Kantavan/imettävän nartun ruokinta?

Koiran ruokintaan ja terveyteen liittyviä juttuja.

Kantavan/imettävän nartun ruokinta?

ViestiKirjoittaja ErjaH päivämäärä To Elo 10, 2006 4:35 pm

Tässä on toivonmukaan kohta ajankohtainen tämä otsikossa mainittu asia. Eka kertalaisia ollaan molemmat sekä narttu että minä. Missä vaiheessa tiineyttä tulisi ruokavaliota muuttaa tai antaa ruoka useammassa erässä? kaikki vinkit otetaan ilomielin vastaan.
ErjaH
 

ViestiKirjoittaja -Tara- päivämäärä To Elo 10, 2006 4:50 pm

¤¤¤
Viimeksi muokannut -Tara- päivämäärä Ma Helmi 11, 2008 10:13 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa
-Tara-
 

ViestiKirjoittaja Seppo K. päivämäärä To Elo 10, 2006 5:03 pm

Kaksi viikkoiset pennut laatikossa kuusi kpl, rotu ei suomenajokoira. Neljä viikkoa ennen poikimista, kun tuntuu, että tiinenä ollaan siirryin Jahtivahdin penturuokaan. Olen melko runsaasti antanut alusta asti, pennut voivat hyvin maitoa riittää, emä ehkä liian lihava, mutta kohta aloitetaan lenkitys vähitellen, ja siten metsää syyskuun puolella nousevalla trendillä.
Noin viikon päästä pennuille pikkuhiljaa lisäruokaa, ja päivisin ulos tarhaan siitä se niidenkin taival alkaa.
Seppo K.
 

ViestiKirjoittaja ErjaH päivämäärä To Elo 10, 2006 5:05 pm

Tara: itseasiassa koirat ovat olleet helmikuusta asti raakaruokinnalla ja napusia tässä talossa ei oo sen jälkeen ollut.
Nyt kuitenkin vähän epäilyttää, että josko siirtys kanto ja imetysajaksi takas nappulaan? Pennuille kuitenkin tulen antamaan nappulaa, lihaa, pimää yms. Saavat sitten pennun omistajat ite tulevaisuudessa päättää ruokkivatko millä ruoalla. Raakaruokintaan kyllä siirryn sitten nartullakin takas, koska se pysyy sisäsiistinä silloin. ja muutenkin ruokinta on passannut koirille.
ErjaH
 

ViestiKirjoittaja -Tara- päivämäärä To Elo 10, 2006 5:24 pm

¤¤¤
Viimeksi muokannut -Tara- päivämäärä Ma Helmi 11, 2008 10:12 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
-Tara-
 

ViestiKirjoittaja Reporetku päivämäärä Pe Elo 11, 2006 7:07 am

Onhan se tärkeää, että niin emä kuin pennutkin ruokitaan ja hoidetaan muutenkin hyvin. Välillä kuitenkin tuntuu tämä nykyinen vouhotus erilaisista ruoista vähän ihmetyttävän.
Täytyy muistaa, ettei siitä nyt niin montaa vuosikymmentä ole, kun ei moisia valmisrehuja juurikaan syötetty ja näinhän taitaa olla vielä nykyisinkin suuressa osassa maailmaa. Koirat sai mitä ihmisiltä jäi. En sitten tiedä oliko nuo entisajan jahtikoirat sen huonompia.

En lainkaan epäile etteikö ajokoira itseään ja pentujaan raakaruokinnalla saa pidettyä kunnossa, kunhan pitää huolta, että se raakaruoka on pääasiassa eläinperäistä (lihaa, rasvaa, luita). Tällä sapuskallahan se susi ja kettukin jälkeläisensä maailmalle saattaa ja vielä ilman matokuureja ja vitamiinilisiä. OK myönnetään, luonto korjaa näillä osansa, eli luonnollinen jalostustyö alkaa näillä luontokappaleilla jo syntymästä saakka.

Myönnän, että itsekin syötän niin pennuille kuin emällekin pääasiassa valmiita rehuja, mutta olen kyllä jo varhaisessa vaiheessa totuttanut pennutkin kaikkeen mahdolliseen ruokaan. Ruokin ne siis hyvin pitkälle samalla systeemillä kuin muulloinkin sen kummempia ajattelematta erityistarpeita. Rukintakertoja ja ruoan määrää säännöstelemällä vain pidän huolen siitä, että niin emä kuin pennutkin pysyvät sopivassa lihassa (ei liian laihana tai lihavana). Tällä systeemillä olen kasvattanut kaikki pentueet (9kpl) eikä niistä sen sairaampia ole tullut kuin muistakaan. Ehkä jopa toisin päin. Ei ainakaan minun tiedossani ole yhtään allergioista kärsivää tai lonkkavikaista kasvateissani.
Reporetku
 


Paluu KOIRAN RUOKINTA & TERVEYS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa