Pääkirjoitus

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Re: Pääkirjoitus

ViestiKirjoittaja Esa Hanhela päivämäärä Ke Helmi 06, 2013 8:46 am

Oliko se niin ku en oikein muista???? :?:

Oliko tutka ennen koiraa? Ja koira jalostettiin tutkalle? :roll: :lol: :lol: :lol:
Kyllä se on noin niinku Alpokin kirjoitti, mutta Kelevi nyt oli täysin huumoris tuulella. Minulla on sellainen kutina, että osa koirista osaa varoa tutkaa ja siten liikkuu NS. luonnottomasti. Antakaa koiralle mahdollisuus liikkua vapaasti. :lol: Katsokaapa tuolta mettä päiväkirjan puolelta Vänskän hyvän kestävän koiran kuvaa. Siinä etusessa on karvaton hiertymä ja epäilen vahvasti, että pannan tekemä hiertymä, eikä hangen aiheuttama. Korjaa Kalevi jos olen väärässä. Jos näin on koira on kestävä mutta laite on väärä tälle kelille ja tälle koiralle.

Minä tykkään Trackerista kaikkihan sen jo tietää. On se oikeasti etu, että pannan voi laittaa liiviin tai TALUTUS pantaan ja on kevyt. Mutta ei intetä mieltymyksistä, ainakaan tässä palstassa.
TULINUOLEN KENNEL jalostamme ajavia koiria.
Esa Hanhela
 
Viestit: 292
Liittynyt: To Elo 23, 2012 4:38 pm

Re: Pääkirjoitus

ViestiKirjoittaja Kalevi Vänskä päivämäärä Ke Helmi 06, 2013 9:37 am

Tään ketjun tarinat pannan hakkaamisesta jalkaan olis kuulunut tuonne Koiran ruokintaa ja terveyttä käsittelevään osioon, siellä oli jo valmis keskustelu aiheesta.
Esalle, saattaa olla pannan hakkaamakin, vaikka yleensä mustelma tulee ranteen yläpuolelle (eri koiralle).
Ongelmahan ei lopu ennen kuin pannanvalmistajat ohentavat/levittävät pannan lähetinosan pitkin pantaa eivätkä pyri aina halvimpaan mahdolliseen ratkaisuun noiden koteloiden ja vesitiiviyden kanssa.
Tässä porukka, joka hakee pantaratkaisuksi edullista ja toimivaa ratkaisua mahdollisimman pienillä komponenteilla.
Saataa vaan olla vielä "pitkässä kuusessa", mutta kova on yritys. Oon lupautunut testaamaan ensimmäistä prototyyppiä.
http://www.ruuvitracker.fi/
...kirjoitusvirheet.
Viimeksi muokannut Kalevi Vänskä päivämäärä Ke Helmi 06, 2013 12:46 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Kalevi Vänskä
 
Viestit: 729
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 4:23 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Pääkirjoitus

ViestiKirjoittaja aimo koskinen päivämäärä Ke Helmi 06, 2013 10:51 am

Mika Pulli kirjoitti:Eipä oo tuolla vanahemmalla nartulla eikä pennullakaan oo ollu mitään ongelmia UP:n tutkien kanssa vaikka pikkupennullaki oli äitisä 4 akun tutka 4,5kk iässä kaulassa ja ajella möykyttiki välillä jollaki lailla et ei se varmaan kovin yleistä oo..

En usko minäkään, että moinen ongelma on kovin yleinen. Minun 4-akkuinen on ollut paljon dreeverinkin kaulassa, eikä silloinkaan ongelmia.
Alpo Kananen jopa väittää, että jalkoihin hakkaaminen olisi hyväliikkeisten vitsaus. Kaikenlaisia uskontokuntia täällä nettipalstoilla esiintyy, mutta rajansa kaikella !? Väittäisin ongelmaa esiintyvän vain murto-osalla (ehkä 5%), joten paljon saa tehdä vielä jalostustyötä suomenajokoiralla jotta saadaan enemmistöllä ranteet lommoille :wink:
Ei riitä että tähtää tarkasti,..täytyy myös osua
aimo koskinen
 
Viestit: 314
Liittynyt: To Elo 23, 2012 12:40 pm

Re: Pääkirjoitus

ViestiKirjoittaja Tarmo Leinonen päivämäärä Ke Helmi 06, 2013 12:18 pm

On tullut noiden liivienkin kassa touhuttua, silloin benefonin aikaan. Eikä käyttö ainakaan niiden liivien aikaan ollut ongelmatonta. Koira jäi joskus jopa kiinni liiveistään ja jäätäkin keräsivät joillakin keleillä pirusti.
Panta on ehdottomasti parempi, jäätähän se joillakin keleillä kerää, siihenkin vaikuttaa koiran karvapeite, hyvä vahva karvapeite kaulalla kokemuksen mukaan estää jään kertymistä , ei lämpö karkaa tutkaan.
Pannan kannattaa antaa jäähtyä ennen kaulaan laittamista, lämpöiseen pantaan lumi ottaa kiinni heti.

On se tuo epätoivo ihmeellistä, kun huomaa omissa koirissa jotain ongelmaa niin täytyy yrittää selitellä oikeista liikkeistä.
Vika onkin niiden liikkeissä joilla tätä ongelmaa ei ole.
Tarmo Leinonen
 
Viestit: 325
Liittynyt: Pe Elo 31, 2012 4:30 pm

Re: Pääkirjoitus

ViestiKirjoittaja Esa Hanhela päivämäärä Ke Helmi 06, 2013 1:06 pm

Kukin taaplaa tyylillään. Olen vain sitä mieltä että koiraa ei jalosteta tutkalle, vaan tutka koiralle. Tottakai olen tyytyväinen ettei esim minun Röllillä tule tutkasta jälkiä ja se on etu. Nytkin lauantaina sillä oli G500 selässä ja yksi testi panta kaulassa.
Mutta se ei oo koiran heikkous jos luonnollisesti ei voi kulkea hakkaamatta jalkoja pantaan, ja tällaisia jalkojen hakkaajia on. Sen takia ei kyllä kannata rotua jalostaa, että tutkat sopisi koirien kaulaan.

On muitakin pahempia ongelmia mihin pitäisi puuttua. Esim. innon puute. Eikö se oo hälyyttävää kun jotkut puhuu, että "nyt on minun koiralleni liikaa lunta". Ei noin saa olla. Minä ainakin jahtaan aina koko kauden ja en halua häkkiini sellaisia koiria joille ei jälki kelpaa kuin vähällä lumella. Tästä pitäisikin avata uusi keskustelu, miten tehtaamme etelän vähän lumisilla alueella olevat koirat ja saamme varmuuden niiden metsästys innosta?? En epäile yhtään koiraa yksilönä koska faktaa ei ole. Mutta kokemus osoittaa, että kovat kelit vasta kertoo koirasta todellisuuden. Aika raflaavaa tekstiä eikö? Kysyin tässä yhdeltä huippukoiran (jänispuolen uros) omistajalta, että voisiko sitä koiraa kuulla metsässä tälle kauteen? Omistaja tuumasi, että en minä enää tälle kauteen laske sitä metsään, annan sen levätä, reenaan nuorempaa. Tulee väkisellä tietynlaisia ajatuksia mieleen tällaisesta puheesta.

Aihe karkaa, mutta eikai se haittaa, keskustelu on vilkastunut. Se on positiivista.
TULINUOLEN KENNEL jalostamme ajavia koiria.
Esa Hanhela
 
Viestit: 292
Liittynyt: To Elo 23, 2012 4:38 pm

Re: Pääkirjoitus

ViestiKirjoittaja Tarmo Leinonen päivämäärä Ke Helmi 06, 2013 1:29 pm

Esa Hanhela kirjoitti:Kukin taaplaa tyylillään. Olen vain sitä mieltä että koiraa ei jalosteta tutkalle, vaan tutka koiralle. Tottakai olen tyytyväinen ettei esim minun Röllillä tule tutkasta jälkiä ja se on etu. Nytkin lauantaina sillä oli G500 selässä ja yksi testi panta kaulassa.
Mutta se ei oo koiran heikkous jos luonnollisesti ei voi kulkea hakkaamatta jalkoja pantaan, ja tällaisia jalkojen hakkaajia on. Sen takia ei kyllä kannata rotua jalostaa, että tutkat sopisi koirien kaulaan.

On muitakin pahempia ongelmia mihin pitäisi puuttua. Esim. innon puute. Eikö se oo hälyyttävää kun jotkut puhuu, että "nyt on minun koiralleni liikaa lunta". Ei noin saa olla. Minä ainakin jahtaan aina koko kauden ja en halua häkkiini sellaisia koiria joille ei jälki kelpaa kuin vähällä lumella. Tästä pitäisikin avata uusi keskustelu, miten tehtaamme etelän vähän lumisilla alueella olevat koirat ja saamme varmuuden niiden metsästys innosta?? En epäile yhtään koiraa yksilönä koska faktaa ei ole. Mutta kokemus osoittaa, että kovat kelit vasta kertoo koirasta todellisuuden. Aika raflaavaa tekstiä eikö? Kysyin tässä yhdeltä huippukoiran (jänispuolen uros) omistajalta, että voisiko sitä koiraa kuulla metsässä tälle kauteen? Omistaja tuumasi, että en minä enää tälle kauteen laske sitä metsään, annan sen levätä, reenaan nuorempaa. Tulee väkisellä tietynlaisia ajatuksia mieleen tällaisesta puheesta.

Aihe karkaa, mutta eikai se haittaa, keskustelu on vilkastunut. Se on positiivista.


Niinhän tämä vähän rönsyilee. Kaikkeenhan ei koiria voi jalostaa, mutta eikai nämä huonompia voi olla, jos tätä ongelmaa ei ole. Ymmärrän jos tutka hakkaa näillä lumilla, mutta kun jo paljaallakin.
Aika lailla kehut aina omia koiria, eihän se ole keltään pois.
Et kumminkaan luottanut yhteen tuomariin vakka se ei ole koiran omistaja. Eli jätetään nämä omistajien jutut omaan arvoon. Tiedoista löytyy koirien tulokset ja niiden vanhempienkin tulokset :oops:
ö
Tarmo Leinonen
 
Viestit: 325
Liittynyt: Pe Elo 31, 2012 4:30 pm

Re: Pääkirjoitus

ViestiKirjoittaja Esa Hanhela päivämäärä Ke Helmi 06, 2013 2:24 pm

Saattaa että on tullut kehuttuakin. :D
Tottahan se Tarmo niin on, että koiria pitäisi viedä kokeisiin aktiivisemmin.
TULINUOLEN KENNEL jalostamme ajavia koiria.
Esa Hanhela
 
Viestit: 292
Liittynyt: To Elo 23, 2012 4:38 pm

Re: Pääkirjoitus

ViestiKirjoittaja Pauli Sornikoski päivämäärä Ke Helmi 06, 2013 5:14 pm

Esa Hanhela kirjoitti:Saattaa että on tullut kehuttuakin. :D
Tottahan se Tarmo niin on, että koiria pitäisi viedä kokeisiin aktiivisemmin.


sitähän tällä yksituomarijärjestelmällä justiin haettaisiin että saatas lisää koiria viivalle ja sitä kautta enemmän tietoa jalostuskoirista, tämä lonkkaindeksi jos tulee olemaan yhteensä 200 niin tulee rajoittamaan eniten yhdistelmiä, on jo nyt näkyvissä miten harvoja yhdistelmiä voisi sitten toteuttaa.
Pauli Sornikoski
 
Viestit: 1144
Liittynyt: To Elo 23, 2012 3:37 pm

Re: Pääkirjoitus

ViestiKirjoittaja Tarmo Leinonen päivämäärä Ke Helmi 06, 2013 5:39 pm

Pauli Sornikoski kirjoitti:
Esa Hanhela kirjoitti:Saattaa että on tullut kehuttuakin. :D
Tottahan se Tarmo niin on, että koiria pitäisi viedä kokeisiin aktiivisemmin.


sitähän tällä yksituomarijärjestelmällä justiin haettaisiin että saatas lisää koiria viivalle ja sitä kautta enemmän tietoa jalostuskoirista, tämä lonkkaindeksi jos tulee olemaan yhteensä 200 niin tulee rajoittamaan eniten yhdistelmiä, on jo nyt näkyvissä miten harvoja yhdistelmiä voisi sitten toteuttaa.


Eikös se ole vain suositus, mikä on nytkin voimassa? oikaiskaa jos olen väärässä.
Tarmo Leinonen
 
Viestit: 325
Liittynyt: Pe Elo 31, 2012 4:30 pm

Re: Pääkirjoitus

ViestiKirjoittaja petri kujanpää päivämäärä Ke Helmi 06, 2013 5:57 pm

eikai se luku 200 mikään suositus ole,se on laitettu rajaksi ja PEVISAAN kirjattu, jos ja kun pevisa otetaan käyttöön,raja on tuo,nythän kennelliitto on jo rajottanut E-lonkkaisten narttujen käytön niin,et pennut tulevat EJ-rekisteriin..nyt joutuu pakostakin suurimmalle osasta C-lonkkasia narttuja katella A-lonkkasen,huippukorkeanindeksin omaavan uroksen,vaikka se muuten ei sopisi nartulle millään lailla :mrgreen: menee ihan pelleilyksi koko touhu..
petri kujanpää
 
Viestit: 863
Liittynyt: To Elo 23, 2012 1:36 pm

Re: Pääkirjoitus

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä Ke Helmi 06, 2013 6:01 pm

On esitys seuraavalle vuosikokoukselle Suomenajokoiran pevisa ohjelmasta. Vuosikokous väki tekee päätöksen joko hyväksyy, tai hylkää. Pevisa ei tunne suosituksia vaan asettaa raja-arvot joita on noudatettava.
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Pääkirjoitus

ViestiKirjoittaja Pauli Sornikoski päivämäärä Ke Helmi 06, 2013 6:19 pm

kukas sen esityksen on tehny hallitus vai kuka, joo ei muuta kuin sitten suunnittelemaan toisilleen sopimattomia yhistelmiä jos menee läpi, tai sitten siirtyä myymään pennut mettämiehille, ne kun ei tartte papereita, eiköhän tuo riittäs kun laitettas kuvauspakko kaikille jalostukseen käytettäville koirille.
Pauli Sornikoski
 
Viestit: 1144
Liittynyt: To Elo 23, 2012 3:37 pm

Re: Pääkirjoitus

ViestiKirjoittaja Hannes Heiskala päivämäärä Ke Helmi 06, 2013 6:20 pm

Ei suinkaan se vuosikokoukselle mikään ota tai jätä -tilanne ole: voidaan kai siellä hallituksen ehdotus hyväksyä myös muutetussa muodossa
Hannes Heiskala
 
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 12:27 pm

Re: Pääkirjoitus

ViestiKirjoittaja Pentti Alhosaari päivämäärä Ke Helmi 06, 2013 6:33 pm

Käytetään jalostukseen vain A- tai B-lonkkaisia koiria, kyllähän tuo lonkka-asia sillä tavalla saadaan nopeasti kuntoon, jalostetaan koiria (lonkkia) eikä indeksejä. Ja kaikki ak-koirat ilman vuosimallimerkintää samoin out jalostuksesta. Kun nämä terveysasiat eivät ole enää ajokoirajalostuksen suuntimena, voi sitten nuoremmat ajokoiramiehet ja -naiset keskittyä enempi taas käyttöominaisuuksien jalostukseen.
Pentti Alhosaari
 
Viestit: 661
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:06 pm

Re: Pääkirjoitus

ViestiKirjoittaja Pauli Sornikoski päivämäärä Ke Helmi 06, 2013 6:38 pm

Hannes Heiskala kirjoitti:Ei suinkaan se vuosikokoukselle mikään ota tai jätä -tilanne ole: voidaan kai siellä hallituksen ehdotus hyväksyä myös muutetussa muodossa


no onkos sinne tehty muutosesitys, esityksen takana tietenkin hallituksen jäsenet forssi, poti sakari, lappi juhani, suhonen esko, heikura reijo, tervonen, hämäläinen, pennanen ja muutama muu, no nämähän varmasti kyllä éniten tietävätkin suomenajokoiran jalostuksesta, jarillakin oli kiire toteuttaa yhistelmä ennenkuin tulloo pevisa voimaan kun sitten ei ois voinu enneä tuotakaan bella pate yhistelmää tehä, koettakaa nyt siellä hallituksessakin jonkunlainen järki pitteä peässä kun ei enneä a lonkkasillakaan yhistelmillä sais teettää pentuja, itellä on se hyvä tilanne että kun nyt penikoitan nartun ja jätän siitä itelleni pennun niin mulla on kyllä sitten koiraa loppuiäksi, ja jos elän pidempään ja kuntoa riittää niin sitten vanhana en tartte enneä papereita koirille, tapan voan junnuja ja siihen ei kirjoja tartte.
Pauli Sornikoski
 
Viestit: 1144
Liittynyt: To Elo 23, 2012 3:37 pm

EdellinenSeuraava

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa