Lumen vaikutus pennun käyttäytymiseen.

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Lumen vaikutus pennun käyttäytymiseen.

ViestiKirjoittaja lankinen päivämäärä Ti Tammi 12, 2010 2:57 pm

Minulla on kohta 11kk suomenajokoiran urospentu, joka tuntuu nyt olevan hieman hukassa lumen tultua. Sulalla olen saanut sille yhden jäniksen ja supin ammuttua joista ainoastaan jänikselle antaa ääntä. Syksyllä muutamia n.15min jänis ajoja on ollut, mutta nyt kun lunta on ollut jo jonkin aikaa niin tuntuu että koiralta on jotenkin homma hukassa. Koiraa on yritetty työntää tuoreelle jäniksen jäljelle ja kerran makuulta lähteneen ketun jäljelle, mutta kummallakin kerralla tämä kyllä seuraa jälkeä mutta todella laiskasti/into puuttuu. Koira on kettusukuinen, mutta ei tuo tuore ketun jälkikään näyttänyt juuri kiinnostavan. Olisi mielenkiintoista kuula millaisia tilanteita/kokemuksia muilla on ollut pennun kanssa touhutessa.
lankinen
 

Re: Lumen vaikutus pennun käyttäytymiseen.

ViestiKirjoittaja pyyntimies päivämäärä Ti Tammi 12, 2010 8:37 pm

Jos se on saanu jostain nenäpunkkeja ja sit ei nokka pelaa? Ei kyllä ihan normilta kuulosta jos ei yhtään lähde lumella edes pölläyttään.
pyyntimies
 

Re: Lumen vaikutus pennun käyttäytymiseen.

ViestiKirjoittaja kota8 päivämäärä Ti Tammi 12, 2010 9:51 pm

kyllä olen kuullu monesti että nuori koira ajaa jo ennen lumen tuloa pätkiä mutta kun lumi tulee ei touhusta tule mitään joten ole ihan rauhassa vaan koirathan on jokainen yksilöitä, jatka treenaamista vaan sanon että jos ens kautena ajaa paljaalla niin ajaa lumellakin ja sanoisin että tän kauden lopullakin ajaa jo lumella kun ahkerasti käyt.
kota8
 

Re: Lumen vaikutus pennun käyttäytymiseen.

ViestiKirjoittaja Hojo Hojo päivämäärä To Tammi 14, 2010 10:45 pm

On hyvä huomioida, että pakkanen ja pöllyävä lumi vaikeuttavat asiaa nuoren koiran kyseessä ollen. 0-kelillä voi olla helpompaa ....
Hojo Hojo
 

Re: Lumen vaikutus pennun käyttäytymiseen.

ViestiKirjoittaja silver päivämäärä To Tammi 14, 2010 11:25 pm

Kannattaa käyttää lääkärissä.Jotenkin tuntuu,että ei ole nokka kunnossa jos ei lähde tuoreelle jäljelle.Monet sairaudethan voi vaikuttaa koiran hajuaistiin,eipä tarvi olla ku palleissa tulehdusta tai muuta häikkää niin hajuaistit kyllä katoaa.Antipiootti kuuria vailla sanon minä.
silver
 

Re: Lumen vaikutus pennun käyttäytymiseen.

ViestiKirjoittaja luna päivämäärä Pe Tammi 15, 2010 10:52 pm

Minulla sama ongelma 7-kuisen uroksen kanssa. Sulalla ja vähän lumen aikaan ajoi jo hyviä ajoja. Löysi itse ajot ja ajo onnistui. Nyt pakkaslumen tultua maahan, ei homma oikein onnistu. Löytäminen vaikeaa, ihan kuin ei haisisi koiralle jälki ollenkaan. Jos saa yleensä ajon, ajot lyhyitä päräyksiä ja koira tulee ihmettelemään isännän luo. Sulalla pysyi hukalla ihan hyvin.Varmaan 20 senttiä pakkaslunta on sellainen elementti, että pentu ei osaa käsittää sitä. Ilmeisesti ei haise juuri ollenkaan, kun jälki vieree umpeen lumesta. Toisekseen yökentissä on niin paljon jälkeä, ettei koiran pelitaidot vielä riitä.
luna
 

Re: Lumen vaikutus pennun käyttäytymiseen.

ViestiKirjoittaja kota8 päivämäärä Pe Tammi 15, 2010 11:02 pm

sanoisin että ihan normaalia käytöstä nuorilta koirilta ja antipiootit turhia.. kyllä se siitä kun ikää tulee lisää suomenajokoirissa on enään niin vähän tuota ajomattomuuden vikaa kun vertaa muihin rotuihin että en panis noita lumesta johtuvia ongelmia ollenkaan "paniikki" listalle!
kota8
 

Re: Lumen vaikutus pennun käyttäytymiseen.

ViestiKirjoittaja silver päivämäärä Su Tammi 17, 2010 7:54 pm

Melkein vuoden ikäinen koira eikä lähde tuoreelle jäljelle jos se on kota8:n mielestä normaalia toimintaa niin en kyllä tiedä mitä tuohonkin pitäisi vastata.Ehkä meillä on pikkasen eri vaatimustaso tai jotaki.
silver
 

Re: Lumen vaikutus pennun käyttäytymiseen.

ViestiKirjoittaja kota8 päivämäärä Ma Tammi 18, 2010 6:42 am

no jos tuore jälki tarkottaa että ukko on nähny ku jänis lähtee ja sille tökänny koiran niin asia on eri kuin se että se on yrittäny sitä hyvän näköselle yöjäljelle kyllä monella nuorella koiralla on ankaria vaikeuksia tömän pölylumen takia. ja tokihan meillä voi olla erilaisia vaatimuksia mutta tuo asia on vaan tullut monesti esiin pentujen ensinmäisenä vuotena... Mun uusi pentu on taas vastaavasti parantanut lumen tultua ajojaan mutta kun vanhempi koira oli pentu sillä oli samanlaisia ongelmia kun viestiketjun aloittaneella.
kota8
 

Re: Lumen vaikutus pennun käyttäytymiseen.

ViestiKirjoittaja leksa päivämäärä Ma Tammi 18, 2010 7:35 am

silver kirjoitti:Melkein vuoden ikäinen koira eikä lähde tuoreelle jäljelle jos se on kota8:n mielestä normaalia toimintaa niin en kyllä tiedä mitä tuohonkin pitäisi vastata.Ehkä meillä on pikkasen eri vaatimustaso tai jotaki.


On tainnut olla Silveri liijan vähän pentukoirien kannssa metsässsä. Koira joka ajaa sulalta yleensä ajaa lumeltakin kunhan ensi järkytys lumesta menee ohi. Tämän hetken lumikeli on varmaan hajukelinä vähän heikonlainen. en lähtis koiraa lääkäröimään.
leksa
 

Re: Lumen vaikutus pennun käyttäytymiseen.

ViestiKirjoittaja silver päivämäärä Ma Tammi 18, 2010 6:16 pm

Laitettu tuoreelle jäniksen jäljelle ja makuulta lähteneen ketun jäljille!!vaikuttaisivat suhteellisen tuoreilta vai?Kova on ollu lumentulon järkytys jos vieläkin on järkyttyny,kun on tuota luntakin tuos ollu jo jonkin aikaa.
silver
 

Re: Lumen vaikutus pennun käyttäytymiseen.

ViestiKirjoittaja kota8 päivämäärä Ma Tammi 18, 2010 7:46 pm

jos ahkerasti käy niin loppu lumista pitäis jo sähköiskun saada kun "tuoreelle" jäljelle pannaan, mutta vasta sitten saa huolestua. tämähän on vaan minun näkemys joku hätäsempi olis voinu antaa jo napin ottaan :roll:
kota8
 

Re: Lumen vaikutus pennun käyttäytymiseen.

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ma Tammi 18, 2010 8:54 pm

Minä en huomannut mitään erikoista pennun käyttäytymisessä, Edellisen kerran käytin 21.12. samaa koiraa, silloin oli nuoskalunta maassa muutama sentti, nyt päällyslumi puistatippunutta alla pehmyttä pakkaslunta. Haki niinkuin ennenkin, ei vaan löytänyt ajettavaa, jänikset oli tehnyt niin pitkiä tolia, ettei pennun taidot vielä riittäneet.
Ruippa
 

Re: Lumen vaikutus pennun käyttäytymiseen.

ViestiKirjoittaja leksa päivämäärä Ma Tammi 18, 2010 8:57 pm

silver kirjoitti:Laitettu tuoreelle jäniksen jäljelle ja makuulta lähteneen ketun jäljille!!vaikuttaisivat suhteellisen tuoreilta vai?Kova on ollu lumentulon järkytys jos vieläkin on järkyttyny,kun on tuota luntakin tuos ollu jo jonkin aikaa.


On varmaan liikaa ns:kettukoiria sukutaulussa,se tekee tuommosen vaikutuksen.
leksa
 

Re: Lumen vaikutus pennun käyttäytymiseen.

ViestiKirjoittaja risteytys päivämäärä Ma Tammi 18, 2010 10:01 pm

Itse kuulun siihen hätäiseen ryhmään joka ei ymmärrä vuosikkaan koiran sielun elämää jos riista ei kiinnosta.Kaikki ymmärtää ettei koira ole parhaimmillaan nuorena mutta riista vapaa metsästys koiran alku on aikaa vievä harrastus.
risteytys
 

Seuraava

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron