Suomenajokoiran ulkomuoto

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä To Huhti 19, 2012 7:33 am

Kirjoittaja kalkkis päivämäärä 06 Huhti 2012, 05:53

Ruippa kirjoitti:
On sellaisiakin kenneleitä, jotka ei kelpuuta suomalaisia ajokoirauroksia enää narttujensa isiksi. Eli ei löydy enää saman tason urosta astumaan, kun narttu on Syitä on tietenkin monia, esim. liian suppeaksi menevä "voittosin" lista. Haetaan vieraampaa urosta naapurimaista. Erinomainen asia, saadaan vähän lisää geenejä jatkoa ajatellen, eikä tarvitse vielä mennä "risteytysten" linjalle.
Sieltähän niitä geenejä löytyy onhan sinne kaikki raakit myyty kautta aikojen Kasvattaja joka ei ole löytävinään narttuilleen kyllin tasokasta urosta Suomesta on lähellä kasvatustynsä loppua, koska hän ei todennäköisesti näe kun oman napansa.

Minun vastaus, varmaan puutteita luetun ymmärtämisessä :shock:
Kalkkis mainitsi jossain palstalla, .että nämä ulkomaan urosten hakijat ovat lyhytaikaisia kasvattajia, jotka vaan tuijottaa omaan napaansa... näkemys sekin ns. "raskaan kaluston" omistajalta ja harrastuksemme keulakuvalta.
Ruippa
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä To Huhti 19, 2012 8:37 am

Munmielestäni omast nartust kannattaa kasvattajan pentu ottaa jos uskoo et niist hyvii tulee,jollei kasvattaja jatka
oman nartun pennuil ,siihen on varmast joku syy.
Kuka hyväst luopuu .
Munmielestäni kun hyvii narttui tulee peräkkäin turhaa on narttui vaihtaa ei koiril koetuloksetka ole suoraa 90 p putkee
väiliin voi tulla vähän huonompaa mikä ei ain koirastakaan johdu ainakaan jos jälkeläiset käy huonoil aluei kokees
ei tulokset koirii vaihtamal paljon parane.
Nartun jälkeläisten hyvyys voi uroksest johtuu ,parempi kun pysyy omis nartuis vaik urokset niitten jälkeläisten
tasoo välil heilautteleeki. :D
vilskari
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja forester55 päivämäärä To Huhti 19, 2012 7:51 pm

Minä olen Forester 55:n kanssa täsmällen samaa mieltä
forester55
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja kalkkis päivämäärä To Huhti 19, 2012 10:32 pm

Ruippa kirjoitti:
Kirjoittaja kalkkis päivämäärä 06 Huhti 2012, 05:53

Ruippa kirjoitti:
On sellaisiakin kenneleitä, jotka ei kelpuuta suomalaisia ajokoirauroksia enää narttujensa isiksi. Eli ei löydy enää saman tason urosta astumaan, kun narttu on Syitä on tietenkin monia, esim. liian suppeaksi menevä "voittosin" lista. Haetaan vieraampaa urosta naapurimaista. Erinomainen asia, saadaan vähän lisää geenejä jatkoa ajatellen, eikä tarvitse vielä mennä "risteytysten" linjalle.
Sieltähän niitä geenejä löytyy onhan sinne kaikki raakit myyty kautta aikojen Kasvattaja joka ei ole löytävinään narttuilleen kyllin tasokasta urosta Suomesta on lähellä kasvatustynsä loppua, koska hän ei todennäköisesti näe kun oman napansa.

Minun vastaus, varmaan puutteita luetun ymmärtämisessä :shock:
Kalkkis mainitsi jossain palstalla, .että nämä ulkomaan urosten hakijat ovat lyhytaikaisia kasvattajia, jotka vaan tuijottaa omaan napaansa... näkemys sekin ns. "raskaan kaluston" omistajalta ja harrastuksemme keulakuvalta.


Kun olet Ruippa ahkera lainaileen minun tekstejä ja arvostelemaan, niin lopettappa saivartelu ja nimeäppä edes yksi mielestäsi huippu Suomenajokoira joka on myyty Ruottiin tai Norjaan ja on suvultaan sen laatuinen ettei vastaavaa löydy Suomesta. Tasokkaita ja käyttämättömiä jalostuskelpoisia uroksia on pilvinpimein Suomessa. Nartuista joilla pentuja teetetään en olisi ihan varma.
kalkkis
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja Maisteri J päivämäärä Pe Huhti 20, 2012 9:44 am

kalkkis on oudon negatiivinen meidän Norjan reissun suhteen. Ei kai se sulta ole pois, jos joku käy mutkan Norjassa.

En osaa sanoa, onko sellaisia uroksia myyty, jotka jotenkin poikkeaisi meidän valtavirrasta.
Mutta mitä sieltä haettiin oli Suomesta eriytynyttä linjaa. Narttu on vahvasti muurivuorelainen isän puolelta ja emä on linjattu meidän koiriin, joten tuumittiin, että kokeillaanpa nyt niitä norjalaisia, joita olemme selvitelleet vuoden pari.

Tässä Lauritzin täyden veljen sukutaulu. Ei kovin suomalainen.
http://www.finskstøver.no/stamtavlerhannerhannhundliste/Maika%20av%20Torderud.pdf

Ruippa on myös muotoillut väärin sanomisiamme. Ei sanottu etteikö Suomesta löytyis hyvää urosta vaan, että koira on vähän hankala astutettava, koska se on rakennettu aika lailla Suomen valtalinjoista. Sanottiin myös, että narttu on niin ajava ja ajavista koirista rakennettu, että ainoa vaatimus kumppanille on, että sillä on munat. Mutta se on tätä torniolaista kukkoilua. ;)

Minusta Ajolumen kennel teki jalostusteon käydessään Norjan visiitin siitäkin huolimatta, tuleeko pennuista huonoja vai hyviä. Uutta ajatusta ja uutta verta tarvitaan. Moni täällä valittaa kun geenipohja kapenee. Mutta valitus ei riitä, pitää myös tehdä joskus jotakin. Sorvoja ainakin yrittää, joten ei pitäisi kellään olla nokan koputtamista.

Aiemmin Ajolumen käytti ruotsalaista emälinjaa olevaa urosta Renholmens Eroa, joka toki oli samalla linjasiitos meidän omiin koiriin. Jonkulaisia tuli niistäkin. Sekin varmaan johtuu kalkkiksen mielestä siitä, että sukutaulussa on Jetro.

Ja näistä Norjaan myydyistä raakeista. En tiedä montako raakkia kalkkis on sinne myynyt, ilmeisesti muutaman kun asiasta tietää, mutta meiltä kyllä on lähtenyt myös ajotaidoltaan ihan eturivin sessejä. Ajolumen Rölli viimeksi, Mettäjuntin Ilona, Mettäjuntin Sakke ja Käskevän Lippa aiemmin.
Maisteri J
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja kalkkis päivämäärä Pe Huhti 20, 2012 10:16 am

Vastasin vain ruipan tekstiin " ettei suomesta löydy enään nartulle kelvollista urosta suomesta" En ole ollut tietoinen kenestä kasvattajasta on ollut kysymys sillä hetkellä. enkä periaatteessa välittänytkään. Olen facepookista seuranenna tietoinen valinnastanne ja katsonut myös kyseisen koiran taustat enkä usko sieltä mitään uutta ja kumempaa löytyvän, mutta en myöskään väheksy kokeiluanne. Valitettavasti sieläkin taustalla on koiria jotka on koekelvottomana myyty pois suomesta. Tiedoksi epäilyysi, en ole koskaan myynyt yhtään koiraa Ruottiin enkä Norjaan.
kalkkis
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja Maisteri J päivämäärä Pe Huhti 20, 2012 10:31 am

Jo vain. Koekelvottomia on suurin piirtein jokaisen koiran sukutaulussa myös Suomessa. Kuten olet sanonut, liian usein tehdään huonoilla nartuilla pentuja.

Uros oli itsessään aika mukavanoloinen. Karskiluonteinen ja komea uros, joka astui kyselemättä. Sen isä ja äiti ainakin on kovia koiria.

Katotaan mitä tulee. Voipi tulla aivan paskojakin.
Maisteri J
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Pe Huhti 20, 2012 11:22 am

Kattoin et ajolumen Rölli oli nuorena ykkösen ajanu normaalis kokees, jos se on myyty Ruotsiin sen ykkönen jää ainoaks
mitä Suomalaiset näkee.
Siit tulee noit Ruotsalaisii koirii halveeravil yks lisää jollei se käy Suomes kilpailemas vaik alku oli helkkarin hyvä.
Mitä koirii Ruotsiin ja Norjaan on myyty ennen kun tääl alettiin 2 viikon kokeit ja sääntöi helpottamaan.
Se antaa väärän kuvan koirist jos Suomes ajetaan 2 viikon kokees 1 kerta 90 p ja loput nollatuloksii.
Koirat on ennenvanhaan näyttäneet varmaan huonommilt tai paremmilt mitä olivatkaan sääntöi on muuteltu ja
olosuhteet niin niit on sentakija vaikeaa suoraan verrata.
Viimeksi muokannut vilskari päivämäärä Pe Huhti 20, 2012 11:38 am, muokattu yhteensä 1 kerran
vilskari
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja Maisteri J päivämäärä Pe Huhti 20, 2012 11:25 am

Mää kattoin, että Rölli on tullut kuudella startilla Norjan, Ruotsin ja Suomen KVA:ksi alle kaksivuotiaana. Varmaan löysä ja vikanainen, kun on Norjaan myyty.
Maisteri J
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Pe Huhti 20, 2012 11:33 am

kalkkis kirjoitti:Kun olet Ruippa ahkera lainaileen minun tekstejä ja arvostelemaan, niin lopettappa saivartelu ja nimeäppä edes yksi mielestäsi huippu Suomenajokoira joka on myyty Ruottiin tai Norjaan ja on suvultaan sen laatuinen ettei vastaavaa löydy Suomesta.


Kyse lainauksessa on sinun negatiivisesta asenteesta mainittuun astutustapahtumaan nähden. Aivan sama, kuka tuon Norjan reissun olisi tehnyt. Marko ja Pekka kävi edellisenä päivänä minun luona juttelemassa ja esittelemässä urosvalintaansa, kannustin heitä (vaikka päätös tais olla jo tehty :) ) Itse toin esille sen erittäin positiivisena tapahtumana, ehkä lauseesta saa (maisteri j) vähän ylikorostetun kuvan. Hyvä vaan maisteri j, kun tarkensit asiaa.
Mitä tulee itse koiriin, kyllä kai me kaikki tiedetään mistä koirista Ruotsin ja Norjan suomenajokoirakanta on lähtöisin. Allan Bergstöm on kirjoittanut useamman kirjan suomenajokoirasta mm. "Finska stövare i Sverige" ja "Finska stövare i Norden", on kuule paljon muitakin koiria molemmissa, kuin pelkkiä raakkeja.
Vanhemmasta päästä voin mainita xxx Jokirinteen Juro, äg Göran Larssen Borås. Tuskin kuitenkaan aivan ylivoimainen, kuitenkin ollut komea koira.
Ruippa
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja alien päivämäärä Pe Huhti 20, 2012 11:37 am

Maisteri J kirjoitti:Mää kattoin, että Rölli on tullut kuudella startilla Norjan, Ruotsin ja Suomen KVA:ksi alle kaksivuotiaana. Varmaan löysä ja vikanainen, kun on Norjaan myyty.

Ei ole kennelliiton tietokannan mukaan Suomen kva eikä Ruotsin tietokannan mukaan koskaan käynyt siellä kokeissa - mistä katsoit?
alien
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Pe Huhti 20, 2012 11:52 am

Se on varmaan paremmist koirist mitä tiedetäänkä ei kukaan muuten niit tuloksii tiedä kunnei niit missään näe.
Ei muut ainakaan koiril miinuksii ennen anna kun niit missään näkee kun kateelliset ,ne voi miinustaa ennenkun
kuuluiskaan.
Ainakin mun mielestäni se on hyvä .
vilskari
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja spetke päivämäärä Pe Huhti 20, 2012 2:20 pm

Maisteri J kirjoitti:Mää kattoin, että Rölli on tullut kuudella startilla Norjan, Ruotsin ja Suomen KVA:ksi alle kaksivuotiaana. Varmaan löysä ja vikanainen, kun on Norjaan myyty.


Ottaisin mieluusti itelle tämän. ;)

Eikö Rölli ajanut vielä ykkösen Mööpeleissä !?! Kova kampe...


Ite en ole nähnyt vielä yhtään huonoa ajokoiraa kaikki ajaneet jollain tapaa...
spetke
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja Maisteri J päivämäärä Pe Huhti 20, 2012 2:24 pm

Ei tuloksia varmaan vielä ole missään. Mutta totta ne on, Röllin omistaja itse on ollut yhteydessä. Ajoi Norjassa kaksi avoimen ykköstä heti, sitten yhden voittajaluokan kakkosen ja sitten valion arvoon oikeuttavan ykkösen. Sitte meni Ruottiin ja ajoi voittajaluokan ykkösen ja saavutti S kva arvon. Sitte ehti vielä Mööpeleihin, jossa ajoi 84 pistettä pienten vastoinkäymisten jälkeen.

Ikää Pohjoismaiden KVA:n saavuttamisen aikaan oli 1 vuosi 10 kk. Jonkun verran olla varhaiskypsä siis. Mahoton periyttäjä tuo Mannikarin Lojo kun tällaisia pukkaa.

Lisäys: Koska tämä topic käsittelee ulkomuotoa, sanottakoon vielä, että seuraavaksi Rölli varmaan kisailee näyttelyissä. Yksi sertinarvoinen on jo taskussa.

Ja hyvää kesää koirakansa, häivyn tästä takaisin radiohiljaisuuteen!
Viimeksi muokannut Maisteri J päivämäärä Pe Huhti 20, 2012 2:29 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Maisteri J
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja kalkkis päivämäärä Pe Huhti 20, 2012 2:28 pm

Ruippa kirjoitti:
kalkkis kirjoitti:Kun olet Ruippa ahkera lainaileen minun tekstejä ja arvostelemaan, niin lopettappa saivartelu ja nimeäppä edes yksi mielestäsi huippu Suomenajokoira joka on myyty Ruottiin tai Norjaan ja on suvultaan sen laatuinen ettei vastaavaa löydy Suomesta.


Kyse lainauksessa on sinun negatiivisesta asenteesta mainittuun astutustapahtumaan nähden. Aivan sama, kuka tuon Norjan reissun olisi tehnyt. Marko ja Pekka kävi edellisenä päivänä minun luona juttelemassa ja esittelemässä urosvalintaansa, kannustin heitä (vaikka päätös tais olla jo tehty :) ) Itse toin esille sen erittäin positiivisena tapahtumana, ehkä lauseesta saa (maisteri j) vähän ylikorostetun kuvan. Hyvä vaan maisteri j, kun tarkensit asiaa.
Mitä tulee itse koiriin, kyllä kai me kaikki tiedetään mistä koirista Ruotsin ja Norjan suomenajokoirakanta on lähtöisin. Allan Bergstöm on kirjoittanut useamman kirjan suomenajokoirasta mm. "Finska stövare i Sverige" ja "Finska stövare i Norden", on kuule paljon muitakin koiria molemmissa, kuin pelkkiä raakkeja.
Vanhemmasta päästä voin mainita xxx Jokirinteen Juro, äg Göran Larssen Borås. Tuskin kuitenkaan aivan ylivoimainen, kuitenkin ollut komea koira.

Saat toki lainailla tekstejäni; Kun ja jos et ymmärrä viestin sisältöä, niin elä muotoile omia mielikuviasi minun suuhun. Uskon, että olet niitä miehiä jotka väittää tarpeen tullen korpinkin valkoiseksi. Siittä kaikki kunnia Sinulle. :?
kalkkis
 

EdellinenSeuraava

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa