Tiukkuus,herkkyys vai ajotaidon puute

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Tiukkuus,herkkyys vai ajotaidon puute

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä La Helmi 18, 2012 7:11 am

Kun olen eri koiril mettäs ollu olen huomannu et hyväl hakijal on kelvattava vanhempikin yöjälki, jos jäniksii on vähän
koiral ei ole varaa jättää huomioimat niit.
Siel mis teitä on paljon siel on helppo kattoo mist eri koiril johtuu ettei ajo tiellä kulje ,yks pahimpii hukkii tulee tiel
jos koira tyhmyyttään lähtee takaisin tieltulo jälijl.
Toinen minkä koiran on helpompi viel ajankans oppii on se et se haistaa jäljen tiel muttei lähde haukkumaan niit
huonost haisevii jälkii.
Yks koira sai tääl n 9 vuotiaana ensmäset miinukset ,mä en niit antanu mut olin oppaana ,koira lähti tietä ajamaan
eri suuntaan mihin jänis meni.
Siks olis mettäski hyvä et sinne tulis ajojälkii ettei koira pelkäs puhtaas mettäs ajais .
Mettäs jollei koiran ajos ei näköhavaintoi saa siel voidaan ajaa miten vaan,yks 180 min ajoeräs jälkii tulee jo
senverran ettei koira puhtaas mettäs aja ja hitaammatki pääsee lähemmäs ajoo .
Ei tää 180 min yhden erän kokeilu koirii pilaa päinvastoin jänistarhois hakujenkans kilpailevat voi ottaa sen haun
paremmuut mittaavan haun sen 180 min ajon jälkeen jollei jänis liiku tai liikkuu vaan aarin alueel 1000aarilt kestää
jälkii hakee kauemmin kun 100 aarilt .
Mitkä muut täst yhdest ajoeräst kärsisivät kun lyhyi ajoi ajavat koirat :?:
Yhdel pitkäl ajol on tyhjemmän ja huonomman kelin aikana kilpaileval koiral lähes samat mahdollisuudet kun hyvil
alueil kilpailevil.
Jänis kun juoksee monta kertaa samoi reittei ,se voi olla koiral ajotaidon puutet eikä löysyyt jos koira haukkuu
ylimääräst.
Lyhyt haku ja lyhyt ajo ovat huono yhdistelmä .
Mitä koira tekee silloin kun paperil ei tule mitään :?: .
Tää tuli yhdest nopeast löytäjäst mieleen joka hukkas lopullisest molemmat ajot alle 15 min ja hukkas hukkapaikanki
melkein heti selvittämäl hukkaa ties missä tai hakemal uutta selväs mettäs monen sadan metrinpääs.
Uuden lumen johdost pystyi senverran tarkistamaan et jos koira olis hukkapaikal sitä hukkaa selvittäny se olis jäljet
löytäny.
Munmielestäni koira ei saa seikkailemaan lähtee sen pitäis yrittää edes hukka selvittää eli ei 15 min hukka saa
lopullinen olla koiran on yritettävä sitä selvittää ainakin jos ryhmäkin pystyy sen selvittämään kun tarkistaa lopullisen
hukan syytä.
Ei tuomarien tartte munmielestäni hukan jättäneen koiranperäs juosta vaan tarkistaa miks koira jättää ajettavan.
Samal kun joku arvostelee mun kirjoitust ,hän voi vastata noihin kahteen kysymykseen. :D
vilskari
 

Re: Tiukkuus,herkkyys vai ajotaidon puute

ViestiKirjoittaja forester55 päivämäärä Su Helmi 19, 2012 9:20 am

Vastaan "Vilskarille" hieman laajemmin omana näkemyksenäni:

Nykyiset ajokoesäännöt mittaavat jäniksenajotaitoja ihan riittävän hyvin, suosivat hieman herkkää, ajotaitoista koiraa, niinkuin pitääkin. Kokonaishakuaika oli erittäin hyvä uudistus aikanaan, se ei ole este koiralle näyttää hakutaitojaan ja antaa koiralle mahdollisuuden huonommissakin jäniskannoissa kahteen ajoon. Kaksi koe-erää antaa puolestaan "puolta" luotetavampaa informaatioita koiran ajotaidosta kuin yksi ajoerä.

Ehkä kaipaisi jotain sellaista "yleisvaikutus"-arviointia koirasta, johon sisältyisi tuomarin mielipide koiran kelpoisuudesta metsästykseen ja jalostukseen sen koepäivän perusteella.
Viimeksi muokannut forester55 päivämäärä Su Helmi 19, 2012 11:04 am, muokattu yhteensä 1 kerran
forester55
 

Re: Tiukkuus,herkkyys vai ajotaidon puute

ViestiKirjoittaja jahimees päivämäärä Su Helmi 19, 2012 9:49 am

forester55 kirjoitti:Vastaan "Vilskarille" hieman laajemmin omana näkemyksenäni:

Nykyiset ajokoesäännöt mittaavat jäniksenajotaitoja ihan riittävän hyvin, suosivvat hieman herkkää, ajotaitoista koiraa, niinkuin pitääkin. Kokonaishakuaika oli erittäin hyvä uudistus aikanaan, se ei ole este koiralle näyttää hakutaitojaan ja antaa koiralle mahdollisuuden huonommissakin jäniskannoissa kahteen ajoon. Kaksi koe-erää antaa puolestaan "puolta" luotetavampaa informaatioita koiran ajotaidosta kuin yksi ajoerä.

Ehkä kaipaisi jotain sellaista "yleisvaikutus"-arviointia koirasta, johon sisältyisi tuomarin mielipide koiran kelpoisuudesta metsästykseen ja jalostukseen sen koepäivän perusteella.


Eiköhän se Forre riitä,kun täällä omaa ja kavereidesi koiria kehut.Hyvät säännöt kyllä kertoo mitä metsässä on tapahtunut!
jahimees
 

Re: Tiukkuus,herkkyys vai ajotaidon puute

ViestiKirjoittaja Iitapiru! päivämäärä Su Helmi 19, 2012 10:30 am

Minusta sen tuomarin mielipie siitä hänen arvostelemasta koirasta pitäs näkyä siitä maastokortista. Jos ei se siitä käy seleville, niin ei kait se ole sunkhan sääntöjen vika?
Iitapiru!
 

Re: Tiukkuus,herkkyys vai ajotaidon puute

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Su Helmi 19, 2012 10:51 am

[quote="forester55"]Vastaan "Vilskarille" hieman laajemmin omana näkemyksenäni:

Nykyiset ajokoesäännöt mittaavat jäniksenajotaitoja ihan riittävän hyvin, suosivvat hieman herkkää, ajotaitoista koiraa, niinkuin pitääkin. Kokonaishakuaika oli erittäin hyvä uudistus aikanaan, [b]se ei ole este koiralle näyttää hakutaitojaan [/b]ja antaa koiralle mahdollisuuden huonommissakin jäniskannoissa kahteen ajoon. Kaksi koe-erää antaa puolestaan "puolta" luotetavampaa informaatioita koiran ajotaidosta kuin yksi ajoerä.

Ehkä kaipaisi jotain sellaista "yleisvaikutus"-arviointia koirasta, johon sisältyisi tuomarin mielipide koiran kelpoisuudesta metsästykseen ja jalostukseen [b]sen koepäivän perusteella[/b].[/quote]

Siel mis 80 % koirist saa molemmat ajettavat liikkeel alle 30 min siel varmast yhteishakuaika ja tuuri yhdes kääntyy
koiran eduks.
Samal paikal 180 min ajo ja senjälkeen kokeiltavas haus kaik olis irtilaskuajas lähes samaan aikaan.
Kokonaishakuajas näki edellisvuoden kilvas et Pihkaniityn Ilarin ensimmäinen haku oli hyväl tuuril löydetty toinen haku
huonol tuuril tyhjäks jääny haku.Mun on pakko laitta todeks havaittui esimerkkei kun muutamat ei usko muuten. :D
Toiseen hakuun se pääsi jopa 2 -3 tuntii aikasemmin hakemaan kun joku toinen .
Täs on kaks erilaisthakupaikkaa toinen hyvä ja toinen huono ,kaik näkee varmaan eron. :D
Forresterin koira olis varmaan löytäny molemmat pian.
TÄÄ ON VAAN ESIMERKKI eikä koirast johtuva esimerkki.
Jos sä esim kilpailet hyvil alueil jäniksist osa viel juoksee aamuhämäräs ja sun koiras kun siel ajaa viereises maastos
jänis ei saa unenpäästä kiinni ja voi viel juosta kun päästät koiras toist hakemaan runsaan 2 tunnin pääst.
Oletetaan et mä päästäisin koiran hakemaan siit mist Ilari lähti hakemaan mun koiran hakis 238 min mul jäis hakuaikaa
2 minuuttii ja sä annat mun koiral haust kakkosen siit 2 min haust kun se oli sil toisel eräl huonompi kun Ilari ensmäsel
eräl.
Vaik hakuaika olis mikä niin numeroitten antamises tarttis järkee käyttää.
Esimerkkei yhteis hakuajast annetuist hakunumeroist YLI 120 min haust 10 alle 10 min haust 3 mis koiraa palkitaan
tai rankaistaan molemmis haus tuomareist ja säännöiist johtuen.
Juur tän viimeisen hakuerän takija se viimeinen hakuerä olis kaikil oltava edes sen pitunen et tietää voik siit eräst
koiraa palkita tai rankaista.
Mä kun yritän sanoo et keleil ja koealueil on merkityst ,mun sanomisten mukaan ei haukuta kenenkään koirii kun siin
syytetään kelii ja koealueit.
Ne jotka väittää et koealueil eikä keleil olis eroo ,ne yrittää koirist huonoi tehdä . :lol:
Viimeksi muokannut vilskari päivämäärä Su Helmi 19, 2012 12:04 pm, muokattu yhteensä 5 kertaa
vilskari
 

Re: Tiukkuus,herkkyys vai ajotaidon puute

ViestiKirjoittaja forester55 päivämäärä Su Helmi 19, 2012 11:21 am

"Jahimees"...ota näiltä palstoilta siteeraus, jossa kehun omaa koiraani. Mistä olet noin katkera, onko äiti jättänyt aikanaan liian vähälle tissille?
forester55
 

Re: Tiukkuus,herkkyys vai ajotaidon puute

ViestiKirjoittaja Remu06 päivämäärä Su Helmi 19, 2012 8:46 pm

Iitapiru! kirjoitti:Minusta sen tuomarin mielipie siitä hänen arvostelemasta koirasta pitäs näkyä siitä maastokortista. Jos ei se siitä käy seleville, niin ei kait se ole sunkhan sääntöjen vika?

Tuo olis muuten ok,mutta toiset tykkää ladasta ja toiset mersusta,taikka toiset äiteestä ja toiset tyttärestä.Jotkut vielä molemmista;) Onhan siinä tietenkin sekin,että toinen tuomari saattaa antaa mielipiteen selvinpäin ja toinen sitten ei.Toisekseen siinä vaikuttaa henkilökemiat jne... suunnattomasti. Siis meinaan,että jos tarkoitat kirjallista selostusta ns.koiran yleisvaikutelmasta
Remu06
 

Re: Tiukkuus,herkkyys vai ajotaidon puute

ViestiKirjoittaja metsässä päivämäärä Su Helmi 19, 2012 8:57 pm

vilskari kirjoitti:
Mitkä muut täst yhdest ajoeräst kärsisivät kun lyhyi ajoi ajavat koirat :?:

Ei ainakaan huonosti löytävät.
Viimeksi muokannut metsässä päivämäärä Ti Helmi 21, 2012 6:39 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
metsässä
 

Re: Tiukkuus,herkkyys vai ajotaidon puute

ViestiKirjoittaja Iitapiru! päivämäärä Ti Helmi 21, 2012 6:22 pm

Remu06 kirjoitti:
Iitapiru! kirjoitti:Minusta sen tuomarin mielipie siitä hänen arvostelemasta koirasta pitäs näkyä siitä maastokortista. Jos ei se siitä käy seleville, niin ei kait se ole sunkhan sääntöjen vika?

Tuo olis muuten ok,mutta toiset tykkää ladasta ja toiset mersusta,taikka toiset äiteestä ja toiset tyttärestä.Jotkut vielä molemmista;) Onhan siinä tietenkin sekin,että toinen tuomari saattaa antaa mielipiteen selvinpäin ja toinen sitten ei.Toisekseen siinä vaikuttaa henkilökemiat jne... suunnattomasti. Siis meinaan,että jos tarkoitat kirjallista selostusta ns.koiran yleisvaikutelmasta

No eikös se tuomarin sen hetkinen mielipie käy selevile siitä kortista, tykkäs se sitte mistä tahansa. Sen takiahan niitä koiria käytethän usiammasa kokkeesa että saahaan usiampi mielipie. Niistä saapii sitte sen keskiarvon. Mie olen nähäny näilä pakkasila monet mersut jököttämäsä jäätynheenä tuosa moottoritien varresa. Yhtään Latikkaa sensijjaan en ole nähäny uupunheena tiepuolesa, enkä sempuolhen Volovoakhan. Nuista alkoholiongelmaisista tuomareista en sano muuta ku että niitäki on, ikävä kyllä. Sitä ongelmaa on taas heleppo käyttää hyväksi, jos haluaa. :roll:
Iitapiru!
 

Re: Tiukkuus,herkkyys vai ajotaidon puute

ViestiKirjoittaja kalkkis päivämäärä Ti Helmi 21, 2012 6:42 pm

Oletko kokeillut ? kun tunnuu kokemusta olevan :roll:
kalkkis
 

Re: Tiukkuus,herkkyys vai ajotaidon puute

ViestiKirjoittaja Iitapiru! päivämäärä Ti Helmi 21, 2012 6:59 pm

En mie pruukaa. Mullon sevverran ittetuntoa jäljelä ettei mulla elämä kaaju siihen jos koira ei pellaa. Tiän kuiten muutaman jotka on kokkeillu saaha "kossuykkösiä", mutta sortunhet yliannostukshen.
Iitapiru!
 

Re: Tiukkuus,herkkyys vai ajotaidon puute

ViestiKirjoittaja kalkkis päivämäärä Ti Helmi 21, 2012 7:03 pm

Iitapiru! kirjoitti:En mie pruukaa. Mullon sevverran ittetuntoa jäljelä ettei mulla elämä kaaju siihen jos koira ei pellaa. Tiän kuiten muutaman jotka on kokkeillu saaha "kossuykkösiä", mutta sortunhet yliannostukshen.

Ahneella yleensä paskanen loppu :lol:
kalkkis
 


Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa