Pohjois-Pohjanmaan piiirinmestari

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Re: Pohjois-Pohjanmaan piiirinmestari

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Ti Loka 26, 2010 6:50 am

Sittenkun ajokuninkuuden joku koira voittaa ,näkee kuinpaljon sitä onnitellaan .
Toisii koirii ei juur onnitella vaik niil saavutuksii oliski toisii onnitellaan pirust .(Mist se mahtaa johtua.?)
Joskus kun kattoo kun jotain koirii onnitellaan ,samas kokees on voinu keskiarvotuloksis huonompi olla
sijoittunu sen edel.
Eiköhän sitä keskivertotuloksis huonompaa pidä silloin onnitella jos se suosikkikoiran voittaa.
vilskari
 

Re: Pohjois-Pohjanmaan piiirinmestari

ViestiKirjoittaja metsässä päivämäärä Ti Loka 26, 2010 7:01 am

käpälä kirjoitti:Ei taida olla loppuun käsitelty, kun aika monella tuntuu olevan luetun ymmärtämisessä suuriakin vaikeuksia. Kuten Kalkkis kirjoitti, jopa suoraan sinisestä kirjasta, asian pitäisi olla kovastikin selvä. Ei Suomen Kennelliiton valtuuston vahvistamia SÄÄNTÖJÄ millään täsmennyksillä eikä ohjeilla muuteta. Ja edelleen ao kennelpiiri päättää, anooko se yksipäiväisen PM-kokeen vai kaksipäiväisen ajokoetapahtuman. Pohjois-Savokin näyttää anoneen kaksipäiväisen tapahtuman. Joten PM on yhteistulos???!!! Kuten ajokoesäännät sanoo.
Lintuhaukuilla taas on omat sääntönsä,kuten joku kirjoitteli.

Kilpa-ottelu, Haukku-ottelu ja Hirvenhaukut-ottelu ovat kaksipäiväisiä kilpailuja, joissa koiran on osallistuttava molempien päivien kokeeseen. Koira saa ottelun kummaltakin päivältä erillisen koetuloksen. Kilpa-ottelussa koiran ottelutulokseksi muodostuu molempien kilpailupäivien yhteenlaskettu pistemäärä. Haukku- ja Hirvenhaukut-ottelussa koiran ottelutulokseksi muodostuu paremman päivän tulos.
Onneksi Ajokoirilla lukee tässä vaiheessa selvästi,että yhteenlasketusta pistemäärästä. 8)
metsässä
 

Re: Pohjois-Pohjanmaan piiirinmestari

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Ti Loka 26, 2010 7:16 am

Vois olla parempi kun jätettäis hyvän ja huonon tuurin tulos pois laskuis eli jos ajot olis,
lauantaina 80 ja 120 --sunnuntaina 20 ja 110 tuloksis otettas 110 ja 80 min ajot ,jollei jälkii näe kuka tietää
varmast mitä sil 20 min ajon jäniksel kävi ja 120 min taas on sellanen et koira on voinu paikata yli 5 min
hukan .
Tasavarmat suoritukset on parempii kun se et ajojen pituudet pirust heittää ,niihin heittoihin pitää joku syy olla.
Ajojen keskipituudenkin voi laskee et ottaa pisimpii ja lyhimpii ajoi pois kumpiikin yhtä monta ja jättää vaan
muutaman mitä keskiarvoks jää silloin on hyvät ja huonot tuurit pois.
vilskari
 

Re: Pohjois-Pohjanmaan piiirinmestari

ViestiKirjoittaja Ajukki päivämäärä Ti Loka 26, 2010 7:54 am

vilskari kirjoitti:Vois olla parempi kun jätettäis hyvän ja huonon tuurin tulos pois laskuis eli jos ajot olis,
lauantaina 80 ja 120 --sunnuntaina 20 ja 110 tuloksis otettas 110 ja 80 min ajot ,jollei jälkii näe kuka tietää
varmast mitä sil 20 min ajon jäniksel kävi ja 120 min taas on sellanen et koira on voinu paikata yli 5 min
hukan .
Tasavarmat suoritukset on parempii kun se et ajojen pituudet pirust heittää ,niihin heittoihin pitää joku syy olla.
Ajojen keskipituudenkin voi laskee et ottaa pisimpii ja lyhimpii ajoi pois kumpiikin yhtä monta ja jättää vaan
muutaman mitä keskiarvoks jää silloin on hyvät ja huonot tuurit pois.


2 päiväiset kokeethan tuki tätä ajatusta, ettei huono tuuri yhdessä erässä pilannut koko koetta. Se on kuitenkin taaksejäänyttä. Yksipäiväisessä pitää onnistua joka erässä, mutta näkyy näilläkin säännöillä tulevan tuloksia.
Ajukki
 

Re: Pohjois-Pohjanmaan piiirinmestari

ViestiKirjoittaja kalkkis päivämäärä Ti Loka 26, 2010 12:16 pm

Meillä on valtakunnalliset SAJ:n vuosikokouksessa hyväksytyt ja Suomen kennelliiton valtuuston kokouksessa hyväksytyt ajokokeiden säänöt, ns. sininen kirja. Näitä sääntöjä noudatetaan SKL:n hallituksen ja kennelpiirien myöntämissä ajokokeissa, myös määriteltäessä koirien sijoituksia. Kennelpiirit voivat pm-kokeiden järjestämisohjeissaan määritellä onko pm-kokeet yksi-vaiko kaksipäiväiset.
kalkkis
 

Re: Pohjois-Pohjanmaan piiirinmestari

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Ti Loka 26, 2010 2:12 pm

Pyyhin tän pois, myöhemmäst vastauksest näkee mitä kirjoitin ja mitä siihen vastattiin .
Kaik voi miettii olik mun kirjoitus järkevää vai siihen vastatut kirjoitukset.
No oli lähteny vastauksistki mun kirjoitus mis kirjoitin kun koira otti jäniksen kiinni ,toiset luulee et satui kertoilen
mut ei tää ollu ainoa kerta kun koira on jäniksen kiinni ottanu.
Viimeksi muokannut vilskari päivämäärä Ti Loka 26, 2010 8:07 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa
vilskari
 

Re: Pohjois-Pohjanmaan piiirinmestari

ViestiKirjoittaja kalkkis päivämäärä Ti Loka 26, 2010 5:03 pm

Sopisikohan tähän kohtaan sanonta "Köyhän ainut huvitus on vilkas mielikuvitus".
kalkkis
 

Re: Pohjois-Pohjanmaan piiirinmestari

ViestiKirjoittaja metsämies5 päivämäärä Ti Loka 26, 2010 5:41 pm

Toivois vilskarille ajavan koiran ettei tarvi koko ajan olla helpottamassa kokeita........
metsämies5
 

Re: Pohjois-Pohjanmaan piiirinmestari

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Ti Loka 26, 2010 7:44 pm

Helpompaa on varmaan arvostella toisten kirjoituksii kun kirjoittaa itte .
Silloinkun kirjoittaa ei voi olla millään kaikkienkans samaa mieltä , kaik eivät osaa olla hiljaa toiset on, ja antaa
muitten kirjoitella.
Köyhän vilkas mielikuvitus on parempi kun rikkaan luulotautisuus.
Turhaa toisten on sanoo mitä mul tarttis olla,ja pitis lukee mun entisii kirjoituksii.
Siel on monta kohtaa mitkä vaikeuttaa ,esim koiril on hakuaikaa yhtees 240 min ja ajoaikaa 240 min ,intoo
mitataan koko tält ajalt ,eikä kokeen hyvin onnistues jätetä intoo mittaamat ,koira voi niil viimeisil tunneil
hakee tai ajaa mut silloin se ei sais autos maata.
Ajos olen sanonu et hukka alkais kahdest minuutist ,sen ylimenevät minuutit vähennetään ajoajast ,silloin
tuomarit joutuu väkisin tarkempii olemaan eikä mikään koira kärsi kerral paljon siit jos on tiukka tai lepsu
tuomari.
Joskus koirien pisteet on niin tarkal et 6 min hukan vähentäminen tai laskeminen ajoks voi vaikuttaa koiran
sijoitukseen ,jos hukka alkais 2 min kummaltkin vähenis se 4 min.
En tarkoita sitä et silloin jos hukka jää alle 3 -4 min et tätä vähennystapaa käytettäis ,vaan silloinkun tuomari
on siin vaiheel onk se hukka 5 vai 7 min.
Joskus jos 2 haukahdust paikkaa 10 min hukan se voi olla yht varmast ajoo kun ajolöysyytkin.
Olkoon tää kahden minuutin heitto niit koirii varten joil pienen hukan selvittäminen kestää 2 min kauemmin
kun toisen ,haussakin koiril on eroo niin miksei hukanselvityksekin.
Olen kirjoittanu et erän aikana tarttis jäniskin ainakin 2 kertaa nähdä ,jollei nähdä vois vähentää pisteit
2,5 p yhdest puuttuvast ja 5 p kahdest puuttuvast havainnost .
Se 5 pisteen vähennys on vähän jollei tiedetä mitä koira haukkuu.
Parempi olis viel jos tutkaa käyttäs ryhmätuomari ,eikä näyttäis koiranomistajal kun suunnan mis koira on
silloin ei omistajakaan sano kuulevas ajoo kunnei tiedä onk koira 100 m tai 1000 m pääs.
Tää on kirjoitettu vaan Mesämies 5 ,toiset on varmaan jo huomanneet mun aikasemmist kirjoituksist etten
tahdo helpottaa kokeit ,ettei mun ehdotukset koirii helpota mut tasoittavat niitten arvosteluu.
Se on väärin jos suurin osa vaik haluiski lukee mun kirjoituksii ja muutamat ei niist tykkää.
En minäkään sunnuntaisin kirkos käy ,mut mua ei haittaa vaik joku kavereist kävis ,mä olen hiljaa ja annan
toisten tehdä mitä tekevät.
Nyt jätän kirjoittamiset Kalkkiksen ja Metsämies 5 tehtäväks.(En arvostele heidän kirjoituksii ,et antaa palaa vaan :) )
Ainakin se tuntuu viisaammalt kunnei puutu toisten tekemisiin.
Viimeksi muokannut vilskari päivämäärä Ke Loka 27, 2010 6:06 pm, muokattu yhteensä 13 kertaa
vilskari
 

Re: Pohjois-Pohjanmaan piiirinmestari

ViestiKirjoittaja häkä päivämäärä Ti Loka 26, 2010 9:02 pm

Onko nyt pohjois-savon piirinmestariksi valittu väärä koira,kun kokeet oli kaksi päiväiset,ja mestariksi valittiin kahden päivän kokeesta yhden päivän paras tulos??
häkä
 

Re: Pohjois-Pohjanmaan piiirinmestari

ViestiKirjoittaja elmeri aho päivämäärä Ke Loka 27, 2010 12:38 am

Piirinmestaruus pysti pohjois-savon tapauksessa on oikeassa talossa, lasketaan tulokset kahdelta päivältä yhteen tai otetaan
viikonlopun paras yhden päivän tulos. Onnea vaan Säisälle.
elmeri aho
 

Edellinen

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa