Nuorena syttyneet/uusimmat valiot

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Re: Nuorena syttyneet/uusimmat valiot

ViestiKirjoittaja ramaani päivämäärä Ke Marras 23, 2011 8:24 pm

mitä mieltä vilskari on tästä,mun kasvatti oli tänään siellä etelässä kisoissa ja voitti 68 pisteen kakkosella koko kisan, et jos haastan kaverin tänne kokeisiin ni tuleeko varmasti ykkönen :?: sillä vaan ettei turhaa aja :shock: ajattelin et sulla vois olla tietoa :mrgreen:
ramaani
 

Re: Nuorena syttyneet/uusimmat valiot

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Ke Marras 23, 2011 8:59 pm

Alkupäähän sijoittuminen on ain hyvä mut et sanonu olik koirii 3 tai 13 .Joku vois olla tänään Tornios tai muual
ylempänä kokeis ja saada enemmän pisteit kun 68 ,eli kun alat omaa kasvattii vertaamaan ,se ei 68 pisteel olis
Tornionlistas varmaan ensmänen .
Jos arvonnas on 3 maastoo ne ovat yleensä kaikkein parhait 13 maastost ne viimeisest 3 on kaikkein huonoimpii
silloin arpa ratkasee jo paljon minkä maaston saa.
Esim Jurvas oli 59 koiraa siel löytyy helpommin 13 hyvää maastoo kun Aurast.
Varmempaa on karsii niis kokeist huonot mis ykkösii saadaan paljon esim 30 koiraa ja 20 saa ykkösen nää 10 on
niit huonompii jolleivät muissakaan kokeis ole sijoittuneet ensmäsel kolmanneksel.
vilskari
 

Re: Nuorena syttyneet/uusimmat valiot

ViestiKirjoittaja voittos päivämäärä Ke Marras 23, 2011 9:35 pm

Se on helppoa seurata, kun laskee kokeelle keskimääräisen pistemäärän ja vähentää sen pois koiran pisteistä. Näistä kun laskee koiralle keskiarvon, niin jo 4-5 kokeen jälkeen aika selvästi näkee, onko koira keskimääräistä parempi vai huonompi. Hienompaakin kaavaa voi vielä käyttää mutta ei se oikeastaan lisäarvoa näkemykselle anna.

Jos koira on nuori, niin lahjakkaimilla tuo ero pikkuhiljaa paranee, Joillakin se pysyy saman läpi koeiän. Aika veikeitä lukuja muutamilla valioilla siinä vaiheessa kun valioituvat: Joillakin xx+ ja joillakin xx-. Jääkööt nyt näistä koirista listaus pois, koska xx on hyvä harrastustavoitekin ilman sen suurempaa siitos(p)aatosta.

Mutta tässäpä ne paikkakunnat, joissa 2000-luvulla syntyneet koirat keskimääräisellä kisasijoituksellaan päälle puolivälin, ovat kisanneet ja jääneet vaille ansaittuja ykkösiä. Koiria on n 110.
Luku on koekäyntien määrä, joissa olis voinut ajatella ykkösen kuuluneen koiralle. Aurassa on siis 8 tapausta koko 2000-luvulla nyt alle 11v koirille. Toinen asia on tietysti moniko jätti yrityksenkin tekemättä.

Hamina 18
Loviisa 18
Juva 15
Joensuu 14
Mikkeli 12
Lappeenranta 10
Miehikkälä 10
ÅLAND 11
Asikkala 9
Jämsä 9
Kotka 9
Aura 8
Uurainen 8
Kerimäki 7
Kouvola 7
Mäntyharju 7
Toijala 7

Samoin voisi poimia paikkakunnat, joissa kakkosen koirat ovat saaneet ykkösiä. Mutta eipä sille ilmiölle mitään voida. Uudelle valiolle voi aina katsoa, on se xx+ vai xx-.:wink:
voittos
 

Re: Nuorena syttyneet/uusimmat valiot

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä To Marras 24, 2011 6:34 am

Se olis mielenkiintoisempaa mis kakkosen koirat ajaa ykkösii ,silloin niil hyvil alueil voi olla paljonki kakkosen koirii
jos ne kilpailis näil alueil mitä tuos listas on.
Sijoitus jos vaadittais olemaan ensmäsel kolmanneksel ennenkun kelpais käyttövaliotulokseen ,se poistais sitä ilmiöö
ettei kakkosen koirat pääsis käyttövalioks edes hyvil alueil.
Nyt tullaan siihen mitä mä olen takaa ajanu.
Huonoil alueil on vaativampaa pärjätä ensmästen joukos kun siel mis ei tartte lähelläkään kärkipäätä olla.
Laita lista niist koirist mitkä ansaitsis paremmin pärjätä .
(En tarkoita et sä sinne Pokulaisii tarjoot jollei ne sinne kuulu mut jos kuuluvat ,hyvä on )
Mä en katto kauas historiaan mä kattoisin tulevaisuuteen.
Vanhoist autoist sen näkee kehitys täytyy mennä eteenpäin ,vanhoi kuplii oli ennen helkkarist nyt jälkeenpäin
on niit tehty muttei niit montaa näe .
Autois unohtuvat vanhat esivanhemmat.
vilskari
 

Re: Nuorena syttyneet/uusimmat valiot

ViestiKirjoittaja Ajukki päivämäärä To Marras 24, 2011 8:50 am

vilskari kirjoitti:Se olis mielenkiintoisempaa mis kakkosen koirat ajaa ykkösii ,silloin niil hyvil alueil voi olla paljonki kakkosen koirii
jos ne kilpailis näil alueil mitä tuos listas on.
Sijoitus jos vaadittais olemaan ensmäsel kolmanneksel ennenkun kelpais käyttövaliotulokseen ,se poistais sitä ilmiöö
ettei kakkosen koirat pääsis käyttövalioks edes hyvil alueil.
Nyt tullaan siihen mitä mä olen takaa ajanu.


Tää vois alkaa muistuttaa näyttelytouhua, 11xSA mutta ei yhtään sertiä. En kannata. Mietippäs mikä keskustelu ja puhelinralli sitten aina käytäs, ketä on tulossa ja kannattaako omalla sessellä startata jos kokeissa 10 koiraa ja pari kovaa peliä jo ilmoitettu.

Idean mä kyllä ymmärrän ja tuo KVA arvo on kuitenkin melko ratkaiseva jalostuksessa, mutta eikös tämä ole enemmän asenteista kiinni. Jos etelässä on loistava koira, niin voihan sillä käydä voittamassa vaikka Tornion kokeet. Tosin kasvattajat ei välttämättä yhden ykkösen koiraa vielä kauheasti käytä jalostukseen.
Ajukki
 

Re: Nuorena syttyneet/uusimmat valiot

ViestiKirjoittaja Maisteri J päivämäärä To Marras 24, 2011 10:19 am

vilskari kirjoitti:Se olis mielenkiintoisempaa mis kakkosen koirat ajaa ykkösii ,silloin niil hyvil alueil voi olla paljonki kakkosen koirii
jos ne kilpailis näil alueil mitä tuos listas on.


Jos koira ajaa sadan minuutin ajoja toistuvasti, ihan missä tahansa, se on hyvä koira. Se on sitä, vaikka miten päin sitä käännät. Sellainen koira on erinomainen rotunsa edustaja ja kun se ajaa neljä ykköstä, se ansaitsee KVA-arvonsa.

Toivotan Vilskarin käymään pohjoisessa. Hommaan sulle ilmaisen kämpän, jossa majoittua, sekä metsästysluvat noin kympin päivä. Ota koira mukaan, jos sulla on. Jos ei ole, katotaan, jos joku pohjoisen koirista kelpais sulle jahtikaveriksi. Toteat maastot, koirat ja tilanteen ja sitten kirjoitat tänne foorumille havaintosi. Tuo sinun jankkaus menee niin kyllästyttäväksi, että tarvitset mielestäni jo vähän lisäfaktaa väitteidesi tueksi.

Käy paratiisissamme ja hämmästy!
Maisteri J
 

Re: Nuorena syttyneet/uusimmat valiot

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä To Marras 24, 2011 12:50 pm

[quote="Maisteri J"][quote="vilskari"]Se olis mielenkiintoisempaa mis kakkosen koirat ajaa ykkösii ,silloin niil hyvil alueil voi olla paljonki kakkosen koirii
jos ne kilpailis näil alueil mitä tuos listas on.[/quote]

Jos koira ajaa sadan minuutin ajoja toistuvasti, ihan missä tahansa, se on hyvä koira. Se on sitä, vaikka miten päin sitä käännät. Sellainen koira on erinomainen rotunsa edustaja ja kun se ajaa neljä ykköstä, se ansaitsee KVA-arvonsa.

Toivotan Vilskarin käymään pohjoisessa. Hommaan sulle ilmaisen kämpän, jossa majoittua, sekä metsästysluvat noin kympin päivä. Ota koira mukaan, jos sulla on. Jos ei ole, katotaan, jos joku pohjoisen koirista kelpais sulle jahtikaveriksi. Toteat maastot, koirat ja tilanteen ja sitten kirjoitat tänne foorumille havaintosi. Tuo sinun jankkaus menee niin kyllästyttäväksi, että tarvitset mielestäni jo vähän lisäfaktaa väitteidesi tueksi.

Käy paratiisissamme ja hämmästy![/quote]

Olen sunkans samaa mieltä siit et jos koira ajaa toistuvast sadan minuutin ajoi se on hyvä,eikä munmielestäni tartte
ajaa kun 2 /3 ajoist 100 min mä jätän sen yhden kolmanneksen huonojen kelien pienen ajettavan ja tielajojen tähden epäonnistumist varten.
Toi kutsu oli hieno mut olet varmaan lukenu ettei mul ole koiraa,eli mä näen koetuloksistakin mitkä pohjoisen koirat
ajaa toistuvast niit sadan minuutin ajoi .
Tahtoo olla et monet koirat löytää sielt toistuvast pian mut moni hävittää alle 100 minuutin .
Mä reenaan nyt yht Mannikarin Lojon /Pitkäntarhan Huldan n 6,5 kk vanhaa pentuu ,voitte kattoo miten Lyyti alkaa
kirjoittamaan. :D
Olis ollu sitävarten mukavaa jos olisit pyytäny mua lainaamaan koiran täältä sellanen tieto pitäis olla
mielenkiintosempaa kun täält tulevaa koiraa eli Lyytil olis mukava päästä hyvil jänisalueil.
vilskari
 

Re: Nuorena syttyneet/uusimmat valiot

ViestiKirjoittaja Maisteri J päivämäärä To Marras 24, 2011 1:02 pm

Ei muuta kuin Lyyti kyytiin ja pohjoiseen. Ota paljon paukkuja matkaan. :)
Maisteri J
 

Re: Nuorena syttyneet/uusimmat valiot

ViestiKirjoittaja PetSaa päivämäärä To Marras 24, 2011 2:06 pm

Maisteri J kirjoitti:Ei muuta kuin Lyyti kyytiin ja pohjoiseen. Ota paljon paukkuja matkaan. :)


Tervetuloa vaan. Mie lupaan tarjota yhden lämpimän ruoan joka metsästyspäivän jälkeen ja makkarat maastossa.
Kyllä me lappilaiset olemme niin vieraskoreita että.
PetSaa
 

Re: Nuorena syttyneet/uusimmat valiot

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä To Marras 24, 2011 3:36 pm

Mä tiedän et pohjoises on mukavaa porukkaa,pohjoses voi naapuri olla kymmenien kilometrienpääs,nytkun tarkemmin ajattelen meilläkin on hyvä naapuri yli 500 km pääs.
Silloin kun meil oli mökki Varpaisjärvel meit käskettiin naapuriin kylään ,mut me kun ollaan eteläst ,ei kehdattu mennä
isoon taloon hienojen ihmistenluo kylään .
Jo 70 luvul käytiin porukal pohjoises ,silloin otettiin yks vanhempi mies kyytiin joka liftas ,ukko käski kylään ja sanoi
et heil voi olla yötä ja mennään kalastamaan aamul.
Mä olen itte ajatellu et olis mukava asuu jossain pohjoisempana mis vois metsästää ja kalastaa.
Rovaniemel juteltii kuulemma erlail kun siel vaikken mä sitä huomannu.
vilskari
 

Re: Nuorena syttyneet/uusimmat valiot

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä To Marras 24, 2011 5:43 pm

Maisteri J kirjoitti:
Ei muuta kuin Lyyti kyytiin ja pohjoiseen. Ota paljon paukkuja matkaan.

Tänne vaan vilskari opettamaan Lyytiä, minä tarjoan katon päänpäälle ja makkaranuotiot mettässä ja jotain lämmintä "pöperöä" kotona. Vieraskortit voit itse maksaa, taitää olla tuo sama kymppi/vrk. Ja pidät sit tarkkaa päiväkirjaa, millaisia päiviä vietettiin Lyytin kanssa. Lupaan viedä Lyytin samoihin maastoihin, kuin omat koirani käyvät. Tai sit voidaan harventaa noita koemaita, niissähän on tunnetusti paljon jäniksiä, niin täälläkin vaikeusaste lisääntyy :lol: Ja sit tarinat tänne foorumille :lol:
Tässä tämänpäivän saldo Aksu vajaa 6,5 kk. No oli kaksi vuotinen velipoika kaverina, neljän tunnin työskentely... Aksu tuli ekana kaadolle :wink:
Kännykkäkuva ennen poislähtöä:-(, alkoi jo hämärtää, vaikka ei ollut kovin kirkas päivä muutenkaan.
PS. Aksun velipojalla ollut tänään reilun tunnin ajo, ei kaatoa :-(
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
Ruippa
 

Re: Nuorena syttyneet/uusimmat valiot

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä To Marras 24, 2011 8:28 pm

En mä ole tääl haulikkoo kantanu voi sitä koiraa muutenki reenata, ajattelin et Lyytiiki sais pakallinen kokeilla
ilman vieraskorttii,tietyst näköhavainnoist olis todistei kun litois jänikset pinoon. :D
Silloin testattais mun metsästystaitoo jos mul olis haulikko mukana.
Mä voisin hämäyksenvuoks ottaa vaik sienikorin ja jakkaran , korii saa kantaa jokamiehen oikeudel. :D
Ei mullakaan ole Lyytil vieraskorttii vaik se tääl Lyytil vieraas mettäs juoksee ittel mul on metsästysoikeus
ja sienestäjät ja koira eivät tartte vieraskorttii ,ainakin tääl on senverran joustavuut mettäsliikkumises. :D
Ainakin paikallisen pitäis saada metsästää lainakoiral ja munmielestäni koiran lainaaja saa olla mukana ilman aset. :D
vilskari
 

Re: Nuorena syttyneet/uusimmat valiot

ViestiKirjoittaja vipukinttu päivämäärä To Marras 24, 2011 9:00 pm

-nyt ollahan hyvällä asialla,mäkin haluan osallistua jottei Laphalaisia luulla vain sen viarahanvaraasemmaksi kun meitäkää,tariuan siänikorivapaan päivän,maksan päiväkortin :!: ,haulikko pakollinen sinä päivänä,Lyytille jänespaisti :!:
vipukinttu
 

Re: Nuorena syttyneet/uusimmat valiot

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä To Marras 24, 2011 9:07 pm

Voitaishan me nyt yksi joulujänis sulle ilman vieraskorttiakin ampua. Olishan se mukava kotiinvieminen, kun Lyyti poseerais ison valkoisen jäniksen kanssa ja vilskari olis hihnanpäässä :lol:
Eikös oo harkitsemisen arvoinen asia :wink:
Ruippa
 

Re: Nuorena syttyneet/uusimmat valiot

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä To Marras 24, 2011 10:08 pm

[quote="Ruippa"]Voitaishan me nyt yksi joulujänis sulle ilman vieraskorttiakin ampua. Olishan se mukava kotiinvieminen, kun Lyyti poseerais ison valkoisen jäniksen kanssa ja vilskari olis hihnanpäässä :lol:
Eikös oo harkitsemisen arvoinen asia :wink:[/quote]

En mä yleensä kuvas ole saaliinkans kun Purotien Akul sen omistaja ampui yhden ja mä 2 kettuu samal metsästyskerral ,
se toinen mun ampuma oli niin nätin punanen et yritin koiranomistajan pyynnöst ne ajokoiramies lehteen laittaa ,en varmaan osannu niit lähettää kunnei niit siel näkyny .
Olisin mä Lyytin ajost saanu jäniksen silloinkun se oli 3 kk 18 p vaik olisin odottanu neljät kertaa kun se jänis tuli
lähel tiellä,neljännel kerral otin vast kuvan jäniksest kun kuvasin ajon lähdön ja lopetuksen kännykäl ,väiajan annoin
omistajan kuunnella ajoo.
vilskari
 

EdellinenSeuraava

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa