Supeja ja jäniksiä ajokoiral

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Supeja ja jäniksiä ajokoiral

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Ma Loka 04, 2010 6:57 pm

Mun mielestäni ajokoiral voi vähentää runsast supikantaakin jäniksenhaun siit paljon kärsimät.
Ainakin mul on ollu monta supihaukkuu eikä siin kauaa mene kun sen 200 m tai 500 m kävelee,harvemmin pidemmäl.
Siel mis jäniksii on vähemmän haut usein kestää niin ettei yks supinhaukku paljoo jäniksenhakuu hidasta.
Riippuu tietyst koirast häiritteek supinhaukku jäniksenhakuu.
Jokaisen on hyvä yrittää saada koirast oman mieltymyksen mukaiseks,toisten toiveist ei kannata välittää niin
täydellist koiraa ei olekkaan et kaikkii miellyttäis.
Voi olla paljonkin ajokoirii mitkä ei välttämät kovil ajotuloksil saa toisii koiramiehii kateelliseks mut niist voi tehdä
hyvii käyttökoirii supinpyyntiin ,ain kannattaa munmielest ainakin yrittää ei se tän kyseisen koiran jalostusarvoo
ainakaan heikennä kun huonompaa harvemmin jalostukseen käytetään.
Voitte kertoo kokemuksii supin haukuist.
vilskari
 

Re: Supeja ja jäniksiä ajokoiral

ViestiKirjoittaja risteytys päivämäärä Ti Loka 05, 2010 11:24 am

Pisimmät koiran jäljittämät supin jäljet on pidempi kuin ketun kiima jälki.
risteytys
 

Re: Supeja ja jäniksiä ajokoiral

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Ke Loka 06, 2010 8:15 pm

Mitä hitaampi koira sen pitempi on yöjälki, ei matkal mitattuna mut ajal.
En itte viittis supienperäs juosta jollei koira pysty supii paikallaan pitämään.
vilskari
 

Re: Supeja ja jäniksiä ajokoiral

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Ti Loka 19, 2010 2:43 pm

Tänään 19 p tiistaina menin eri metsään kun ennen koira alkoi haukkuu supii ehkä n 5 -600 m autolt .
Ei supi mennny minnekään vaik mä n 2 m pääs komensin koiraa et se tulis pois ,ei tullu mut supi tais vähän purra
koiraa kun se ulahti ,silloin supi juoksi ehkä n 5 m niin ammuin sen .
Sit siirryin koemaastoon klo 11,00 ammuin 2 pyytä ja olin lähdös pois kastiket niist tekemään huusin koiraa pois
n klo 11,50 mut koira ei tullu vaan lähti hetkenpääst jäniksenajo n 500 m pääst ,
näin jäniksen tiel kolme kertaa 70 min aikana koira hävitti sen ennen tieltuloo mettäkoneen möyriimäl suol .
En tiedä pidetääk sitä pahana jos ajokoiral supei metsästetään ,samalla lailla koira jänist ajaa kun toisetkin koirat.
Ajavat monet ajokoirat peuraakin ja silti ajavat jänist ainakin mitä mä olen kuullu puhuttavan.
Tää mil mä olen supei pyydystäny ei aja peuraa eikä kettuu ,et supis täytyy olla eri haju kun ketus ja peuras.
En viitti tänne enää yksin kirjoittaa.
Viimeksi muokannut vilskari päivämäärä Ti Loka 19, 2010 3:07 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
vilskari
 

Re: Supeja ja jäniksiä ajokoiral

ViestiKirjoittaja Ajukki päivämäärä Ti Loka 19, 2010 3:07 pm

Kyllähän moni koira lähtee supien perään ja osa tappaakin niitä ja jatkaa sitten jäniksen hakua. Mettäkoiralle mitä mainioin ominaisuus. Tuleepahan pedot siinä samalla. Koekoiralle tietysti hiukan ei-toivottavaa, koska menee aikaa hukkaan.
Ajukki
 

Re: Supeja ja jäniksiä ajokoiral

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Ti Loka 19, 2010 3:09 pm

Eik hyväl koiral ol varaa antaa toisil tasoitust silti pärjäämäl monel muul koekoiral .
Harvemmin se ykkösensaanti on supeist kiinni ja viel harvemmaks se tulee kun saadaan hävitettyy niit supei.
Siel mis ei oo peuroi siel ne ei häiritte kokeit ,eli jos saadaan supit pois niist ei silloin häiriöö ole ,eikä talvel
ne enää häiritte juur ollenkaan ,peurat ja ketut voi häiritä jäniskoet viel talvelki.
vilskari
 

Re: Supeja ja jäniksiä ajokoiral

ViestiKirjoittaja risteytys päivämäärä Ke Loka 20, 2010 1:05 pm

Edelleenkään en ole tavannut koiraa joka tappaisi supeja.Samat supit pyörii jos ei tajuta niska laukausta antaa.
risteytys
 

Re: Supeja ja jäniksiä ajokoiral

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Ke Loka 20, 2010 1:26 pm

Supi on helppo ampuu kun koira pitää siit kiinni niinkauan et ehtii itte paikal.
Olen kuullu et jotkut hirvikoirat hukuttaa supin veteen .
Kerran olen löytäny supin ojast kuolleena en tiedä olik se sen saman hirvikoiran tappama.
vilskari
 

Re: Supeja ja jäniksiä ajokoiral

ViestiKirjoittaja lynx päivämäärä Ke Loka 20, 2010 4:52 pm

Tosi on että supin tappamiseen harva koira kykenee/osaa sen tehdä. Minun ensimmäinen rotukoira oli venäjänajokoira s1983. Ei siitä koskaan mitään hyvää ajuria tullut mutta tämä osasi tappaa supikoiran.
Meni avomaalla kiinni muutaman haukahduksen jälkeen, sitten raju puistelu niskasta ja viimeiseksi puri kulmahampaalla kallon rikki. Innoissani nuori mies kun olin kannoin ensimmäiset kotiin. Ei ne enää lähteneet mihinkään mutta kun oli alkusyksy niin ei niistä nahkaakaan saanut ja isä neuvoi jatkossa laittamaan ne "raunioon" kivien väliin. Tuon jälkeen en ole omistanut koiraa joka varmasti tappaa supin. Mäyräkoirat joskus tappoi keväisen laihahkon supin luolaan mutta hyvin harvoin tuotakaan sattui. Nuo mäyräkoirien tappamat oli niitä jotka oli talven aikana kuihtuneet ja joilla ei paljon painoa ollut..
lynx
 

Re: Supeja ja jäniksiä ajokoiral

ViestiKirjoittaja Tukivarsi päivämäärä Ke Loka 20, 2010 8:33 pm

Ite oon tota supin tappamista miettinyt tässä jonkin verran. Koira ottaa kyllä haukkuun mutta ei käy kiinni ja en ole yllyttänytkään siinä pelossa, että sitten se kulkiessaan tappaa niitä "kertomatta" siitä isännälle. Jos koira kävisi kiinni niin saalis olisi varmempi ja kyllä sen periaatteessa tutkalla löytää jos koira jää nujuaan jotain paikalleen, tai edes muutaman kerran jos haukahtaa. Monesti supi on päässyt nyt syksyn aikana jo karkuun kun koira ei saa pysäytettyä supia. Paras olisi että haukkuis supia ja kun supi kääntäisi selkänsä niin iskis persuuksille ja päästäis sit irti, ei se monesti karkuun yritä jos hammasta saa. Sitten kävis kiinni käskystä kun isäntä tulee paikalle, jos niin haluaa. Koira retuuttaa kyllä ammuttua supia ja 8kpl on niitä jo saaliiksi tullut tässä reilussa kuukaudessa, koira alle puolitoista vuotta. Voi olla nuoruuden aiheuttamaa pelkoa ja jännitystäkin. Pitäsisikö yllyttää käymään kiinni, mitä muut on mieltä??
Tukivarsi
 

Re: Supeja ja jäniksiä ajokoiral

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Ke Loka 20, 2010 8:38 pm

Itte olen huomannu et supi ei juur pure koiraa ärhentelee vaan .
Ainakin 3 kertaa eri supit on päässy pikkasen näykkäämään koirast kun se on vähän ulahtanu.
Ehkä supi pelkää purra koiraa siinpelos et koira tosisas suuttuu.
Ei koiras ainakaan mitään jälkii ole näkynyt.
Siit on jo varmaan yli 20 v kun supi piti venäjänajokoiran korvast kiinni ,eikä siit korvast ainakaan verta tullu.
Ehkä supit ymmärtää koiran kieltä paremmin kun arat ja heikkohermoset koirat.
Kannattaa niit munmielest koiral pyydystää ,loukul en oo saanu kun 3 pitemmäl ajal ,ja koiral pienes ajas 5 ,
vaikken oo niit yrittänykkään tosissani.
Mul oli loukku ikkunanalla ja seurasin kun nuor supi meni sinne ,sekin on pirun varovainen ainakin tääl ,ens
kävi kerran ,tuli pois ja puolentoist tunninpääst tuli uudestaan ja kävi siel ens 3 kertaa ,neljännel loukku
laukes ,mul on se senverran herkäs et 2 harakkaa on laukassu sen ja jääneet sinne ,vaikkei meijän nurkis
paljon harakkoi olekkaan.
vilskari
 

Re: Supeja ja jäniksiä ajokoiral

ViestiKirjoittaja lynx päivämäärä Ke Loka 20, 2010 10:32 pm

Kyllä se supi puree mutta harvoin kovin suurta vahinkoa saa aikaan. Eetulla on itsevarmuus kasvanut ja käy tasaisella kiinni. Eetullehan supi alistuu heti kun on otteessa. Siinä tapauksessa on helppo lopettaa se pistoolilla. Mäyriksen edessä tasamaalla eivät alistu yhtä helposti ja olen ampunut supit nyt 22 mag pinskalla. Täytyy vaan katsoa että koira on ampumalinjasta sivussa kun 22 mag luoti menee supista läpi. Mäyriksen haukussa avomaalla oleva supi ei kestä monesti ihmisen menoa aivan liki vaan tuppaa yrittämään karkuun , siksi tuo kivääri on hyvä siihen 3-20m matkaan. Risukkojen alla ja luolassa taas sitten pistooli. Joskus ajokoiran kokoisella koiralla itsevarmuus kasvaa supihommissa ja kantelevat sitten valekuollutta suussaan. Mulla oli yks hyvä sekuli joka ajoi hyvin jänistä ja kettua. Supihommissa oli aluksi tosi hyvä mutta sitten alkoi kannella valekuollutta supia suussaan ja jopa piilottamaan niitä. Muistan yhden kerran kun Osku löysi supiparin. Toinen karkasi ja toisen osku nujersi siihen paikkaan valekuolleeksi. Sitten tuli se karannut mieleen ja otti senkin kiinni. Sen jälkeen koira kantoi karanneen kaverin sinne alkuperäiselle löytöpaikalla. Minä yritin kiireesti siihen mutta en keksinyt paikkaa kun puhelimessa ei ollut gepsiä. Siinä haroessa sitä paikkaa siihen tupsahti kauris ja silloin koiraa vietiin. Supit todennäköisesti livahtivat heti kun koira ne jätti ja elossa molemmat :-( :evil:
lynx
 

Re: Supeja ja jäniksiä ajokoiral

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä To Loka 21, 2010 6:48 am

Niitten joiden koirat supei myös haukkuu voisin kysyy et mitenpaljon se vie keskimäärin aikaa kun supin käy
lopettamas ,ja onko supi koskaan pystyny koiraa paljon puremaan .
Jos koira muuten on hyvä jäniksii löytämään ja ajamaan onk siit mitään merkittävää haittaa ,hyöty on suurempi.
Eikait jäniskokees supinhaku oo sen tuomittavampaa kun ketunhakukaan ,voitais sitä antaa koiral senverran haus
lisäaikaa kun se supii paikallaan haukkuu ,tai sit laittaa niin ketun kuin supinhaku jäniksen hakuajast pois.
Eihän eteläs pysty monel vuodel edes jälkii näkemään mitä koira hakies seuraa ,eikä usein edes mitä se ajaa
niin usein jää ne näköhavainnot tekemät vaik koira 2 tuntii ajais.
vilskari
 

Re: Supeja ja jäniksiä ajokoiral

ViestiKirjoittaja lynx päivämäärä To Loka 21, 2010 12:01 pm

Meikäläisellä nivelrikkoisella on menny aikaa 10-30min silloin kun supi on maan päällä. Monestihan nuo supit ovat vanhoissa pakettipelloissa jotka on taimitettu. Mut kun niitä on paljon voi sen löytää lähes mistä vaan. Kuivilta mäntykankailta harvemmin.Tosin hakuaikaan en itse liiku juuri ja olen lähellä autoa. Autolla lähemmäs ja sitten kävellen. Eetu hakee itsenäisesti niin en yleensä lähde autosta 100m edemmäs. Auto ei ole maasturi vaan normi pikkufarkku.
lynx
 

Re: Supeja ja jäniksiä ajokoiral

ViestiKirjoittaja risteytys päivämäärä La Loka 23, 2010 8:55 pm

En mäkään paljoa mistään tiedä,mut sen voin väittää tietäväni että peto eläin puree sen minkä pystyy mikäli siihen joutuu.Supeja on äksyys eroja kuin mäyrissäkin,eikä koko aina kerro vihaisuutta.Ketulla ja supilla ei tietysti ole voimia samalla lailla esim mäyrällä,mutta pipiä antaa voi kokeilla.Eihän ton koon elukat pahaa saa aikaan,mitä nyt kirsuun ja silmille osuu.
risteytys
 

Seuraava

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa