Nenäpunkki

Koiran ruokintaan ja terveyteen liittyviä juttuja.

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja -Tara- päivämäärä Ma Joulu 27, 2010 5:47 pm

levender kirjoitti:sen verran kokemusta että ainoa lääke mikä tehonnut on interceptor, muut lääkkeet kun ovat lähinnä isännän mielenterveyden osalle vaikuttavia lumelääkkeitä, oon kokkeillu holomeja niskaan ja mildemaxia kainaloon ei mittään merkitystä mutta kun antaa interceptor kuurin niin johan tehoaa, tietenkin ivomec piikki tehoaa mutta kun se on kielletty aine niin olen sen verran rehellinen että sitä en käytä, en kylläkään ole vielä kuullut että olisi joltain ajurilta otettu doping näyte

-Tara- kirjoitti:
ramaani kirjoitti:vähän ristiriitanen toi antidoping-sääntö tuolta osin,kuiteskin elukkalääkäri laittaa koiralle ivomec-piikin sitä varten et punkit ja loiset lähtee,ja listan mukaan kaikki loishäädöt on ilman varoaikaa :idea: ,jos meinaa näyttelyyn ja kokeisiin.

No onhan se tietty, mutta ivomec ja esm. nuo mitä meillä käytetään(Dectomax ja joku muu, jonka nimeä en muista), eivät kuulu koirien loishäätöihin (tais olla kohteena porot ja jotkut muut isommat eluka). Tuossa lainaus sieltä säännöstä ja jokainen tulkitkoon miten itelle sopii :roll:
Tuolta löytyy tää nykyinen sääntö (voimassa vuoden 2007 loppuun) ja uusi myös (voimaan heti 2008) http://www.kennelliitto.fi/FI/toiminta/ ... doping.htm
Vain suomessa virallisesti koirien lääkintään hyväksyttyjen lääkeaineiden koiran sairauden hoitoon ja ennaltaehkäisyyn on sallittu..... ei saa löytyä elimistöön kuulumattomia lääkeainejäämiä(ns. nollaraja)
Lääkejäämien osalta ei ole merkitystä onko niillä mahdollisesti ollut vaikutusta koiran suorituskykyyn...


UUdessahan on sitten eri tavalla tuo kohta ja tuo jo kuulostaa siltä että saisi ivomecciakin käyttää loishäätöön :shock:
suomen lääkelainsäädännön mukaiset eläimille hyväksytyt lääkkeet koiran sairauden hoitoon....


Tuon Dectomaxin ja ivomecin tuoteselosteesta löytyy kielto ettei saa antaa koirille, vaikka on yleisesti käytössä puhdasrotuisilla(ei colliesukuisilla) koirilla :shock:

Toisessa vaikuttava aine Doramektiini(kielletty koirille) ja toisessa Ivermektiini (kielletty collie sukuisille koirille)
-Tara-
 

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja Iivuli päivämäärä Ti Joulu 28, 2010 4:57 pm

Interceptoria meillä on käytetty nenäpunkkeihin ja aina on tehonnut. Ensin syötetään kuurina ja sen jälkeen tabletti/kuukausi syksyyn asti niin eipä ole punkki vaaraa. Palveluskoiraväki käyttää tätä valmistetta kun lähtevät ulkomaille kisailemaan. Tietääkseni toinen lääke joka nenäpunkkiin tehoaa on milbemax kuurina. Muut auttavat vain matokuureina. Itse hoidan koirani aina tuolla Interceptorilla niin ei tarvitse pähkäillä tehoaako, hyvä valmiste!
Iivuli
 

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja -Tara- päivämäärä Ti Joulu 28, 2010 5:49 pm

Iivuli kirjoitti: Tietääkseni toinen lääke joka nenäpunkkiin tehoaa on milbemax kuurina. Muut auttavat vain matokuureina. Itse hoidan koirani aina tuolla Interceptorilla niin ei tarvitse pähkäillä tehoaako, hyvä valmiste!

Lääkkeet ova ihan vastaavia, sama vaikuttava aine (jos muistan oikein)... Milbemax ei ole erikoislupa lääke ja Interceptor oli ainakin joku vuosi sitten.
Milbemax edullisempi ja sitä on ollut käytössä myös, mutta kun ei tehoa korvapunkkiin, mieluummin nuo piiki (ovat laajakirjoisempia, loisten suhteen)
Milbemaxin käyttö loppui siihen kun oli loishäädöt tehty kuurina asianmukaisesti, mutta jouduttiin uusi satsi ottamaan kun koirilla todettiin korvapunkkeja (vielä piikit sitten lisäksi) :x
Viimeksi muokannut -Tara- päivämäärä Ti Joulu 28, 2010 5:58 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
-Tara-
 

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja Ajurit päivämäärä Ti Joulu 28, 2010 5:57 pm

Kyllä minullakin on ollut pääsääntöisesti Interceptorista hyviä kokemuksia, mutta nyt kuurin jälkeen meni pari viikkoa, niin alkoi uudestaan aivastelu ja kuonon hankaaminen. Liekö saanut uuden tartunnan kopista tai sitten toisesta koirasta. Pirullinen on vaiva ja koiran hajuaisti menee heikoksi, mutta ei auta kuin aloittaa uusi kuuri. Voisiko joku kertoa millä olisi koppi viisainta desinfioida, jotkut ovat maininneet Virkon-S:n, mutta onko kellään tietoa kauanko kopin täytyy olla kylmillään, riittäkö esim. 1 vrk - 20 astetta, vai onko parempi laittaa kopin petivaatteet saunaan ja kauanko siellä niiden tarvii olla, esim 1 h yli + 60 astetta?
Ajurit
 

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja -Tara- päivämäärä Ti Joulu 28, 2010 6:06 pm

Ilman isäntäähän voi nenäpunkki elää kosteissa olosuhteissa jopa 3 viikkoa, mutta kuivassa ilmassa vain vuorokauden.
Kuuri on kuitenkin monen viikon mittainen, niin itse olen vain siivonnut ja pessyt paikat + aluset. En sentään koko ''huushollia'' viitti desifioida :D
-Tara-
 

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja ramaani päivämäärä Ti Joulu 28, 2010 8:25 pm

pitää tunnusta et kopit aina joskus jäänyt "puunaamatta",mun koiriin on riittäny kolme(3)tapua,yksi(1)tapu viikonvälein.
ramaani
 

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja levender päivämäärä Ti Joulu 28, 2010 9:54 pm

mulle kyllä elläinlääkäri sano kun kysyin milbemaxista että nenäpunkkeihin ja korvapunkkeihin vaikuttavaa ainetta milbemaxissa paljon vähemmän kuin interceptorissa niin sen takia käytän nykyään vain reseptoria.
levender
 

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja Ajurit päivämäärä Ti Joulu 28, 2010 10:31 pm

Olen kuullut samaa kuin Levender ja sitten lääkkeissä on myös sen verran erilaiset vaikuttavat aineet, että Milbemax-kuurin aikana koiran hajuaisti on enemmän tukossa kuin Interceptor-kuurin aikana. Koska Interceptor on myös erikoismyyntiluvan alainen tuote, niin lääkkeissä täytyy olla myös vaikuttavissa aineissa eroja. Molemmilla lääkkeillä nenäpunkki ilmeisesti kuolee, mutta Interceptoria minullekin eläinlääkärit kyllä suosittelee muunkin kuin hinnan takia (kalliimpi kuin Milbemax).
Ajurit
 

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja -Tara- päivämäärä Ti Joulu 28, 2010 10:43 pm

VALMISTEYHTEENVEDON mukaan Sama on aine! Milbemysiinioksiimi
Nenäpunkit kuolevat samoilla aineilla kuin sydänmadotkin :) siksi joissakin maissa ei ole nenäpunkki ongelma sama, koska sydänmatoa vastaan lääkitään säännöllisesti(estohoito).
http://spc.nam.fi/indox/english/html/na ... 017259.pdf
http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/ve ... 949863.pdf
Milbemysiinioksiimin teho liittyy sen vaikutukseen selkärangattomien neurotransmissiossa.
Milbemysiinioksiimi lisää sukkulamatojen ja hyönteisten solukalvojen läpäisevyyttä kloridi-ioneille
vaikuttamalla glutamaattiriippuvaisiin kloridi-ionikanaviin (sukua selkärankaisten GABAA - ja
glysiinireseptoreille). Tämä johtaa hermosolukalvon hyperpolarisaatioon ja loisen halvaantumiseen ja
kuolemaan.


Eläinlääkäri juurikin ihmetteli miksi toinen on erikoislupa valmiste vaikka vaikuttava aine on sama :roll:

Kummassakin lääkkeessä on samanlainen annosteluohje...
Milbemysiinioksiimin suositeltu minimiannos on 0,5 mg painokiloa kohden
-Tara-
 

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja Ajurit päivämäärä Ke Joulu 29, 2010 11:40 am

Kyllä molemmissa on vaikuttavana aineena Milbemysiinioksiimi, mutta olen ymmärtänyt eläinlääkärin puheista, että muissa lääkkeisiin lisättävissä aineissa on eroja Interceptorin ja Milbemaxin välillä ja siten vaikuttavana aineena oleva Milbemysiinioksiimin vaikutus olisi hiukan erilainen näitten lisäaineitten takia.
Ajurit
 

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja rikumansikka päivämäärä Ma Tammi 31, 2011 1:11 am

Stronholdia itse olen suosinut sillä sama lääke ajaa monen eri asian ja toimii kissalloilla sekä koirilla. Se tehoaa nenä- ja korvapunkkeihin sekä ulko- ja sisäloisiin(myös munat), kirpuihin, täihin, sydänmatoon yms... Lisäksi helppo laittaa koiran niskaan > koiran niskakarvaan sormilla jakaus ja neste kaadetaan iholle jakaukseen.
rikumansikka
 

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja levender päivämäärä Ma Tammi 31, 2011 3:12 am

stronholdia minäkin suosittelen käytettäväksi eipähän oo niin paljon kilipailijoita.
levender
 

Edellinen

Paluu KOIRAN RUOKINTA & TERVEYS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron