Koiratarhan desinfiointi / puhdistus?

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Re: Koiratarhan desinfiointi / puhdistus?

ViestiKirjoittaja ramaani päivämäärä Su Huhti 29, 2012 9:08 pm

no paskat tietenkin lapiolla pois :wink: en oikein tajunnu sun kysymystä verkosta...mulla kuitenkin silleen että tarhan pohjalla betonilaatat ja siinä sinkitty koira tarha :wink:
ramaani
 

Re: Koiratarhan desinfiointi / puhdistus?

ViestiKirjoittaja ramaani päivämäärä Su Huhti 29, 2012 9:17 pm

just joo,eli mulla on muutamassa kohtaa sellanen 5mm vahva latta rauta siellä alhaalla,näin ollen vesi menee helposti pois,voihan sen tehdä silleenkin että esim nurkissa olevat laatat laittaa 1cm muita korkeammalle,siihen on monia hyvin yksin kertasia keinoja...
ramaani
 

Re: Koiratarhan desinfiointi / puhdistus?

ViestiKirjoittaja ramaani päivämäärä Ma Huhti 30, 2012 5:39 pm

en oo huomannu mittään eroa jalkojen kestävyydessä...
ramaani
 

Re: Koiratarhan desinfiointi / puhdistus?

ViestiKirjoittaja Opla päivämäärä Ti Touko 01, 2012 7:35 am

Pokeli kirjoitti:
ramaani kirjoitti:no paskat tietenkin lapiolla pois :wink: en oikein tajunnu sun kysymystä verkosta...mulla kuitenkin silleen että tarhan pohjalla betonilaatat ja siinä sinkitty koira tarha :wink:

joo sen tietenkin tajusin,mutta miten se tarha on betonilaatoissa kiinni ja onko alhaalla väli että pesuvesi pääsee pois


Minä olen kehitelly version jotta ensin humus pois alueelta sitten ohut sora kerros ja Finfoam eriste
koko alalle metrinverran yli tarha alueen, sitten soraa noin kymmenen senttiä, sen päälle kyllästetystä puusta
neliö oletetun tarhan kokoinen, kolmelle sivulle niin että se on juuri laattojen ylätasossa tarhan ylimällä sivulla.
Ja laatoitus kallistuu sisällä yhteen suuntaan noin viisisenttiä jonne olen tehny ojan johon soraa täyteen joka kerää ja
puhdistaa tulevat pesuvedet ja voi tarvittaessa vaihtaa uusiin soriin kun alkaa mennä mustaksi.
Nyt tarhan voi kiinnittää näihin lankkuihin ruuveilla pieni talla esim mutteri alle niin jää ilmarako ei happane tarhan
raudat niin joutuin, mulla on kyllä elementit tehty vihreästä kyllästepuusta ja kestäny kauemmin kuin sinkitsemätön
rauta tarha. Tarhan kahdelle sivulle olen laittanu profiili pellityksen noin puolentoista metrin korkeuteen syystä että
vieressä kulkee hiihtolatu ja jotkut jää aina jututtamaan koiria ja jopa hiukan haukuttavatkin
tahallaan tää estää aika tehokkaasti tällaista kiusan tekoa, toimii myös aurinkosuojana kesällä, kuin myös tuulen.
Laatat saa olla suuria esim 50x50 on hyvä näin tehynä tarha kestää ainakin kaksikymmentä vuotta on rahalle
vastinetta ja kiva katsella kun pysyy kohdillaan talvella ja kesällä, taka osaan vielä iso ovi että sopii kolalla
talvella lumet työntämään pois niin on keväällä taas helpompaa tehdä suur siivous.
Näinpä ja eikun tarhan tekoon nyt on juuri sitä aikaa,kunnollinen kerralla niin ei tartte topata yhtenään :D
:D :D
Opla
 

Re: Koiratarhan desinfiointi / puhdistus?

ViestiKirjoittaja Papana päivämäärä Ti Touko 01, 2012 7:44 am

tuo betonilaatta homma taitaa olla aika hyvä keksintö.mitenkä opla sulla on ne tarhan puut kiinni niissä betonilaatoissa alhaalta :wink:
Papana
 

Re: Koiratarhan desinfiointi / puhdistus?

ViestiKirjoittaja Opla päivämäärä Ti Touko 01, 2012 8:04 am

Papana kirjoitti:tuo betonilaatta homma taitaa olla aika hyvä keksintö.mitenkä opla sulla on ne tarhan puut kiinni niissä betonilaatoissa alhaalta :wink:


Kyllästetyt puut esim 2"x5" on juuri tarhan kokoinen sisämitaltaan ja vatupassissa ja laatoitus kallistuu yhteen suuntaan sisällä
missä ei tätä reunuspuuta tartte tai sen voi laittaa syvemmälle laatoituksen alle.
Nämä lankut on sen takia että laatoitus pysyy kuosissaan ja ovat juuri laatoituksen kokoinen kehikko soran sisällä osittain.
Niillä sivuilla missä on lankut tarhan olen ruuvannu kiinni aluslankkuihin ja se mutteri alle tuuletusta hoitamaan, sillä sivulla
missä ei sitä lankkua ole/tartte olen laittanu pitemmät holkit tarhan rungon alle ja propuilla laattaan kiinni hyvin on pysyny.
Niin ja sillä sivulla mihin kallisttetaan tarha laatoitus saa mennä tarhan reunan yli saa sen puhdistamon järkättyä siten
että koirat ei tarhan rausta tongi papanoitaan takasin tarhaan,ja muuta muraa jota tahtoo sinne kertyä joskus :wink:
Opla
 

Re: Koiratarhan desinfiointi / puhdistus?

ViestiKirjoittaja Ajurit päivämäärä To Touko 31, 2012 7:35 pm

Poistaako Virkon-s käsittely tarhan maapohjaan jo mahdollisesti virtsasta tulleen hajun? Kuinka vahvana liuoksena ruiskutatte aineen ja voiko koirat olla tarhassa ruiskutuksen aikana?
Ajurit
 

Re: Koiratarhan desinfiointi / puhdistus?

ViestiKirjoittaja Papana päivämäärä To Touko 31, 2012 7:52 pm

Ajurit kirjoitti:Poistaako Virkon-s käsittely tarhan maapohjaan jo mahdollisesti virtsasta tulleen hajun? Kuinka vahvana liuoksena ruiskutatte aineen ja voiko koirat olla tarhassa ruiskutuksen aikana?

farmidesi poistaa ainakin
Papana
 

Re: Koiratarhan desinfiointi / puhdistus?

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä To Touko 31, 2012 8:38 pm

Mie "huljuttelin" virkkonia noin yksi desilitra jauhetta 10 litraan vettä, ja koirat oli samalla tarhassa... ei oo ollut mitään "jäläkitauteja" käsittelyn jälkeen. kastelin vielä metrin leveydeltä tarhan ulkopuoleltakin varmuuden vuoksi. Hajusta en tiijä, omaan nenään ei haise ollenkaan, eikä naapurit oo laittanu terveysviranomaisia asialle. Siitä oon piätellyt, että kaikki olis kutakuinnii kunnossa :D Eli kaikki näyttäis olevan kunnossa. Ei oo koirissa punkkejakaan, vaikka niitäkin alkaa näillä leveysasteilla olla :-( (Ekspot liuos on kyllä varattuna loppusyksylle, kun koirat saa juosta vapaasti metsässä).
Ruippa
 

Re: Koiratarhan desinfiointi / puhdistus?

ViestiKirjoittaja Papana päivämäärä To Touko 31, 2012 9:45 pm

Ruippa kirjoitti:Mie "huljuttelin" virkkonia noin yksi desilitra jauhetta 10 litraan vettä, ja koirat oli samalla tarhassa... ei oo ollut mitään "jäläkitauteja" käsittelyn jälkeen. kastelin vielä metrin leveydeltä tarhan ulkopuoleltakin varmuuden vuoksi. Hajusta en tiijä, omaan nenään ei haise ollenkaan, eikä naapurit oo laittanu terveysviranomaisia asialle. Siitä oon piätellyt, että kaikki olis kutakuinnii kunnossa :D Eli kaikki näyttäis olevan kunnossa. Ei oo koirissa punkkejakaan, vaikka niitäkin alkaa näillä leveysasteilla olla :-( (Ekspot liuos on kyllä varattuna loppusyksylle, kun koirat saa juosta vapaasti metsässä).

vaikuttaako tuo ekspot esim ajoihin huonolla tavalla
Papana
 

Re: Koiratarhan desinfiointi / puhdistus?

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä To Touko 31, 2012 9:51 pm

Ei oo kokemusta, ostin ekat expotit, kun kävin mökillä P-K:ssa , siellä tarttu punkkeja wss:ään, kun oli irti ja ajokoirat tarhassa. Nyt juhannukselta meen sinne uudelleen, katsotaan... ei ollut oikein vaihtoehtoja valita :-( Uskoisin kuitenkin, että ei vaikuta. Minä en muutenkaan usko noihin selittelyihin ruokamerkin vaikutuksesta, lihan äkillisestä syöttämiestä tai muustakaan ruokavaliomuutoksesta. Eri koirilla on erillainen hajuaisti, toiset on niitä "puunokkia", syötti niille mitä vaan ja toisilla on hajuaisti herkempi... saattaa tulla muutama hlö sen takia. Saattaahan lääkityksellä olla sivuvaikutuksia, en sitä kiellä... mulla vaan ei oo omakohtaisia kokemuksia esim. punkkilääkityksestä/-pannoista, kun en oo niitä aiemmin käyttänyt.
Ruippa
 

Re: Koiratarhan desinfiointi / puhdistus?

ViestiKirjoittaja Ajurit päivämäärä Pe Kesä 01, 2012 8:38 am

Itse olen käyttänyt punkkeihin joko liuoksia tai punkkipantoja. Molemmat tehoaa punkkeihin hyvin, mutta punkkipanta on loistava keksintö, kun se tehoaa n. 6 kk ajan vaikka koira kävisi uimassakin. Liuosten teho loppuu n. 4 viikon jälkeen. Punkin estoaineiden vaikutuksesta koiran nenän toimivuuteen en ole huomannut olevan merkittävää vaikutusta.

Jos käytätte farmidesiä tai virkonia tarhan desinfiointiin, niin kuinka usein sen teette. Toiset tekevät sen 1 krt/v, mutta useammasta desinfioinnista ei liene haittaa. Meillä on nimittäin tarhan maapohja sellainen, että siinä rupeaa virtsa haisemaan jo muutaman kuukauden jälkeen. Maapohjan vaihtaminen on kuitenkin iso projekti ja jos hajuhaitat saa desinfiointiaineilla kuriin, niin helpommalla pääsisi. Voi vain kuvitella kuinka vahvasti virtsa haisee koiran nenään, jos sen itsekin haistaa melko helposti. Onkohan tarhan pohjan "hajuhaitoilla" vaikutusta koiran syksyiseen nenän toimivuuteen metsässä?
Ajurit
 

Re: Koiratarhan desinfiointi / puhdistus?

ViestiKirjoittaja Papana päivämäärä Pe Kesä 01, 2012 9:19 am

Ajurit kirjoitti:Itse olen käyttänyt punkkeihin joko liuoksia tai punkkipantoja. Molemmat tehoaa punkkeihin hyvin, mutta punkkipanta on loistava keksintö, kun se tehoaa n. 6 kk ajan vaikka koira kävisi uimassakin. Liuosten teho loppuu n. 4 viikon jälkeen. Punkin estoaineiden vaikutuksesta koiran nenän toimivuuteen en ole huomannut olevan merkittävää vaikutusta.

Jos käytätte farmidesiä tai virkonia tarhan desinfiointiin, niin kuinka usein sen teette. Toiset tekevät sen 1 krt/v, mutta useammasta desinfioinnista ei liene haittaa. Meillä on nimittäin tarhan maapohja sellainen, että siinä rupeaa virtsa haisemaan jo muutaman kuukauden jälkeen. Maapohjan vaihtaminen on kuitenkin iso projekti ja jos hajuhaitat saa desinfiointiaineilla kuriin, niin helpommalla pääsisi. Voi vain kuvitella kuinka vahvasti virtsa haisee koiran nenään, jos sen itsekin haistaa melko helposti. Onkohan tarhan pohjan "hajuhaitoilla" vaikutusta koiran syksyiseen nenän toimivuuteen metsässä?

itse heittelen aina sillon kun huomaan että alkaa kusi haisemaa nokassa.koiratalon luukun rappusille heittelen kanssa farmidesiä niin ei kopissakaan haise kusi kun ei jaloista pääse. ainakin kerran kuukaudessa tai pari kertaa heittelen
Papana
 

Re: Koiratarhan desinfiointi / puhdistus?

ViestiKirjoittaja teppo tuomola päivämäärä Su Kesä 09, 2013 12:48 pm

tappaako virkon s paskaruohot kanssa tarhasta?
teppo tuomola
 
Viestit: 1219
Liittynyt: To Elo 23, 2012 12:26 pm

Re: Koiratarhan desinfiointi / puhdistus?

ViestiKirjoittaja Minna hietala päivämäärä Ma Syys 09, 2013 1:10 pm

Jos haluaa desinfioida koiran oleskelutiloja,ruoka-astioita ym,Virkon S on siitä hyvä,että se tehoaa mm parvo-virukseen. Itse en ainakaan tiedä muuta ainetta,joka tappaisi parvo-virusta.
Tässä luettelo siitä,mihin Virkon esim tehoaa: Koiran parvo, kennelyskä (Bordetella, Parainflueza,
koiran herpes- ja adenovirus), leptospiroosi ym.

Virkon on biologisesti hajoava,joten se on ympäristöystävällinen.
Ohjeissa neuvotaan myös,että sitä voidaan käyttää koiran pesuun,itsekin olen joskus pessyt Virkon-liukosella koirien tassuja,jos mulla on ollut pentuja kotona,että toiset aikuiset eivät kantaisi kovin paljon pöpöjä kotiin.
Olen myös desinfioinut näyttelyhäkkejä,pentu-aitauksia ym Virkonilla.

Pyrin välttämään näyttelyssäkäyntejä,jos mulla on pennut kotona. Mutta joskus olen joutunut näyttelyissä kuitenkin käymään vaikka on ollut pentue.
Olen desinfioinut näyttelyssä käynnin jälkeen kengänpohjani ja pessyt omat kätenikin Virkonilla ja onpa käsissä näyttänyt nahka pysyvän.
En tiedä,onko tuo jo hätävarjelun liioittelua,mutta kerran parvosta kokemusta saaneena olen tullut aika varovaiseksi :(
Minna hietala
 
Viestit: 1
Liittynyt: Su Tammi 20, 2013 4:13 am

EdellinenSeuraava

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa