Suomenajokoiran ulkomuoto

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja pakana päivämäärä Ma Huhti 23, 2012 6:52 pm

:shock: Mulle aivan sama minkälaisten koirien kanssa pelaatte,ei mitään väliä.Sitä ihmettelen,minkä tähen täällä kehua retostelette?Mikään täällä ei oo varmaa,ei ees ne ruksit.
pakana
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja juhlinki päivämäärä Ma Huhti 23, 2012 7:09 pm

pakana kirjoitti::shock: Mulle aivan sama minkälaisten koirien kanssa pelaatte,ei mitään väliä.Sitä ihmettelen,minkä tähen täällä kehua retostelette?Mikään täällä ei oo varmaa,ei ees ne ruksit.

Kaikki on mahdollista pakana,kun omalla nimellä kirjoittaa?
Tv: Reijo Kukkonen
juhlinki
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja Tarmo Leinonen päivämäärä Ma Tammi 21, 2013 5:13 pm

Nyt kannattaisi ottaa käsiteltäväksi tuo ulkomuoto.
Jotenkin on alkanut epäilyttää ollaankohan me oikeilla jäljillä tuon ulkomuodon arvostelussa , kun on kyse käyttökoirasta.
Olen seurannut mielenkiinnolla koiria, millä metsästetään , kun kelit ovat vaikeita .Suurin osa koirista millä metsästetään
nyt on niitä ulkomuoto arvostelussa H saaneita. Sertin koiria näkyy tarhoissa oleilevan.
Tarmo Leinonen
 
Viestit: 325
Liittynyt: Pe Elo 31, 2012 4:30 pm

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä Ma Tammi 21, 2013 5:55 pm

Tarmo Leinonen kirjoitti:Nyt kannattaisi ottaa käsiteltäväksi tuo ulkomuoto.
Jotenkin on alkanut epäilyttää ollaankohan me oikeilla jäljillä tuon ulkomuodon arvostelussa , kun on kyse käyttökoirasta.
Olen seurannut mielenkiinnolla koiria, millä metsästetään , kun kelit ovat vaikeita .Suurin osa koirista millä metsästetään
nyt on niitä ulkomuoto arvostelussa H saaneita. Sertin koiria näkyy tarhoissa oleilevan.

Miltäosin H:n koira on mielestäsi parempi käyttökoira, kuin ERI:n koira ? H:n koiralla joutuu pimeällä mennä metään, kun valosalla ei kehtaa :lol:
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja Voitto Sorvoja päivämäärä Ma Tammi 21, 2013 5:59 pm

Rummaa, vihasta tai arkaa ei tarvi säästellä.
Voitto Sorvoja
 
Viestit: 355
Liittynyt: Ke Elo 29, 2012 2:47 pm

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja Mikko Savela päivämäärä Ma Tammi 21, 2013 6:03 pm

Minä kyllä kannatan nykyistä rotumääritelmää mutta yli 30 kg uros alkaa olla jo liian raskas.Suomenajokoira on kaunis rotu,ei kannata pilata sitä.Ehkä h koirat yleensä kevysimpinä on parempia menee hankalissa olosuhteissa.pitäisikö rotumääritelmää kuitenkin hieman keventää?
Mikko Savela
 
Viestit: 70
Liittynyt: La Syys 22, 2012 6:14 pm

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja Tarmo Leinonen päivämäärä Ma Tammi 21, 2013 6:16 pm

kalevi rytky kirjoitti:
Tarmo Leinonen kirjoitti:Nyt kannattaisi ottaa käsiteltäväksi tuo ulkomuoto.
Jotenkin on alkanut epäilyttää ollaankohan me oikeilla jäljillä tuon ulkomuodon arvostelussa , kun on kyse käyttökoirasta.
Olen seurannut mielenkiinnolla koiria, millä metsästetään , kun kelit ovat vaikeita .Suurin osa koirista millä metsästetään
nyt on niitä ulkomuoto arvostelussa H saaneita. Sertin koiria näkyy tarhoissa oleilevan.

Miltäosin H:n koira on mielestäsi parempi käyttökoira, kuin ERI:n koira ? H:n koiralla joutuu pimeällä mennä metään, kun valosalla ei kehtaa :lol:


Ei minun mielestä pitäisi olla, mutta.... ne käyvät metässä ja ajavat, illalla kun tarkastetaan koirat, niin ovat täysin kunnossa. En puhu omista koirista, ne eivät olekaan H koiria.
Ihmettelen vaan!
Sinäkin olet sanonut ettei niitä kannata käyttää siitokseen. Näillä keleillä ne jyvät ertotellaan akanoista, jotenkin sertin koirien täytyisi eroittua edukseen.
Tarmo Leinonen
 
Viestit: 325
Liittynyt: Pe Elo 31, 2012 4:30 pm

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja Tarmo Leinonen päivämäärä Ma Tammi 21, 2013 6:17 pm

Voitto Sorvoja kirjoitti:Rummaa, vihasta tai arkaa ei tarvi säästellä.


Menee sinne selityksien puolelle :oops:
Tarmo Leinonen
 
Viestit: 325
Liittynyt: Pe Elo 31, 2012 4:30 pm

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä Ma Tammi 21, 2013 6:33 pm

Tarmo Leinonen kirjoitti:
kalevi rytky kirjoitti:
Tarmo Leinonen kirjoitti:Nyt kannattaisi ottaa käsiteltäväksi tuo ulkomuoto.
Jotenkin on alkanut epäilyttää ollaankohan me oikeilla jäljillä tuon ulkomuodon arvostelussa , kun on kyse käyttökoirasta.
Olen seurannut mielenkiinnolla koiria, millä metsästetään , kun kelit ovat vaikeita .Suurin osa koirista millä metsästetään
nyt on niitä ulkomuoto arvostelussa H saaneita. Sertin koiria näkyy tarhoissa oleilevan.

Miltäosin H:n koira on mielestäsi parempi käyttökoira, kuin ERI:n koira ? H:n koiralla joutuu pimeällä mennä metään, kun valosalla ei kehtaa :lol:


Ei minun mielestä pitäisi olla, mutta.... ne käyvät metässä ja ajavat, illalla kun tarkastetaan koirat, niin ovat täysin kunnossa. En puhu omista koirista, ne eivät olekaan H koiria.
Ihmettelen vaan!
Sinäkin olet sanonut ettei niitä kannata käyttää siitokseen. Näillä keleillä ne jyvät ertotellaan akanoista, jotenkin sertin koirien täytyisi eroittua edukseen.

Rakenteeltaan H:n koira ei ole jalostuskoira. H:n koirilla ei ole mitään sellaista ominaisuutta annettavana,mitä ei EH:n ja ERI.N koirista löyisi jos ei rumuutta ja huonoa rakenneta lueta ansioksi. Kyllä ne EH:n ja ERI.N koirat kulkee samallalailla ja pysyy ehjänä jopa paremmin kun rakenteeltaan heikommat yksilöt. Ratkaisevaa kuitenkin on mistä syystä koira on sen H:n saanut näyttelyissä.
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja Pauli Sornikoski päivämäärä Ma Tammi 21, 2013 7:58 pm

kyllä kait se normaali suomenajokoirauros sen kolmekymmentä killoa painaa ja pittääki, liikoaki jo kevennetty kun vertoa 70 luvun kommeisiin koiriin niitä harvoin enneä näkköö, urosten peät ja roajat turhan kevysiä, joka kevyempiä rimppanoita haluaa niin voi laittaa eestinajokoiran, mulla ainakin nuo sertin koirat ovat vähintään joka toinen päivä metässä eikä nuilla näy sen kummempia vikoja olevan jaloissa eikä muuallakaan, tuntusi jotenkin että sertin koira on kaikilta osin soveltuva metsään kun niillä on yleensä suorat liikkeet mikä on tärkeätä jalkojen keston kannalta ja yleensä ovat riittävän pitkiä ettei tartte koko ajan mennä laukalla niinkuin lyhyt koira joutuu menemään, ei kait kakkosen koirakaan huono ole koska rotumääritelmän mukkaan se on vielä hyvä rotunsa edustaja ja ajurina ei välttämättä mitään eroja oo sertin ja kakkosen koirilla molemmilla kyllä pystyy mettästämään, itellä voan helppo ottoa nuita sertin koiria kun soa valita peältä omista koirista
Pauli Sornikoski
 
Viestit: 1144
Liittynyt: To Elo 23, 2012 3:37 pm

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja Pentti Alhosaari päivämäärä Ma Tammi 21, 2013 8:03 pm

Olen moneen otteeseen todennut, että haen xxx-koiraa, en astutusmarkkinoille, vaan omaksi silmän iloksi, kaunista tai komeaa sertin koiraa on mukava katsella tarhassa ja näyttää toisillekin näyttelyissä, ulkomuotoharrastus on osa suomenajokoiraharrastusta. On kuitenkin todettava, että ei kakkosenkaan koiraa (urosta tai narttua) kannata rajata siitoksen ulkopuolelle monestakaan syystä, varsinkaan, jos laatuarvosana johtuu arkisesta olemuksesta, mutta ei käyttörakenteellisista virheistä. En näe siihen mitään jalostuksellista syytä, jos luonne ja perusterveys (lonkat, kyynärnivelet, muut periytyvät sairaudet) ovat kunnossa.

Paulin kommenttiin viitaten meillähän on suomenajokoiran ulkomuoto mennyt sukupuolileiman osalta yhteen muottiin, urokset ovat narttumaisia ja päinvastoin, jos vertaa esim. 70-lukuun. Koiran "raskaus" ei liene ongelma sellaisille koirille, jotka saavat jahtia, ihmeesti solakistuvat kun saavat rasitusta riittämiin, koiran laitto koekuntoon on kuitenkin työläämpää kuin kevytrakenteisella.
Pentti Alhosaari
 
Viestit: 661
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:06 pm

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja Matti Sorola päivämäärä Ma Tammi 21, 2013 8:40 pm

Kummasti se H:n koirakin komistuu jos alkaa täysiä eriä paukuttaan.
Matti Sorola
 
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Syys 18, 2012 1:50 pm

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja Alpo Kananen päivämäärä Pe Tammi 25, 2013 9:16 am

Matti Sorola kirjoitti:Kummasti se H:n koirakin komistuu jos alkaa täysiä eriä paukuttaan.


Kyllä ne ajaa Sertin koiratkin jos on ajaakseen mutta ei kylläkään kaikki niistäkään :?:
Nyt olen tässä etsimässä täysin kettusukuista penikkaa, valinnassa on vaan että kumpaa sukupuolta ottais ja ettei vaan
tulis sertin koiraa, niin ja mirriä pitäs ehottomasti uskaltaa tuupata :wink:
Alpo Kananen
 
Viestit: 386
Liittynyt: To Elo 23, 2012 4:39 pm

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä Pe Tammi 25, 2013 5:47 pm

Alpo Kananen kirjoitti:
Matti Sorola kirjoitti:Kummasti se H:n koirakin komistuu jos alkaa täysiä eriä paukuttaan.


Kyllä ne ajaa Sertin koiratkin jos on ajaakseen mutta ei kylläkään kaikki niistäkään :?:
Nyt olen tässä etsimässä täysin kettusukuista penikkaa, valinnassa on vaan että kumpaa sukupuolta ottais ja ettei vaan
tulis sertin koiraa, niin ja mirriä pitäs ehottomasti uskaltaa tuupata :wink:

Oishan se leuhkaa ajella autolla ja kattella ketun yöjälkiä kun komia koira istuu auton perällä, kuka sitä nyt rummaa viittii kyyditä :lol:
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja Pekka Komulainen päivämäärä La Tammi 26, 2013 12:02 am

Mulla toki koira istuu vänkärin paikalla, saapi ite siitä jäniksen jälet päivystää :D ,
mutta sitten tuohon ulkomuotoon, kun tuo oma koira on ollu nuissa näyttelyissä melkoinen lottokone.
Alla oman narttu-koirani näyttelyura, pitäny kaikesta huolimatta kiertää näyttelyissä kun omaan(ki) silmään näyttäny että kerranki olis ulkomuodoltaan erinomainen ajokki.
Täytyy kyllä myöntää, että jos nuo näyttelyt olisi sattuneet eri järjestyksessä, eli nuo 4. Ja 5.(alhaalta lukien) näyttely kerran H tulokset olisi tulleet kärkeen niin saattaisipa olla että “virallisesti” mulla nyt H:n koira tarhassa ja näyttelyura sen tiimoilta paketissa. Muissa näyttelyissä missä tullut ERI:stä poikkeava arviointi niin tuomarit ovat selvästi perustelleet miksi kyseinen laatuarvio on silloin annettu(yleensä se on ollut, että koira vielä puhdistumaton, “nokinen”). Mutta nuo kaksi mainitsemaani H:ta ovat jääneet mieleen “lähtemättömästi” kun tuntui että koirassa ei tosiaankaan ole ulkomuodon puolesta mitään positiivista tuomarin mielestä. Eli se miksi tämän kirjoitan on se, että tuommoinen hajonta koiran arvioinneissa on kyllä liian suuri(SA-->H). Niin, en tiedä onko tämä vain minun huonoa tuuria, vai onko tämä kuva rotuamme arvioivista tuomareista ja siitä miten he voivat koiran ulkomuodon halutessaan nähdä. Ei tämä minua ainakaan vakuuta.
On näillä reissuilla toki ollut positiivisestikin mieleen painuneita tapauksia, yksi eritoten oli Kemin KV-näyttelyn EH:n jälkeen, kun minulle täysin tuntematon vanhempi mies tuli kehän jälkeen pahoittelemaan, että koirani sai vain EH:n. Kehui koiraani ja kannusti jatkamaan. Terveisiä sinne!

9.Kansainvälinen näyttely NUO-ERI NUK2 SA
8.Ryhmänäyttely JUN-EH JUK2
7.Ryhmänäyttely JUN-ERI JUK2
6.Kansainvälinen näyttely JUN-EH
5.Ryhmänäyttely JUN-H
4.Kansainvälinen näyttely JUN-H
3.Ryhmänäyttely JUN-ERI JUK2 PN3 SA
2.Ryhmänäyttely JUN-H
1.Ryhmänäyttely JUN-ERI JUK1 PN3 SA
Pekka Komulainen
 
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Elo 27, 2012 8:56 am
Paikkakunta: Kempele

EdellinenSeuraava

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 1 vierailijaa