Hakuminuutit 3 kertaa 80 min.

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Hakuminuutit 3 kertaa 80 min.

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Pe Tammi 06, 2012 10:07 am

Mä kattoin Lapin ajokoirayhdistyksen alueel epäonnistuneit kokkeit ja huomasin et parempi olis viimeiseen erään jättää
hakuaikaa enemmän kun 2 min kun yhdel koiral sielläkin oli jääny toiseen erään vaa 2 min oli saanu siit 4.
Jotkut taas oli jättäny kokeen heti alkuunsa kesken haku 10 toisest eräst ei tiedä mitään .
Siks toi 3 kertaa 80 min olis hyvä kun itsenäisest hakevat kiertävät 80 min niinpaljon et jos alueel jälkii on ne törmäävät
jälkiin ,niil jotka koivis pyörii tai 100 m pääs ryhmäst niil riittää jalkasin ohjaaminen .
Jollei koira niil kahdel 80 min haul löydä niin on tyydyttävä yhteen ,eli munmielestäni senverran koiran ensmäseen
hakuun uskomist et 160 min jälkeen ensmänen haku on loppu ja viimeisel 80 minuutil katotaan millanen tuuri siel on.
Tää on vaan mun ehdotus ,tähän voivat tän ehdotuksen puoltajat oman mielipitees antaa ,vaik turha kai tääl on niit
odottaa kunnei monikaan ymmärrä mitä mä ain tarkoitan. :D
vilskari
 

Re: Hakuminuutit 3 kertaa 80 min.

ViestiKirjoittaja forester55 päivämäärä Pe Tammi 06, 2012 2:11 pm

Ehkä se on kuitenkin niin, että sinun tarkoituksesi ymmärretään..ja juuri sen takia kommentoinnit jäävät vähiin, mieluusti siirrytään seuraavan kirjoittajan riveille.:D
forester55
 

Re: Hakuminuutit 3 kertaa 80 min.

ViestiKirjoittaja Ajukki päivämäärä Pe Tammi 06, 2012 2:37 pm

Mä luulen, että yksi syy miksi hakuaika muutettiin 120+120min eristä juoksevaksi on juuri se, että homma olis lähempänä käytännön tilannetta. Aina ei näet homma suju ja koira voi hakea sen eka 100min tyhjää ja vasta lopussa sattuu yöjäljelle. Siksi nykysysteemi on hyvä.
Ajukki
 

Re: Hakuminuutit 3 kertaa 80 min.

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Pe Tammi 06, 2012 6:01 pm

[quote="Ajukki"]Mä luulen, että yksi syy miksi hakuaika muutettiin 120+120min eristä juoksevaksi on juuri se, että homma olis lähempänä käytännön tilannetta. Aina ei näet homma suju ja koira voi hakea sen eka 100min tyhjää ja vasta lopussa sattuu yöjäljelle. Siksi nykysysteemi on hyvä.[/quote]

Hakulöysyyt antava koira ilmoittaa kosk jäljet löytyy Pihkaniityn Ilarikin oli jossainvaihees jäljel ollu haki 238 min tyhjän.
Ensimmäinen haku 2 min toinen oli paljon vaikeampi .
Jo täst yhdest kokeest näkee mikä ero voi olla hyväl ja huonol tuuril.
Ainakin tän mukaan jos otettais vaan yks erä 2 tuntii myöhemmin aamul ja annettais koiran ajaa 160 min ,haku ja
ajo antavat senverran tarkat tiedot koirast ettei tartte verrata hyvil aluel hakevii huonoil alueil hakeviin.
Mä jaottelinkin ne haut 3 kertaa 80 min jos ensimmäiseen erään käyttäis 2 kertaa 80 se olis 160 min ,eli ensmäseen
hakuun 40 min lisäaikaa on jo melkoinen apu ei huonoo hakijaa voi oikein sen enempää auttaa ,muuten otetaan toisest
eräst liianpaljon hakuaikaa pois siirtyyhän toinen haku jo muuten myöhäiseks.
Parempi on jos tunnustetaan vaan ettei koira löydä kahta ajettavaa jollei se ensimmäistäkään löydä 160 minuutis .
Mitenpaljon on ykköset lisääntyneet entisel ensimmäisen erän tyhjän haun muuttues joskus jopa 10 hauks. :D
Ja ovatko ne auttaneet huonoil alueil hyvii koirii vai hyväl alueel vähän huonompii :?: .
Mä olen sitämieltä et oltais tiukempii siit et kaikki koirat olis mettäs väh 6 tuntii :wink: ,
eikä kokeest sais luopuu ilman syytä :mrgreen: .Juur jälkeen luopumisen voi saada kaikkein tärkeimmät tiedot koirast :D
Juur luopumisiin on omistajan mielest joku syy ei mettäst muuten pois kesken päivän lähdetä huonommalka koiral :lol:
Koiransa tuntien 10 haku voi yhdes eräs jäädä siks ainoaks ja into vähenee illal helpommin kun aamul.
Tuomareiks menevilt menee metsäsolo päivä kokeis ihan hukkaan jos koira ei pusty loppuun asti näyttämään onko Haku
ja into myös toises eräs täydet .
Täält kun kirjoitan tuntuis et EU:st annettas sääntöi ,mut yks mikä on varma haun vois siirtää 2 tuntii myöhäsemmäks
ja ottaa vaan yks 160 min ajoerä ,ei tartte leikkii noil hakuminuuteil jänistarhas /huonoil alueil huonoil keleil.
Tuomareil olis paljon mukavampaa mettäs olla kun haun jälkeen sais vaan kuunnella ajoo 160 min toisen erän tyhjäst
haust eivät nauti kun jänistarhois kilpailevat kun kattovat et taas sai oma koira paremmat pisteet kahdel 60 min ajol.
Hakunumeron voi laittaa lisätietoihin kun joskus koira joka on yli 90 % haust ollu 10 voi saada 3 :lol:
vilskari
 

Re: Hakuminuutit 3 kertaa 80 min.

ViestiKirjoittaja Ajukki päivämäärä La Tammi 07, 2012 5:45 pm

vilskari kirjoitti:
Ajukki kirjoitti:Mä luulen, että yksi syy miksi hakuaika muutettiin 120+120min eristä juoksevaksi on juuri se, että homma olis lähempänä käytännön tilannetta. Aina ei näet homma suju ja koira voi hakea sen eka 100min tyhjää ja vasta lopussa sattuu yöjäljelle. Siksi nykysysteemi on hyvä.


Hakulöysyyt antava koira ilmoittaa kosk jäljet löytyy Pihkaniityn Ilarikin oli jossainvaihees jäljel ollu haki 238 min tyhjän.
Ensimmäinen haku 2 min toinen oli paljon vaikeampi .
Jo täst yhdest kokeest näkee mikä ero voi olla hyväl ja huonol tuuril.


No joskus voi olla koira jäljellä vaikka kokonaiset 238min, mutta lienee poikkeuksia. Ei se silti vesitä "juoksevan hakuajan" hyvyyttä. Eikä sitä paitsi koepöytäkirja taida kertoa oliko Ilarikin jäljellä vain viimeiset 10min? Ei vaan sattunut löytymään. Monessa muussa erässä on löytynyt, tietääkseni.
Ajukki
 

Re: Hakuminuutit 3 kertaa 80 min.

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä La Tammi 07, 2012 6:21 pm

[quote="Ajukki"][quote="vilskari"][quote="Ajukki"]Mä luulen, että yksi syy miksi hakuaika muutettiin 120+120min eristä juoksevaksi on juuri se, että homma olis lähempänä käytännön tilannetta. Aina ei näet homma suju ja koira voi hakea sen eka 100min tyhjää ja vasta lopussa sattuu yöjäljelle. Siksi nykysysteemi on hyvä.[/quote]

Hakulöysyyt antava koira ilmoittaa kosk jäljet löytyy Pihkaniityn Ilarikin oli jossainvaihees jäljel ollu haki 238 min tyhjän.
Ensimmäinen haku 2 min toinen oli paljon vaikeampi .
Jo täst yhdest kokeest näkee mikä ero voi olla hyväl ja huonol tuuril. [/quote]

No joskus voi olla koira jäljellä vaikka kokonaiset 238min, mutta lienee poikkeuksia. Ei se silti vesitä "juoksevan hakuajan" hyvyyttä. Eikä sitä paitsi koepöytäkirja taida kertoa oliko Ilarikin jäljellä vain viimeiset 10min? Ei vaan sattunut löytymään. Monessa muussa erässä on löytynyt, tietääkseni.[/quote]

Tarkoitin vaan miten luotettavana hakutaitoo voidaan pitää jos koirat joutuu viel huonommil alueil kilpailemaan
viel huonommil keleil ,ainakin mahdollisuudet olis ollu löytää ne jäljet aikasemmin.
Eikä keli voinu ihan mahdoton olla jos jälki haisi niinpaljon et koira sil haukkui kunnei koira niist hakulöysimmäst
pääst ole ,eli teorias aamust oli kulunu jo 2 t 2 min eli ensmänen haku ja ajo + siirtyminen ja 228 min eli se venyy puolenpäivän paikkeil ja jos lunta viel satoi jäljenpääl ei yöjäljel olis saanu haukkuu.
Jollei olis ollu toiseen erään hakuaikaa 238 min niin kaikki hakulöysyys olis jääny 120 min ulkopuolel eli löysä koira
haukkuis vaik otettaiski vaan yks erä 2 tuntii myöhäisemmäks.
Aamuhämäräs kun koiran irti laskee muutaman minuutin haku voi olla (hakulöysyyt tai karkkojäniksen ajoo.)
Tällasis tapauksis juur se mun ehdottama yks haku mikä siirrettäis vaik tuntii tai kahta myöhäsemmäks poistais
huonon tuurin mahdollisuut aika paljon ,ainoastaan ajominuuttei olis ensimmäiseen erään tarvinnu 40 min lisää.
Eli Pihkaniityn Ilari ja Mannevaaran Mora olisivat sunnuntain haust saaneet sen mitä niil kuuluukin ja kummaltakin
jääny se yks haku poismikä epäonnistui.
Jos sitä yhtä 160 min ajoo pidetään niin mahdottomana kyllä hyvän ajurin saa selvil yhdelläkin ajol vaikkei otettais
kun yks 120 min erä.
Kokeilkaa poistaa huonon kelin vaikutus niin et kaikki koirat saa yhden ajon hakekoon koira vaikka yhtä 5 tuntii
Ilarikin olis saanu lisäaikaa hakemiseen 60 min.
Ruotsin säännöis on se parempi ettei ole mitään jänistarha vastaan tyhjän mettän kilpailui.
Ei ajominuuteist tartte 70 p saada jos otettais esim yks 120 min ajo se vois olla 35 ajominuuttipistet eli 100 p
olis tänjälkeet 65 p ja ykkösen sais jo 40 pisteel ,ythä helppoo melkein missä vaan :wink:
Luopumisetki jäis vähemmäl kun jänistarhoist pääsee entisen 5 tunnin jälkeen mettäst pois jo 2,5 tunnis eikä
ja huonoil alueilki aikasemmin kun tähänasti. :wink:
Ajokokeetki vois lisääntyy kunnei tarttis niinusein hyvän ykköspohjan jälkeen tyhjän haun takia kärsii. :idea:
Kattokaa vaan niin tyhjän ja jänistarhojen tulokset tasottuu kun useampi koira saa ajon . :D
Voitte jo tähänasti pidetyist kokeist kattoo ensimmäisen erän perusteel nostaak tai laskeek se koirien jalotusarvoo
enemmän mitä koepaikkakuntien merkitys tekee.
vilskari
 

Re: Hakuminuutit 3 kertaa 80 min.

ViestiKirjoittaja metsässä päivämäärä To Tammi 12, 2012 6:18 pm

Kun toinen hakuaika voi olla nykyään pitkä.niin siinä joskus selviää koiran motivaatio into ja haun laajuus etsiä jäljettömässä maastossa jänistä.
Jos into loppuu,se on tärkeää tietoa jalostukseen.
Tätä tietoa ei saada hyvillä jänisalueilla,eikä arvostelu tietenkään ole siten tasapuolista.
metsässä
 

Re: Hakuminuutit 3 kertaa 80 min.

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä To Tammi 12, 2012 6:24 pm

Innon loppuminen olis tärkeä tieto kun se saatais kaikilt koirilt,mut joskus innon putominen on tuomarien töppäyksen seurauksena tullu jos koira ajaa jäniksen vaik kivenalle tai ottaa sen kiinni koira voi tulla ryhmänluo mut toisel päiväl
koira on niinkun toinnen koira 5 innol (Tarkoitan 2 peräkkäisen päivän kokeit.)
Harvemmin niin tyhmää kokeiskävijää löytyy et innottomal koiral kokeis lähtee,tai sellasel hakijal joka ei edes hyväl
kelil kahta kymppii olis peräkkäisis hauis joskus saanu ,huonoil ajureil sitä joskus väkisin ykkösii yritetään.
Sama se on ensimmäiseskin eräs ei päivää tartte munmielestäni kesken jättää vaikkei koira 4 tunnis löytäiskään olis
sel ensimmäisen tunnin ajoaikakin käytettävis ,miksei se sitä vois saada jos tuuril ensimmäisen löytävä saa tuplasti
hakuaikaa toiseen erään ja teorias viel enemmän kun paikkaa vaihdetaan toisel eräl.
Kaikki aika jos tarkkaan kulutetaan myös erienvälil siirto mukaan lukien päivä olis yli 8 tuntii siin olis 6 tuntii varaa
hakee.
Voitte tarkistaa mis koiran kotipaikka on ja missä se on hyvä hakija missä huono ja missä se ykkösii ajaa ja missä nollii.
vilskari
 


Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa