tottelevaisuus

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

tottelevaisuus

ViestiKirjoittaja pexi päivämäärä La Loka 21, 2006 7:25 am

Olen ostamassa suomenajokoira pentua ja tarkoitus olisi kouluttaa pentu tottelevaiseksi. Haluaisin vinkkejä miten koiran saa tottelemaan käskyjä jopa metsästys tilanteessa. Olen jostain lukenut että varsinkin Ruotsissa Suomenajokoiria koulutetaan erittäin tottelevaisiksi. Koira tulee olemaan ulkona häkissä mutta myös sisällä perheen ja ihmisten seurassa paljon. Onko se edes mahdollista vai viekö metsästysvietti voiton isännän käskyistä? Metsästän alueilla missä koiraa ei voi jättää metsään ajamaan enkä halua odotella kaveria yömyöhään metsästä.
pexi
 

ViestiKirjoittaja miccis päivämäärä La Loka 21, 2006 4:14 pm

Asiasta on kirjoitettu, rekisteröidy niin pääset lukemaan lisää...
miccis
 

ViestiKirjoittaja tepsu päivämäärä La Loka 28, 2006 10:33 pm

minne tosta on kirjotettu?? :o
tepsu
 

ViestiKirjoittaja metsästäjä päivämäärä Ke Heinä 04, 2007 9:20 pm

Mulla on nyt reilu 4 kk ajokoiran pentu. Nyt viimepäivinä olen huomannut, että pentua kutsuessa ja luoksetahtoessa koira pakoilee! En nyt ainakaan itse keksi itseaiheutettua syytä tälle. Onko koirilla mahd. jonkinlainen uhmaikä tuossa iässä. Tätä ennen koira antoi kyllä otta hyvin kiinni, mutta luoksetuloissa välillä jätti tulematta. Keltanokkana kyselen ekaa koiraani kouluttaessa.

Laittakaapa vinkkejä miten tästä edespäin menettelen ns. kiinniottokoulutuksessa!
metsästäjä
 

ViestiKirjoittaja mika24 päivämäärä Ke Heinä 04, 2007 11:18 pm

Koiralla on nimenomaan tuossa iässä pientä vastustamista mutta kyllä menee ohite.Kun on johdonmukainen pennulle eikä räyhää jos siltä näyttää että pentua ei kiinnosta.Itse olen kun on muutamia pentuja kaverille käyny opettaan niin huomannut että nuo on varsin lyhyitä nuo kuulemattomuus tauot.Teeppä sama pennulle kun se kuljailee niin johan muuttui ääni kellossa.Ajokoirasta saa kyllä perustottelaisen vielä vanhemmallakin iällä :roll: Nim.kokemusta on :lol: :wink:
mika24
 

ViestiKirjoittaja mika24 päivämäärä Ke Heinä 04, 2007 11:21 pm

Äläkä rupea siihen että jahtaat pentua.Se ottaa sen varmasti mukavana leikkinä kun ohjaaja rientää perässä.Vaan houkuttele se viereesi innosta asiasta että on tullut kutsusta jotta pennulle jää miellyttävä kokemus luoksetulosta.Ainakin näin ajattelisin asian.Sitten sama homma muissakin asioissa.Esim.Autossa kuljettaminen.Nämä asiat kun tekee maltilla ja sillä tavalla että eräkaveri nauttii tilanteesta saamatta huonoja muistoja niin jatkossakin homma toimii.
mika24
 

ViestiKirjoittaja veera päivämäärä To Heinä 05, 2007 7:51 am

Ja kannattaa käyttää makupaloja apuna, sillä ajokoirathan ovat tunnetusti ahneita! 8)

Ja tosiaan toi johdon mukaisuus on tärkeää. Jos annat pennulle jonkin käskyn niin katso että se myös sen tekee äläkä jätä asiaa puolitiehen.

Meillä on koirat ympärivuoden pihassa irti. Jos pentu nuorena karkaa se laitetaan koirankopim jatkona olevaan riimuun kiinni pariksi tuntia. Ja voin sanoa että kyllä koiraa ärsyttää kun muut juoksevat pihalla vapaana. :lol: Ei ole tarvinnut tehdä kuin pari kertaa ja on sen jälkeen pysyneet pihasta ja syksyllä lähdetään metsälle vasta silloin kun laitetaan tutkapanta kaulaan. 8)
Ei ainakaan meillä ole toi ajopuoli kärsinyt tuosta tottelevaisuudesta.
veera
 

ViestiKirjoittaja Celia päivämäärä To Heinä 05, 2007 2:47 pm

veera kirjoitti:


Meillä on koirat ympärivuoden pihassa irti. Jos pentu nuorena karkaa se laitetaan koirankopim jatkona olevaan riimuun kiinni pariksi tuntia. Ja voin sanoa että kyllä koiraa ärsyttää kun muut juoksevat pihalla vapaana. :lol: Ei ole tarvinnut tehdä kuin pari kertaa ja on sen jälkeen pysyneet pihasta ja syksyllä lähdetään metsälle vasta silloin kun laitetaan tutkapanta kaulaan.
.


Minä olen ollut siinä uskossa että ajokoiralle on mahdoton opettaa pihassa pysymistä. Miten yleistä on että ajokoiran saa pysymään pihassa? Kuinka monella muulla ne pysyy? Siis ilman aitoja.
Celia
 

ViestiKirjoittaja metsästäjä päivämäärä To Heinä 05, 2007 4:31 pm

OK kiitoksia. Meillä kyllä koira pysyy pihassa irtikin ihan kohtalaisen hyvin. Ei sitä ole kyllä koskaan tohtinut yksin jättää pihalle, mutta aina pihalla ollessani se on irti. Muutaman kerran päivässä se hyppää pensasaidan yli naapurin koiria katsomaan ja leikkimään, mutta muuten on pysynyt omalla pihalla. Ehkäpä juuri siitä syystä koira ei viitsi antaa kiinni itteään, kun se on jouduttu hakea monesti pois naapurin puolelta. Onneks on mukavat naapurit!
metsästäjä
 

ViestiKirjoittaja RL-79 päivämäärä To Heinä 05, 2007 4:34 pm

Meillä pysyi aikoinaan vapaana pihalla xxx narttu ja sen xx tytär, ilman kovin kummoisia kouluttamisia. Olivat vaan sen luonteisia, sanoisin melkein että `viisaita`että tiesivät kotona olemisen eron ja metsällä olon. Mutta siinä missä xxx tuli ajosta kutsumalla kaukaakin, tämä xx oli vaikesti kiinni otettava ja siitä syystä viettikin metässä parit vuorokaudet ajaen. :?

Nykyistä narttuani ei uskalla pitää vapaana kun täällä on melkein joka pusikossa rusakoita ja siitähän se ilo alkaisikin :D ..Liikaa kait noita perslähtöjä kävelylenkin varrella.. 8)..haastetta ois kouluttaa..!
RL-79
 

ViestiKirjoittaja Sänki Suloposki päivämäärä To Heinä 05, 2007 7:40 pm

Yksi tärkeä asia mitä kannattaa muistaa kun koira on pentuna, on juosta pentu kiinni muutamia kertoja.
Siis silloin kun sinä olet nopeampi kuin pentu.
Tämän jälkeen koira muistaa aina, myös ajossa, että sinä olet nopeampi kun se itse ja alistuu ja antaa kiinni.
Muista aina kehua koira kun olet ottanut se kiinni.
Tässä asiassa tulee tietysti aina olla johdonmukainen. Jos käsket koiran luoksesi eikä se tule ja pakoilee, juokse se heti kiinni !
Jos koira on tullut liian nopeaksi käytä apuna pitkää narua (10-20 m).
Sänki Suloposki
 

ViestiKirjoittaja metsästäjä päivämäärä Pe Heinä 06, 2007 7:28 am

Sänki Suloposki kirjoitti:Yksi tärkeä asia mitä kannattaa muistaa kun koira on pentuna, on juosta pentu kiinni muutamia kertoja.
Siis silloin kun sinä olet nopeampi kuin pentu.
Tämän jälkeen koira muistaa aina, myös ajossa, että sinä olet nopeampi kun se itse ja alistuu ja antaa kiinni.
Muista aina kehua koira kun olet ottanut se kiinni.
Tässä asiassa tulee tietysti aina olla johdonmukainen. Jos käsket koiran luoksesi eikä se tule ja pakoilee, juokse se heti kiinni !
Jos koira on tullut liian nopeaksi käytä apuna pitkää narua (10-20 m).


Täytyypä koittaa, mutta kun koiran perään lähtee juoksemaan, se ottaa sen leikkinä! Luulisin, että herkut ovat paras tapa jatkaa tästä eteenpäin. Eli ensin tahtoa ja sitten totellessa palkita.
metsästäjä
 


Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 1 vierailijaa