja oli 13v ensimmäisenä syksynä, eikä paikalliseen metsästysseuraan päässyt sisään sitten MILLÄÄN jos olisi niin kaatojakin olisi voinut tulla jonkin verran enemmän...

ja meilläpäin kun lähdetään metsälle niin sillon saa kyllä kaataa vaikka puolen minuutin ajoon !!
haaaki
 

Re: Ei koskaan ammuttu

ViestiKirjoittaja Kasperi päivämäärä Ke Tammi 28, 2009 7:02 pm

ramaani kirjoitti:kivikautinen ajettelutapa et koira paranee kun ampuu jäniksiä!no kukin tyylillään,minä en vain jaksa "passailla"ja oma hommansa on suolistamisessakin :D kun alotin ajokoira homman tapoin aina kymmeniä jäniksiä vuodessa ja koirat oli paljon huonompia kuin nyt.ja nyt on niin huono kanta ettei vois kymmeniä tappaakaan..

oon varma että näin sydän talvella jaksaisit saaliisi suolistaa :wink: :wink: Etkö ramaani ymmärrä että suomenajokoira on metsästyskoira eikä peniksen jatke jolla leuhkitaan joka mahdollisessa tilaisuudessa?? :wink: :wink: Kerrankin oon haaakin kanssa samaa mieltä!!! Tassut tasan ja jussi repun kautta pakastimeen!!!
Kasperi
 

Re: Ei koskaan ammuttu

ViestiKirjoittaja ramaani päivämäärä Ke Tammi 28, 2009 7:38 pm

no kuten aiemmin kirjoitin kukin tavallaan :D itte tykkään enempi ajattaa,tänäänkin oisin saanu joka ajosta jänkän"kenttään",ajoja oli kolme,eilen ois tulut yksi jänis jne..ja meillä on muutenkin viiden jäniksen kiintiö.
ramaani
 

Re: Ei koskaan ammuttu

ViestiKirjoittaja Shadow päivämäärä Ke Tammi 28, 2009 8:36 pm

Olen haakin, peejiin ja kasperin kanssa samaa mieltä siitä, että jäniksiä vaan kenttään jos niitä kerran on metsästää. Itselläni ajokokeet tulevat arvoasteikossa metsästyksen jälkeen. Olen pitänyt kirjaa metsästysreissuista 22 vuoden ajan (harmi kun en aloittanut kirjaamista heti mesästyksen aloitettuani). Tuona aikana olen ampunut 856 jänistä ja omistamiltani koirilta on ammuttu 1106 jänistä. Tuolla harjoittelumateriaalimäärällä mielestäni jäniksen suolistuskin tapahtuu jo melko joutuisasti. Että siitä vaan ramaanikin ampumaan jäniksiä, niin sitäkautta niiden suolistamiseenkin harjaantuu.
Minulle pelkkä jäniksen ajattaminen ei tuo sitä jännitystä kuin niiden metsästäminen. Mielestäni metsästyksessä korostuu enemmän koiran ja isännän välinen yhteistyö ja kemia. Joskus koira ajaa jänistä koko päivän eikä sitä saa ammuttua ja silloin sen huomaa koiran ilmeistä kiinniottotilanteessa, toisena päivänä taas ammumme 6 jänistä ja siitäkös se koira on innoissaan kun saa suorittaa monta ylösottoa ja olla yhtämonella kaadolla. Lopuksi totean vielä, että metsämiehet eivät pidä tarhassaan koiria joissa on havaittavissa innottomuutta, ajolöysyyttä, ajotaidottomuutta tai ne on huonoja hakijoita, lievä hakulöysyys ei haittaa. Usein nimittäin metsämiehillä (ainakin minulla) on mukana useita kavereita mukana, eikä heidän metsästyspäivää viitsi pilata sillä ettei koira pelaa.
Shadow
 

Re: Ei koskaan ammuttu

ViestiKirjoittaja ramaani päivämäärä Ke Tammi 28, 2009 8:45 pm

olen minäkin pari sataa jänkää ampunut :wink: mut viimesten vuosien aikana vain muutaman...sulanmaan aikaan jäniksen tappaminen on kyl liian helppoa,minun mielestä ei mitään jännitystä.
ramaani
 

Re: Ei koskaan ammuttu

ViestiKirjoittaja Antti päivämäärä Ke Tammi 28, 2009 8:46 pm

Shadow kirjoitti:Tuona aikana olen ampunut 856 jänistä ja omistamiltani koirilta on ammuttu 1106 jänistä.


Kohtalainen määrä. Onko enemmistö ammuttu metsään vai metsätielle?

Shadow kirjoitti:Lopuksi totean vielä, että metsämiehet eivät pidä tarhassaan koiria joissa on havaittavissa innottomuutta, ajolöysyyttä, ajotaidottomuutta tai ne on huonoja hakijoita, lievä hakulöysyys ei haittaa.


Itse veikkaan, että metsämiehet eivät pidä tarhoissaan semmoisia koiria, joilta ei saa saalista. Esimerkiksi lievä ajo- tai vahvakin hakulöysyys eivät sulje saaliinsaannin mahdollisuutta tai tee koirasta ajotaidotonta ja huonoa metsästyskampetta.
Antti
 

Re: Ei koskaan ammuttu

ViestiKirjoittaja Aku päivämäärä Ke Tammi 28, 2009 9:56 pm

Toivottavasti nämä jopa sata jänistä vuodessa ampuvat myös syövät tai ainakin antavat jänön lihat koirallensa, eivätkä polje saalistaan kivenkoloon.
Sinänsä on jokaisen oma asia ampuuko jäniksiä paljon tai ei yhtään.
Periyttääkö vaikkapa koira jolle on ammuttu 500 jänistä parempia jälkeläisiä kuin sellaine jolle ei ole koskaan ammuttu yhtään? No eipä taida.
Aku
 

Re: Ei koskaan ammuttu

ViestiKirjoittaja Stefa päivämäärä To Tammi 29, 2009 8:21 am

jäniksen tappamises oo sinänsä itelle mitää jännää, mutta koiralle se näyttäs olevan mahtavaa :D:D ihte oon jo 2 ampunu tälle vuotta jos sitä loppukaudesta pääsis 10 :D
Stefa
 

Re: Ei koskaan ammuttu

ViestiKirjoittaja Reporetku päivämäärä To Tammi 29, 2009 10:02 am

Aku kirjoitti:Periyttääkö vaikkapa koira jolle on ammuttu 500 jänistä parempia jälkeläisiä kuin sellaine jolle ei ole koskaan ammuttu yhtään? No eipä taida.


Eipä tuohon nyt voi muuta vastata, kuin että kyllä aivan varmasti periyttää. Luulisi sen nyt olevan metsästyskoirajalostuksen aivan perusasioita, että koiralta jolta saalista saadaan ja vielä varsin helposti, on todennäköistä saada myös jälkeläisiä, jolta tuo homma onnistuu. Vai ottasiko Aku vaikka saksanpaimenkoirapennun siinä toiveessa, että kyllähän siitäkin nyt jäniskoira tehdään, sehän on niin oppivainenkin.
Reporetku
 

Re: Ei koskaan ammuttu

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä To Tammi 29, 2009 10:35 am

...että jäniksiä vaan kenttään jos niitä kerran on metsästää. Itselläni ajokokeet tulevat arvoasteikossa metsästyksen jälkeen. Olen pitänyt kirjaa metsästysreissuista 22 vuoden ajan (harmi kun en aloittanut kirjaamista heti mesästyksen aloitettuani). Tuona aikana olen ampunut 856 jänistä ja omistamiltani koirilta on ammuttu 1106 jänistä.

Nuo jänismääräthän on 40-50 jänistä kaudessa. Normaali tahti normaalilla koiralla. Jos on aikaa ja useamman henkilön porukka, ei mitään vaikeuksia. Jos tuo 40 jänistä on yhden koiran ja yhden miehen saalis kaudessa, se vaatii jo jonkinverran taitoa.
Itsellä luvut olisivat samansuuruiset, jos ampuisin kaikki, mitkä "hollille" tulee - olen yksinäinen "susi" - joskus kaverin kanssa.
Minusta koiran erinomainen suoritus pitää palkita ampumalla saalis, kun sujuva ajo on kestänyt yli tunnin. Alle vuosikkaalle voi ampua jo 10-15 minutin ajoon ensimmäiset.
En ole sattunut edes tuomariksi sellaiselle koiralle, jolle ei olisi jäniksiä jonkinverran ammuttu; kerran koiranomistaja kertoi ensimmäisen erän aikana, ettei hän ollut koskaan ampunut koiralle yhtään jänistä. Kun ihmettelin koiran kiihkoa toisella erällä (syyskuussa), selvisi, että veljenpojat treenaavat koiraa, ampuvat ja syöttävät saamansa saaliin koiralle - että silleen senkin kuuluisuuden kohdalla :wink: :lol:
Ruippa
 

Re: Ei koskaan ammuttu

ViestiKirjoittaja Kasperi päivämäärä To Tammi 29, 2009 11:36 am

En minäkään pidä adjutantteja mukana ja 50 pysyy tavoitteena. Jää vähän auki kun oli kuukauden paussi. :wink: Ajokoira riittää kaveriksi!
Kasperi
 

Seuraava

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa