Maasto-oppan ja koealueen vaikutus

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Maasto-oppan ja koealueen vaikutus

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Ke Tammi 25, 2012 9:46 am

Katsoin et Keminmaal oli ollu 20.11.2010
36 koiraa viidek koiral oli molemmis eris ollu kohdas 52 merkintä tieajost ja kuudel koiral toises ajos eli 25 koiraa olivat
mettäs ajaneet.
Se voi viitata reippaampaan ajovauhtiin ja sitävarten jänis ehtii melkein mihin vaan.
Vuonna 1999 tunsin meijän maastost jänikset aika tarkkaan .
Tais olla juur 2 . 10 . 1999 kun olin tuomarina Muurivuoren Sällil yks sanoi et omistaja olis sanonu ettei Sällil vaikuta
tiet mitään mun täytys kokeilla sitä vaikuttaak ,ajo jäi lyhyeks kun jänis meni mökkienlähelt tietäpitkin ,vein sen
toisel eräl paremmal jäniksel niin se ajoi melkein täyden .
Munmielestäni Sälli oli hyvä ajamaan ainakin sikertaa,eli ei olis ansainnu kokeiluu,ehkä siks juur kilvassakin koirat
ovat paljon huonompii kun ennen kilpaa jos niit testataan vähän vaikeammil jäniksil.
Kilvas kaikki haut mis olin oppaana jälki löytyi n 6 minuutis kun koirat haukkumal sen ilmoittivat.
Olen ain muuten vieny koirat hyvil paikoil viimekskin kun olin oppaana ,koira ajoi ykkösen.
Siks koealueil on vaikutust jos on tiheä jäniskanta koiral on mahdollisuus löytää parempi jänis vaik sitä yritettäi
saada huonol ajettaval .
En ihmettele vaikkei susilupien lisää saannis puolest sen enemää ole kun ihmisist suurin osa asuu alueil mis susist
ei ole haittaa eikä toiset välitä muist mitään kun itte vaan ovat hyvil mail.
Kiinnittäkää eri paikkakunnil kokeis oleviin koiriin laitetaanko ne hyväl vai huonol ajettaval .
Silloinkun haku on lyhyt on helpompi valikoida huonompi jänis tai parempi.
Mitä pitempi haku sitä todennäköisempää on et koira itte hakee sen ajettavan siks ajot voi olla pitkii.
vilskari
 

Re: Maasto-oppan ja koealueen vaikutus

ViestiKirjoittaja forester55 päivämäärä Ke Tammi 25, 2012 7:05 pm

Huonos jäniskannas oppaal parempi viedä hyvälle jäniksel kun tuntee kaikki jänikset siell etelässä se etu verrattuna kun Tornion maastois paljoista jäniksistä ei voi valkata sitä hyvää jänistä. Tornion maastois koirat ajaa parempii tuloksii eli koirat täytyy olla parempii tai etelän maastois oppaat huonompii tai Tornion jänikset enemmän kennelhenkisii ja mielellään antaa näköhavantoi paitsi Käskevän Erkil kun pelkäävät sitä enemmän kuin keskivertokoirii kun henkiriepu kysees näin mä aattelen :roll:
forester55
 

Re: Maasto-oppan ja koealueen vaikutus

ViestiKirjoittaja Aarne päivämäärä Ke Tammi 25, 2012 7:15 pm

:lol:
Aarne
 

Re: Maasto-oppan ja koealueen vaikutus

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Ke Tammi 25, 2012 7:35 pm

Ei kaikkii koirii tartte etelään asti kokeilemaan mennä tulokset voi matkal jo, joko parantuu tai huonontuu varsinkin
sijoitus. :lol:
Voi olla ettei jänikset uskalla edes liikkeel lähtee kun näkee koiran mikä on hyvän ajurin näköinen ,eläimil on vaisto.
Mut alunperin mun oli tarkoitus et kattotte mitkät koirat löytää Tornios ja Keminmaal tien, jäniksii näyttää löytyvän. :D
Tääl kun jotkut epäilee ettei koira voi mettään jänist hukata. :D
vilskari
 

Re: Maasto-oppan ja koealueen vaikutus

ViestiKirjoittaja joopasejoo päivämäärä Ke Tammi 25, 2012 8:33 pm

näin lumilla ei paljo vaikutusta meilläpäin mutta sulalla pystyy kyllä sabotoimaanki jos haluaa..esim.saharan reunalta irti niin taitaapa puoli tuntia riittää ajoa.ja tietenki turvesoiden reunaanhan ne hankalammat jepet viiään..eli toenperrään onhan sillä alueella iso merkitys!
Viimeksi muokannut joopasejoo päivämäärä Ke Tammi 25, 2012 11:02 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
joopasejoo
 

Re: Maasto-oppan ja koealueen vaikutus

ViestiKirjoittaja juhlinki päivämäärä Ke Tammi 25, 2012 8:46 pm

Olin merilapin kv tuomarina omilla metsämailla!missä en käy ollenkaa mettällä :D -ensinmäinen haku 23 sekunttia ja toinen peräti 4min on se hyvä että jäniksiä riittää.
Olin tuomarina missä käyn juoksuttamassa koiraa pitkäkoe haut 3 min ja 1 min ei ole minun koira :D .
juhlinki
 

Re: Maasto-oppan ja koealueen vaikutus

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Ke Tammi 25, 2012 9:34 pm

[quote="juhlinki"]Olin merilapin kv tuomarina omilla metsämailla!missä en käy ollenkaa mettällä :D -ensinmäinen haku 23 sekunttia ja toinen peräti 4min on se hyvä että jäniksiä riittää.
Olin tuomarina missä käyn juoksuttamassa koiraa pitkäkoe haut 3 min ja 1 min ei ole minun koira :D .[/quote]

Montako sekuntii kesti ennenkun ajo tielle meni tai koira sen muuten hävitti :?:
Kattokaa tuloksist niin niit yli 5 min hakui on ajonaikana yhdel jos toisel monta pitempää kun on hakuminuutit. :D
Olin Korpilehdon Raikul tuomarina ,Poika kysy et onko se kohtuuton häiriö kun mettäs oli traktoriura ,sanoin et ei kun
jänis ei edes siin ural käyny se pysyi puhtaas mettäs ,ei siit olis yli 97 p saanu vaik olis uusiks ottanu.
En viittiny sanoo et tääl ei voi koiraa irti laskeekka jos pelkää et mettäs ei teitä olis.
Ei ain ole edes merkintää kohdas 52 kun tuomarei ei jokatiel riitä tai joka mutkantaakse.
Hyvä koira Raikku oli enkä mä sentakija pisteis pihistelly et eteläst olen ja Raikku ylempää.
Viimeksi muokannut vilskari päivämäärä Ke Tammi 25, 2012 9:53 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
vilskari
 

Re: Maasto-oppan ja koealueen vaikutus

ViestiKirjoittaja juhlinki päivämäärä Ke Tammi 25, 2012 9:52 pm

Joka erä mitä olen ollut tuomarina aina ollut jänis tiellä!!Täälläkin on teitä vaikka asumme lapissa :D .Pitää täälläkin koiran ajaa tiellä!
Joku koira ei aja ikinä tiellä toinen ajaa parenmin kuin metsässä.
En viitsi koiran nimiä mainita mutta huippu nuori koira oli!
Ja into oli huippu luokkaa :D .
juhlinki
 

Re: Maasto-oppan ja koealueen vaikutus

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ke Tammi 25, 2012 9:53 pm

Miekin sain kiitokset ruotsalaiselta, kun vein koiran koemaastossa riittävän lähelle jänistä molemmissa erissä. Toisella erällä koira otti jäniksen ylös, ennenku omistaja oli palannut takaisin tielle, kun sanoin, että vie koira tuohon katajapusikoisen rinteen reunaan, ei tainnut mennä montaakaan askelta, kun sai pers'lähdön. Koiranomistaja kyllä kiitteli hyvää maastotuntemustani :lol:
Ruippa
 

Re: Maasto-oppan ja koealueen vaikutus

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä To Tammi 26, 2012 6:35 am

[quote="Ruippa"]Miekin sain kiitokset ruotsalaiselta, kun vein koiran koemaastossa riittävän lähelle jänistä molemmissa erissä. Toisella erällä koira otti jäniksen ylös, ennenku omistaja oli palannut takaisin tielle, kun sanoin, että vie koira tuohon katajapusikoisen rinteen reunaan, ei tainnut mennä montaakaan askelta, kun sai pers'lähdön. Koiranomistaja kyllä kiitteli hyvää maastotuntemustani :lol:[/quote]

Se pitentäis hakuaikoi niillekin koiril mitkä viedään ensimmäisel eräl suoraan jäljel jos ensimmäises eräs käytetty
hakuaika kerrotaan kahdel minkä koira saa hakuaikaa toiseen erään.
On melkein sama systeemi kun siin et jos ensmäseen erään menee 2 min toiseen saa 238 min tai niin et jos
ensmäseen menee 238 min niin toiseen saa 2 minuuttii.
Katsoin Keminmaan 20 .11. 2010 tuloksii 36 koiran hakui, 23 koiraa löysi ensimmäisen jäniksen alle 30 min .
Kyllä hyvilläkin alueil vaikuttaa milloin koira irti lasketaan toisel eräl ,siel se vaikuttaa viel enemmän kunnei mettäs
jälkii löydy.
Kun jälki oli vanhentunu toiseen erään 120 min vaikutus oli 4/48 min,8/41 min, 3/38 min ,7/29 mi ,9/22 min ,
10/14 min,11/22 min,11/24 min ,15/22 min ,22/33 min ,19/28 min,23/54 min,24/60 min ,20/65 min nämä haut
ovat johdonmukasii jälki kun vanhenee hakuaika usein pitenee .
Näis näyttää ettei 2 tunnin myöhäsemmäks meneväl haul ole vaikutust.
2/1 min ,5/7 min,10/10 min,11/8 min,17/5 min,24/24 min ,25/15 min,37/36 min 43/22 min,43/42 min,48/27 min,
48/49 min .
Niinkun olen sanonu niin yks haku riittäis vaikka se siirrettäis 2 tuntii myhäsemmäks ja kyllä 150 min ajoaika näyttää
pitemmänpääl osaak koira ajaa.
Ainakin mä katton mitenpaljon koiral on niit huonoi mettäreissui olkoon ne hakui tai ajoi ,kokees mä katon miten
toiset on samas kokees pärjänneet .
Jo ensimmäisen erän siirtämisel 2 tuntii myöhäisemmäks näyttää olevan monel koiral haku jo venyvän pitemmäks.
Hyvä maasto-opas ja jalois pyörivä koira ovat hyvä yhdistelmä kun tietää suurinpiirtein mis jänis on ,odettaa vaan
kun koira kusel käy löytääk se jäljet silt matkalt.
Tyhjemmäs mettäs koirat oppii hyviks kylmähakijoiks mut huonoiks hakijoiks jos oppivat ettei ensimmäiselt
kilometrilt löydy jälkiikään. :D
Tietysti jollei opas tiedä missäpäin jänikset yleensä liikkuu koira vois olla laajakakuinen.
Jollei jänis ole yhtään yönaikana liikkunu olis parempi kun koira olis lähihakuinen ,silloin se pysyis edes lähel
maasto-oppaan tietämää makuualuet.
Teorias koiraa tarttis hyvil alueil hakemaan opettaa et se oppis et jänis löytyy lähelt sit siirtyy tyhjempiin mettiin
et se hoksaa et jollei lähel ole pitää mennä kauemmas.
Eli lähihakuinen on munmielestäni parempi jos sel kelpaa vanhempi yöjälki hyvin.
Silloinjos koira ei välitä kun uusist jälijs se voi hortoilla mettäs ainakin toisel haul hakien uudempii jälkii.
Eilen tuli telkkarist ohjelma vihikoirist ja huumekoirist ,niiten hajuaisti oli pettämätön .
Ajokoirilki tarttis tehdä hajukoerata mis testattais mist koirist edes kannattaa yrittää opettamaan hyvii ajajii.
Hakuu ei voi koskaan tasapuolisest verrata jollei mettäs ole edes jälkii.
Ajon pituus on niinkun testais vihikoiraa se ei hukkaa jälkee .
Haku on vihikoirallekin tärkeää mihin jälkeen se ohjataan ajokoiral on se kun se ajamaan lähtee.
vilskari
 


Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 1 vierailijaa