Huippu urokset

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä To Loka 05, 2006 6:29 pm

....nuo isot ja komeat jalostus mainokset vaan saa monen pennun ottajan "shokkitilaan"ja emä linjat jää huomioimata...

Kyllä on täydetputket kanssa heleppo olla samaa mieltä. Näinhän se homma etennee :lol:
Ruippa
 

no

ViestiKirjoittaja mehtäkoira päivämäärä To Loka 05, 2006 6:30 pm

entäs mitä mieltä olette 3valio sinkkipuron yllistä?????? :twisted: :twisted: :wink:
mehtäkoira
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Pe Loka 06, 2006 8:37 am

Vielä Sahtiin palataksemme...

Olen kuullut tämän sulkemiseen johtaneen koekäynnin koiraa tällöin tuomaroineen kaverin suusta. Juttu meni muistini mukaan jokseenkin näin:

Kyseessä on ollut Lapinlahdella perinteisesti järjestettävä Kinkkuajot -koe, jonka Sahti oli parina aikaisempana vuonna voittanut. Ko. vuonnakin mukaan on lähdetty 'kinkkujahtiin'. Kuten tietokannasta näkyy, koira oli ajanut ensimmäisen täyden erän. Toiselle erälle siirryttäessä ryhmä oli kulkenut yöllisten, ei edes kovin tuoreiden' jäniksen jälkien yli koira hihnassa. Koira oli käynyt jo hihnassa ollessaan melko kuumana tälle jäljelle. Koiraa ei oltu laskettu tässä irti vaan viety selvästi kauemmaksi. Irti päästyään koira oli palannut välittömästi tälle jäljelle ja haukkunut sulkemiseen johtaneen määrän hakulöysää.

Tuomarin kertomaan mukaan omistaja oli sanonut koiran olleen ennen koetta sairas (en tiedä, mikä on ollut tilanne koehetkellä, enkä muista millä tavalla sairas) eikä ollut päässyt metsään viimeiseen kolmeen viikkoon. Porukalla olivat ihmetelleet koiran toimintaa. Tämä on vain kuulopuhe, mutta tuomarin tuntien en jaksa uskoa hänen puhuneen p***aa tässä asiassa. Toisaalta luulisi kokeneen koemiehen luopuvan tällaisessa tilanteessa. Toivottavasti koiraa tai omistajaa paremmin tuntevat tai asianosaiset oikaisevat asian, mikäli se ei näin ole.
Omasta mielestän

Sahti on saavutuksiltaan mahtava koira ja tehnyt upean uran ajokoirajalostuksen hyväksi. Ei tuomita koiraa yhden virheen vuoksi vaan annetaan koiralle se arvo, mikä sille kuuluu!
Vieras
 

Sahti

ViestiKirjoittaja AAA päivämäärä Pe Loka 06, 2006 10:06 am

Tämä oli kiva lukea ,oli ainakin yksi sellainen ihminen joka on itselleen ja muille rehelinen.Kyseessä on todella kova koira.
AAA
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Pe Loka 06, 2006 11:35 am

Tämä minua ihmetyttää,minkä takia omistajan olis pitäny luopua,sen takia ilmeisesti,että vois keksiä kaiken mailman selityksiä.Tällaisissa tapauksissa luopumalla me narrataan vai itseämme.Tämä tapaus ei laske tämän koiran arvoa yhtään.Onhan kateellisille mihin tartua.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Pe Loka 06, 2006 12:23 pm

Anonymous kirjoitti:Tämä minua ihmetyttää,minkä takia omistajan olis pitäny luopua,sen takia ilmeisesti,että vois keksiä kaiken mailman selityksiä.Tällaisissa tapauksissa luopumalla me narrataan vai itseämme.Tämä tapaus ei laske tämän koiran arvoa yhtään.Onhan kateellisille mihin tartua.


Tottahan se olisi fiksumpaa jalostuksen kannalta olla luopumatta noin yleensä. Näin ollen saataisiin tietoa koirien ei toivotuistakin ominaisuuksista. Tästä syystä myös 'virheelliset' koirat; ajamattomat, löytämättömät, innottomat, haku- ja ajolöysät koirat pitäisi tuoda kokeisiin todellisen jalostusmateriaalin keräämiseksi. Näin vain ei ole.

Toisaalta Sahtin tapauksessa olisin itse luopunut, koska koira on ainakin tietokannan mukaan muuten ollut rehellinen. Sitten yhtäkkinen sulkeminen voi ihmetyttää monia. Varsinkin jos omistaja tietää, että koira ei ole nyt oma itsensä. Tämä ajokoiraharrastus tuntuu olevan monelle niin vakavaa hommaa, että tuskin kenekään kannattaa väkisin hyvälle koiralle saada negatiivisa merkintöjä :wink:
Vieras
 

ViestiKirjoittaja miinustaja... päivämäärä Pe Loka 06, 2006 12:47 pm

siinä on reilusti annettu koira sulkea eikä Omistaja ole sitä sen kummemmin selitellyt.....se oli semmoinen päivä.. olin itse samoissa kokeissa missä sahti suljettiin..... niitä on niitä selityksiä milloin on munuaiset menny milloin on jäniksen etukäpälä poikittain masussa SÄÄLITTÄVIÄ selityksiä... koira ei ole erehtymätön ainakaan AJAVA koira..
miinustaja...
 

ViestiKirjoittaja Mehtäjänis päivämäärä Pe Loka 06, 2006 3:50 pm

En ymmärrä miten paljon vaahdotaan yhdestä sulkemisesta. Kyseessä on silti eläin jolla on hyvät paivät ja huonot päivät. Jos esim. kymmenestä kokeesta vain yhdessä on sulkeminen se ei merkitse yhtään mitään. Oletteko itse aina täysissä ruumiin ja hengen voimissa.
Inhimillisyyttä ja järkeä koiralta(kin) vaatimiseen.
Mehtäjänis
 

ViestiKirjoittaja Hippu päivämäärä Pe Loka 06, 2006 4:17 pm

..
Hippu
 

Pihkkaniityn ilari

ViestiKirjoittaja AAA päivämäärä La Loka 07, 2006 10:27 pm

Ei kumma vaikka voittikin onhan sen takana Matkon siru .Tois hyvä koira.
AAA
 

Täydetputket

ViestiKirjoittaja AAA päivämäärä Su Loka 08, 2006 10:35 am

Onhan Passipolun Vilu huippu koira.Mutta onko sillä tassuissa jotain ongelmia ?Jotain olen kuullut Lapualaisilta.Onhan tuolla Laapinlahdella kova sukuinen koira.SAAMAMIEHEN TAAVETTI sieltä tulee samaa sukua vastaan kuin Pihkkaniityn Ilarilta.
AAA
 

ViestiKirjoittaja Nitro päivämäärä Su Loka 08, 2006 10:51 am

Kyllä pitää paikkansa .Onhan Saamamiehen Taavetin suvussa kolme ajokuningasta.Itse ostin sen jälkeläisen .Ja on tässä vaiheessa komea rakenteinen koira.Saa nähdä mikä on sitten aikuisena ja alkaako pelittää.Odotus on ainakin suuri.
Nitro
 

ViestiKirjoittaja AAA päivämäärä Su Loka 08, 2006 11:24 am

MINUN MIELESTÄNI neljä (Piuhan-rami -83,Poku-90,Matkon-Siru -93,Jetro-99 .Että silleen.
AAA
 

Täydetputket

ViestiKirjoittaja Nitro päivämäärä Su Loka 08, 2006 11:33 am

Kaikki kisat ovat kyläkisoja.Eivät koirat sitä tiedä onko nyt POP-ajot tai haulikkokisat.Toinen kilpailee paljon Joka puolella ja toinen ei.Siihen voi olla monia syitä .esimerkiksi omistajan ikä ja terveys.
Nitro
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Su Loka 08, 2006 12:38 pm

täydetputket kirjoitti:ois pitäny tulla paljon aiemmin valioksi ku suurin osa kisoista oli KOTI PAIKKAKUNNALLA!

Mitä tarkoitat? Todennäköisyys, että kostoa hautovia palkintotuomareita kuten itse olet on ollut vähemmän vai mitä? Vai oliko kaikissa kokeissa Taavetilla maastot tuttuja ja omassa kunnassa?
Vieras
 

EdellinenSeuraava

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa