Näköhavainnot tiel/mettäs

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Näköhavainnot tiel/mettäs

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Ke Maalis 13, 2013 7:40 am

Tääl kun on paljon teitä ajon ei tartte kestää kauaakaan kun näköhavainnon ajettavast saa .
Munmielestäni koira tarttis ain päästää mettäautotielt hakemaan ,jollei koira itte löydä ajettavaa sen saa ottaa autoon
ja viedä pois mettäst .
Mettää tuntemattoman tuomarin pitäis ain jäädä tiel mis pystyy ajoo seuraamaan.
Viimeksi muokannut vilajoki jouni päivämäärä Ke Maalis 13, 2013 1:57 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Näköhavainnot tiel/mettäs

ViestiKirjoittaja Pekka Seppinen päivämäärä Ke Maalis 13, 2013 8:30 am

vilajoki jouni kirjoitti:Tääl kun on paljon teitä ajon ei tartte kestää kauaakaan kun näköhavainnon ajettavast saa .
Munmielestäni koira tarttis ain päästää mettäautotielt hakemaan ,jollei koira itte löydä ajettavaa sen saa ottaa autoon
ja viedä pois mettäst .
Mettää tuntemattoman tuomarin pitäis ain jäädä tiel mis pystyy ajoo seuraamaan senverran kun pystyy .
Haun aikanakin olis hyvä et toinen tuomari edes jättäis haun koirantyöks .
Mettään menos ei tehdä muuta kun haittaa tuomaril kunnei vieraas mettäs voi liikkuu ajoo seuraamas ,kun kattoo
näköhavaintoi ajettavast niin näkee et silloinkun tiel on merkintä näkee useammin jäniksen .
Silloinkun kohdas 52 on merkintä ajotaidost olkoon se vaik 2 tai 5 siel usein ajettavan näkee .
Silloinkun tieajotaito on kohtalainen täytyy vaan luottaa et koira mettäskin pystyy ajamaan.
Tieajotaitoo ei mones kokees tarvita mut silloinkun sitä tarvittais silloin sen olis oltava kohtalainen.
Voitte kattoo saman koiran näköhavaintoi tiel ja mettäs ja kattoo niist missä ainakin toisen tuomarin olis hyvä
ajoo seurata .

Muutamaa kohtaa haluan kritisoida:

1. Mielestäni ajokoetuomarilta pitää vaatia sen verran maastokelpoisuutta ja suunnistustaitoa, että uskaltaa tarvittaessa maastoston puolellekin mennä. Ei se kaikilla keleillä ja kaikissa maastoissa onnistu jäniksenajonkaan kuuntelu pelkästään tieltä reppujakkaralla istuen.

2. Tielläajotaito jos jokin osoittaa koiran nokan hyvyyttä ja estetyöskentelytaitoa. Harvassa on ne maastot, jossa tuota ominaisuutta ei nykyään tarvittaisi, olkoon kyse sitten kokeista tai pyyntihommista. Hyvältä koiralta pitää edellyttää siis enemmän kuin kohtalaista tielläajotaitoa.
Pekka Seppinen
 
Viestit: 70
Liittynyt: La Elo 25, 2012 8:12 pm

Re: Näköhavainnot tiel/mettäs

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Ke Maalis 13, 2013 9:57 am

Kylläkai tuomareil pitää vaatii mitä vaan muttei GPS tutkal koiran seurantaa.
Ei tarttis suunnistustaitoo olla kun sais GPS tutkal koiraa seurata mut silloin onkin vaikeampi tuomareit kusettaa.
Autol voidaan ensin kattoo haunaikana koiran suunnistustaitoo osaako se itte lähtee vieraast mettäst omin nokkineen
hakemaan ,senjälkeen voi tuomareilt vaatii samaa.
Normaalilt koiralt tarttis vaatii et se hakee ajettavan itte .
Silloinkun haunaikana seisoo tiellä voi olla ettei suunnistustaitoo tartte niinpaljon ollakaan kun kävelee tietäpitkin .
Viimeksi muokannut vilajoki jouni päivämäärä Ke Maalis 13, 2013 1:58 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Näköhavainnot tiel/mettäs

ViestiKirjoittaja Pauli Sornikoski päivämäärä Ke Maalis 13, 2013 11:25 am

jounikin näköjään taas heränny
Pauli Sornikoski
 
Viestit: 1144
Liittynyt: To Elo 23, 2012 3:37 pm

Re: Näköhavainnot tiel/mettäs

ViestiKirjoittaja teppo tuomola päivämäärä Ke Maalis 13, 2013 11:32 am

mun mielestä se ei ole heränny :D
teppo tuomola
 
Viestit: 1219
Liittynyt: To Elo 23, 2012 12:26 pm

Re: Näköhavainnot tiel/mettäs

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Ke Maalis 13, 2013 1:56 pm

Pauli Sornikoski kirjoitti:jounikin näköjään taas heränny


Onko se niin pahaa jos tääl omii mielipiteit kirjoittaa,koska mä olen puuttunu sun kirjoituksiin :?:
Mun olis pitäny olla kirjoittamat kun mun kirjoitukset häirittee
Mua häirittee se kunnei osata vastaan sanoo mist ollaan erimieltä.
Mun piti eilen laittaa aiheek Supinmetsästys ajokoiral ja pyytää et tänne olis laitettu mitkä koirat pystyy supin
pysäyttämään tai peräten tappamaan ,mut en kehdannu kun tääl jutellaan karhuu ajavist koirist .
Onhan se lasten leikkii supinkans tapella kun toinen ajaa karhuu olen jossain lukenu et karhu voi juosta pienen
matkaa 50 km /t siin joutuu koirakin kattomaan kuinkalähel menee.
Supei on niinpaljon et niit olis vara hävittää ja käy sekin metsästyksest siin mis jäniksenkin metsästys.
Laittakaa joku aiheeks supin metsästys ajokoiral.
Mun ei kannata tänne mitään kirjoittaa kunnei kukaan osaa vastata mul ,muutakun arvostelevat mun kirjoituksii.
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Näköhavainnot tiel/mettäs

ViestiKirjoittaja Pauli Sornikoski päivämäärä Ke Maalis 13, 2013 2:34 pm

supi taitaa olla monelle koiralle kovempi vastus kuin kettu.
Pauli Sornikoski
 
Viestit: 1144
Liittynyt: To Elo 23, 2012 3:37 pm

Re: Näköhavainnot tiel/mettäs

ViestiKirjoittaja jussi kananen päivämäärä Ke Maalis 13, 2013 5:58 pm

Ja kuinka moni supi jatkaa koiran "tapettua" sen matkaa kun isäntä ja nakke lähtee paikalliseen kehumaan miten koira tappo supin.... kaikki ei ymmärrä supin tapoja kun antaa koiran reohkata sillä.. vaikka on täysin kondiksessa vielä,.mut joku kyllä tappakin sen oikeastikki :mrgreen:
jussi kananen
 
Viestit: 227
Liittynyt: La Elo 25, 2012 6:22 pm

Re: Näköhavainnot tiel/mettäs

ViestiKirjoittaja Pekka Hautamäki päivämäärä Ke Maalis 13, 2013 10:14 pm

Jussi Kananen kirjoitti:Ja kuinka moni supi jatkaa koiran "tapettua" sen matkaa kun isäntä ja nakke lähtee paikalliseen kehumaan miten koira tappo supin....


Hyvä pointti. Minuuttimiesten jäljiltä kaikki supit jää henkiin, mettästäjät ymmärtää pääsääntöisesti vetää niille napin ottaan tai vetää kurkut auki.
Pekka Hautamäki
 
Viestit: 28
Liittynyt: To Joulu 20, 2012 9:07 pm
Paikkakunta: Lohtaja


Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 1 vierailijaa