Varhaiskypsyys

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Re: Varhaiskypsyys

ViestiKirjoittaja jahtijore päivämäärä To Kesä 02, 2011 7:17 pm

on vähä koiria jotka kestää 8 vuotta. Jetro oli.
jahtijore
 

Re: Varhaiskypsyys

ViestiKirjoittaja voittos päivämäärä To Kesä 02, 2011 9:25 pm

Eihän varhaiskypsyys ja pitkäkäyttöikä ole toistensa vastakohtia millään mittarilla mitattuna.
voittos
 

Re: Varhaiskypsyys

ViestiKirjoittaja ako päivämäärä To Kesä 02, 2011 9:57 pm

Herkules kirjoitti:ne loput mopen kokeet on karsintoja tyhjissä maastoissa tai yks jänes ja kerran 2min yli ajalla lähti toinen erä.. mut mopelle olen ampunu 14 kettua 6 supia 112 jänestä 101 rusakkoa kun katoin metsästys päivä kirjaa ..repikää siittä ja haukkukaa lisää, ei haittaa :|

meniköhän "vähän" eholle...ku tuol toises topikis kirjotit et ei jäniksiä...ku se koiraton lintumies ampunut viimesenkin :shock:
ako
 

Re: Varhaiskypsyys

ViestiKirjoittaja Hippu päivämäärä Pe Kesä 03, 2011 5:27 am

Hyvin nuorena ajava koira ajaa "geeniperimällään" ,vanhana ajonsa oppineet on opetettu ajamaan ??
Hippu
 

Re: Varhaiskypsyys

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Pe Kesä 03, 2011 6:13 am

[quote="Hippu"]Hyvin nuorena ajava koira ajaa "geeniperimällään" ,vanhana ajonsa oppineet on opetettu ajamaan ??[/quote]

Jollei ole kokeiskävijä ei koiran alkuajast tiedä .
Ja jos on kova koemies se opettaa vaik kokeis koiratas ajamaan tuloksii seuraamal sen näkee .
vilskari
 

Re: Varhaiskypsyys

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Pe Kesä 03, 2011 6:17 am

[quote="Herkules"]ne loput mopen kokeet on karsintoja tyhjissä maastoissa tai yks jänes ja kerran 2min yli ajalla lähti toinen erä.. mut mopelle olen ampunu 14 kettua 6 supia 112 jänestä 101 rusakkoa kun katoin metsästys päivä kirjaa ..repikää siittä ja haukkukaa lisää, ei haittaa :|[/quote]

Toi 2 min yliajalt löytyny jänis kiinnostaa mist se löytyi jollei jäniksii ollu. :D
Usein siel mis opas neuvoo on ainakin yks jänis ja se voi olla niin lähel ettei koira osaa niinlähelt hakeekka.
Ainakin mä olen yrittäny koekoirat lähel jänist viedä ,melkein niin et jos puunkapuloi heittää ja käskee koiran
niit hakemaan niin jänis lähtis.
Siks ensmäsen vartin aikana munpuolestani koira saa vaik 100 m koukauksii tehdä ja tulla vaik kattomaan
ei se jänis voi niilläkään koiril helkkarin kaukana olla jos 5 -10 minuutis löytävät ,jos ne suraan poispäin
juoksisivat ne olis 2 tunninpääst monenkymmenen kilometrinpääs ,enkä edes usko et kovin hosuva niinpian
löytää ,haukkuu se voi.
Jollei jänis ole yönaikana liikkunu tai liikkunu vaan muutaman metrin ,koiral voi jäädä monta kohtaa mettäs
kattomat ja mitä laajahakusempi sitä helpommin tarkkuus kärsii.
Ottakaa huomioon et nää mitä kijoitan ovat vaan mun mielipiteitäni .
vilskari
 

Re: Varhaiskypsyys

ViestiKirjoittaja Herkules päivämäärä Pe Kesä 03, 2011 7:20 am

no siinä kokeessa kävi niin oli kuuraamu ,eka erän jänis oli liikkunu pitkästi penkka tietä semmonen tie että ojat oli kaivettu molemmin puolin ,maat oli nostettu tie pohjaksi,ajo lähti se jonkin aikaa pyöri siinä lähellä ja sitten lähti kauas ja karkas,, meni monta tuntia että pääsin koira lähelle että sain kiinni,ja palasin tuomareitten luo,oli jo iltapäivä ku toinen erä saatiin alulle,koira meni kauas ku haki hajuja,me mentiin pikkuhiljaa perässä polkua pitkin mikä meni sopivasti koiralle päin ,viimein se hajun sai ku jäi pyörimään mut erä loppu toinen tuomari sano,mene ottaa koira kiinni,meni hetki ni pamahti ajo.. :shock:
Herkules
 

Re: Varhaiskypsyys

ViestiKirjoittaja Herkules päivämäärä Pe Kesä 03, 2011 7:27 am

ako kirjoitti:
Herkules kirjoitti:ne loput mopen kokeet on karsintoja tyhjissä maastoissa tai yks jänes ja kerran 2min yli ajalla lähti toinen erä.. mut mopelle olen ampunu 14 kettua 6 supia 112 jänestä 101 rusakkoa kun katoin metsästys päivä kirjaa ..repikää siittä ja haukkukaa lisää, ei haittaa :|

meniköhän "vähän" eholle...ku tuol toises topikis kirjotit et ei jäniksiä...ku se koiraton lintumies ampunut viimesenkin :shock:

minä kävin ympäri pitäjiä jahissa pudasjärvellä ym sillosten työkavereitten jahtimailla,ja niillä oli vielä kaverit kans mukana.oli melko hurjaa pyyntiä jänistä oli paljon..täällä ei jäniksiä ei koko jahtialueela ollu niin paljon mitä siellä..ja korjaus minä en ole ite kaikkia jänistä ja rusakkoa ampunu vaikka oli lipsahtanu..
Herkules
 

Re: Varhaiskypsyys

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Pe Kesä 03, 2011 8:07 am

Kun olet ollu hyvil ja huonoil jänisalueil olet varmaan huomannu erot hakuaikojen pituudes.
Hyvil alueil ei pääse varmaan kun hyvät jäljel puurtajat yhtäpitkiin hakuaikoihin kun huonommil alueil keskitason hakijat.
vilskari
 

Re: Varhaiskypsyys

ViestiKirjoittaja Herkules päivämäärä Pe Kesä 03, 2011 9:03 am

yhdessäkin pudasjärven alueella,oltiin jahissa 2003 syksyllä koira hyppäs tie ojan yli ja meni mettään heti ajo päällä :shock: jäniksiä alko hyppii mettä auto tielle usiampia kauhea pauke alko ku pojat rupes ampuu,sielä ois pentuakin hyvä opettaa :) melko varmasti sais kaadon jos se vähäkin ajaa,paljonko jäniksiä saatii se viikon lopun aikana se onkin toinen juttu :wink:
Herkules
 

Re: Varhaiskypsyys

ViestiKirjoittaja Jarppa03 päivämäärä Pe Kesä 03, 2011 9:54 pm

Makuasiahan se on. Minun koiraihannetta vastaa sellainen kampe, jolta saa nautittavia ns."ykkösen" ajoja vuoden-toista vanhana ja ennenkaikkea saalista niin halutessaan. Kun tähän vielä liitetään erinomaiset ominaisuudet niin avot! Yleensä ottaen tällaisella koiralla voi ilman älytöntä tuuriakin voittaa jopa arvokokeita parivuotiaana. jos niitä tappiopisteitä sitten 7-8 vuotiaana sillointällöin tulee niin mitä sitten?, onhan meilläkin joku eläkeikä(ainakin vielä). Edelleen koiran ajotaito sillä tasolla että metsästys yleensä ottaen nautittavaa 10- vuotiaaksi. Jos vertaa niihin 4-5 vuotiaana syttyneisiin niin koeurakaan ei mahda olla sen lyhyempi. :wink:
Jarppa03
 

Re: Varhaiskypsyys

ViestiKirjoittaja levender päivämäärä La Kesä 04, 2011 12:44 am

ampuuhan niitä yksinään heleposti sen 50-100 junnua syksyssä jos viittii ei siellä mittään ampujaporukoita tartte antaa koiran jonkun tunnin jyskytteä ja käy poksauttamassa nurin ei se oo sen kummempaa, siinä ei tartte ku vanahan belgialaisen ja jonkunlaisen koiran.
levender
 

Re: Varhaiskypsyys

ViestiKirjoittaja voittos päivämäärä La Kesä 04, 2011 6:43 am

Kyllähän hyvin toivottavaa on varhaiskypsyys, mutta toinen tärkeä seikka on koiran oppimiskyky.
Vanhempanakin syttyvästä mutta oppivasta koirasta saa kouluttamalla nautittavan metsäkumppanin.
Varhaiskypsät jääräpäät ei kauaa elä kun ovat usein vaikeasti hallittavissa. Kyllä noista bulp-indekseistä voi päätellä monenlaista.
voittos
 

Re: Varhaiskypsyys

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä La Kesä 04, 2011 12:33 pm

Ajokokeit seuraamal pystyy kattomaan viel millasii tuloksii se varhaiskypsä ajaa ja kuintasasest se kehittyy.
Tulokset voi heitellä paljonki keleist johtuen ,usein sellases kokees mis tulee paljon ykkösii se nuorikin
ajaa ykkösen ,silloinjos 1 tai 2 koiraa yli kymmenest ajaa ykkösen nuor koira voi joutuu opettelemaan lisää
et on ensimmäinen sijoitukses tai toinen.
Eikö oppimiskäyrän tarttis olla tasasest nouseva silloinkun koira oppimal tulee paremmaks.
Ei kaikil koiril käydä niinpaljon kokeis kun toisil ja useimmin se johtuu omistajast kun koirast.
Niinkauan kun 2 viikon kokeit on niit varhaiskypsii tulee lisää. :D
vilskari
 

Re: Varhaiskypsyys

ViestiKirjoittaja miinustaja... päivämäärä La Kesä 04, 2011 8:01 pm

kyllä varhaiskypsä on hyvä,sitä ei tarvii neuvoa,se oppii ite helposti.4-5 vuotiaalla ole mitään virkaa,ei minun pinna kestä ainakaan. 4vuotiaan pitää olla KVA jos sille on annettu siihen mahdollissuus.Varhaiskypsä ja 4-8 vuotiaana vielä kasassa niin siinä on minun ihanne koira.Ja kun katsotte koiria niin se varhaiskypsyys periytyy.Hölömöö oottaa jotakin koiranperkuletta että milloinkahan se syttyy vai syttyykö, sitten kun se syttyy 5 vuotiaana niin kuoloo pumppuvikkaan niin tuas mäni ihan hukkaan ihmiseloa 5vuotta,kyllä koiran pitää jo 2vuotiaana viim. pystyä ykkönen ajamaan.Myö ollaan vuan käypäläisiä niin miksi uhrata paskaan koiraan sekin aika.Paskan paikka on paskahuussin takana. 8)
miinustaja...
 

EdellinenSeuraava

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa