Vesannon kommentti

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Vesannon kommentti

ViestiKirjoittaja puuttini päivämäärä Ti Joulu 22, 2009 11:19 pm

Meni tuo vesannon kommentti TUPAKOIRISTA hieman väärään osoitteeseen, mutta varmasti saa keskustelua aikaan.
Päättäjien päähän pitäisi saada viidentoista pakkasasteen rajan määrääminen ajokokeitten järjestämisen rajaksi.
Kymmenen asteen pakkanenkaan ei käy kaikille koiranomistajille ja tätä päätöstä täytyy myös kunnioittaa.
Koiran omistajia on moneksi, mutta täytyy muistaa, että koira on luontokappale, jota täytyy myös kunnioittaa, jos aiotaan tuloksia saada.
Suomen Ajokoira on sitkeä eläin,joka ajaa, vaikka jalka olisi poikki.
Viisas koiranohjaaja ottaa ajokkinsa tarpeet huomioon.
puuttini
 

Re: Vesannon kommentti

ViestiKirjoittaja PetSaa päivämäärä Ke Joulu 23, 2009 6:13 pm

10-15 asteen pakkanen on ihan normaali talvikeli.
Nyt esim. Vesannolla startanneille koirille nostan hattua, koska vaikeasta kelistä huolimatta starttasivat. Osoittaa myös kunnioitusta järjestäjiä kohtaan.
Jos koe pidetään eikä koira starttaa - oli syy mikä tahansa - on pöytäkirjaan minun mielestä laitettava teksti "luopui".
Aivan liikaa kytätään kelejä.
PetSaa
 

Re: Vesannon kommentti

ViestiKirjoittaja olli76 päivämäärä Ke Joulu 23, 2009 6:29 pm

Ehkei tosiaan pitäisi puhua "tupakoirista" vaan "kelikyttääjä isännistä". On se aika noloa luopua 12 -asteen pakkasen takia. "pumpulimiehiä".

Säälittää ne kokeiden järjestäjät jotka saa riesakseen tälläiset "osallistujat"
olli76
 

Re: Vesannon kommentti

ViestiKirjoittaja silver päivämäärä Ke Joulu 23, 2009 6:44 pm

Itte oon pitäny pakkasrajaa -20 asteessa,sehän on raja mikä on urheilussakin esim.mc hiihdossa.Ikinä ei oo koirat jäätyny.
silver
 

Re: Vesannon kommentti

ViestiKirjoittaja Kasperi päivämäärä Ke Joulu 23, 2009 6:45 pm

Jospa heidän koiransa ovat ns. "veitsen terällä" herkkyydessä ja miesten ego ei kestä miinuksia :wink: :wink:
Kasperi
 

Re: Vesannon kommentti

ViestiKirjoittaja Arrianus päivämäärä Ke Joulu 23, 2009 8:35 pm

Viittaus "tupakoiriin" on pohjois-savolaisten huumoria parhaimmillaan. Ei siitä nyt pitäisi tällaista kohua nousta. Tätä mieltä ollaan täällä koilliskulmalla. Elikkä Hyvää Joulua kaikille huumorintajuiselle ajokoiraharrastajille!
Arrianus
 

Re: Vesannon kommentti

ViestiKirjoittaja äippä päivämäärä Pe Tammi 01, 2010 3:00 pm

Minuakin henkilökohtaisesti ihmetytti kun peruivat koiriaan. Mulle ei tullu se edes mieleen. Luotan, että koe perutaan jos on terveysriski koirille. Meillä sujui oikein hyvin eka erä isäntä oli ohjaamassa koiraa. 105 min ajoa toisessa sitten joku ampui jäniksen puolen tunnin ajon jälkeen. Minua ei silti harmittanu että osallistuttiin. Meidän koiraa käytetään huonoillakin keleillä ja joskus on pakkanen lähellä 20 kun kotia tultu metsästä.. Voihan se olla että osa metsästää niitä ykkösiä vaan aina. Minusta on hyvä saada kokemustakin kisoista ja nuorelle koiralle vaihtelua maastoon. Siellä osallistui myös toistenkin naisten omistamia koiria..että meitä naisia ei nyt voi koirien hyysäämisestä syyttää tällä kertaa.
Tein viimeisen tuomariharjoittelun ja merkkasin -12 eka erälle ja toiseen taisi olla -13...ei tuulta ollenkaan.
Kyllä ajokoiran tuommoiset kelit pitää kestää.
äippä
 

Re: Vesannon kommentti

ViestiKirjoittaja lynx päivämäärä Su Tammi 03, 2010 10:08 pm

70 luvulla kun oli joulunpyhää ja pakkasia ettei voinu tehä työhommia niin ajankulukseen isäukko ja naapuri ajattivat jänistä. Taisivat ajattaa lähestulkoon
kaks viikkoa joka päivä. Kovin pakkanen oli -27 astetta ja ei koira valittanut. Tyytyväinen oli kun sai metsästä tultuaan mahan täyteen ja pääs pirttiin nukkumaan.
Niin ja ei se koira aina tullut samaa matkaa vaan monesti illemmalla kun oli kylläkseen ajanut.

Ennen oli miehet puuta ja koirat .... vai miten se oli?
lynx
 

Re: Vesannon kommentti

ViestiKirjoittaja kalkkis päivämäärä Ma Tammi 04, 2010 5:43 pm

AJOKOKEEN SÄÄNNÖT JA OHJEET eli sinisen kirjan sivu 60. Suositusluonteiset lämpötilarajat +/- 20 astetta. Lukekaapa joskus sääntökirja kannesta kanteen
kalkkis
 

Re: Vesannon kommentti

ViestiKirjoittaja risteytys päivämäärä Ma Tammi 04, 2010 8:29 pm

Ainakin sellaisilla jolla ei estettä mettä päivän päälle niin vois olla mukavampi keli -10 kuin -20c tietysti mistä kukakin tykkää.Kettukin yskii reiässä ajon päätyttyä aika tavalla näillä lumilla ja pakkasilla jos joku sattunnu kuuntelee..
risteytys
 

Re: Vesannon kommentti

ViestiKirjoittaja lynx päivämäärä Su Tammi 17, 2010 10:28 am

PeeJii kirjoitti:No jos -27 ja koira iltaan asti irti, niin voi sanoa, että ennen oli miehet puupäitä...

70 ja vielä 80-l oli eri meno. Ihmisen koirasuhde oli vielä erilainen. Koira oli lähempänä koti/hyötyelukkaa. Sääli oli sairautta silloin.

-20 on vähän liikaa, -15 vielä sopiva keli. Eikä ainakaan minun koirat moiti kuivaksi, vaikka ois niin kuin nyt, eli kevyttä pakkaslunta. Eli kunhan pakkanen ei mene liiallisuuksiin eläinsuojelun kannalta, niin keli on hyvä ykkösen ajokeli, ei mitään moitetta.



Kyseisenä päivänä ampuivat vain yhden jäniksen ja sitten kotia. Muistan kun olin poikasena mukana ja pakkasen takia
piti minun lähteä takasin kotia jo tunnin päästä..

Mut koira pidettiin hyvin. Ruokaa sai ja nukkui kovalla pakkasella pirtissä. Perheejäsen se oli jo
silloin.
lynx
 


Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa