Metsästysalue ja jänisten määrä

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Re: Metsästysalue ja jänisten määrä

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä To Maalis 17, 2011 6:46 am

[quote="voittos"][quote="vilskari"]Lähtö on ain enempi kun nolla :D[/quote] :shock:
Mulla oli kerran niin löysä koira, jotta sen kisa alkoi -10:stä ja kerran niin huono tuuri ajurilla, että sen kisa päätyi pakkaselle. Säälisyistä merkkasivat 0 pistettä. Metästyshommissa molemmat menetteli kun oli jäniksiä. Jälkimmäistä pidin jopa hyvänä ajurina mutta oli se turkasen jälkitarkka ja hakua puursi.

Mitenkähän se hakuaika ilman lunta riippuu jänismäärästä? Veikkaisin, jotta tuplakanta ei lyhennä puoleen vaan neljäsosaan. :roll:
eli normaalikanta hakuaika = 40 min
tuplakanta hakuaika = 10 min
ja normaalikannasta puolet = 160 min.

Ainakin se selittäs heikkojen alueiden tyhjät erät. :idea:[/quote]

Mikä selittää hyvien alueitten pitkät haut ,se voi olla et koira puurtaa syöntipaikal tai jättää jäljen,on niit koirii mil
hakuajat heittelee kestoltaan paremmilki alueil.
Riippuu silloin varmaan mihinkohtaan jälkee sattuu tai jopa törmäämisest suoraan liikkeel olevaan.
Jos koira löytää aamust jäniksen mikä ei oo maatekaan viel menny muutamas minuutis ,ei voi teorias toinenkaan
jänis olla yli 100 min hakumatkanpääs.
Haku pitäis vaan huonomman haun mukaan laittaa koiral voi tuurii olla kummas eräs vaan :idea: Loppuu tuuril löydöt.
Ensimmäisen erän ajon pituudeks vois laittaa 180 min toisen 60 ---tai 150 min toisen 90 .
Nyt on niin et hyvil alueil koirist 20 --kolmestkymmenest voi ajaa ykkösen eikä käyttövalio ole viel niittenkään joukos.
Eli joskus on liian helpol käyttövalioks päässy.
Ajominuuteis voi 75 ja 98 pisteen saavil koiril olla suur ero 180 min ensmänen erä voi karsii niit 75 p tuloksil
käyttövalioit vähemmäks .
Toisen haun siirtyminen tunnil vaikeuttaa huonoimpii hakijoit.
Hyvil jänisalueil lyhimmän yhteishakuajan koiraa ei pysty etukäteen veikkaamaa eikä ain voittajaakaan siel sijoitus
olis tärkeä.
Ei nää mun kirjoitukset kenenkään koirast huonoo tee ,mut jotkut vastaavat niinkun olis sellanen aavistus et tekis. :D
vilskari
 

Re: Metsästysalue ja jänisten määrä

ViestiKirjoittaja voittos päivämäärä To Maalis 17, 2011 8:11 am

Mun havaintojen mukaan osa koirista menee yöjälkiä pitkin ja osa yrittää mennä suoraan makuulle. Eiks se ole selvä kummalla tavalla kestää matka kauemmin.
Joillakin ei into, maltti tai nokka riitä kumpaankaan.
Erikseeen on sellaisten isäntien lähihakuseksi kouluttamat, joilla haku pitäs tapahtua koko ajan näkyvissä. Kun isäntää ei näy, niin koira jättää jäljen. Ja hukan tullen tulee hakeen isäntää paikalle.
voittos
 

Re: Metsästysalue ja jänisten määrä

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä To Maalis 17, 2011 8:47 am

Olen monet kerrat maaston tuntevana vieny koekoiran ihan lähel mist kymmenii kertoi on jänis lähteny .
Siks olen sanonu ettei koirankans tartte haus liikkuu.
Omistaja luulee koirastaan liikaa jollei usko ettei jänis ole niinlähel et koira vois sen löytää,eikä löydä,silloin voi
syyttää koiraa tai huonoo tuurii.
Turhat juoksemiset pois haunaikana tai henkselit pääl jollei koira yksinään hae. :D
Ajon lähties olis tärkeämpää mennä kattomaan sen ajoo ,et pystyy sen ajoo arvostelemaan ,näköhavainnot ajettavast
on ain hyvii näkee, et omistaja on antanu ainakin kattomaan mennä ja koira ajaa senverran tuntumas ettei tartte
jänist puoltuntii ennen koirantuloo odottaa :D
Taidetaan pelkää liiaks et koira saa innonpuutteest miinuksii jollei yksin viitti hakee .
Säännöis pitäi olla et koira irti ja perse penkkiin ,jollei koira yksin hae sellasen koiran ei tartte kokeis mennäkkään.
vilskari
 

Re: Metsästysalue ja jänisten määrä

ViestiKirjoittaja heka päivämäärä To Maalis 17, 2011 9:46 am

Onko vilskari ollu tuomarina useasti sellaiselle koiralle,joka ei hae itsenäisesti? Taitaa olla melko harvinaista koekoirissa tuollainen.
heka
 

Re: Metsästysalue ja jänisten määrä

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä To Maalis 17, 2011 11:22 am

Toi sun kysymykses on turha olen niinpal tuomarina ollu ja nähny hyvii sekä huonompii koirii.
Siks ehdotinki et ensmänen erä otettas 180 min ja toinen 60 min,siin tulevat viel selvemmin koirien erot esiin.
Koiril on usein vaikeampaa selvittää hukkaa kun hakea uus jänis ,ei hyväl hakijal muuten niit hukkii tuliskaan. :D
Vaikkei koiril otettas kun yks 240 min ajoerä siel ajonaikana on hukkii jotka koira joutuu selvittämään nää riittäis
hauks silloin kaikil koiril on lähes yhtä tuore jälki mist sen jäniksen hakee. :D
vilskari
 

Edellinen

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa