Koirankopin ovi

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja Heppu päivämäärä La Elo 08, 2009 8:57 am

Koirankopin ovi on mennyt huonoon kuntoon täytyisi uusia. Kuka muistaa sen firman joka valmisti niitä oli jossakin Pietarsaaren kupeessa Ruotsinkielinen nimi ? On ruvennut tuo tementia vaivaamaan :oops:
Heppu
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja metsästäjä päivämäärä La Elo 08, 2009 10:12 am

Tais olla joku junimeg tms. jepualla.
metsästäjä
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja Heppu päivämäärä La Elo 08, 2009 10:40 am

Niin muuten oli kiitti sulle . :D
Heppu
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja zador päivämäärä Ti Syys 15, 2009 6:28 pm

Oisko kellään tämän tyylisen oven teko ohjeita. Meinaan, että on kohtuu tyyris koiran kopin oveksi tämä valmis ovi. Sarana luukut ovat mutta ne ei ole tarpeeksi tiiviit. Koppi on kaksi osainen, jossa toisella puolella toinen koira. Eli vetää helposti läpi.
zador
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja piereerauhassa päivämäärä Ke Syys 16, 2009 12:07 am

Terve!
Hyvän näkösiä ovia.Vaan näin kerran pätevän näkösen (piirrustuksen)ratkaisun jossa kopissa kaksi luukkua elikkä toisesta sisään ja toisesta ulos.
Luukut olivat ikään kuin yksi toimisia kumpikin oli toisensa peilikuvia vaan rakennettu siten että kulku mahdollista vain yhteen suuntaan luukut tehty sopivaan kulmaan niin koiran mentyä siitä luukku putosi huuli tiivistettä vasten tiivistyen napakasti (ehkä liiankin tässä mallissa jokin pehmeämpi ja paksumpi tiiviste niin ei ainakaan lyö koiran häntään voi tessu ruveta jossain vaiheessa protestoimaan jos näin käy)
Toisin sanoen luukut esim.Ulos meno 75 ja sisään 105 asteen kulmassa en tiiä suapiko tästä kukaan mitään tolkkua vaan kirjottelin nyt kuitenkin koska ratkaisu oli minusta nerokas ja tämmöiset luukut ajattelin kopiin tehdä kun se ajan kohtaista.Tietenkään tämä ratkaisu ei käy välttämättä vanhaan koppiin.
Jostain koira lehestä/googelista vois löytyä piirrustuksetkin tähän. :)
piereerauhassa
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja Ajukki päivämäärä Ke Syys 16, 2009 12:29 am

piereerauhassa kirjoitti:Terve!
Hyvän näkösiä ovia.Vaan näin kerran pätevän näkösen (piirrustuksen)ratkaisun jossa kopissa kaksi luukkua elikkä toisesta sisään ja toisesta ulos.


Ite oon nähnyt samanlaisen oviparin. Toimii varmasti hyvin, mutta toisaalta kaksi ovea tarkoittaa tuplakokoista aluetta jossa ei ole eristystä. Varmaan ovat tiiviitä, mutta yksikin hyvin tehty luukku taitaa toimia. Ns. peruskopissa on oven kyllä oltava tiivis, ettei lattiatasossa vedä kovin pahasti. Koiratalot on siitä syystä parempia, että on korkeutta.
Ajukki
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ke Syys 16, 2009 12:46 am

Mulla oli tällainen, piereerauhassa kuvaama kaksoisovi.

Kuva

Kuva

runko kakkosnelosta ja senverran kaltevuutta, että ovet pysy kiinni. luukku tehty kahdeksan millin vesivanerista, 12 mm tuulensuojalevystä ja kuuden millin tavallisesta vanerista.
kyllä sillä pärjäs 6-7 vuotta, kun muisti syksyisin tarkistaa saranat ja tiivisteet. Itse tehty, ei tämäkään malli "vedä".
Pentukoirille vähän raskas.

Nyt on vanhin luukku reilu viisi vuotta(alkuaan tuo ruotsin malli, ei oo Junimeg -mallinen). Kaveri teki niitä "viraapelihomminaan", on lopettanut kun alkoi ikä (ja terveys) tulla vastaan. Itsellä yksi "jemmassa" yritin ottaa kuvat "puhtaasta" luukusta, jos vaikka periaate tulis helpommin esille.
Ovien ympärilla teräsvahviste (ruostumatonta :P ).
Rottinkikeppi pitää vain luukkua auki - ei kuulu muuten kuvioon :lol:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva


Haaparannalta saa alkuperäisiä edelleen,ovet plexiä, koirat tahtoo pureskella ne vuodessa uusittaviksi, about 100 ekeä.
Viimeksi muokannut Ruippa päivämäärä Ke Syys 16, 2009 11:55 am, muokattu yhteensä 1 kerran
Ruippa
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja piereerauhassa päivämäärä Ke Syys 16, 2009 2:08 am

Ajukki kirjoitti:Ite oon nähnyt samanlaisen oviparin. Toimii varmasti hyvin, mutta toisaalta kaksi ovea tarkoittaa tuplakokoista aluetta jossa ei ole eristystä. Varmaan ovat tiiviitä, mutta yksikin hyvin tehty luukku taitaa toimia. Ns. peruskopissa on oven kyllä oltava tiivis, ettei lattiatasossa vedä kovin pahasti. Koiratalot on siitä syystä parempia, että on korkeutta.


Kyllä totta tupla kokoinen alue ja siitä omat lisä vaatimuksensa..Vähä olen visioinut että sioittaisin ovet nurkkaan (sivulle ja päätyyn)tässä se huonoo, että osa kopista pitää tuoda ikääkuin tarhan sisä puolelle.Lisäksi ajattelin tuuli kaappia+siihen vielä läppä ja varsinainen makuu tila ylempänä lattiasta.
Ja tietenkin kopin pitää olla sen kokoinen että sinne pääsee itsekin sisälle tekemään huolto+lämpötila tarkistuksen.
Tämän tyylinen on entinenkin koppi vaan kyllähän se tessu/tessut kölöttelee yleensä sisällä varsinkin yöt. :)

Ps.Vaan pitää miettiä miten toteuttaa ja jos sais jotenkin niihin luukuihin vähä lämpö eristystä.. :)
piereerauhassa
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja piereerauhassa päivämäärä Ke Syys 16, 2009 2:23 am

[quote="Ruippa"]
Nyt on alkuaan tuo ruotsin malli.

En ihan saanut selvää kuvista mutta onko näissä "ovissa"saman lainen toteutus elikkä "yksi toimiset" ilmeisesti tosiaan voishan sitä mietiä näinkin päin pelais karmin kanssa sais siten oven sulkeutumaan. :)
piereerauhassa
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja Kasperi päivämäärä Ke Syys 16, 2009 8:23 am

Ruippa kirjoitti:Mulla oli tällainen, piereerauhassa kuvaama kaksoisovi.



Nyt on alkuaan tuo ruotsin malli. Kaveri teki niitä "viraapelihomminaan", on lopettanut kun alkoi ikä (ja terveys) tulla vastaa

Kuva

Haaparannalta saa alkuperäisiä edelleen, about 100 ekeä.

Kannattaisi pestä tuo koiran päästä tarttunut rasva välillä pois :wink: On näköjään aika paksu kerros jo.

tv.nimim. "kokemusta on samasta asiasta" :wink: :wink:
Kasperi
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja zador päivämäärä Ke Syys 16, 2009 10:06 am

Missä tuossa Junimegin luukissa on jousi, joka palauttaa luukun? onko se tuolla putken sisässä?

Kaksi luukkuinen ovi varmaan helpoimpia toteuttaa koti konstein.
zador
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja kota8 päivämäärä Ke Syys 16, 2009 7:09 pm

sama kysymys olis kun zadorilla onko jousi putken sisällä?... ilmeisesti ku ei ota silmään muuallakaan vai kuinka?
kota8
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ke Syys 16, 2009 7:15 pm

Junimegin luukuista en tiijä mittän, noissa minun kuvan luukuissa jousi on (punaisen)putken sisällä, kaksi kappaletta.
Ruippa
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja piereerauhassa päivämäärä To Syys 17, 2009 12:33 am

Ruippa kirjoitti:Junimegin luukuista en tiijä mittän, noissa minun kuvan luukuissa jousi on (punaisen)putken sisällä, kaksi kappaletta.


No nyt selvis toiminta periaate hieno systeemi, ja hyvät kuvat kiitos ja kumarrus.
Pitää ruveta fundeeraamaan miten itse jouset saa pelittämään ja sopivan sulkeutumis voiman. :D
Ei ois heti tullu itelle mieleen tämmönen totetus...
piereerauhassa
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä To Syys 17, 2009 12:45 am

Normaalit oven jouset... k-raudasta.
Mulla toimii näin.
KuvaKuvaKuva
Ideaahan voi kopioida pienin muutoksin, ei tuu ongelmaa, jos meinaa kaupalliseen tarkoitukseen :lol:
Vinkkeinä voin antaa, puremisen estämiseksi, pitää luukun reunat suojata jollakin kovalla materiaalilla.
Toinen vinkki, viimeistely pitää tehdä niin, että sisäänmenoreunat pitää olla pyöristettyjä - rosteri on kovaa/leikkaavaa ainetta.
luukku pitää sijoittaa koiran koon mukaan vedon/hankautumisen takia.
Ruippa
 

Seuraava

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa