Miten olette opettaneet ajokin olemaan vetämättä?

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

ViestiKirjoittaja mika24 päivämäärä La Marras 04, 2006 9:39 am

Ihan vain komentamalla ja hiukan nykäsemällä hihnasta.
Sitten kannattaa käyttää kiristyvää hihnaa.Itsellä normaalisti aika energinen uros niin kesällä sai jo työnsä helmiä seurata.
Kulki sivulla käskystä hihna löysällä 5 km.
Sitten kun sanoi:Vapaa.Niin tajusi että saa haistella tien reunoja.
Nyt taas ollu koulutus vähemmällä mutta juuri lähdössä taas lenkille kertailemaan :wink:
mika24
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä La Marras 04, 2006 9:46 am

Pitää sivaltaa kepillä kuonon päähän kun koira vetää. Kyllä se oppii samoin kuin vasten hyppiminen loppuu kun koira könyää ihmistä päin niin silloin polkaistaan koiraa varpaille.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä La Marras 04, 2006 3:51 pm

Joudut tyttö rähisemään liian ison firman kanssa tässä asiassa. Armeija nääs opettaa koiriaan tuolla lailla. Käy siellä sen lakikirjasi kanssa niin nauravat sinut pellolle sieltä. Ainoa virhe oli kun kirjoitin "kepillä" lyönnistä. "Vitsa" olisi ollut oikein. Niinisalossa on sotakoirien koulutus paikka eli sinne vain jöötä pitämään.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja calle päivämäärä La Marras 04, 2006 7:18 pm

suunnan vaihto ja pieni nykäisy aina kun hihna menee tiukaksi. käytä myös oikeanlaista kaulapantaa niin koira huomaa vaähän ajan päästä että pitää seurata isäntää/emäntää jotta oikea kulku suunta tulee selväksi.
tosta isosta firmasta että niiden keinot ovat varmasti toimivia mutta ei se sitä tarkoita että niiden tapa kouluttaa on se ainoa oikea. minun mielestä koulutuksessa pitäis yrittää palkita koiraa paljon paljon enemmän kuin rangaistaa.
calle
 

ViestiKirjoittaja haloo päivämäärä La Marras 04, 2006 8:31 pm

meij kirjoitti:Siis, tais olla liian vaikeasti selitetty, eli - Kysyin vaan ,miten TE olette opettaneet. Itse olen siis em. tavalla. Eli siis en minä neuvoa kysynyt. ;) Mut Eipä nekään kai ikinä oo liiaksi. :roll: kelläänn


Otsikkosi: Miten olette opettaneet ajokin olemaan vetämättä?

Se on kysymyksesi, joka HUOM. myös näkyy tässä muodossa kaikille...
haloo
 

ViestiKirjoittaja waldo päivämäärä Su Marras 05, 2006 3:45 pm

Minä olen opettanut kans tuolla pienellä kiskasulla ja komentamisella. Koirilla on puolikiristävät pannat lisäksi. Mutta välillä tuo nätisti käveleminen unohtuu,kun hyvä haju tulee ojanpientareelta.
Ite hommasin joskus noi vedonestovaljaat ja koin ne huonoksi. Söivät koiran kainalosta karvat,et nahka näkyi,lopetin käytön. Jatkoin kouluttamista.
Eläinkauppias suositteli meille kuonopantoja,ostin ne ja olen todennut ne hyväksi. Ei koirat pysty kiskomaan niillä. Näitä pantoja käytän talviliukkailla että pystyssä pysyn koirien kans. :wink:
waldo
 

ViestiKirjoittaja calle päivämäärä Su Marras 05, 2006 3:54 pm

waldo kirjoitti:Ite hommasin joskus noi vedonestovaljaat ja koin ne huonoksi. Söivät koiran kainalosta karvat,et nahka näkyi,lopetin käytön. Jatkoin kouluttamista.
Eläinkauppias suositteli meille kuonopantoja,ostin ne ja olen todennut ne hyväksi. Ei koirat pysty kiskomaan niillä. Näitä pantoja käytän talviliukkailla että pystyssä pysyn koirien kans. :wink:


ne valjaat ja kuonopanta toimivat varmasti hyvin, mutta itse ongelmaa (vetäminen) ne eivät paranna. ne vain estävät koiraa vetämästä :wink:
calle
 

ViestiKirjoittaja waldo päivämäärä Su Marras 05, 2006 4:10 pm

Olet aivan oikeassa,itse ongelmaa ne ei poista,jotkut käyttää niitä apuna koulutuksessa,jotkut käyttää aina,kun ei jaksa kouluttaa. Meitä on niin moneen junaan.
Ite käytän kyseisiä pantoja vain talviliukkailla,kun ulkoilen kahden ajokkini kans. Osaavat kävellä kyl nätisti,mut en ota sitä riskiä et sieltä ojan pohjalta tulee hyvä haju kirsoon ja sit mentäisiin paremin haisteleen. Ostin kyseiset pannat viimetalvena,kun kaaduin koirien kans pahasti, tuli siinä pariviikkoa töistä saikkua.
waldo
 

Miten olette opettaneet ajokin olemaan vetämättä

ViestiKirjoittaja pientä tuntumaa päivämäärä Ti Marras 07, 2006 11:00 am

Tämä olikin hiukan eri sanoilla jo kerrottu, mutta haluan sanoa uudelleen.

Kaikkein varmin ja helpoin konsti on pysähtyä aina kuin remmi on tiukassa ja seisoskella aivan poissaolevana niin kauan kuin koira riuhtoo ja vetää. Heti kun pienikin löysyys tulee remmiin otetaan askel eteen ja kehutaan, välittömästi pysähdytään taas kun remmi piukaksi. Tämä tehoaa nopeasti, elikkä koira oivaltaa, että ainoastaan silloin pääsee eteenpäin kun remmi on löysällä.
Kaikki jotka väkivaltaisesti koiraansa kouluttavat ja vielä neuvovat toisiakin tekemään niin, voitaisiin laitta jäiseen rautaan huulistaan kiinni ja katkaista sormet, että neuvojen antaminen vaikeutuis hiukan edes.
pientä tuntumaa
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ma Marras 13, 2006 5:49 pm

kuonopanta tosi hyvä.energinen uros myös nöyrtyy
Vieras
 

ViestiKirjoittaja -Tara- päivämäärä Ma Marras 13, 2006 6:56 pm

Susihukkanen kirjoitti:Kuonopanta ei ihan suotta olekaan saavuttanut suosiotaan koulutusvälineenä. En tosin ymmärrä ihmisiä jotka käyttävät kuonopantaa jatkuvasti. Koulutusvälineenähän se toimii näppärästi siten että aina kun koira lähtee höntyilemään, sanotaan tiukasti "ei", ja kiristetään remmi.

Ideanahan on kuonopannassa se että jos koira vetää kääntyy perä menosuuntaan ja matka ei jatku. Koira oppii nopeasti ettei vetämällä pääse eteenpäin :lol:
Kuva
-Tara-
 

ViestiKirjoittaja helka päivämäärä Ti Marras 14, 2006 7:52 am

Varmin keino saada pentukoira vetämään, on käyttää näitä flexitaluttimia.
Pentu tottuu siihen, että kokoajan on pieni vastus kaulalla.
Meillä on käytetty puolikuristavaa pantaa ja nahkaremmiä. Kun pentu vetää, ensin pieni nykäisy ja sitten heti löysiä. Myös pysähtymistä koiran vetäessä kannattaa kokeilla tai suunnanmuutosta. Ja sitten kun menee hyvin, niin kehuja koiralle... :D
helka
 

Seuraava

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa