Nenäpunkki

Koiran ruokintaan ja terveyteen liittyviä juttuja.

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja Filemon päivämäärä To Helmi 05, 2009 4:53 pm

Tämä nenäpunkki taitaa olla todellinen vitsaus. Muiden tyypillisten oireiden lisäksi koiralla myös silmät rähmivät toiseen korvaan tuli hiivaa. Hänen mielestään kolme milbemax kuuria olisi hävittänyt punkin. Perustelut oireiden häviämisestä kuurin aikana ja punkin uudelleen tarttumisesta toisista koirista eivät häntä vakuuttaneet. Hän piti uutta milbemax kuuria puoskarointina, ja ehdotti atopiaa sekä kortisonikuuria ja siedätyshoitoa sen jälkeen koiralle. Ei auttanut loogiset perustelut oireista ja niiden häviämisestä. Suora kysymys eläinlääkärin vaihdosta, sai tohtorin antamaan pitkin hampain milbemax kuurin, jolla oireet taas hävisivät.

Ovatko muut törmänneet eläinlääkärissä tällaisiin rahastusyrityksiin, vai onko kuitenkin kyseessä tohtorin sokea usko allergiaan?

Miten yleisiä ovat allergiat koirilla?

Ilmeisesti nenäpunkki on hyvin yleinen, eivätkä seurakoirien omistajat sitä mitenkään hoida. Ilmeisesti ei auta mitään estää tapaamasta muita koiria, kun punkki tarttuu myös koirien merkkaus ja haistelupaikoista, ainakin lämpöiseen vuodenaikaan.
Filemon
 

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja Ma päivämäärä La Helmi 28, 2009 1:28 pm

Meidän koirille määrättiin Interceptor-kuuri 1 tabletti kerran viikossa 6 viikon ajan. Meillä on 2 ajuria ja hirvikoira, hinta oli 127e eläinlääkärikuluineen. Epäilimme nenäpunkkia, kun koirat ryystivät ilmaa kuin siat eivätkä pelaannet metsässä. Heti kuurin alettua alkoi nenät taas toimimaan.
Ma
 

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja Arrianus päivämäärä La Helmi 28, 2009 2:18 pm

Itselläni on lähes 90 koiravuoden kokemus, eikä ainuttakaan nenäpunkki-oiretta - itse punkeista puhumattakaan. Niin kauan kuin muistan, on isukki soveltanut koiriimme perimätietoon pohjautuvia ennaltaehkäiseviä keinoja "poropunkkien" loitolla pitämiseksi. Olen itse käyttänyt samoja menetelmiä. Hyvin ovat toimineet. Totta kai mikroskooppitasolla tutkittu menetelmä on aina varmempi, joskin eläinlääkäritkin tekevät bisnestä ansaitakseen elantonsa. Paljon ovat koirienomistajat maksaneet turhista piikeistä "no, kyllä tässä nyt näyttäisi ehkä olevan punkkeja"-diagnoosista johtuen.
Arrianus
 

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja miinustaja... päivämäärä La Helmi 28, 2009 2:45 pm

itsellä sama homma ei ole punkkivaivannut koiria,muualla se vika on ollut jos ei laulu soi .MA kirjoituksessa pisti silmään sana EPÄILIMME,ja heti kalliit myrkyt koiriin hakemaan,mielellään ne lääkärit niitä rohtoja antaa ja toivottaa tervetulleeksi uudelleen.....
miinustaja...
 

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja Ma päivämäärä La Helmi 28, 2009 4:12 pm

No kaipa sitä täytyy epäillä, kun ei ole tutkittu, eikä ne eläinlääkärit sitä mitenkään tutkineet, kyselivät vaan oireita. Nenän niiskutus ja sikamainen röhkintä kyllä loppui kahdelta koiralta heti, mikä lie sitten ollut vikana, eikö tässä kuitenkin tärkeintä ollut että se loppui :shock:

Ja vielä mitä tulee tuohon eläinlääkäreiden hinnoitteluun, mitä sen on väliä mitä maksaa jos on rahaa :lol:

Niin ja piti vielä sanomani, että naapurin koiralla oli ihan samat vaivat, siksi tämä "epäilimme"
Ma
 

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja ramaani päivämäärä La Helmi 28, 2009 8:34 pm

no on tullut itekkin noita noita interceptoreita syötettyä koirille kun ovat"hornannneet",ja on kyl oireet aina hävinneet,ja täällä päin niitä saa elukkalääkäriltä 4,5e kappalehintaan,eli vajaa 15e/koira.taplettejahan annetaan 3kpl 7-10 päivän välein,1 kpl kerralla.
ramaani
 

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja Ma päivämäärä Su Maalis 01, 2009 9:42 am

Näyttää annostuksessa olevan eroja, meillä määrättiin 6 viikoksi. Selitti jotain, että lääke ei tehoa muniin ja siksi määräsi 6 viikoksi. Oliko sitten varmuuden vuoksi vai miten
Ma
 

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja ramaani päivämäärä Su Maalis 01, 2009 10:39 am

aika outoa,olen ostanut noita kolmelta(3)eri eläinlääkäriltä ja annostus ohjeet on olleet kaikilla samat,eli tuo kolme(3) pilleriä yhteensä,ja nimenomaan interceptori on ainoa nenäpunkkilääke joka myös tappaa mahdolliset munat.muut tappaa vain elävät punkit.
ramaani
 

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja Ma päivämäärä Ke Maalis 11, 2009 12:42 pm

Annoin vain 3 tablettia ja säästän loput 3 jos sattuu myöhemmin tarvitsemaan :lol:
Ma
 

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja Rapala päivämäärä Ke Maalis 10, 2010 12:48 pm

Onko kellään tietoa voiko nenäpunkin saada jostain muusta eläimestä kuin koirasta. (esim. kettu, supi)
Rapala
 

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja metsästäjä päivämäärä Ke Maalis 10, 2010 9:45 pm

Kyllä voi, esim. kissa on aika paha levittäjä.
metsästäjä
 

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja Ma päivämäärä La Maalis 20, 2010 1:28 pm

Katsokaa itse netissä lukee et on vain koirilla

http://fi.wikipedia.org/wiki/Nen%C3%A4punkki
Ma
 

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja Ajurit päivämäärä Ma Joulu 27, 2010 5:16 pm

Millaisella Interceptor annoksella olette saaneet nenäpunkin häädettyä ajureistanne? Itse olen antanut 11,5 mg tabletteja ja niitä jouduin antamaan 3 kpl 34 kg painavalle urokselle viikossa 5 viikon ajan ennen kuin nenäpunkki oireet katosivat (hornaaminen). Interceptoriahan on olemassa myös 23 mg, mutta sitä en ainakaan itse ole saanut eläinlääkäriltä, kun aina antavat tätä 11,5 mg vahvuista. Toiselle urokselle joka painaa 27 kg annoin 2 kpl em. tabletteja 4 viikon ajan ja tuntuu siltä ettei se vielä tehonnut, kun aivastelee yhä, koiran hajuaisti on mennyt tosi huonoksi, hankaa kuonoaan lumeen ja sitten vielä tassullaan nenän vartta.

Eläinlääkäriltä kysyessäni Interceptor-annoksen suuruutta sain vastaukseksi, että koiralle voi antaa lääketttä 1 mg/kg/vko. Oletteko muuten aina punkkihäädön yhteydessä desinfioineet kopin vai riittääkö pelkkä Interceptor kuuri punkin ja munien tappamiseksi. Ramaanilla ainakin on kokemusta nenäpunkin häädöstä, kuinka olet toiminut koppien kanssa ja millaisella Interceptor-annoksella ja kuinka pitkällä kuurilla olet onnistunut punkit häätämään?
Ajurit
 

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja levender päivämäärä Ma Joulu 27, 2010 5:31 pm

sen verran kokemusta että ainoa lääke mikä tehonnut on interceptor, muut lääkkeet kun ovat lähinnä isännän mielenterveyden osalle vaikuttavia lumelääkkeitä, oon kokkeillu holomeja niskaan ja mildemaxia kainaloon ei mittään merkitystä mutta kun antaa interceptor kuurin niin johan tehoaa, tietenkin ivomec piikki tehoaa mutta kun se on kielletty aine niin olen sen verran rehellinen että sitä en käytä, en kylläkään ole vielä kuullut että olisi joltain ajurilta otettu doping näyte mutta mistäpä sen tietää milloin ottavat.
levender
 

Re: Nenäpunkki

ViestiKirjoittaja Ajurit päivämäärä Ma Joulu 27, 2010 5:38 pm

Millaisella annoksella Levende sait punkin häädettyä ja monenko viikon kuurin annoit. Entä koppien petivaatteitten käsittelyt? Itselläni on myös sellainen käsitys, että Interceptor on ainut lääke joka tehoaa punkkiin, mutta siinäkin täytynee löytää koirakohtainen annostus.
Ajurit
 

EdellinenSeuraava

Paluu KOIRAN RUOKINTA & TERVEYS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa