ajokokeet ja kilpailut

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

ajokokeet ja kilpailut

ViestiKirjoittaja tuumailia päivämäärä To Elo 26, 2010 12:41 am

kertoisitteko tietämättömälle miten osallistutaan kokeisiin ja kilpailuhin ja miten homma muutenki menee jos vaikka joskus saisi hyvän koiran
tuumailia
 

Re: ajokokeet ja kilpailut

ViestiKirjoittaja Metsäkulma päivämäärä To Elo 26, 2010 2:15 pm

Joo olisi tervetullutta, jos joku konkari kertoisi miten ns. normaali koepäivä etenee.
Metsäkulma
 

Re: ajokokeet ja kilpailut

ViestiKirjoittaja Antti päivämäärä To Elo 26, 2010 10:40 pm

http://www.ajokoirajarjesto.fi/kalenteri/kokeet_AJOK/

Linkistä näkee kuluvan vuoden aikana järjestettävät ajokokeet ja koekohtaisesti puhelinnumerot henkilöille, joille ilmoittautumisen voi tehdä.

Ilmoittajan tehtävänä on kertoa ilmoittautumisen yhteydessä koiransa tiedot ja kaksi kokeeseen arvostelemaan saapuvaa ajokokeiden palkintotuomaria. Listat tuomareista löytyvät esimerkiksi oman seudun ajokoirayhdistyksen nettisivuilta, ja tietoja voi kaivella myös muista tietolähteistä. Puolestaan henkilö, jolle ilmoitat koirasi kokeeseen, kertoo ajan ja paikan, jonne saapua kokeen alkaessa.

Tyypillisesti kokoontuminen ylituomarin puhutteluun pidetään samana aamuna kuin itse koe järjestetään. Puhuttelussa koirat arvotaan maastoihin, joihin kuhunkin on valittu kaksi palkintotuomaria ja joista toinen on merkitty ryhmätuomariksi. Lisäksi ylituomari pitää kertaustunnin säännöistä ja kokeen etenemisestä, tarkistaa jääviydet ja rokotukset, eli rekisteritodistukset pitää olla kokeissa mukana.

Kun alkutoimet on suoritettu, lähdetään maastoihin. Koiranohjaaja on saanut arvonnassa maastokortit, jotka hän antaa maastonsa tuomareille, ehkä jo valmiiksi esitäytettyinä (kirjattuna ovat koiran, ohjaajan ja maaston nimi). Jos maasto on tuntematon tuomareille ja koiraohjaajalle, voi sinne olla järjestetty myös maasto-opas matkaan.

Tuomarien tehtävänä on arvostella etupäässä koiran haku, ajotaito, haukku ja (vielä toistaiseksi) into, ja kirjata ylös lisätietoja sekä ajominuutit loppupisteiden jakoa varten. Ihanne eteneminen kokeissa koiralta on kaksi nopeaa/ tehokasta hakua ja ajoerien mittaiset sujuvat ajot hyvällä haukulla.

Maastossa koira aloittaa työnsä haulla. Haku pyritään aloittamaan ylituomarin määräämänä aikavälinä. Kokonaishakuaika yhdessä kokeessa on 240 minuuttia. Jos koira hakee ensimmäisen jäniksen esimerkiksi 39:ssa minuutissa, on hakuaikaa vielä 201 minuuttia jäljellä joko ensimmäisen erän jatkamiseen(= kohtuuttoman häiriön seurauksena) tai toiseen hakuerään. Koiraa ei saisi päästää suoraan jäniksen jäljelle, vaan mahdollisuuksien mukaan päästää tyhjässä maastonkohdassa irti, jotta haku voidaan kokonaisuudessaan arvostella. Arvostelun kohteena haun aikana ovat itse haku ja koiran into, sekä negatiivisena ominaisuutena hakulöysyys. Koiranohjaaja voi esittää toiveitaan ryhmän etenemisestä maastossa ryhmätuomarille.

Jos hakuaikaa on kestänyt 90 minuuttia, eikä jänistä ole löytynyt, voidaan koira kytkeä ja siirtyä toiseen maastonkohtaan haettamaan.

Kun koira löytää jäniksen, hakuaika pysähtyy ja alkaa ajoerä, jonka kesto on 120 minuuttia per kappale. Ajoeriä kokeissa on kaksi, ja esimerkiksi AJOK- 1- tulokseen vaaditaan kaksi ajoerää. Ajon aikana tuomariryhmä pyrkii seuraamaan ajettavan ja koiran liikkeitä ja kerää lisätietoja arvostelua varten, sekä arvostelee negatiivisena ominaisuutena mahdollisen ajolöysyyden. Ajolöysyyttä ja yli viiden minuutin hiljaisia hetkiä ei lasketa ajoaikaan. Kun 1. ajoerä on täynnä tai juuri täyttymässä, koiranohjaaja itse tai tuomarien avustamana kytkee koiran.

Tämän jälkeen ryhmä siirtyy toiseen maastonkohtaan toiselle erälle haettamaan koiralla toinen ajettava liikkeelle, mikäli hakuaikaa on jäljellä. Jos koira palaa ensimmäisen erän jänikselle, niin asialle ei voi mitään ja toinen ajoerä katsotaan alkaneeksi kun ajo alkaa/ jatkuu. Tavoite on kuitenkin ajattaa eri jänistä kuin mitä koira ajoi ensimmäisessä erässä. Hakuaika toiselle erälle määrittyy ensimmäisen erän haun keston mukaan, kuten edellä on selitetty.

Jos koira hukkaa erän aikana jäniksen, voi ryhmä 40 minuutin hukan jälkeen johdattaa koiran kytkemättä sitä toiseen maastonkohtaan etsimään jänistä. Hakuaika ei kulu tämän seurauksena, vaan ajoerä.

Joskus kohtuuton häiriö voi keskeyttää haku- tai ajoerän:

Mikäli ryhmä toteaa koiran päätyneen esim. vilkkaasti liikennöidyn tien varrelle vaikkapa 45 minuutin haun jälkeen, hakuaika keskeytyy kohtuuttoman häiriön (arvioidusta) alkamishetkestä, kunnes koira on kytketty ja päästetty uudelleen irti.

Ajoerällä, jos jänis piiloutuu esim. kiven alle ja ajo keskeytyy, ryhmä keskeyttää ajoerän kulumisen sillä hetkellä, jolla se päättelee/ tietää ajon loppuneen mainittuun kohtuuttomaan häiriöön.
Ensimmäisellä ajoerällä koiranomistaja voi päättää jatkaako nykyistä erää niissä puitteissa kuin missä määrin hakuaikaa ja 1:stä ajoerää (= huom. ei ajoaikaa suhteessa erän -120min- pituuteen) on jäljellä, vai siirtyykö hän toiselle erälle. Jos omistaja päättää jatkaa ajoerää, alkaa hakuaika, joka päättyy kunnes ajo alkaa ensimmäisen ajoerän puitteissa. Omistaja voi myös siirtyä toiselle erälle, jolloin alkaa uusi haku ja mahdollisen ajon seurauksena toinen ajoerä.

Mikäli kohtuuton häiriö tapahtuu toisella ajoerällä, omistaja voi joko keskeyttää kokeen (huom. kyse ei ole luopumisesta), jolloin pisteet lasketaan, tai hän voi myös jatkaa ajoerää, mikäli hakuaikaa ja ajoerää on vielä jäljellä.

Koesuoritus päättyy normaalisti hakuajan tai toisen ajoerän loppumiseen. Joissain tapauksissa, kuten pimeyden saapumisen tai koiran loukkaantumisen seurauksena, koe voidaan myös keskeyttää. Keskeyttämisestä päättää ylituomari, tai ryhmätuomari, mikäli ylituomaria ei tavoiteta. Keskeytetyn kokeen tulos lasketaan.

Jos omistaja luopuu tai koira suljetaan, lopputulosta ei lasketa. Luopumiseen ei tarvita syytä, vaan se on koiranomistajan oikeus koko kokeen ajan. Sulkea koira voidaan liiallisen löysyyden/ tiukkuuden tai innon loppumisen seurauksena. Myös omistajan käytös voi johtaa koiran sulkemiseen.

Suorituksen jälkeen palataan koepaikalle, käsitellään maastokortit, jaetaan pöytäkirjat, tarkistetaan sijoitukset (ei PK:ssa), ja ylituomari pitää loppupuhuttelun ja päättää kokeen.

Ajokokeisiin harkitseville tai meneville suosittelen tutustumaan ajokokeen sääntökirjaan ja menemään palkintotuomarikurssille. Sääntökirjassa kerrotaan tarkemmin tuomarien ja koiranohjaajan rooleista, tutustutetaan arvosteluun ylipäätään, ja selvennetään/ määritellään käsitteitä kuten kohtuuton häiriö, kokeen keskeyttäminen ym.
Sääntökirja netissä: http://www.beaglejarjesto.fi/tiedostot/ ... OT2005.pdf

Kertauksena: Kun koiranne ajavat mielestänne kohtuullisesti, kyselkää kaksi tuomaria (tietysti helpommin sanottu kuin tehty) ja soittakaa kokeen ilmoittautumisten vastaanottajalle. Siitä se homma selevenee, kokeisiin pystyy osallistumaan vaikka ei olisikaan niin kuusalla asioista. Yleensä riittää kun koira hakee pari jänistä ylös ja ajelee niitä pari tuntia per erä, ei haittaa vaikka olis muutama hukkakin välillä. Asiallinen tuomari vastaa kysymyksiinne ja selventää tekemänsä ratkaisut ja arvostelut. Suurin osa tuomareista ei ole kokemuksieni mukaan perin vittumaisia. :D

edit. kirjoitusvirhe pois
Viimeksi muokannut Antti päivämäärä Pe Elo 27, 2010 3:17 am, muokattu yhteensä 1 kerran
Antti
 

Re: ajokokeet ja kilpailut

ViestiKirjoittaja tuumailia päivämäärä Pe Elo 27, 2010 12:16 am

kiitos paljon tyhjentävästä vastauksesta :D
tuumailia
 

Re: ajokokeet ja kilpailut

ViestiKirjoittaja sihteeri päivämäärä Pe Elo 27, 2010 12:32 am

Antin kirjoittama selostus on hieno ja seikkaperäinen. Eipä siihen juuri lisättävää ole. :) Yhden asian kohdalla ilmeisesti käytäntö on kirjava eri puolilla Suomea. Täällä Kymessä (ja kaiketi joissain muissakin piireissä) kokeisiin pitää koiranomistajan tuoda yksi tuomari. Toisen hankkivat kokeen järjestäjät. Helpottaa ilmoittautumista melkoisesti! Ja järjestäjien hankkimat tuomarit ovat yleensä niitä maaston tuntevia.
sihteeri
 

Re: ajokokeet ja kilpailut

ViestiKirjoittaja Ryövärin tytär päivämäärä Pe Elo 27, 2010 12:57 am

sihteeri kirjoitti:.. Yhden asian kohdalla ilmeisesti käytäntö on kirjava eri puolilla Suomea. Täällä Kymessä (ja kaiketi joissain muissakin piireissä) kokeisiin pitää koiranomistajan tuoda yksi tuomari. Toisen hankkivat kokeen järjestäjät. Helpottaa ilmoittautumista melkoisesti! Ja järjestäjien hankkimat tuomarit ovat yleensä niitä maaston tuntevia.


Tämmönen käytäntö ois enemmän kuin suotavaa läpi suomen maan.. On kyllä "uudelle" harrastajalle vähän nihkeetä hommata tuomareita kun ei ole kerinnyt vielä isommin tutustua muihin aktiiviharrastajiin..
Ryövärin tytär
 

Re: ajokokeet ja kilpailut

ViestiKirjoittaja Metsäkulma päivämäärä Pe Elo 27, 2010 3:06 pm

Kiitos Antille erinomaisesta kirjoituksesta!
Metsäkulma
 

Re: ajokokeet ja kilpailut

ViestiKirjoittaja Hannu Hämäläinen päivämäärä Ti Tammi 04, 2011 11:35 pm

Metsäkulma kirjoitti:Kiitos Antille erinomaisesta kirjoituksesta!


Antissa on YLITUOMARIS ainesta :wink:
Niinku on ollu siinä toisesaki Antisa :D
Hannu Hämäläinen
 

Re: ajokokeet ja kilpailut

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ke Tammi 05, 2011 12:12 am

Antissa on YLITUOMARIS ainesta :wink:
Niinku on ollu siinä toisesaki Antisa :D


Tätähän minä oon sanonut, että ominaisuudet siirtyy yhden sukupolven yli :lol: :wink:
Ruippa
 

Re: ajokokeet ja kilpailut

ViestiKirjoittaja Hannu Hämäläinen päivämäärä Ke Tammi 05, 2011 9:16 pm

Ruippa kirjoitti:
Antissa on YLITUOMARIS ainesta :wink:
Niinku on ollu siinä toisesaki Antisa :D


Tätähän minä oon sanonut, että ominaisuudet siirtyy yhden sukupolven yli :lol: :wink:


:lol: :lol: :lol:
Hannu Hämäläinen
 

Re: ajokokeet ja kilpailut

ViestiKirjoittaja MarkoLind/Voittaja-kennel päivämäärä La Tammi 15, 2011 12:30 pm

Jos suomenajokoiran harrastaja tahtoo ruveta kilpailemaan, on mielestäni kasvattajan velvollisuus auttaa uutta niin tuomarien hankinnassa, kuin muussakin. Näin ainakin minä teen, Kts. http://suomenajokoira.nettisivu.org/suo ... toimintaa/
MarkoLind/Voittaja-kennel
 

Re: ajokokeet ja kilpailut

ViestiKirjoittaja mika24 päivämäärä La Tammi 15, 2011 11:59 pm

MarkoLind/Voittaja-kennel kirjoitti:Jos suomenajokoiran harrastaja tahtoo ruveta kilpailemaan, on mielestäni kasvattajan velvollisuus auttaa uutta niin tuomarien hankinnassa, kuin muussakin. Näin ainakin minä teen, Kts. http://suomenajokoira.nettisivu.org/suo ... toimintaa/



Tuo on aivan hieno asia että aloittelevaa jelpataan koe maailmassakin.Yksi kysymys kaikille ja sitten rehellisiä vastauksia kiitos.Ainakin minä olen kokenut tämän palstan että jos jollain on oikeastikkin pelaava koira se koitetaan haukkua tai kyseenalaistaa heti sen saavutukset.Toimii myös "tosi"elämässä tuolla esson baari tasolla :lol:
Eikös koe ja kokeet ole jalostusta varten ei omistajaa.
Eli hyvät yksilöt löytyy ja niitä voi hyödyntää jalostuksessa?Mitenkä sitten kun kilpailu tuntuu olevan kohtuullisen hurjaa tällä rintamalla.Eli miten kukakin sen kokee?
Tietyt linjat ja kasvattajat ovat tietenkin in.Sehän on selvä :) sanomattakin.
Itse seuranneena voin sanoa että moni koira kyllä ansaitsee paikkanssa historian kirjoissa eikä tarvitse varmaankaan nälvintää.Koirathan ei ole koneita vaikka siellä huipputulosten joukossa olisikin jokunen huonompikin tulos.Onhan ihmiselläkin ja huippu-urheilijallakin se huono päivä tai tuuri ei ole kohdallaan.

Ehkä se perusajatus karkottui tässä kirjoittaessa mutta tuolla lintu puolella kun olen touhunnut itse nyt muutaman vuoden niin pidän harrastaja piiriä aivan erinlaisena ja koe ilmapiiriä myöskin verrattuna suomenajokoiralla käytäviin kokeisiin.Ei sillä itse olen niissä vallan mainiosti viihtynyt mutta eroa on kuin yöllä ja päivällä.Koitettaisiin muistaa että koirathan ne ajaa eikä miehet :lol:
Onko sitten niin että suomenajokoira on sen verran tunteita herättävä rotu pitkällä historiallaan että tämä otetaan hiukan vakavammin? :roll:
mika24
 


Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa