Koirankopin ovi

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja Annie päivämäärä To Syys 17, 2009 5:45 pm

Tuollainen "Ruipan kaverin" luukku, kiitos Ruipan, on käytössä myös meidän koiramörskässä.
Mitään huonoa en noin parin vuoden käyttökokemuksella osaa vermeestä sanoa, mutta kehua voisin vaikka kuinka.
Lämmityskulut ovat vähintään puoliintuneet ja mökki pysyy täysin vedottomana.
Annie
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja Lilo päivämäärä La Syys 19, 2009 12:36 am

Onko kellään kokemusta tuosta Junimegin luukusta? Onko hyvä, kestävä?
Lilo
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja Opla päivämäärä Su Tammi 24, 2010 10:33 am

Nostan tämän Topiikin nyt esille sillä nuo pakkaset äity noin koviksi ja pitkiksi niin rupesin pakkas lomilla värkkäilemään
uusia luukkuja ja kyllä täytää sanoo että nyt olen aika lähellä onnistumista,luuku itse on kadeksantoista millin vaneria ja kulkuaukoo
noin neljä senttiä isompi molempiin suuntiin ja pelti pokattona ympäri luukun ja kiinni pop niitein,saranana käytän Pislan rosteri
heitto oven saranaa siis sellaista ns.saluunan oven saranaa joka rälläkällä halki ja näin saadaan siitä sarana pari,saranassa
on valmiina jousi kuormitus jota säätämällä saadaan ovi sopivan jäykäksi.Tämä paketti kiinni ovilevyyn ja sit vaan saranoiden alle seinään sopiva
levyn suikale ja paketti kiinni oviaukon päälle,jäykkyys säätö vielä ja rivaksi ala laitaan olen laittanu kattotuoli kulmaraudasta taivutellun
rivan josta koirat yllätävän helposti oppii oven aukaisemaan minun korilla siihen meni aikaa tasan viisi minuuttia.Tätä voi vielä parannella
pokkaamalla erillisen karmiosan seinään kiinnitettäväksi jolloin saadaan tiiveyttä vielä paremmaksi suosittelen on todella toimiva ja helppo
toteuttaa väsään tästä jonkin moiset kuvat kun kerkeen mut annan mielellään lisä neuvoja jos joku on kiinnostunu asiasta.
Näen asian koirain kannalta niin tärkeäksi jotta meinaan järjestää Kiuruvedellä luukun valmistus kurssin pikimmiten kun vaan jostain saan
asian mukaisen tilan vuokratuksi oisko kiinnostusta tälläiseen hommaan laittakaa viestejä jos on :?:
Opla
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja Heppu päivämäärä Su Tammi 24, 2010 11:11 am

Tulen katsomaan tässä päivän aikana ,niin tuumailaan virityksestä :D
Heppu
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja kota8 päivämäärä Su Tammi 24, 2010 10:41 pm

pistäppä kuvia! rätit ei pysy mun koirien ovien suulla ne on noin 30min paikallaan eli sen aikaa kun äijä jaksaa tarhan edustalla päivystää. en ihan saanu tuota tekniikkaa tuosta jutusta päähäni mutta luulisin kuvista sen selviävän.
kota8
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja juhlinki päivämäärä Su Tammi 24, 2010 11:32 pm

sama koiran kopin luukku ollut kopissa kohta 12 vuotta,mikä ruipalla kuvassa.Kaverilla kans seinäjoella samanlainen,kuulema sähkö laskut pienentynyt puolella :D
juhlinki
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Su Tammi 24, 2010 11:56 pm

Laitahan Opla kuvia, vaikka valmistuksen eri vaiheista, katsotaan onko "ideassa" paljon eroja.
Mulla on kolme luukkua - alunperin ruottalaista mallia - heilunut muutaman vuoden, ei oo moittimista. Ainoa, että pitää välitiivisteen uusia aina talveksi, pennut repii ne kesällä - oisko liian tiiviit :D :lol:

Yksi malli on sellainen , joka on lievästi kallellaan, alareunassa "kahva" josta koira oppii nostamaan oven auki sisään mennessään. ulostullessaan työntää oven kuonollaan auki. Melko yleinen sekin malli...
Ruippa
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja metsässä päivämäärä Ma Tammi 25, 2010 10:55 pm

Opla kirjoitti:Saranana käytän Pislan rosteri
heitto oven saranaa siis sellaista ns.saluunan oven saranaa joka rälläkällä halki ja näin saadaan siitä sarana pari,

http://www.pisla.fi/nayta_tuote.php?tuote=3563&kieli=1
Tällaistako tarkoitat?
metsässä
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja Opla päivämäärä Ti Tammi 26, 2010 9:16 am

Kyllä juuri tästä saranasta on kyse ja tämä halki juuri kuvassa näkyvästä reijättömästä lehdestä ja siihen kopoltti
terällä reijitys jotta saranan saa kiinni ovilehteen, pieni ogelma on että saranan ns. lehdet ei ole päästä katsottuna
samalla tasolla ,sen voi balanssata karmin puolelle saranalehen alle tulevalla korotus palikalla itse käytän samaa vanerin
palaa kuin ovi levyssä,toinen vaihto ehto on leikata sileä osa juuresta pois ja hitsata se sitten saranaan kiinni samaan tasoon
reijitetyn lehden kanssa,tämä mahdollistaa myös sen jos oveen meinaa tehdä ns.n karmiosan .
Molemmissa tapauksissa otettava huomioon tiiviste vara jos meinaa laittaa,ei välttämätön tiivis on muutenkin ainakin näihin
resu luukkuihin verrattuna.Saranan sisällä olevan jousen voi vaihtaa hiukan hennompaan materiaaliin jotta oven saa toimimaan
hieman miedommin,saranoista ei tartte kuormittaa kuin toinen,ja toinen jää siten varalle jos sattuis jousi katkeemaan.
Itse en tehny karmiosaa ollenkaan eikä ole tarpeenkaan on nopee toteuttaa ja maksaa noin 35 euroo/luukku,koirat opii yllättävä
nopeesti käyttämään tätä,mut oven voi aluksi jättää hieman raolleen esim ruuvi seinään niin valo näkyy sieltä ja on turvallisempi
sit siitä alkaa poistua ulos,luukun pellillä vahvistus on tarpeen jotta nurkat säilyy ehjinä koirilla on taipumus pyöristellä niitä,ja ei kun
luukun tekoon suosittelen mulla ainakin kopin lämpö alkoi kohota huimasti ja vedet ei jäädy pakkasillakaan :D
Opla
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja KomiA päivämäärä Ti Tammi 26, 2010 10:17 am

Lilo kirjoitti:Onko kellään kokemusta tuosta Junimegin luukusta? Onko hyvä, kestävä?

Syksyllä hain Junimegin luukun Jepualta. Pariskunta on innokkaita metsästyskoiraihmisiä, käytiin katsomassa isännän kettuajuriakin tarhassa. Epäilin koirani vierastavan kovastikin luukkua, kun aikaisemmin on voinut päivystää tapahtumia rätin raosta. Hyvin on kuitenkin tottunut: pakkasilla katselee luukun läpi ja leudommalla työntää nokallaan luukun hieman raolleen.
Kopin oviaukko oli valmiiksi luukulle lähes sopiva, yläosaa avarsin pari senttiä laittamalla 2x4-piirun tilalle laudanpätkän. Saranan runko vain kolmella ruuvilla kiinni yläpiiruun.
http://www.junimeg.com/index2.html
Jepualla puhutaan hieman "hoono soomi", mutta kyllä pärjää suomenkielelläkin !
KomiA
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja Jari Urpilainen päivämäärä Ti Tammi 26, 2010 9:03 pm

semmoinen kaveri kun m. mikkola kalajoella 040-5259865 tekee samallaisia luukkuja mistä ruippa laittoi kuvia . ostin itselleni 2kpl luukkuja ja olen ollut ihan tyytyväinen .
Jari Urpilainen
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja zador päivämäärä Ti Tammi 26, 2010 10:55 pm

Oliko Jari minkä hintaisia?
zador
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja Jari Urpilainen päivämäärä Ke Tammi 27, 2010 12:08 pm

olihan ne aika tyyriitä 95euroa lähtö,mutta kannattaa vähän tinkasta niin eiköhän siitä vähän tipu. luukkuja saa teetettyä omilla mitoilla.
Jari Urpilainen
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja pms päivämäärä Su Marras 13, 2011 11:46 pm

Saako nuita ruipan saranoita mistään valmiina?
pms
 

Re: Koirankopin ovi

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ma Marras 14, 2011 9:47 am

Tietääkseni ei saa. Voin kysyä vieläkö kaverillani on valmiita luukkuja. Hund & Jaktilla valmiit luukut koosta riippuen 1000 -1200 kruunua.
Ruippa
 

EdellinenSeuraava

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 1 vierailijaa