huippunartut

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Su Heinä 16, 2006 8:25 am

xx Varpuvitsan Täpläkin mahtunee joukkoon? 17 ykkösen putki täyttänee kriteerit? Kenellä meistä on rohkeutta kysyä koeaamuna koepaikalla samalla tavalla kuin Täplän omistajalla: "Minkä koiran arvelette tulevan tänään toiseksi?" On ollut miehellä luotto ajuriinsa kohdallaan. Näinhän sen pitää ollakin.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja olli76 päivämäärä Ti Heinä 18, 2006 11:13 am

Minun mielestä jälkeläisillä joko kovat koetulokset tai hirveä määrä kaadettuja jäniksiä tekevät nartusta huippuperiyttäjän.

Eri asia on sitten mitä se hirveä määrä jäneksiä kertoo isännästä.
olli76
 

ViestiKirjoittaja -Tara- päivämäärä Ti Heinä 18, 2006 11:42 am

olli76 kirjoitti:Eri asia on sitten mitä se hirveä määrä jäneksiä kertoo isännästä.

Kertosko se sen että isäntä on metsästäjä :lol: Yleensä eivät oikein perusta tuosta koetoiminnasta(tällaisen havainnon tehnyt itse, mutta voin tietysti olla väärässäkin)
-Tara-
 

ViestiKirjoittaja olli76 päivämäärä Ti Heinä 18, 2006 1:27 pm

Muutama huippunarttu:

Muurivuoren Vihu/90
Muurivuoren Tihku/92
Muurivuoren Hemuli/92
Kata/91

Kaikilla lukuisia jälkeläisiä. Jälkeläisistä ykkösen ajaneita n.30%. Koirat itsekin hyvistä pentueista.
olli76
 

ViestiKirjoittaja sapu päivämäärä Ti Heinä 18, 2006 6:33 pm

Älkää kuitenkaan unohtako 4-kertaista kilvankävijä Lutua.Olin ko.koiralla tuomarina sen ajaessa itsensä voi-luokkaan hyvällä avo-ykkösellä ja sanoin silloin omistajalle,että koirastasi kuullaan vielä.Rauhallinen,mutta äärimmäisen tehokas ajotapa ja pirun polttava ja hyvin kuuluva haukku, siis ihanteellinen jahti ja koekoira.Periyttäjänä yksi Suomen parhaista, joka pentueesta koepalkittuja jälkeläisiä,jopa täysin periyttämättömistä uroksista.. Yksi kaikkien aikojen parhaita koiria..
sapu
 

ViestiKirjoittaja miccis päivämäärä Ti Heinä 18, 2006 7:24 pm

Nuori on, mutta taitaa tulla kova koira = Jahti-Kallen maljan ansainnut Meripojan Usva
miccis
 

ViestiKirjoittaja Seppo K. päivämäärä Ti Heinä 18, 2006 8:12 pm

Kyllä vaan sitä Meripojan Usvaa olen katellut, koko se pentue tuntuu pelaavan.
Sanoinkin jollekin, että jos näinä aikoina pentua kaipaisin, saattaisin phjoiseen vilkuilla.
Luulin olevani ainoa, joka tuonkin asia oivalsi. Taisi nyt sitten olla toinen kerta, kun luulin olevani väärässsä.
Mitä taasen Lutuun tulee, pankaapa paremmaksi! Omistajakin on ihan mukiin menevä veijari, eikös sekin anna koiralle lisäarvoa.
Seppo K.
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ti Heinä 18, 2006 8:42 pm

Mikäköhän olisi vielä hengistä olevista nartuista hyvä periyttäjä, eli semmonen mistä kannattaisi ottaa pentu? Eli semmonen millä olis hyvä emälinja, ois hyvästä pentueesta ja olis jo kerenny periyttämis näyttöjäkin antamaan eli ois valio/ykkösen ajaneita jälkeläisiä!
Valaiskaapa minua aloittelevaa koiraihmistä vähän, niin tiedän mistä vois kysellä? Näiden em. seikkojen olen kuullut vaikuttavan, mutta itselläni ei kyllä oikein vielä kokemusta ole.
Kiito jo etukäteen...
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ke Heinä 19, 2006 4:28 pm

Jahtikaverillani on narttu XXX uros Kuturan Kelestä. Kelen emä on XXX Ilo, jolla tietääkseni yli 10 valiojälkeläistä. Ilolla itsellään koeuran aikana toistakymmentä ykköstä. Niistä valtaosa paljaalta maalta.
Pääsisköhän tuollaisilla näytöillä minkäänlaiseen tilastoon?
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Annie päivämäärä Ke Heinä 19, 2006 5:11 pm

Huippunarttuna pidän tätäkin: xxx Piernamäen Sarme.
7 valiojälkeläistä (1 x XXX, 5 x XX, 1 x X), 4 narttua ja 3 urosta.
Lisäksi 1 uros joka 1,69p vaille KVA, sekä narttu jolta puuttuu käsitykseni mukaan sulan ykkönen.
Myös kahdesti startannut narttu jolla 87p (kokeen paras) tulos,
sekä kerran startannut narttu jolla 71p:n (voitto)tulos.
Kaikilta valioilta löytyy yli 90p tulokset, samoin noilta "melkein valiolta".
Jälkeläiset neljältä eri urokselta!
Narttu itse seitsemällä startilla KVA:ksi.
Annie
 

ViestiKirjoittaja PS päivämäärä Ke Heinä 19, 2006 5:35 pm

Täydetputket: Ilolla on seuraavat valiojälkeläiset:
FIN/S XX Peli, XX Raku, XX Ruska, FIN X/NXXX Mira, XXX Kele, SXX Kati, XX Kiila (jolla useampi nuori valiojälkeläinen), XX Kilinä ja X/NXXX Hilla.
Taisi tulla täysi kymmenen täyteen.
Kiilalla on jo kolme käyttövaliojälkeläistä ja kaksi muotovaliota ( toinen ykköstä vaille XXX ja toinen kahta ykköstä vaille XXX). Onkohan tällaiset nartut niitä periyttäjiä???
PS
 

ViestiKirjoittaja olli76 päivämäärä Ke Heinä 19, 2006 8:45 pm

Oon katellu tuota Kuturan Kiilaa. Mahtaa olla aika periyttävä narttu.
olli76
 

ViestiKirjoittaja PS päivämäärä Ke Heinä 19, 2006 8:53 pm

Tuli minulle laskuvirhe. Ilolla on 7 KVA:ta ja 2 MVA:ta. Ruotsin puolella on Ruotsin KVA Kuturan Kati mikä ei näy netissä.
En ole väittänyt, että ed. mainittu narttu olisi paras perittyjä, mutta hyvä kai se kuitenkin on? Vai mitä? Huh huh kun ajokoiraihmisillä on hirveä taipumus kilpailla kaikesta. Äläs nyt vain "siimahäntien" vuoksi...
PS
 

ViestiKirjoittaja kaikenkokenut päivämäärä Ke Heinä 19, 2006 9:13 pm

kaikenkokenut
 

ViestiKirjoittaja haukkukynnys päivämäärä To Heinä 20, 2006 10:09 am

Olen mielenkiinnolla seurannut eri urosten ja etenkin narttujen käyttö- sekä periyttämisominaisuksia, varsinkin XXX -narttuja.

Tiedoksi, että Fin XXX S XXX Ilo-92 kilpaili 1990-kuvulla Suomessa sekä Ruotsissa. Saavutukset: 12 X 1P, joista 8 x 1 paljas. Mitä tulee periyttämiseen: 8 kpl KVA jälkeläistä, 3 kpl MVA jälkeläistä Suomessa. Valioarvoja saavutettu yhteensä 16 kpl mukaanlukien Pohjoismaat.

1. XXX Kuturan Kele
2. XX Kuturan Ruska
3. XX Kuturan Kiila
4. XX Kuturan Kilinä
5. XX Kuturan Raku
6. S XX Kuturan Kati
7. Fin XX S XX Kuturan Pele
8. S XXX N XXX Fin X Kansainvälinen Pohjoismaiden MVA Kuturan Mira
9. Fin X N X Kuturan Hilla

Se siitä periyttämisestä koko totuudessa.
haukkukynnys
 

Seuraava

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa