Kynnet!

Koiran ruokintaan ja terveyteen liittyviä juttuja.

Re: Kynnet!

ViestiKirjoittaja villepa päivämäärä La Maalis 26, 2011 7:11 pm

Jos kynsi ei vuoda verta, en lähtis kiikuttaan lääkärille.
Kyllä se siitä kasvaa.
Jos jotakin tekisin tuossa tilanteessa, niin tarkistasin ruokintaa. Välttämättä vikaa ei ole siinäkään, mutta jos muissakin kynsissä tai karvassa näkyy heikkoutta niin se voisi olla viite jostaki puutoksesta.
villepa
 

Re: Kynnet!

ViestiKirjoittaja miinustaja... päivämäärä Su Maalis 27, 2011 8:57 pm

Montecarlo kirjoitti:Moro!

Minulla on 7kk ikäinen suomenajokoiranarttu. Tänään pyörälenkillä huomasin, että oikean etutassun kynnen kuori oli haljennut, "ydin" näyttäisi olevan ehjä.

Onko neuvoja tähän vaivaan muuta kun eläinlääkärille.

Puhdistin kynttä puhdistusaineella, eikä koira näyttänyt olevan moksiskaan. Paraneeko kynsi "luonto hoitaa"- periaatteella vai pitäisikö kuoret leikata pois.


Itse en kyllä 7kk koiraa juoksuttelis pyörä lenkillä.
miinustaja...
 

Re: Kynnet!

ViestiKirjoittaja villepa päivämäärä Su Maalis 27, 2011 9:30 pm

miinustaja... kirjoitti:
Montecarlo kirjoitti:Moro!

Minulla on 7kk ikäinen suomenajokoiranarttu. Tänään pyörälenkillä huomasin, että oikean etutassun kynnen kuori oli haljennut, "ydin" näyttäisi olevan ehjä.

Onko neuvoja tähän vaivaan muuta kun eläinlääkärille.

Puhdistin kynttä puhdistusaineella, eikä koira näyttänyt olevan moksiskaan. Paraneeko kynsi "luonto hoitaa"- periaatteella vai pitäisikö kuoret leikata pois.


Itse en kyllä 7kk koiraa juoksuttelis pyörä lenkillä.


Joo... se jäiki tuosta minun viestistä pois,,, oli tarkotus kirjottaa... Minäkään en juoksuta pyörällä alle vuojen ikästä koiraa koskaan. Ei tee hyvvää keskenkasvusen koiran nivelille eikä tassuille.
villepa
 

Re: Kynnet!

ViestiKirjoittaja risteytys päivämäärä Ti Maalis 29, 2011 5:07 pm

Koira jos ajelee jo nuorena,ei muuta keinoa juoksuttaa kuin kytkettynä pyörällä.Pahempi toi paksumpi hanki esteenä,kuin tylsä pyöräily.Enempi pyöräily on koulutusta kuin tyhjennys treeniä.
risteytys
 

Re: Kynnet!

ViestiKirjoittaja Montecarlo päivämäärä Ke Maalis 30, 2011 7:08 am

Pyörälenkillä oon edenny koiran vauhtia eli koira päättää nopeuden, isäntä suunnan.
Montecarlo
 

Re: Kynnet!

ViestiKirjoittaja Reporetku päivämäärä Ke Huhti 06, 2011 2:23 pm

Itse olen laittanut merkille, että käpälä, josta kynsiä ei tarvitse leikata, on hyvä kestämään. Kynnen liikakasvu viittaa hajavarpaisuuteen. Tiiviissä tassussakin toki talvella tahtoo kynnet venyä, mutta heti kun maa paljastuu, kynnet kuluvat normaaliin mittaan, vaikka koira asuisi tarhassa, ilman suurempaa liikuttelua. Tällaisessa tassussa kynsi kasvaa kohti maata.
Sisäkoirat voivat olla tietysti asia erikseen. Matot ja parketit kun ei juuri kynttä pysty kuluttamaan.
Mielestäni riittävän liikunnan pitää pystyä pitämään ajokoiran kynnet lyhyenä sulan maan aikaan.
Reporetku
 

Re: Kynnet!

ViestiKirjoittaja Montecarlo päivämäärä Ke Touko 18, 2011 9:30 pm

Vähän ajan päästä tuosta räpsähti toinenkin kynsi. Otin kynsisaksilla irronneet, roikkuvat "kuoret" pois ja pidin kynsiä puhtaana niin nyt on tilalle kasvanut uuet entistä ehommat kynnet. :D

Kuulin jostain, että kun laittaa lorauksen rypsiöljyä ruoka-annokseen niin pitäisi kynsistä tulla kestävämmät. Tein työtä käskettyä ja kynnet kasvoivat takaisin, tiedä sitten oliko siitä vaikutusta vai ei.

Ei ole tarvinnut leikellä kynsiä kun on jokapäivä lenkkeilty kävellen ja välillä pyörällä + koira saa kaivella tarhassa.
Montecarlo
 

Edellinen

Paluu KOIRAN RUOKINTA & TERVEYS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa