Suomen ajokoiran metsästyksellisyys ja koetoiminta

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Re: Suomen ajokoiran metsästyksellisyys ja koetoiminta

ViestiKirjoittaja Pekka Ylonen päivämäärä La Tammi 19, 2013 9:21 pm

Meniköhän jäniksen hyppelyjälkien selvittely nippeli hommiksi. :wink: Asiassa riittää vielä pohtittavaa?
Pekka Ylonen
 
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Marras 16, 2012 6:23 pm

Re: Suomen ajokoiran metsästyksellisyys ja koetoiminta

ViestiKirjoittaja Pauli Sornikoski päivämäärä La Tammi 19, 2013 9:28 pm

Mikko Savela kirjoitti:Mitä minä oon tuomaroinu nuita koiria niin enite lööperiä on laulelleet justiin nuo Rytkyn/juntin sukuiset sesset ja haukkuneet nimenomaan paluuperiä ees taas. :wink:

minä komppaan kyllä nyt täysillä mikkoa, nyt puhuu mies asiaa
Pauli Sornikoski
 
Viestit: 1144
Liittynyt: To Elo 23, 2012 3:37 pm

Re: Suomen ajokoiran metsästyksellisyys ja koetoiminta

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä La Tammi 19, 2013 9:39 pm

Mikko Savela kirjoitti:Mitä minä oon tuomaroinu nuita koiria niin enite lööperiä on laulelleet justiin nuo Rytkyn/juntin sukuiset sesset ja haukkuneet nimenomaan paluuperiä ees taas. :wink:

Tulihan se sieltä vihdoinkin. Ei Mikko minun jälkeläiset eikä tietääkseni lähi sukulaisetkaan ole ollut sinun arvosteltavana ajokokeissa. eiköhän pysytellä aiheessa.
Jokainen koira ajaa joskus paluuperille toiset selvittelee katkot hiljaa jonka vuoksi 2-3 minuutin katkot on hyväksyttävä rehdille peruskoiralle, Vain pikkaisen ajolöysät koirat haukkuvat jälkitolalla jossa on omat jäljet päälimmäisenä.
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Suomen ajokoiran metsästyksellisyys ja koetoiminta

ViestiKirjoittaja aimo koskinen päivämäärä La Tammi 19, 2013 9:43 pm

Pauli Sornikoski kirjoitti:
Mikko Savela kirjoitti:Mitä minä oon tuomaroinu nuita koiria niin enite lööperiä on laulelleet justiin nuo Rytkyn/juntin sukuiset sesset ja haukkuneet nimenomaan paluuperiä ees taas. :wink:

minä komppaan kyllä nyt täysillä mikkoa, nyt puhuu mies asiaa

Komppaa ketä komppaa !! Minun ajatukseni metsästeksysellisyydestä/ koetoiminta on ihan yksinkertainen: Jos ajo ei etene, ei koiralle kuulu ylimääräistä etua (ei välttämättä rangaistuksiakaan) kauhiasta haukkumäärästä. Aika paljon olen Rytkyn Kalevin kanssa samoilla linjoilla arvostelun skaalasta: "rehellinen koira" kärsii usein pisteissä ajotaidon numeron lisäksi myös haukkunumerossa, koko ajan äänessä oleva kerää kovimmat pisteet, vaikka tapahtumia ei paljon olisikaan :cry:
Ei riitä että tähtää tarkasti,..täytyy myös osua
aimo koskinen
 
Viestit: 314
Liittynyt: To Elo 23, 2012 12:40 pm

Re: Suomen ajokoiran metsästyksellisyys ja koetoiminta

ViestiKirjoittaja matti jaakola päivämäärä La Tammi 19, 2013 9:47 pm

on kirjoitettu äänenannon oikeellisuudesta ja mitä se on, hakuherättely on mielestäni ennemmin suotavaa kuin nämä edellisten kaltaiset erehdyttämiset ajossa.
mitä koira on tehnyt väärin merkatessaan yöjäljen hakuvaiheessa ja myös hukalla jäljen löytyessä...mutta tärkeintä unohtamatta, haukun tulisi kertoa/tiedottaa tapahtuma.
matti jaakola
 
Viestit: 410
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 9:52 pm

Re: Suomen ajokoiran metsästyksellisyys ja koetoiminta

ViestiKirjoittaja jari huttunen päivämäärä La Tammi 19, 2013 9:54 pm

Pekka Ylonen kirjoitti:Meniköhän jäniksen hyppelyjälkien selvittely nippeli hommiksi. :wink: Asiassa riittää vielä pohtittavaa?

Ei mennyt.SAJ kiireesti kehittämään joku mittari jolla mitataan paluuperissä ajo.Suomenajokoiran tulevaisuus on vaakalaudalla! :shock:
jari huttunen
 
Viestit: 283
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 9:32 pm

Re: Suomen ajokoiran metsästyksellisyys ja koetoiminta

ViestiKirjoittaja Pauli Sornikoski päivämäärä La Tammi 19, 2013 10:09 pm

jari huttunen kirjoitti:
Pekka Ylonen kirjoitti:Meniköhän jäniksen hyppelyjälkien selvittely nippeli hommiksi. :wink: Asiassa riittää vielä pohtittavaa?

Ei mennyt.SAJ kiireesti kehittämään joku mittari jolla mitataan paluuperissä ajo.Suomenajokoiran tulevaisuus on vaakalaudalla! :shock:

joo samaa mieltä, nyt johtohenkilöt töihin, on tosi vakavasta ongelmasta kyse.
Pauli Sornikoski
 
Viestit: 1144
Liittynyt: To Elo 23, 2012 3:37 pm

Re: Suomen ajokoiran metsästyksellisyys ja koetoiminta

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä La Tammi 19, 2013 10:16 pm

jari huttunen kirjoitti:
Pekka Ylonen kirjoitti:Meniköhän jäniksen hyppelyjälkien selvittely nippeli hommiksi. :wink: Asiassa riittää vielä pohtittavaa?

Ei mennyt.SAJ kiireesti kehittämään joku mittari jolla mitataan paluuperissä ajo.Suomenajokoiran tulevaisuus on vaakalaudalla! :shock:


En näe irvailulle varaa. Käytäntö on osoittanut, että sujuva-ajoinen koira liikuttaa jänistä eränaikana 15 - 20 kilometriä. Paluperiä edestakaisin ajuririt ei 5 kilometriä eikä jänistä näe ajossa kun vahingossa ja sekin lähdössä hyvällä tuurilla.
Ajolöysyys ja turhanpäiväinen herkkyys on lisääntynyt koirissamme paljon ja siihen ei valitettavasti ajokokeissa tartuta, päinvastoin on vallalla mielipiteet, ettei rehdillä koiralla pärjää. Kohta ollaan tilanteessa, että on erikseen koirat joilla metsästetään ja kokeissa kulkevat vain haukkukoneet. Tämän vuoksi myös meidän harrastukselle paljolti naureskellaan metsästäjien keskuudessa. Lisäksi tuonkaltainen asenne on itsensä pettämistä ei herkkyydellä voi korvata ajotaitoa pitkänpäälle.
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Suomen ajokoiran metsästyksellisyys ja koetoiminta

ViestiKirjoittaja Mikko Savela päivämäärä La Tammi 19, 2013 10:16 pm

Joo ja mites ku tuo jänes peijakas vielä tolailee ainaki pöpperölumessa melko lailla nii kärsisköhä tuo koiran haukkua silloinkaan?Mulla oli rafan jälkeläinen niin ei muuten haukkunu yhtään ennen ku jänis erkas tolalta..aikä reikästä ajoahan siitä tuli :(
Mikko Savela
 
Viestit: 70
Liittynyt: La Syys 22, 2012 6:14 pm

Re: Suomen ajokoiran metsästyksellisyys ja koetoiminta

ViestiKirjoittaja Pasi Kontkanen päivämäärä La Tammi 19, 2013 10:33 pm

Mitähän se tuo tolailua on jos verrataan jäniksen tekemään paluuperään.
Pasi Kontkanen
 
Viestit: 280
Liittynyt: To Elo 23, 2012 11:14 am

Re: Suomen ajokoiran metsästyksellisyys ja koetoiminta

ViestiKirjoittaja matti jaakola päivämäärä La Tammi 19, 2013 10:35 pm

mites ku tuo jänes peijakas vielä tolailee ainaki pöpperölumessa melko lailla nii kärsisköhä tuo koiran haukkua silloinkaan?


ajamattomalle jäljelle kyllä
matti jaakola
 
Viestit: 410
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 9:52 pm

Re: Suomen ajokoiran metsästyksellisyys ja koetoiminta

ViestiKirjoittaja Pekka Juntti päivämäärä La Tammi 19, 2013 10:39 pm

Aina se menee mollauksen puolelle nämä porinat.

Mutta Mikolle ja Paulille: Juntteja ja niiden sukusia on jo aika paljon Suomessa. Siellä on varmasti ihan kaikenlaisia piskejä seassa. Mutta höpöillä ei ole haluttu pentuja teettää.

JA Mikko. Kun koira ajaa jälkitolaa, se päällimmäinen jälki siinä on jäniksen jälki. Ts. hyvänokkainen koira haistaa sen ja antaa laulaa. Kun koira taas ajaa paluuperää takaisin, päällimäinen jälki on oma. Ts. Se ajaa jo ajettua jälkeä.

Pekka H. On rehtejä ja ajavia. Vaikka kuinka paljon.
Pekka Juntti
 
Viestit: 170
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 7:03 am

Re: Suomen ajokoiran metsästyksellisyys ja koetoiminta

ViestiKirjoittaja matti jaakola päivämäärä La Tammi 19, 2013 10:48 pm

Mitähän se tuo tolailua on jos verrataan jäniksen tekemään paluuperään.

jänes kulukee pehmeällä kelillä mielellään samat ajojäljet useampaan kertaan, tolaa, tekee myös ajourilla paluuperiä, erkanee sivulle tolilta.
hitaammalla ajokilla jos ei saa painetta ajettavaan niin on yhtä tolailua ja parhaat passit löytyy tolilta. :wink:
matti jaakola
 
Viestit: 410
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 9:52 pm

Re: Suomen ajokoiran metsästyksellisyys ja koetoiminta

ViestiKirjoittaja teppo tuomola päivämäärä La Tammi 19, 2013 10:59 pm

kyllä näitä kirjoituksia kun lukee niin en ihmettelekkään jos metsästäjät nauravat.metsästäjillä kun on sellaiset koirat millä saa saalista ja yleensä se näköhavaintokin tulee siinä vaiheessa.itse olen jo jonkun aikaa vaan metsästellyt mitä sitten tuomarina olen käynyt.
kyllä siinä vaiheessa pitäisi kellojen kanssa soida jos koira käy yli 5 ssä kokeessa kelillä kuin kelillä ja aina ajaa yli 90pist.niin senhän tietää tyhmempikin että onko sellainen koira rehellinen.koira kun ei ole kone ja konekkin menee joskus rikki ja tekee erillaista jälkeä.
minulle ei tule ikinä sellaisista vanhemmista koiraa mitkä järjestään ajavat vain 1tuloksia.siinä on jokin vialla 8)
teppo tuomola
 
Viestit: 1219
Liittynyt: To Elo 23, 2012 12:26 pm

Re: Suomen ajokoiran metsästyksellisyys ja koetoiminta

ViestiKirjoittaja Pekka Juntti päivämäärä La Tammi 19, 2013 11:06 pm

Mie taas pyrin ottamaan juuri niistä. Kuhan eivät höpötä.
Vieläkin on näköjään vallalla ajatus, että rehti ei aja ysikymppisiä. Ajaa ne.
Pekka Juntti
 
Viestit: 170
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 7:03 am

EdellinenSeuraava

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa