Sääntöjen muutoskokeilut

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Sääntöjen muutoskokeilut

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Pe Kesä 18, 2010 6:27 am

Sääntöi kun värkätään niin niit pitäis tarkkaan harkita koska niit on syytä muuttaa ja miten.
Esim toi ajotaidost pois otettu 5 pistet :cry: siirtämäl intoon tais jollain koiril antaa helpommin ykkösen :D .
Siit kärsisivät ne jotka ajoivat paremmin. :cry:
Esin 0 - 10 olisivat saaneet ajotaidost 7 - 8 ja 0 - 5 sais 4 eli kokeilus hävisivät ajotaitoisemmat 3 - 4 p :cry:
Olis Masistki tainnu Mööpeleis tähtivalio tulla jos ajotaitonumeroit olis 5 sijast saanu 10 .
Ei Masikaan voi kaikis tärkeis kokeis ain onnistuu ei ne kaik muutkaan niis onnistu jokakerta.
Esimerkiks hyvil keleil ja hyväl alueel koira voi olla täs innonmittaukses mukana vaan 4,5 tuntii. :D
Huonoil keleil huonois maastois yhdeajon saaneen koiran intoo mitataan vähintään 6 tuntii ,eikä
silloin ole useinkaan jäljet koiril lisää virtaa antamas. :cry:
Ruotsiski taitaa koiril koetteluaika olla 6 tai 7 tuntii,mikä ainakin innon mittauksenkannalt on hyvä.
Ruotsist vois varmaan kysyy ohjeit miten saa koiraa kokeiltuu ne 6 - 7 tuntii.
Mä olen sitämieltä et sellasest ei koiraa pidä palkita mikä ei viel palkittemist ansaitse.
Mä laitoin vähän kuvii on mukavampi lukee.
Viimeksi muokannut vilskari päivämäärä La Kesä 19, 2010 10:33 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
vilskari
 

Re: Sääntöjen muutoskokeilut

ViestiKirjoittaja Ajukki päivämäärä La Kesä 19, 2010 10:22 pm

Vilskarilla oli vähän pitkä keskustelunavaus :D Pitikös se puhua säännöistä vai entisistä koirista...
Ajukki
 

Re: Sääntöjen muutoskokeilut

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä La Kesä 19, 2010 10:41 pm

Mä pyyhkisin pois jos sua häiritti paljon mun kirjoitus.
Olis mukavaa jos sinäkin sanoist oman koiras nimen siitä pystyis päättelemään mikä närästää.
Jätin vaan ne kohdat sinne mitkä muistuttaa melkein lahjaks innost saaduist pisteist jos koepäivän pituudeks
jää alle 6 tuntii mikä on yhden haun ja yhden ajon vähimmäiskesto ,jollei löydy 2 jänist .
Kun hyväl tuuril voi jonkunmielest melkein koiran yks tärkeimmist ominaisuuksist (innost saada 5 p jo 4,5 t.)
Ajotaidost tän saman 5 pisteen saannis vois olla vaikeut tää ja yks 2 viikon koe niin käyttövaliotuloksist
on puolet kasas.
Älä anna sen häiritä vaik Miiarinteen Masi sai tänään SERTIN :D
vilskari
 

Re: Sääntöjen muutoskokeilut

ViestiKirjoittaja vipukinttu päivämäärä Su Kesä 20, 2010 8:12 pm

vilskari kirjoitti:Sääntöi kun värkätään niin niit pitäis tarkkaan harkita koska niit on syytä muuttaa ja miten.
Esim toi ajotaidost pois otettu 5 pistet :cry: siirtämäl intoon tais jollain koiril antaa helpommin ykkösen :D .
Siit kärsisivät ne jotka ajoivat paremmin. :cry:
Esin 0 - 10 olisivat saaneet ajotaidost 7 - 8 ja 0 - 5 sais 4 eli kokeilus hävisivät ajotaitoisemmat 3 - 4 p :cry:
Olis Masistki tainnu Mööpeleis tähtivalio tulla jos ajotaitonumeroit olis 5 sijast saanu 10 .
Ei Masikaan voi kaikis tärkeis kokeis ain onnistuu ei ne kaik muutkaan niis onnistu jokakerta.
Esimerkiks hyvil keleil ja hyväl alueel koira voi olla täs innonmittaukses mukana vaan 4,5 tuntii. :D
Huonoil keleil huonois maastois yhdeajon saaneen koiran intoo mitataan vähintään 6 tuntii ,eikä
silloin ole useinkaan jäljet koiril lisää virtaa antamas. :cry:
Ruotsiski taitaa koiril koetteluaika olla 6 tai 7 tuntii,mikä ainakin innon mittauksenkannalt on hyvä.
Ruotsist vois varmaan kysyy ohjeit miten saa koiraa kokeiltuu ne 6 - 7 tuntii.
Mä olen sitämieltä et sellasest ei koiraa pidä palkita mikä ei viel palkittemist ansaitse.
Mä laitoin vähän kuvii on mukavampi lukee.

-ei se ole muiden vika jollei Jänisrikkaassa Jurvassa kaikki innosta vitosta saa :idea: (ajotaito numerosta pois)
-onneksi olkoon Sertistä,ajotaitoahan löytyikin riittävästi nyt on sitten todistettu muotopuolikin :!:
vipukinttu
 

Re: Sääntöjen muutoskokeilut

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Ma Kesä 21, 2010 12:06 am

Oletko 100 % varma ettei Masi ottanu sitä jänist kiinni :?:
Yritätkö vihjata ei Masi on innoton ajon aikana . :?:
Masi oli taas ollu Jurvaan menos ,mut se koe peruttiin.
Masil on ollu into ajonaikana 27 kertaa 5 ja yhden kerran 4 .Ja juur Jurvas sai 3,5 .
Oli sul oikein älyn väläys ,etkä hävenny sitä esiin tuoda :lol:
On se hyvä et meit on niin välkkyi näis ajokoiratouhuis . :D
Oli siel Jurvas silloin 60 koiraa mitkä yhteistuloksis oli huonompii :D
Vai onk kokeil mitään merkityst ,vai tunteillako niit tuloksii tehdään . :?:
Hakupuolen intoo kun mitataan niin niil jotka 5 -20 minuuttii hakee on aika usein into 5 :D
Varsinkin jos toinen haku jää tyhjäks 3,5 - 4 tunnin haus löytyy ne huonompi intoiset hakijat. :D
Mahtaak se ihan näin olla jos viedään kai koirat ain tyhjään metsään jäätyneel hankikelil. :?:

Monelt koiralt ei kaikkii tietoi ain edes koeuran aikana saa kun kilpailu-ura lopetetaan jo nuorema .
Esim jos lähes 100 pistet ajetaan muutama kerta jo 1 - 2 vuotiaana ,ei voi tietää millasii tuloksii koira
ajaa vanhana,ain olis hyvä jos nuorel koiral olis pikkasen oppimisvaraa. :D
Mä en ollu mikään kokeiskäviä ,eikä uroksilkaan kokeis kannata käydä kun siitostykkien omistajat .
Ei viinaaka saa myydä kun ALKO ja anniskelu oikeuden omistavat ravintolat.
Se alkos on tarkempaa kun koiranjalostukses ,siel ei kait saa oikein kännis oleval viinaa myydä mut siitos-
urkin omistaja voi jalostukses antaa koiraas huonol nartul. :D
Ja jalostus neuvojat voi tällast ehdottaa ,hyväl uroksel pitäs hyvä narttuki olla .
Toiset sais sit kokeilla onnistuvak ne niinku Jyri ilmam kenenkään neuvoi.
Kumiikin koirii tarvitaan sekä kauniita että ajavia ,mieluummin molemmat samas paketis .
Mut voi olla et samas pentuees juur se ruma ajaa ja kauniinkans käydään näyttelys.
Ainakin siitos urkeil pitäis kilpailla loppuun asti niin kilpaili Jyrikin viel lähes 13 vuotiaana ja oli 16 koiran
joukos viides .
Jyrii ei enää pysty jalostukseen käyttämään vaik olis aikoinaan kannattanu.
Masi saa näyttää viel monel et siit kovan vastuksen moni kilpailuis saa.Parhaimmas tapaukses viel 5 vuotta.

Tähän voi jänitarhas kilpailevat sanoo mitä sanovat mut munmielestäni intoo vaaditaan kaikkein eniten
yhden ajon saavalt koiralt :
Perustelut koiral on intoo piisattava yli 6 tuntii ,ilman hajui ne viimeiset tunnit koiran on siel haettava
iltapäiväl kun jälki ei enää haise.
Kahden ajon koiral on ain jäljet sitä vetämäs jollei jänis kivenalle ,luolaan tai jonnekin muuten piiloudu.
Viimeksi muokannut vilskari päivämäärä Ma Kesä 21, 2010 9:11 am, muokattu yhteensä 1 kerran
vilskari
 

Re: Sääntöjen muutoskokeilut

ViestiKirjoittaja Ajukki päivämäärä Ma Kesä 21, 2010 9:07 am

vilskari kirjoitti:Mä pyyhkisin pois jos sua häiritti paljon mun kirjoitus.
Olis mukavaa jos sinäkin sanoist oman koiras nimen siitä pystyis päättelemään mikä närästää.


Ei häirinnyt eikä häiritse. Se oli kevennyksenä heitetty, ei ollut tarkoitus moittia. Pahoitteluni.

Luen silloin tällöin pitkätkin kirjoitukset ja itse asiassa olen monesti samaa mieltä sun kanssa. Alueiden välisistä eroista olet oikeassa, mutta ei sitä kannata mielestäni säännöillä paikata. Jos jonkun koira pelaa Etelän olosuhteissa suhteessa muihin nähden, niin kyllä kait se huomataan. Näin ainakin itse ajattelen. Masi on varmasti hyvä koira. Täällä vaan yleisesti tulee kovat väittelyt, jos nostaa oman "sisäpiirin" koiria. Ei kai se niin pitäisi olla, mutta niin se vaan on.
Ajukki
 

Re: Sääntöjen muutoskokeilut

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Ma Kesä 21, 2010 9:20 am

Kiitti et sain vähän edes puoltamist mun kirjoituksiin .
Tuntui vaan niinku silppais sileää männynrunkoo ja tioset istuis niil alimmil oksil ja potkisivat mua päähän ,
juur kun olisin ylös pääsemäs. :D
Ja samaan aikaan toinen kilpailis viereises kuuses mis oksat alkais alle metrin korkuiselt.
Tää tais olla mun lyhin kirjoitus.
Viimeksi muokannut vilskari päivämäärä Ma Kesä 21, 2010 9:25 am, muokattu yhteensä 1 kerran
vilskari
 

Re: Sääntöjen muutoskokeilut

ViestiKirjoittaja leksa päivämäärä Ma Kesä 21, 2010 12:03 pm

Olet Vilskari kova selitteleen, niin kerroppa miksi Masi on saanut innosta 2,5 ja kerran jopa 1:sen lisäksi haulta parhaillaan 9:deksää miinusta ja ajolta lisää useita kertoja. On niin hyvä koira mielestäsi, niin onhan näihin jokin selitys.
leksa
 

Re: Sääntöjen muutoskokeilut

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Ma Kesä 21, 2010 1:35 pm

[quote="leksa"]Olet Vilskari kova selitteleen, niin kerroppa miksi Masi on saanut innosta 2,5 ja kerran jopa 1:sen lisäksi haulta parhaillaan 9:deksää miinusta ja ajolta lisää useita kertoja. On niin hyvä koira mielestäsi, niin onhan näihin jokin selitys.[/quote]

Et taida kuuluu mihinkään huippukasvattajiin et taitais koiralles koskaan löytää urost jos kaikkien tuloksii
huonoimmist tuloksist kattot.
Tää oli Paraisten kilvas .Siel melkein kaik huippukoirat epäonnistui ja niitten into putoi tai virheit tekivät.
Ole kiitollinen jos putosit heti karsinnois pois ,tiedä kuinhuono koira sul olis tarhas sen kilvan jälkeen
jos sitä huonoimman tuloksen mukaan arvostelet.
En pidä ihmeenä jos ajokoiratouhu loppuu .jos jonkun koira pärjää sil ollaan niin pirun kateellisii. :lol:
Hyvä et mä edes tuomaris enää menen viittin mennä ,kunnei tuomarien arvosteluiska uskota silloinkun koira
pärjää ,mut jos epäonnistuu siihen uskotaan et koira olis ain niinhuono kun epäonnistuessaan. :lol:
Ensmäses eräs into oli 5 sit tuli ajolöysää 9.
Toinen erä into haus 1 .
Toinen päivä Paraisten kilvas haku 133 min into haunaikana 2,5 niinkun nähdään silloin kun koiral on haju nokas
ei sel tartte olla intoo yhtään kun ajoi 120 min .
Toinen haku 107 min into 3 .
Maanantaina koira lääkäriin kovan kuumeen takija .
Ei masi ollu yksin joka kilpaan pääsi .

Täs kaikkien intonumerot--3,5 , 1 , 2 , 4 , 3 ,Masi 1 , 3 , 5 , 5 , 3 , 3 , 2 ja 3 .
Voihan näitten koirien haku ja intoindekseist kattoo muuttuuk ne kun koealueest toiseen siirrytään.
Jos ne näil koiril muuttuvat niin miksei ne muuttuis niil mikkä karsinnois jo putosivat tai eivät uskaltaneet
niihin osallistuu ,kun tiesivät mihi joutuisivat jos karsinnois onnistuisivat,helpompi kun hakee 1 tuloksen
vaik 2 viikon kokeest .
Melkein kaikil kilpaan päässeil oli huonot innot ja huonot hakutaidot ,niit ei hyvil alueil tiedäkkä
kuinhonot niil oli kunneivät kilpaan päässeet.
Mä puolustin nyt Masii kun kaik ei käsitä et tyhjää hakies intoo tarvitaan enemmän kun 5 min haus. :D
Into olis voinu 5 - 20 min haus olla 5 jäniksen ajos olis voinu mennä viel vaik henkettömäks asti.
Jos näin ne viisaammat koiran tuloksii kattoo niin turha on koirien 5 minuutin hakuihinka uskoo
5 intoon uskon mäkin joka ainoal koiral haunaikana.
jos niil joskus haku kestää kauan . :lol:
Viimeksi muokannut vilskari päivämäärä Ma Kesä 21, 2010 11:52 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
vilskari
 

Re: Sääntöjen muutoskokeilut

ViestiKirjoittaja vipukinttu päivämäärä Ma Kesä 21, 2010 4:10 pm

-täällä kannattakin kehua ja kehua ja kehua yksittäistä koiraa vuodesta toiseen ja vetää herneet nenään jos joku "kehtaa"vuosikirjasta asiat tarkistaa :!: .Masihan on entinen koirasi joten eihän "Leksat"tietenkään kasvattajia voi olla :D .Luultavasti toi Jyrikin on jonkun "persserkun" tai ehkä jopa omasi :?:
vipukinttu
 

Re: Sääntöjen muutoskokeilut

ViestiKirjoittaja jaska päivämäärä Ma Kesä 21, 2010 4:27 pm

Oliko Masi myöskin silloin kipee kun suljettiin ALÖ:tä? :oops:
jaska
 

Re: Sääntöjen muutoskokeilut

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Ma Kesä 21, 2010 10:34 pm

Jyri ja Masi olivat alunperin mun ,siks niit kehuinkin kun tunsin ne.
Niit ei jalostusmainoksis ole kehuttu eikä juur kukaan onnitellukkaan .
Kaik jalostusmainokset ne saa niitten haukkuilt.Toivotaan ettei ainakaan jalostusneuvojat kuuluis niihin.
Hyvin mainokset näyttää purevan kunnei mitkään tulokset kelpaa.
Ajattelin jo lopettaa tuomarina olon mut taidan sentään jatkaa ja ehkä ittekin alan koirien virheit enemmän
seuraamaan ettei jalostukseen pääse sellast koiraa mikä joskus virheen tekee ,kun niil virheil on niinsuur
vaikutus jalostukses ettei sitä uskokkaan .
On monel tunnetul hyväl koiral ollu niin et pienet virheet on jätetty merkkaamat ,kun on luultu et ne pilais
hyvän koiran ,eli kaik tuomarit vaan näköhavaintoi kattomaan siel ne virheet näkyy eikä hyvien eväitten
vieres.
vilskari
 

Re: Sääntöjen muutoskokeilut

ViestiKirjoittaja api päivämäärä Ma Kesä 21, 2010 10:53 pm

Älä Vilskari vedä hernettä nenään. Masilla on hyvät tulokset, kun katsoo koepaikkakuntia jossa koira on koeteltu. Nämä "Leksat" ei koskaan tule
tuomaan omaa koiraansa näille paikkakunnille koeteltavaksi. Nämä vain nimimerkkiensä suojissa turhaan sinua ärsyttävät.
Tosin jokainen koira kyllä taidoillaan osaa itse kehua itsensä, et sen puolen kyllä voi jättää koirille.
api
 

Re: Sääntöjen muutoskokeilut

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Ti Kesä 22, 2010 6:58 am

[quote="vipukinttu"]-täällä kannattakin kehua ja kehua ja kehua yksittäistä koiraa vuodesta toiseen ja vetää herneet nenään jos joku "kehtaa"vuosikirjasta asiat tarkistaa :!: .Masihan on entinen koirasi joten eihän "Leksat"tietenkään kasvattajia voi olla :D .Luultavasti toi Jyrikin on jonkun "persserkun" tai ehkä jopa omasi :?:[/quote]

Ei ain kaikkii vuosikirjast näe jollei tuomarit ala seuraamaan koirien ajoo ja yrittää jäniksest näköhavaintoi saada.
Tais toi mikä se nyt oli Rostetti tais olla et koiral pitää intoo oike helkkarist .
Oltiin yhden naisenkans tuomareina yhdel koiral ,koira haukahteli ajos niinku noukkimal ,monel koiral sellanen
menee ajoks ,se koira sai miinuksii vaikkei me niit annettu,ylituomari korjas, yksittäiset haukut ei ollu ajoo,
niin ne meni löysyydeks .
Voi olla et mä ittekin olen merkannu ajoks jonkun koiran noukkimisen vaik jos tarkkoi ollaan ,niin vois sulkuun
asti menevää ajolöysyyt olla.
Tiedä sit kuintiukkoi tuomreitten tarttis olla jos kyttäämään ruvetaan :?:
Kylkait koirien suosiminenkin vähän vaikuttaa .
Toinen koira voi saada 60 min haust vaik 7 toinen saa 130 min haust 10 .
Ennen se oli tyhjä haku mist ei voinu edes 10 saada.
Kaikkein enimmän koiril on innos puutet hakupuolel .
Puutteelist intoo on yleisemmin yli 200 min hakeval ,ne innokkaimmat hakiat löytyy useimmin niist 5 min hakijoist.
Eli taitais muutamilt noukkijoilt lähtee ne ainoatki ykköset jos ajon arvosteluski ollait tarkkoi. :lol:
No silloin tarttis kaikilt koirilt mitata se into vähintään 6 tunnin päiväl ,kun jos koira jonkunki tuloksen ajol saa
sen on tehtävä ainakin yhden ajon saadessaan se 6 tuntii ,eli ei me voida tinkii niilt koirilt mitkä helpol haus
pääsevät niil 5 -20 min hauil ja pääsevät mittauksest pois .
Masi on joutunu monesti näil huonoil keleil tekemään pitempii päivii ja sen huonoimpii tuloksii vaan kytätään.
Ehdottomast säännöt sellaseks et toisilki koiril hyvil alueil tulis päivä yhtä pitkäks ,saavat niitten Masin moittivien
koirat tehdä riittävän pitkän päivän .
Olin meijänmaastos oppaana eikä ollu tarkoitus et koiralt yhdelt mitään virheit haetaan ,meinasin vaa et istutaan
paikas mis jäniksen näkee ajos .
Tää koira ei ollu pitkäs koeuras aikana ajolöysyydest miinuksii saanu ,tääl sai 2 miinust ,en mä niit antanu vein
vaan tuomarit väärään paikkaan ,ehkä tätä koiraa ruvettiin kattomaan kun senjälkeen oli ajolöysyydest miinuksii
saanu 2 kertaa.
Ei kukaan edes epäile silloin et koiral vois ajolöysyyt olla jos täysil huutaa heti kun jäljel on ,mahtaak ne ajotka
ain heti lähtee kaikil koiril jos haukkuvat heti pirust kun jäljet löytuu ,silloin ollaan tiukkoi kunnei jälkii löydy
mistään .
Jälkeläisiiki täl on enemmän kun Jyril .
Mä laitan sen 4 pienemmät intonumerot ja sekoitan niit kohta 40 =3 - 2 - 2,5 -3,5 - 3 kohta 41 = 3 - 2 - 3 .
Nelosii oli muutama kummassakin.
En mäkään niin helpol koirii ole miinustanu ,kokeist pitäis saada nauttii eikä kyttäämäl virheit haeta.
Huonommatki koirat voivat viel huonojen ajojen lisäks virheit tehdä ,mut silloin vast ruvetaan oikein hakemal
niit virheit löytää jos koira hyvin pärjää.
Parempi kun kaikist alle 6 tunnin päivist otettas ne 5 intopistet pois ja katottas saisivak ne koirat ykkösen ajamal.
Toivon et kaikilt koirilt aletaan virheit hakemaan niin kokeit arvosteltais yhtkoval kädel. :lol:
Hyvä et olet munkans samaa mieltä ,mut ei kannata tunnustaa ,tää on kirjoitettu vaan niil virheettömil koiril.
Käykää niil virheettömil kokeis 10 vuotiaaks asti joku oppii sit vast virheit tekemään .
Mitä pikemmin käyttövalioks nuorena tulee sen paremmin kannattas vaan karsinnois käydä ja yrittää edes kilpaan
päästä ikä voi lisätä myös virheitten tekomahdollisuut.
Niit pelätään kun ruttoo siks melkein kaik parhaat koirat jää kilvas tarhaan ,siel koira on virheetön. :D
Kait joku vois Masilki pentui teettää vaikkei kilpaoluis käviskään ,mettäkoirii niist vois hyvii tulla .
Ei hyvää koiraa ole edes mukava omistaa parempi kun on senverran huonompi kun toiset ettei sitä
pääsis ainakaan kukaan kadehtimaan. :D
Anteeks kun olen niinpaljon kirjoittanu ,se häirittee varmast vaan niit joiden paremmat koirat on hävinny noil
huonommil . :D
Nyt oon tarpeeks kirjoittanu, voitte vaan kattoo mitä jälkee nää koirat jättää .(Huonoist kukaan puhuta mitään.)
Senverran voin viel sanoo et parempi kun ei haukuttais mitään koirii .
Kaikis meiski virheit on ,ja niinku jossain laulus sanotaan että seinilläkin korvat on .
Jos joku vaik sun koiraas toisel haukkuu ,ei kestä kauaa kun sä sen kuulet itte ,et melkein sama haukkuuk
kasvotusten ,juolaheinän juuret kiertää joka paikkaan ,ja vaik katkisivat ne jatkaa ja levii ,pullataikina taas
nousee kun hiivaa laitetaan .
Parempi kai kuttette ymmärtäis mitä tarkoitan .Kirjoitan niin kierost et helpompi lukee rivien välist. :D
Kiitän viel noit kavereit jotka auttoivat Jyrin ja Masin mainostamises .(Leksaa ,Vipukinttuu ja Jaskaa ehkä
muitakin on ollu mainoskamppanjas mukana :?: :D )
He taitavat olla nuorii ,vanhat ketut ei niin helpol ansaan mene ,vaik asetinki ansat aika hyvin niin muutama
niihin on vaan menny. :D
Ehkä niit muitaki oli mun nämä oli pitempään ja jotkut näist aktiivisemmin .
He auttoivat paljon näitten koirien mainostukses kun hakivat kaik viat ja löysivät loppujenlopuks niit aika
vähän ja pitivät tätä mainost kauemmin esil ,se olis muuten loppunu heti ensmäsel kertaa. :D
Niinkun nyt lopuks huomaatte ihmisilki tulee virheit jä väärii tulkintoi ,ens luulin et nää jotka keljuili mul
luulin et he tosisaan keljuili mut hehän auttoivat kaikkein enemmän. :D
Viimeksi muokannut vilskari päivämäärä Ke Kesä 23, 2010 6:11 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa
vilskari
 

Seuraava

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa