Suomenajokoiran ulkomuoto

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja Metsäkulma päivämäärä Pe Huhti 13, 2012 7:33 am

Maisterin tavalla laskisi MVA-koirien taso hyvin nopeasti. Suomesta löytyy ruotsin muotovalioita, joita ei saisi suomen muotovalioiksi vaikka olisi kuka piireihin kuuluva esittämässä.
Metsäkulma
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja ramaus päivämäärä Pe Huhti 13, 2012 8:44 am

Hevosten arvostelussa ei ole ulkomuototuomaria, vaan rakennetuomari. Olen usein pohtinut sitä, olisiko jonkinlainen tuoteselostemalli hyväksi varsinkin paljon siitokseen käytettyjen urosten kohdalla, jossa näkyisi kaikki tiedot myös mitattuina ja kuvattuina. Kuitenkin epäilen, ettei se toteudu koirapuolella. Joitain vuosia sitten oli kokeilussa ulkomuoto- ja rakennetarkastus, mutta se taisi kaatua monien vastustukseen.
ramaus
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja levender päivämäärä Pe Huhti 13, 2012 9:06 am

Ruippa kirjoitti:Jos käytettäisiin niitä noin kahtakymmentä ulkomuototuomaria, joilla suomenajokoiran arvosteluoikeus, mutta eivät itse ole suomenajokoiran kasvattajia, tulisi nuo ominaisuudet huomioitua paremmin. Näillä kahdellakymmenellä ei ole omaa suomenajokoiran kasvatustyötä, niin heidän ei tarvitse "kumartaa" mihinkään suuntaan ja siten voivat arvostella koiran koirana, riippumatta kennelnimestä tai esittäjästä. Kyllä heillä on silmää todeta aivan samoin koiran sulava liike, tai luonteen erinomaisuus. Rotumääritelmässä on kerrottu, suotava silmien väri ja muoto ja tiiviys, samoin se, että suomenajokoira on kolmivärinen, tai että suotavaa olisi olla ovaalinmuotoiset korkeat käpälät. Oikeasti ihmettelen, miksi kasvattaja -ulkomuototuomari saa arvostella suomenajokoiraa, monessa rodussa se taitaa olla jääviä hommaa.


ei oo aivan noinkaan, ei tarvi kuin lukea muutama arvostelu niiltä jotka eivät ole niin sanottuja ajokoiratuomareita niin huomaa että kaikki eivät ymmärrä ajokoiran rakenteesta lähellekkään niin paljon kuin pitäisi, juuri nämä ei ajokoiratuomarit muokkaavat koiraa herkästi liian jaloon suuntaan, samoin urosten kohdalla suositaan liian keveitä ei uroksen näköisiä koiria, nämähän juuri kirjoittavat noista huulipusseista ja kylkiluiden kaareutumisista ja silmien kyhmyistä ja muista seikoista joita harvoin näkee ajokoiria tuntevien tuomareiden arvosteluissa, tietenkin jos itsellä ei ole aivan sertin koiraa niin nämä ovat varteenotettavia vaihtoehtoja saada sertti hiukan heikompilaatuisellakin suomenajokoiralla, kyllä parhaita ulkomuototuomareita ajokoirille ovat nämä pitkän kokemuksen käytännön kautta saaneet ulkomuototuomarit.
levender
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Pe Huhti 13, 2012 9:50 am

PÄÄ
KALLO-OSA: Edestä katsottuna tasaleveä, päälaelta holvimaisesti kaartuva. Otsa
sivulta katsottuna hieman kupera. Kallon ja kuonon ylälinjat samansuuntaiset;
otsauurre matala; kulmakaaret ja niskakyhmy selvästi näkyvissä.
OTSAPENGER: Kulmakaaret muodostavat vähäisen, mutta selvästi havaittavan
otsapenkereen.
KIRSU: Hyvin kehittynyt, musta; sieraimet suuret ja liikkuvat.
KUONO-OSA: Kallon pituinen, kohtalaisen syvä, melkein tasaleveä, ylälinja
suora. Alaleuan muodostama alalinja lähes ylälinjan suuntainen.
HUULET: Hyvin kehittyneet; hyvä pigmentti. Ylähuuli kauniisti kaareutuva. Huulet
ja suupielet tiiviit.
LEUAT/HAMPAAT/PURENTA: Leuat voimakkaat. Hampaat hyvin kehittyneet,
symmetrisesti kiinnittyneet; normaali hammaskaavio. Tiivis, leikkaava pu-renta.
POSKET: Suhteellisen kuivat.
SILMÄT: Keskikokoiset, eivät ulkonevat, hieman soikeat, tummanruskeat, eteenpäin
suuntautuneet. Ilme rauhallinen. Silmäluomet mustat.
KORVAT: Riippuvat etureunastaan päänmyötäisesti. Kiertyvät siten, että korvalehden
takareuna suuntautuu ulospäin, kärkiosa lähes eteenpäin. Kiinnityskorkeus
kirsun ja silmän kautta kulkevalle linjalle. Sileät, eteenpäin vedettyinä kuonon
puolivälin yli ulottuvat.
KAULA: Keskipitkä, lihaksikas, kuivahko, ylälinja vain heikosti kaartuva. Koi-ran
seisoessa sen kuononkärki on selkälinjan tasossa tai hieman ylempänä.
RUNKO
SELKÄ: Keskipitkä, suora ja lihaksikas.
LANNE: Lyhyehkö ja voimakas.
LANTIO: Hyvin kehittynyt, pitkä ja voimakas, loivasti laskeva. Lantion ääriviiva
muodostaa sivulta katsottuna kauniisti kaartuvan selkälinjan jatkon.
RINTAKEHÄ: Pitkä; kyynärpäiden tasolle ulottuva. Kylkiluut kaarevat, eturinta
selvästi näkyvissä.
ALALINJA JA VATSA: Vatsaviiva loivasti kohoava.
HÄNTÄ: Alas kiinnittynyt, hieman kaartuva, noin kinnerniveleen ulottuva. Tyvestä
vahva, kärkeä kohden oheneva. Häntä riippuu levossa takaosaa myötäilevästi,
liikkeessä se saa kohota enintään selkälinjan korkeudelle. Karvapeite sa-manlaista
kuin rungossa

Nuo asiat tulisi näiden kasvattajatuomareidenkin arvostelevan. Jos ne on rotumääritelmän mukaisia, kaikkia ei tarvitse mainita, poikkeukset kyllä.
Noista noin 20:stä ei kasvattajatuomarista on puolet tosi päteviä, ihmettelen, miksi niitä ei käytetä :shock:
Ruippa
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja alien päivämäärä Pe Huhti 13, 2012 11:08 am

Ruippa kirjoitti:Noista noin 20:stä ei kasvattajatuomarista on puolet tosi päteviä, ihmettelen, miksi niitä ei käytetä :shock:

Kuka määrittelee, ketkä näistä ei-kasvattajatuomareista ovat tosi päteviä ja ketkä eivät - Sinäkö?
alien
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Pe Huhti 13, 2012 12:26 pm

En, oli vaan minun mielipide. Pätevyys tulee varmaan saatujen arvostelumahdollisuuksien kautta. Teoria on varmasti kaikilla "hanskassa".
Ruippa
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja ramaani päivämäärä Pe Huhti 13, 2012 2:11 pm

kyllä asia on nuin kuin levenderi sen kirjoitti,levenderillä on muuten huippuluokan koirasilmä 8)
ramaani
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Pe Huhti 13, 2012 2:12 pm

Olkoonpa sitten ja pyöriköön piiri pieni... :mrgreen:
Ruippa
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja kalkkis päivämäärä Pe Huhti 13, 2012 3:43 pm

Ruippa kirjoitti:Olkoonpa sitten ja pyöriköön piiri pieni... :mrgreen:

Ruipalle vinkki: Vieppäs koirasi samalle yleistuomarille jolta Miiarinteen Masi sai sertin ja MV 98 ja SAJ:päänäyttelyn voittaja XXX Jallu sai H:n. Häneltä voisit kukaties saada koirallesi itseä miellyttävän arvostelun :lol: Tietääköhän Ruippa missä sanotaan seuraavaa: ulkomuoto tuomariksi pätevöityvän henkilön tulee olla rotua harrastava ja rodun hyvin tunteva henkilö.
kalkkis
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Pe Huhti 13, 2012 3:49 pm

Ruipalle vinkki: Vieppäs koirasi yleistuomarille jolta Miiarinteen Masi sai sertin ja MV 98 ja SAJ:päänäyttelyn voittaja XXX Jallu sai H:n. Häneltä voisit kukaties saada koirallesi, itseä miellyttävän arvostelun Tietääköhän Ruippa missä sanotaan seuraavaa: ulkomuoto tuomariksi pätevöityvän henkilön tulee olla rotua harrastava ja rodun hyvin tunteva henkilö.

XXX Jallukos sen päänäyttelyn voittikin :roll: En oo ikinä lukenut tuollaista riviä missään SKL:n tai SAJ:n sivuilla :shock:
Ja minä "kelpuutin" vain puolet kaikkien rotujen tuomareista :wink: joita oon itse seurannut
Mie vaihoin rotua, niin ei tuu kiusausta härnätä noilla rukkasnahkoilla noita ajokoirakehiä :lol:
Ruippa
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja kalkkis päivämäärä Pe Huhti 13, 2012 3:56 pm

Ruippa kirjoitti:
Ruipalle vinkki: Vieppäs koirasi yleistuomarille jolta Miiarinteen Masi sai sertin ja MV 98 ja SAJ:päänäyttelyn voittaja XXX Jallu sai H:n. Häneltä voisit kukaties saada koirallesi, itseä miellyttävän arvostelun Tietääköhän Ruippa missä sanotaan seuraavaa: ulkomuoto tuomariksi pätevöityvän henkilön tulee olla rotua harrastava ja rodun hyvin tunteva henkilö.

XXX Jallukos sen päänäyttelyn voittikin :roll: En oo ikinä lukenut tuollaista riviä missään SKL:n tai SAJ:n sivuilla :shock:
Ja minä "kelpuutin" vain puolet kaikkien rotujen tuomareista :wink: joita oon itse seurannut
Mie vaihoin rotua, niin ei tuu kiusausta härnätä noilla rukkasnahkoilla noita ajokoirakehiä :lol:

Pääsitkös isompaan piiriin ? :roll:
kalkkis
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Pe Huhti 13, 2012 4:02 pm

En tiijä vielä :lol: On täysin outo rotu minulle, mut pittää kokeilla välillä jotain muutakin, kun ajokoiraa :wink:
Ruippa
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja kalkkis päivämäärä Pe Huhti 13, 2012 4:09 pm

Ruippa kirjoitti:En tiijä vielä :lol: On täysin outo rotu minulle, mut pittää kokeilla välillä jotain muutakin, kun ajokoiraa :wink:

Minäkin metsästän kolmella eri rotuisella koiralla se avartaa, eikä tartte ostaa kaupasta lihaa. :wink:
kalkkis
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Pe Huhti 13, 2012 4:10 pm

Ostin vähän "kevyemmän" version... jos miekii pysyisin sit luomulihassa :lol:
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
tää nyt 110 ohi aiheen... mut voihan tään poistaa, jos häiritsee :)
Ruippa
 

Re: Suomenajokoiran ulkomuoto

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Pe Huhti 13, 2012 4:18 pm

[quote="kalkkis"][quote="Ruippa"]Olkoonpa sitten ja pyöriköön piiri pieni... :mrgreen:[/quote]
Ruipalle vinkki: Vieppäs koirasi samalle yleistuomarille jolta Miiarinteen Masi sai sertin ja MV 98 ja SAJ:päänäyttelyn voittaja XXX Jallu sai H:n. Häneltä voisit kukaties saada koirallesi itseä miellyttävän arvostelun :lol: Tietääköhän Ruippa missä sanotaan seuraavaa: ulkomuoto tuomariksi pätevöityvän henkilön tulee olla rotua harrastava ja rodun hyvin tunteva henkilö.[/quote]

En mä anna Masin sertil niinpaljon arvoo kun samas näyttelys ei ollu Suomen ,Norjan ja Ruotsin kauneimpii koirii ,
enemmän mä annan arvoo Masin Norjas saamal voitol ja Ruotsis saamal toisel sijal kun siel piti olla kohtalaisen
hyvii koirii sitä vastaan kilpailemas kaikist näist maista. :D
Kerranki Masi pääsi Suoraan niittenkans samaan kokeeseen ettei sen Auras saamii tuloksii verrata suoraa
Tornion tai Keminmaan kokeisiin.
vilskari
 

EdellinenSeuraava

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 1 vierailijaa