Ekojen juoksujen aika

Koiran ruokintaan ja terveyteen liittyviä juttuja.

Ekojen juoksujen aika

ViestiKirjoittaja kultaturkki päivämäärä Ti Heinä 24, 2007 11:57 pm

Nyt ihan tällainen yksinkertainen kysymys, kun meillä tuo ajokoiranarttu on nyt 5 kk ja kohtapuoliin alkaa metsästyskausi. Loppusyksystä ei kai metsälle pääse.

Milloin teidän koirillanne on ollut ekat juoksut?

Ja jos teillä on myös uroksia taloudessanne ja koirat elävät sisällä eikä ulkona häkissä, minkälaiset järjestelyt teillä on niinä kriittisinä päivinä?

Kiitos asiallisista vastauksista! :D
kultaturkki
 

ViestiKirjoittaja RL-79 päivämäärä Ke Heinä 25, 2007 6:27 am

Se varmaan riippuu ihan koirasta. Tuolla minun nartulla oli ekat juoksut "vasta" 13kk iässä. Ja muistan jututtaneeni koirani siskon omistajaa silloin, eikä hänen koiransa ollut vielä silloin tullut ekaan juoksuunsa. Ja siitä lähtien on ollu juoksu n.11kk välein. Itse tuota ihmettelin ja kyselin niin sain vastaukseksi että johtuu siitä kun olen ajattanut niin paljon. Tiiäppä tuota en. Mutta viimekaudella ainut kerta kun koiran kanssa ei päässy metsään oli ne kolmen viikon kovat pakkaset, tuli juoksuun sanoisinko sopivasti, kun ei ois muutenkaan päässy. :shock:
Mitä luulette vaikuttaako se että koira saa mehtää n. 2-5 kertaa viikossa siihen että juoksut siirtyvät?
Tuttavillani saksanpaimenkoiranarttu jolla juoksut aina neljän kuukauden välein!!
RL-79
 

ViestiKirjoittaja veera päivämäärä Ke Heinä 25, 2007 7:05 am

Juoksujen "kierto" riippuu jokaisen koiran omasta hormonitoiminnasta.
Vanha ajokkini piti vain kerran vuoteen juoksut ja muilla nartuilla on aina ollut se kaksi kertaa vuoteen.
Tolla nykyisellä nartulla oli ilmeisesti ensimmäiset juoksut piilevät, sillä oma rottweiler uros oli "liian" kiinnostunut nartun takapäästä parin päivän ajan. Ei auttanut muu kuin pitää koirat erillään.

Joillakin koirilla tosiaan toi hormonikierto on rumsaampaa ja joillakin vähäisempää. Tiedän yhden nartun (sakemanni sekin) jolla oli neljä kertaa vuoteen juoksut.
Ja joillakin nartuilla jos on valeraskaus niin seuraavaat juoksut saattavat siirtyä ja toisilla se ei taas vaikuta ollenkaan.
Ja jotkut nartut saattavat aloittaa juoksut jos perheen johtajanarttu aloittaa juoksunsa.

Että nää on taas näitä missä jokainen koira on oma yksilönsä! 8)
veera
 

ViestiKirjoittaja calle päivämäärä Ke Heinä 25, 2007 8:28 am

Omille koirille se ensimmäinen juoksu on tullu jossain 8 kuukauden kiepeillä.
Itse olen siinä uskossa että jos koira saa paljon metsää niin juoksu voi siirtyä. Omille koirille on tapahtunut pari kertaa. Mutta kuin jo todettiin niin varmasti aika yskilökohtaista.
calle
 

ViestiKirjoittaja jänes päivämäärä Ke Heinä 25, 2007 5:49 pm

Ensimmäinen narttu kiimassa 3kk välein(liekkö uroksilla ollut vaikutusta). Leikkautettiin, kun ei ollut aikomus käyttää siitokseen. Nykyisellä neitokaisella ensi kiima 12kk. Sisäkoirina asustaa kaksi urosta ja kaksi narttua. Kiima-aikoina lokeroidaan torppa eri osiin, nartut yhdessä ja urokset erillään. "Parhaina" päivinä elämä on melkoisen äänekästä ja muutenkin käyriä kohottavaa, vaan onneksi se jonain päivänä aina helpottaa :)
jänes
 


Paluu KOIRAN RUOKINTA & TERVEYS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa